handdator

Visa fullständig version : Lägre kcal-intag eller mer cardio?


Carolinew
2007-02-28, 10:59
Sitter och funderar på en sak. Om man är ute efter muskeltillväxt, men ändå inte vill gå upp i vikt allt för fort, vad är då att föredra - ett inte allt för högt kcalintag (kanske bara 200 kcal +) eller lite mer kcal fast cardio på det (kanske 700 kcal + men att man förbränner 500 kcal under cardion)?

Det handlar ju helt enkelt om kcal in och kcal ut när det gäller viktuppgång, så mycket vet jag, men går man upp mer eller mindre i muskler procentmässigt sett om man kör cardio samtidigt, trots att kcal-överskottet i slutändan är detsamma?

Hm, jag hoppas att någon förstår vad försöker säga... :Virro

Rahf
2007-02-28, 11:14
Det verkar vara lite hipp som happ det där med cardio + muskelbyggnad. Vissa studier tyder på att muskelbyggnaden hämmas av cardio och andra säger att det inte spelar någon roll så länge du håller ett överskott på ditt kcal-intag.

Personligen så känner jag att lite cardio i veckan mår jag bra av. Blir tokig av att bara styrketräna och sen inte göra speciellt mycket mer fysiskt sett. Mitt personliga förslag är att köra vad som känns bäst helt enkelt. Se bara till att träna proportionerligt mer än du gör cardio.

Ledsen om det inte blev ett rakt svar men som sagt, jag kör HIT cardio 2 ggr i veckan och går ändå upp 1kg var sjunde dag. Inte bara fett då.

pragmatist
2007-02-28, 11:40
Lätt cardio är säkerligen bra för muskeluppbyggnad genom att underlätta återhämtning och stimulera cirkulationen. Tung/omfattande cardio är säkerligen dåligt för muskeluppbyggnad genom att hämma proteinsyntesen via mTOR-signalprocessen (mTOR är ett proteinkinas som reglerar celltillväxt). Hur stor betydelse detta har för en avancerad motionär kan man väl diskutera, men det är något att tänka på om man är idrottare i alla fall.

z_bumbi
2007-02-28, 11:46
Lätt cardio är säkerligen bra för muskeluppbyggnad genom att underlätta återhämtning och stimulera cirkulationen. Tung/omfattande cardio är säkerligen dåligt för muskeluppbyggnad genom att hämma proteinsyntesen via mTOR-signalprocessen (mTOR är ett proteinkinas som reglerar celltillväxt). Hur stor betydelse detta har för en avancerad motionär kan man väl diskutera, men det är något att tänka på om man är idrottare i alla fall.

:thumbup:

Plus det lilla tillägget att det är lättare att få i sig alla näringsämnen kroppen behöver om man äter lite mer.

rostbiff
2007-02-28, 13:16
Lätt cardio är säkerligen bra för muskeluppbyggnad genom att underlätta återhämtning och stimulera cirkulationen. Tung/omfattande cardio är säkerligen dåligt för muskeluppbyggnad genom att hämma proteinsyntesen via mTOR-signalprocessen (mTOR är ett proteinkinas som reglerar celltillväxt). Hur stor betydelse detta har för en avancerad motionär kan man väl diskutera, men det är något att tänka på om man är idrottare i alla fall.

+1