handdator

Visa fullständig version : Smärta i traps & nacke


debbe
2007-02-28, 17:40
När jag går längre rundor eller arbetar ståendes får jag ont i traps/nacke precis som dom är överansträngda. Vad kan det bero på och hur kan kan jag fixa det? :/

ramagoen
2007-02-28, 18:07
Dålig hållning förmodligen. Skulle jag gissa på.

edit: jag får iaf de om jag inte tänker på att va rak i ryggen, dra bak axlarna osv.

debbe
2007-02-28, 19:57
okej.. blä då! inget speciellt man kan göra för att slippa det?
Förutom att just tänka på att sträcka på sig!

rostbiff
2007-03-01, 00:20
har samma problem, får typ mjölksyra i trapzen om jag står upp länge. För mig beror det på två saker: dålig hållning och svankrygg. :)

debbe
2007-03-01, 00:38
Tycker inte jag har något av det... va fan! :)
Får väl ringa runt lite sjukgymnaster å kotknackare å se om dom kan få mig på rätt spår :p

Max
2007-03-01, 07:35
Jag har samma problem när jag går en promenad på uppemot en timme, har inte kommit på något bra "bot" ännu.

debbe
2007-03-01, 13:42
läste best of tråden ang. hållning.. Fanns en hel del bra i den :)
Kör på det ett tag å se om det går bättre...

Åse Columbus
2007-03-02, 12:45
läste best of tråden ang. hållning.. Fanns en hel del bra i den :)
Kör på det ett tag å se om det går bättre...

Gör det...hållning..den dålig sådan påverkar kroppen mer än man tror.

InaIna
2007-06-26, 08:52
Nej, nej - lös det inte bara med att gå till en kotknackare. Då har du det tillbaka inom nolltid igen - och säkerligen kommer besvären att förvärras med åren. Det enda som hjälper på riktigt vid sådana här prblem är att börja fundera över varför de uppstått från första början - trolgitvis eftersom du har fel hållning, dvs axlarna framdragna (starkare bröstmuskler än axelmuskulatur?), gamnacke, stress etc. Väldigt vanligt idag när vi sitter så mycket framför datorn. Stress gör också att man drar upp axlarna och skapar spänningar och låsningar och inklämningar av senor och nerver.

Jag tycker absolut du ska gå till en sjukgymnast för att få ett träningsprogram som du kan köra igång med så fort som möjligt. Det viktiga för dig är förmodligen att stärka rygg, mage och rotatorerna i axlarna.(supraspinatus, nedre trapezius, rhomberna tex). Med andra ord - du måste få bak hela övre paketet och stärka till det samtidigt som du slappnar av i dina säkert väldigt stela muskler.

Då tror jag att problemen försvinner.

Lycka till!

/Ina