handdator

Visa fullständig version : Jogga eller gå vid deff??


Stänkman
2003-03-05, 18:07
Vilket är det bästa för att deffa?? Samt varför??

z_bumbi
2003-03-05, 18:24
Det som är roligast !
Varför ? Det blir lättare att man fortsätter med något som är roligt...

King Grub
2003-03-05, 18:27
Bra svar! :)

Jag säger högintensiva kondispass. Därför att:

1. Jag hatar långa morgonpromenader.

2. Jag har provat båda, och har fått bättre fettförbränningsresultat med 20 minuters superhård cardio varannan dag än med 80 minuters promenader. Riktigt intensiv cardio bränner inte mycket fett medan du håller på, men höjer förbränningen så det går åt mer energi timmarna efter passet istället. Och jag kan göra mycket roligt på timmen jag sparar. ;)

Bamse
2003-03-05, 18:39
Äta eller inte äta direkt efter HIIT?

Munter
2003-03-05, 18:46
Du ska ska inte äta så mycket, Bulkbamse.

Bamse
2003-03-05, 18:47
Vadårå, bara för att du vet att jag har en fet röv och spräckte brallorna i knäböjen i förrgår behöver du inte mobbas :furious: :thefinger

King Grub
2003-03-05, 18:48
Originally posted by Bamse
Äta eller inte äta direkt efter HIIT?

Jag tycker det fungerar bäst i fettförbränningssyfte att vänta ungefär 60 minuter innan man äter. Skillnaden är att man inte kör HIIT på fastande mage, så det finns aminosyror i systemet, så muskelnedbrytningen blir inte speciellt märkbar. Jag kör cardio både under bulkfas och deffas, men under bulken äter jag direkt efter, eftersom jag då är ute efter kondition och insulinkänslighet, och inte så mycket i förbränningssyfte.

Bamse
2003-03-05, 18:50
Hur tätt inpå innan HIIT-passet käkar du? Och vad? Prottedrink?

Snart dags att dra på sig joggingskorna igen och köra HIIT :) Det var ruggigt kul i somras. Men jag har glömt alla principerna, hehe.

King Grub
2003-03-05, 19:03
Jag brukar köra HIIT ungefär 2 timmar efter en normal måltid. Då blir det alltså 3 timmar mellan målen om man väntar 1 timme efteråt. Men det optimala borde väl vara en vassledrink så nära inpå passet det går, men inte så nära att den skvalpar runt i magen.

ivandrago
2003-03-05, 19:17
håller med om att hiit är riktigt skoj samtidigt som konditionen förbättras brutalt! lääängtar tills det blir varmare ute!! Då blir det nästan varje dag!

feldtarn
2003-03-05, 19:26
blir nopg att ge det ett frest i trampmaskinen imorrn!

synd bara att det inte finns inbyggd inteval på den... får köra manuellt...

Jobbit blir det nog iaf:)

Diana
2003-03-05, 22:19
Originally posted by King Grub


Jag tycker det fungerar bäst i fettförbränningssyfte att vänta ungefär 60 minuter innan man äter. Skillnaden är att man inte kör HIIT på fastande mage, så det finns aminosyror i systemet, så muskelnedbrytningen blir inte speciellt märkbar. Jag kör cardio både under bulkfas och deffas, men under bulken äter jag direkt efter, eftersom jag då är ute efter kondition och insulinkänslighet, och inte så mycket i förbränningssyfte.

va käkar du 60 min efter cardion? snabba kolisar+prottein ellr?

Nate
2003-03-05, 22:28
Vad är HIIT exakt?

Matti
2003-03-05, 22:39
High intensity interval training.

http://www.wsu.edu/~strength/hiit.htm

(du varvar snabba intervaller med långsammare. Spring snabbt i 20-30 sek, spring långsammare i 30-60 sek. Upprepa tills du spyr. typ.)

spinkoo
2003-03-05, 22:39
Föredrar faktiskt SHIT...

spinkoo high intesity training :angel:

Lovar resultat efter 26 år :hbang: annars pengarna tillbaka :thumbup:

Nate
2003-03-05, 23:09
Originally posted by Matti
High intensity interval training.

http://www.wsu.edu/~strength/hiit.htm

(du varvar snabba intervaller med långsammare. Spring snabbt i 20-30 sek, spring långsammare i 30-60 sek. Upprepa tills du spyr. typ.)

Hur länge tar det innan man spyr då? :D :booty:

Fördelen med HIIT?

Diana
2003-03-05, 23:17
Fördelen? -allt! speciellt känslan efteråt! åthelvette me ketodieten imorrn blire HIIT!:D faan va ja saknat de:cryout:

Mr Pink
2003-03-06, 10:10
Jag ska fan ta upp löpträningen igen.... hur skoj är det att hela tiden gå runt och inte ens känna pulsen öka, och sen bli frånsprungen av alla som tar mer än ett steg/s....

King Grub
2003-03-06, 11:37
Originally posted by Diana


va käkar du 60 min efter cardion? snabba kolisar+prottein ellr?

Nej, inte snabba. Skulle jag gjort det hade jag tagit dem direkt efter passet. Jag äter ett vanligt mål mat.

Diana
2003-03-06, 19:24
Originally posted by King Grub


Nej, inte snabba. Skulle jag gjort det hade jag tagit dem direkt efter passet. Jag äter ett vanligt mål mat.

så man behövr alltså inte käka snabbakolisar efter konditionsträning, musklerna återhämtar sej bra iaf?

Diana
2003-03-06, 19:28
har läst de där me ätandet en timme efter nånstans förrut,, kan de vart på paulun eller *******..

King Grub
2003-03-06, 19:44
Originally posted by Diana


så man behövr alltså inte käka snabbakolisar efter konditionsträning, musklerna återhämtar sej bra iaf?

Det är jag helt övertygad om. Människan vore ett väldigt dåligt konstruerat djur om hon inte kunde återhämta sig från ansträngning utan att vräka i sig dextropur.

Diana
2003-03-06, 19:53
haha,,de haru nog rätt i,,man har blivit hjärntvättad av de snabba kolisar..:D

Tanman
2003-03-07, 11:25
Öhh.
ALL forskning och alla jag känner som tränar på en hög nivå äter kolhydrater så snabbt som möjligt efter ett pass.
Jag antar att inga andra på forumet orkat argumentera emot men jag ser det som min plikt :D

SJÄLVKLART ska du äta snabba kolhydrater efter ett konditionspass och detta oavsett om du deffar, underhåller eller gainar! Det krävs minimalt med insulin för att lagra dessa "efter-träning"-kolhydrater så deffen påverkas inte heller nämnvärt förutom att man får i sig fler kalorier men då är det bättre att dra in på dessa under vilken annan tid som helst under dygnet.

Jag kan lägga in ett hundratal länkar som visar på detta men gör det endast om någon kan lägga in EN länk som visar att det inte spelar någon roll med snabba kolhydrater efter konditionspass.

Slartibartfast
2003-03-07, 11:36
Får man kondis av HIIT också? Är det inte bara till för förbränning? Måste man inte nöta asfalten i typ en timma åt gången för att träna uthållighet?

ivandrago
2003-03-08, 21:20
Originally posted by Slartibartfast
Får man kondis av HIIT också? Är det inte bara till för förbränning? Måste man inte nöta asfalten i typ en timma åt gången för att träna uthållighet?

jag har iaf fått bättre kondis av hiit. I detta fall menar jag dels att vilopulsen har minskat, dels att jag orkar mer varje pass före jag stupar, dels att jag kan anstränga mig mer utan att bli ansträngd.

men sedan vet jag inte hur den påverkar uthålligheten i långa pass.. har aldrig ens testat att springa en mil..

men den kondition jag använder mig av i vardagen och i styrketräningen har definitivt blivit bättre av hiit.

Legz Luthor
2003-03-09, 07:31
Borde inte spinning funka bra som HIIT träning då?

ivandrago
2003-03-09, 12:01
Originally posted by Legz Luthor
Borde inte spinning funka bra som HIIT träning då?

jovisst, om du klarar att verkligen ta slut på dig själv på det sättet så.. För min del skulle benen ta slut före konditionen så att säga..

-xR-
2003-03-09, 15:40
Tänkte bidra med ett urklipp från en Paulun artikel där han nämner HIIT.


"Ett populärt sätt bland kroppsbyggare att öka fettförbränningen under uppbyggnadsperioder är att träna högintensiv intervallträning, s k HIIT (high intensity interval training). Det går ut på att man tränar intervallträning med hög intensitet, vilket i vissa studier har visat sig mycket effektivt på att stimulera fettförbrännande hormoner. En annan fördel är att det är tidsbesparande, då det inte tar så lång tid och det räcker med 3-4 HIIT-pass i veckan för att ge goda resultat. Det är ganska enkelt och ett upplägg kan se ut på följande sätt. Jogga i 30 sekunder och sprinta därefter i 30 sekunder. Därefter joggar du igen och sprintar igen i respektive 30 sekunder. Upprepa i totalt fyra cykler (totalt 4 minuters träning). Därefter kan du jogga en stund som nedvärmning. När du känner att du kan är det bra att öka med en cykel, och kanske ha som mål att öka med en cykel i veckan tills ett pass är ungefär 15 minuter långt. Då lovar jag att din fettförbränning är på topp och att du är vältränad! Många rapporterar också om att denna typ av träning ökar volymen på deras benmuskler, vilket gör det intressant även som muskelbyggande träning."


/MVH

norpx
2003-03-09, 18:37
Hur planerar du in kardion på dagen. Kör du den dagar du inte tränar stryka eller kör du den på morgonen sedan styrka på kvällen? Måste tänka på hur jag ska lägga in skiten i mitt schema :(

King Grub
2003-03-09, 18:59
Originally posted by norpx
Hur planerar du in kardion på dagen. Kör du den dagar du inte tränar stryka eller kör du den på morgonen sedan styrka på kvällen? Måste tänka på hur jag ska lägga in skiten i mitt schema :(

Jag kör alltid styrka tidigt på morgonen. Om jag har tid och ork delar jag upp passen så jag tar ett sent cardiopass ungefär en timme innan sista målet. Annars kör jag det direkt efter styrketräningen. Inte optimalt kanske, men vad gör man om man har ett liv att sköta också? ;) Och så himla katabol tror jag inte man blir, bara man äter innan styrkepasset och direkt efter cardion. Lägger jag cardion separat på kvällen väntar jag en timme med maten.

Diana
2003-03-09, 20:54
vad/hur mycke tycker du man ska käka innan om man styrketränar på morronen? tycker de verkar jättebra,enda nackdelen e ju att man måste sitta o vänta typ en timme från att man käkat till man styrketränar o då hinner man ju typ somna om igen:sleep: :sleep:

King Grub
2003-03-09, 21:20
Originally posted by Diana
vad/hur mycke tycker du man ska käka innan om man styrketränar på morronen? tycker de verkar jättebra,enda nackdelen e ju att man måste sitta o vänta typ en timme från att man käkat till man styrketränar o då hinner man ju typ somna om igen:sleep: :sleep:

Jag äter en rejäl, 1000 kcal-frukost. All-Bran, ägg, vaniljyoghurt, flerkornsbröd, frukt och vassledrink. Då får man tryck! :D En sådan frukost äter jag året runt, oavsett om jag deffar eller bulkar. Men så är jag kanske något tyngre än du också. :)

En timme efter frukost brukar jag börja styrketräna. En timme går fort: ett toalettbesök, lite allmänt bestyr och sedan en promenix ner till gymmet.

norpx
2003-03-11, 21:52
ok körde mitt första pass maxotcardio idag kändes bra dock tungt som fan eftersom jag hade träningsverk i benen sen söndagens benträning. Till frågan då jag körde med cykel med ryggstöd, 16 min intervall dock så körde jag med jämn svårighetsgrad _-_-_-_
typ så läste sedan igenom artikeln nogrannare. ska man köra
_/_/_/_/ eller ska man köra som jag gjorde. Great var det iallafall.

alltså _-_-_-_ är lika stor belastning hela tiden på maxningen medans _/_/_/ är ökande belastning för. Vilket är det korrekta hoppas ni förstår min luddiga beskrivning.
pez.:confused:

Glides
2003-03-14, 12:06
Jag korde under december månad så här att jag kom till gymmet gick jag ca 6-7 minuter på rullbandet å sen kuta ja 3-4 minuter. Och efter det körde jag styrka som vanligt.

jag lyckades öka bra i styrka , och när månaden var slut vägde jag och mätte igen å då hade jag gått ner 3 Kg och ca 3-4 cm i midja samt ökat styrkan väldigt bra faktist.

Jag tror att de är det där sista när man når maxpuls som slår igång fettförbränningen. HIIT men att köra intervaler tror jag är bättre om man vill ha konditionen oxå. Men min teori är i alla fall att om man når maxpulsen så har man startat en förbränning som sitter i . Och i och med att jag körde de här innan jag börja med styrkedelen så fick jag inte heller i mig nån mat föränns efter en timme och de är ju en viktig del av HIIT.

Jag ska nu testa de här igen..å se om de funkar en gång till..

/Glides