handdator

Visa fullständig version : Juridisk hjälp!


Kong
2007-02-28, 11:08
Hej (Ny att skriva på forumet men har läst här tidigare)

tänkte höra om någon här är bra på företagsjuridik?
Har ett mycket intressant fall där min provanställd har en massa hot och sånt, skullle behöva någon att bolla detta med?

Tack på förhand

olle lindblad
2007-02-28, 11:11
Du får nog förtydliga din fråga lite. Vad menar du med en massa hot och sånt?

Kong
2007-02-28, 11:18
Som idag. Jag berättade lugnt och stilla anledningen till varför hon inte kunde vara kvar på företaget. Hon sa själv att hon ändå tänkt flytta tillbaka till XXXX där hon kommer ifrån och förstår varför vi inte kan ha kvar henne. Jag upplyser om de 14 dagarna uppsägningstid vi bägge två kom överens om och det var egentligen inte heller några problem. Men då jag säger att dessa 14 dagarna gäller fr.o.m idag blev hon inte lika glad. Hon började ta upp saker om att jag och min flickvän skulle hålla henne med husrum/mat så länge hon bodde hos oss (hon har bott hos oss sedan i början av januari, sedan har hon övernattat i vår lokal sedan slutet av januari) och jag har också fixat en lägenhet till henne. Dock börjar jag inte betala på denna förrän idag.

hon kräver pengar för hennes hyra som ingick i lönen för februari (sedan den 14:e) annars kontaktar hon facket för att försöka göra så mycket skada som möjligt på företaget, vilket jag som är nystartad inte vill. Hon är som sagt på provanställning här men jag vet hur vass hon är...

Kong
2007-02-28, 11:25
Kan också ladda upp ett foto av vårat anställningsavtal (självklart utan namn, personnummer och sådant) om det skulle hjälpa.

s_himself
2007-02-28, 11:28
När trodde hon att de 14 dagars uppsägningstid skulle börja gälla? När det passade henne kankse?

Kong
2007-02-28, 11:34
Antar det, s_himself. Det jobbiga är ju dock att det inte står på hennes anställning om boendet, då det skulle bli extra beskattning. Vi har endast sagt det muntligt. Men jag är absolut ingen "snackare" och hon har väl större mun än Aerosmith så... Just det jag tycker är jobbigt, när en "vän" hugger en i ryggen och man själv står där utan försvar.

s_himself
2007-02-28, 11:39
Antar det, s_himself. Det jobbiga är ju dock att det inte står på hennes anställning om boendet, då det skulle bli extra beskattning. Vi har endast sagt det muntligt. Men jag är absolut ingen "snackare" och hon har väl större mun än Aerosmith så... Just det jag tycker är jobbigt, när en "vän" hugger en i ryggen och man själv står där utan försvar.

Men ang. det om lägenheten. Nu är ju jag ingen juridisk person, bara egen företagare =) Men iom att det inte finns med på något avtal så har du väl inga rättigheter? Säger hon något annat kan du ju bara hävda att det bara va en god tjänst mot henne eller något?

LarsK
2007-02-28, 11:39
Det hela låter skumt. Ni har anställt någon som bor hos er eller i eran lokal. Ta ett steg bakåt och titta på hur det ser ut. Det och gömda kostnader. Det hade jag ordnat under bordet om jag vore dig. Låter inte rumsrent i mina öron.

Kong
2007-02-28, 11:45
Larsk > Hon bor hos oss pga att hon vägrade skaffa egen bostad, då erbjöd vi oss i god tjänst att hon fick bo hos oss tills vi såg att företaget startade och om det gick bra/dåligt. Bostaden står i företagets namn som övernattningslägenhet/lagar, vilket enligt min bokföringsfirma varken eller olagligt eller "skumt". Och när jag frågade min hyresvärd om det var okej om man ibland sov över alt. stannade här sent så var det inga problem alls. Vilken iofs ej betyder att man får bo här men det är också en svag antagelse.

Jag är själv enskild näringsidkare, jag anställde denna person eftersom hon är/var vän med min sambo och därför erbjöd vi henne boende då hon vägrade att släppa sin lägenhet i den stad hon egentligen bor i.

coxie
2007-02-28, 11:50
Så hon kräver saker som inte står i kontraktet? Om så är fallet varför ens bry sig om hon drar in facket, finns det inga bevis så kan hon klaga så mycket hon vill.

LarsK
2007-02-28, 11:54
Det jobbiga är ju dock att det inte står på hennes anställning om boendet, då det skulle bli extra beskattning.
(hon har bott hos oss sedan i början av januari, sedan har hon övernattat i vår lokal sedan slutet av januari)

Det är de 2 meningarna jag hänger upp mig på. Det ser inte rumsrent ut, i mina ögon. Jag vet dock inte, men som jag sa innan: ta ett steg tillbaka och titta på det. Hur tycker du det ser ut i neutrala ögon? Jag sätter dig inte på pottan här, ger bara dig en annan bild på bekymret.

Kong
2007-02-28, 11:56
om det stog att hon skulle ha rätt till bostad på papper skulle jag vara TVUNGEN att betala hennes boende.

Nu har vi endast kommit överens om att hon får bo hos oss / i någon av mina lägenheter/lokaler tills dess att den situationen löst sig. Men men.. känns jobbigare och jobbigare... Måste kanske lösa det

Handcuff
2007-02-28, 12:03
Kontakta jurdisk expertis (jurist) och låt denne reda ut. Antingen har du rätt eller hon...rättvisa skipas. SLUT

Kong
2007-02-28, 12:10
Handcuff > då är det billigare med ett avtal mellan mig och arbetstagaren.
så jag kommer nog "förlika" som den mes jag är. Tack för era åsikter!

sehnpaa
2007-02-28, 12:25
Är boendet och anställning skilda ska dom behandlas som skilda. Hon verkar vettskrämd och då blir du också rädd. Lugn och fin, och prata om det igen. Att ha någonstans att bo är en enorm trygghet, och kan lätt bli känsligt om man ruckar på det.

Det kan vara bra att tänka på, även om det inte är, i mina ögon, du som gör fel.

Kong
2007-02-28, 15:39
Hon har redan boende i xxxx och hon var ändå påväg dit hursomhelst. Hon gillar bara att synas. :smash:

Nu verkar det dock ha löst sig, hon har visst lugnat ner sig och så verkar det som att hon kanske får jobb direkt hon kommer dit igen så....

Tack återigen för alla svar, skall fixa så att jag har en "egen" jurist framöver som skriver alla anställningsavtal.