handdator

Visa fullständig version : Tråden för oss som från och med imorgon är lediga till 1a September


mangs
2007-02-28, 21:45
I denna tråden kan alla som som från och med imorgon är lediga till 1a September skriva ner sina tankar om hur de skall spendera dagarna.

Jag kommer nämligen med start imorgon börja min pappaledighet, jag kommer vara hemma med min drygt 1åria kelgris fram till den 1e September och hitta på allt skoj som en pappa och dotter kan. Dock finns det en risk att jag glömt bort eller missat något så kom gärna med förslag på vad vi kan göra.

Cilia
2007-02-28, 21:48
hhmm kul för dig.
Gäller det här bara dom som är ledga till just den 1 september eller funkar den även om man är ledig till den 5 september?

christian
2007-02-28, 22:02
hhmm kul för dig.
Gäller det här bara dom som är ledga till just den 1 september eller funkar den även om man är ledig till den 5 september?

"Tråden för oss som från och med imorgon är lediga till 1a September".

Du får starta egen.

mangs
2007-02-28, 22:07
Tyvärr, denna tråden gäller bara för mig och övriga som är lediga till detta dayum.

Bara skoja, alla får skriva, är det ingen som har tips på vad man kan göra för att få tiden att gå de gånger man har tråkigt?

Cilia
2007-02-28, 22:14
är det ingen som har tips på vad man kan göra för att få tiden att gå de gånger man har tråkigt?

Du menar från och med imorgon efter frukost?

Hades
2007-02-28, 22:20
Grrr... jag ska komma ihåg den här tråden. Sen när jag tar ledigt ett halvår från och med början på september ska jag bumpa den.

fothermucker
2007-02-28, 22:25
Grrr... jag ska komma ihåg den här tråden. Sen när jag tar ledigt ett halvår från och med början på september ska jag bumpa den.

Ja fy fan, samma här. Fast med bifogade bilder på mig med minst 2 paraplydrinkar i händerna och en fot i vattnet.

mangs
2007-02-28, 22:36
Ja, gör det. Då är jag ändå så utvilad jag kan vara och kommer springa tillbaka till jobbet för att vara produktiv. Er terapi fungerar ungefär som att visa en påse chips för en person i slutet av en ätardag.

Skall nog gå och ta en paraplydrink nu. ;)

fothermucker
2007-02-28, 22:42
Ja, gör det. Då är jag ändå så utvilad jag kan vara och kommer springa tillbaka till jobbet för att vara produktiv. Er terapi fungerar ungefär som att visa en påse chips för en person i slutet av en ätardag.

Skall nog gå och ta en paraplydrink nu. ;)

Blir nog en bump framåt november också...

Liten Men Fet
2007-02-28, 22:53
Tyvärr, denna tråden gäller bara för mig och övriga som är lediga till detta dayum.

Bara skoja, alla får skriva, är det ingen som har tips på vad man kan göra för att få tiden att gå de gånger man har tråkigt?

Om du har lite pengar över så tycker jag att du och dottern ska bygga en sån här:
http://www.nostalgiacars.co.uk/ctype.html

s_himself
2007-03-01, 07:58
Snart är jag ledig. uhm... Bara lite pappersarbete, sedan kan jag va ledig så länge jag vill :)

Lellan
2007-03-01, 09:02
Tyvärr, denna tråden gäller bara för mig och övriga som är lediga till detta dayum.

Bara skoja, alla får skriva, är det ingen som har tips på vad man kan göra för att få tiden att gå de gånger man har tråkigt?

Tråkigt, är det vad du förväntar dig? ;-)

I en 1-årings sällskap blir faktiskt det mesta spännande.. hon gillar säkert enkla saker som att "hjälpa till" med tvätten (plocka i och ur), plaska med vatten, dammsuga, hjälpa till att plocka ur det sista (=plastsaker, resten har du räddat innan) ur diskmaskinen, läsa bok, kladda med något, bygga koja, går hon är nog tafatt populärt...

Vi försöker träffa andra barn också, öppna förskolan kan vara kul om du träffar på rätt folk. Vår har mer pappalediga än mammalediga så tro inte att det är bara är mammor som går dit.. Finns också aktiveteter att gå på för den som vill, yoga, jympa, kör, babyrytmik, dans mm som är till för så små. Hänger väl också på var man bor. Här har vi ett ställe som heter Busborgen - men det kostar 80 kr/gång. Fast riktigt kul är det, roligare än ett Myrstacken som är ett liknande ställe (á 60 kr). Fast ni kommer ju vara lediga i sommar, då kan ni ju hitta på massor själva ute.. vilket man iofs kan redan nu, men det kräver kanske lite mer planering. Små utflykter med picknik uppskattas säkert. Gå till tågstationen och kika eller om det finns djur i närheten. Hitta någon likasinnad pappaledig så rinner nog dagarna förbi! Fortare än du vill...

Tanken är ju att man ska umgås med sitt barn, men som nu tex har vi ätit frukost och sonen leker med ett pussel som låter"muuu" om man lägger dit kossan osv = helt inne i det själv och jag kan kolla datorn el läsa morgontidningen. Men jag tror faktiskt inte att du kommer hinna ha tråkigt? Såna stunder är kortvariga. När dottern sover middag/lagt sig isf, själv får jag kämpa med orken för att klämma in lite träning eller städning då istället för tv/dator/telefon.. (är lat).

Tror dina farhågor inte kommer infrias dock... ;)

mangs
2007-03-01, 13:57
Tack lellan för det utförliga svaret. Många bra tips där. Vissa av sakerna har jag redan tänkt på men vissa saker var nytt. Hon älskar att busa, leka tafatt och bygga koja, dessutom att läsa och sjunga. Idag är det riktigt tråkigt väder men jag skall sikta på att vara ute mycket med henne. till sommaren blir det kanon för då skall vi bada i poolen varje dag, hon älskar att bada.:D

hobbitar
2007-03-01, 14:00
Köp ett hemgym så kan du träna och passa barnet samtidigt.

JJ
2007-03-01, 14:12
När det är bra väder är det sällan ett problem tycker jag, men de dagar som det var taskigt väder och man inte direkt hade något för sig kunde vara riktigt jobbiga. Det är inte alltid kul att umgås med en 1-åring och det är ok att tycka det. Man måste inte klistra på ett leende och tycka att varje sekund med sin älskling är helt underbar.
Vi gick på babysim, kul men rätt dyrt.
Vi var på mässor och likande, oftast kul för båda då det fanns mycket att kolla på.
På sommaren hänger man självklart på stranden, hur kul som helst.
Jag önskar att jag hängt mer på öppna förskolan, det kommer att underlätta inskolningen på dagis om hon är van vid andra barn och jag tror att jag ändå hade tyckt det var rätt ok.
Jag kanske kommer på mer sen, men du gör i att fundera på det här, de kräver mer och mer stimulans och till slut blir pappa rätt tråkig, oavsett vad han gör. Då är det perfekt med parker etc. där det finns lite mer folk. Du har ju bokat in rätt årstid till skillnad från mig. Sen kan jag rekommendera att du snor åt dig inskolningen på dagis, sjukt kul.
puss.

j_p
2007-03-01, 16:17
Jag är hemma med min son just nu, sen i januari, och ska vara det fram till juli/augusti. Det är en härlig upplevelse som man helt klart inte vill ha ogjord. Han är 14 månader, så det är full fart. Jag tycker det första du ska göra är att glömma ordet "ledig" i föräldraledig... *gah!* :) Det tar mer tid och ork än vad man tror att bara "vara" och ta hand om allt som måste göras, utöver att ha kul.
Just nu är det en lite halvpissig årstid tycker jag, kallt, mörkt, blött, mycket kläder som ska på och av... Visst kan man ha kul med pulka osv, men han är nog lite liten för det än, så jag ser fram emot våren. Men just nu kör vi öppna förskolan ett par dar i veckan, träffar någon bekant med barn någon dag, får besök/besöker mormor/farmor någon dag, tar en sväng till affären eller ner på stan för att handla... Det räcker ganska bra för att fylla dagarna. Öppna förskolan är jättebra, det blir en lagom utflykt för både mig och Ludvig, han får träffa barn och leka och sjunga lite, och jag får lite vuxenkontakt...
Man ska nog inte ha för höga krav/förväntningar i början på vad man ska göra och hinna med, det tar som sagt tid att bara fixa det vardagliga sakerna och komma in i rutinerna. Och som JJ säger är det helt ok att tycka att det är tråkigt och frustrerande att umgås med en ettåring ibland, för det är det... :) Men helt klart är ju att både barn och vuxen mår bra av stimulans, så jag snappar gärna upp lite tips på aktiviteter från den här tråden jag också! :thumbup:

mangs
2007-03-01, 19:16
Schysst!

Tack för alla tips. Första dagen är avklarad och vi har haft det jättebra, bara tagit det lugnt för att vänja sig. Imorgon får det nog bli lite utflykter till affärerna. Ebba älskar nämligen att shoppa. jag vet att det inte alltid kommer vara kul men desto fler tips jag får in här kommer ju underlätta för mig/oss.

Lellan
2007-03-06, 08:43
Och som JJ säger är det helt ok att tycka att det är tråkigt och frustrerande att umgås med en ettåring ibland, för det är det... :) Men helt klart är ju att både barn och vuxen mår bra av stimulans, så jag snappar gärna upp lite tips på aktiviteter från den här tråden jag också! :thumbup:

Jag med!

Nu har sonen tyckt att min sällskap är ganska överskattat sedan typ i fredags, då fyllde han år och fick en massa leksaker som han helst delar med kompisar, visar kompisars föräldrar, släkt osv. Dessutom bor det ett gäng ekorrorar på balkongen han hellre umgås med (genom fönstret). Var vi än varit de här dagarna så är jag högst ointressant, jag får gosa på kvällen och duger som sällskap när han äter... han verkar inte riktigt ha tid med mig, attans vad städat och fint det är här hemma, frysen har blivit fylld med matlådor också.

Jag har tråkigt! :-( Förr tyckte han det var kul att ha med mig i leken, nu känner jag mig lite dissad av en 1-åring.. Så visst håller jag med, ibland är det inte givande till max. Särskilt inte om man blir bortvald en period trots att man försöker va lite kul.. :( Om en timme är det öppna förskolan, där kanske jag får lite sällskap och stimulans? :) Kan ju inte låta min sociala kontakt endast bestå av ett charmtroll å få egot sårat när han har fullt upp.