handdator

Visa fullständig version : Stor och tung + Cardio = farligt för hjärtat?


Masters
2007-02-28, 03:29
Gått runt och funderat, Om man nu är stor och tung och nu ska börja köra konditionsträning, är det inte väldigt krävande för hjärtat?

Har själv känt när man har utfört något riktigt jobbigt, (sprungit med 100kg på ryggen ganska snabbt och länge ) är att man nästan är fallfärdig då man är klar och att hjärtat dunkar itakt med basen ifrån någon techno låt. *dunkdunkdunkdunkdunkdunkdunkeliiidunk*

Hjärtat är ju en muskel, så om man nu kör väldigt mycket konditionsträning under den tiden man är tung så borde väl hjärtat bli (gissar då det är en muskel ) större? medans kroppen blir mindre ( elr mindre på fett iallafall ) Det är ju det sista man är ute efter, hjärtkollaps under cardioträning lixom;P

och det jag tittar på är då man deffar.

Kanske låter fånigt, men är lite nojjig utav mig:)

JTH
2007-02-28, 08:30
Är du väldigt överviktig och otränad kan du väl börja promenera 1-2 timmar 5-7 dagar i veckan (puls 50-60% av max) under några veckor innan du ökar tempot något?

Man ska inte underskatta promenader..!

Rahf
2007-02-28, 10:58
100kg extra vikt på ryggen låter inte så hälsosamt för knän och leder. Och är man överviktig så tror jag inte det blir bättre av att lasta på ännu mer vikt. Belastningen blir enorm.

nilla33
2007-02-28, 14:07
Prommenader är guld värda! För som så mycket här i livet så måste man lära sig krypa innan man kan gå likväl som man bör gå innan man springer!

Själv har jag använt mig av prommenader under hela min viktnedgång dvs ca 17kg (dagens invägning) sen i mars. Idag kör jag mycket spinning, gärna på morgonen, då jag inte kan springa pga en krånglande tåled (jag kan inte stå på tå vilket gör att jag inte kan "skuta ifrån" när jag springer). De morrnar jag inte kör spinning blir det ca 30 minuter morgonprommenad, ibland med stavar och ibland utan. Ja vet, stavgång ser fantastiskt fånigt ut, men attan så effektivt det är!

Så mitt tips är alltså att skaffa sig ett par stavar och sen ut och knalla! Man behöver inte gå fort till en början, farten kommer med tiden!

Masters
2007-02-28, 15:25
Om man springer långdistans och är "tung" kan då pulsen stiga till en nivå att det blir farligt för hjärtat?

100kg extra vikt på ryggen låter inte så hälsosamt för knän och leder. Och är man överviktig så tror jag inte det blir bättre av att lasta på ännu mer vikt. Belastningen blir enorm.
fyspass med träningskamrater;D tunga knäböjj har fixat resten

Olsson
2007-03-01, 02:25
Om man springer långdistans och är "tung" kan då pulsen stiga till en nivå att det blir farligt för hjärtat?


fyspass med träningskamrater;D tunga knäböjj har fixat resten

Har man inget fel på hjärtat, så nej det finns ingen pulsnivå som är direkt farligt för hjärtat. Dock gäller fortfarande att trappa uppträningen. Är du otränad så börjar du inte med att springa 2h pass eller högintensiva intervaller oavsätt om du väger 60 eller 120kg. Samma sak gäller att vila behövs. I olilka grad beroende på hur vältränad du är. För hård konditionsträning med för lite vila kan mycket väl leda till problem med hjärtat även om det var fullt fungerade innan.

Jag vill tillägga att konditionsträning med puls på över 90% av maxpuls är inget man ska ägna sig åt som motionär. Även om man har tränat regelbundet i flera år så får man inte ut något direkt av träning på den intensiteten om man inte har för avsikt att tävla. Att rekomendera är istället upprepande intervaller på lite lägre puls. T.ex 8 minuters intervaller på säg 80% av maxpuls med 2 minuters aktiv vila mellan varje.

Som tung bör du hålla dig borta från långdistanslöpning av andledning att det sliter för mycket på andra kroppsdelar, som knän och benhinnor. Promenader, cykling och simmning är betydligt skonsammare.

TcAnders
2007-03-01, 09:52
Som tung bör du hålla dig borta från långdistanslöpning av andledning att det sliter för mycket på andra kroppsdelar, som knän och benhinnor. Promenader, cykling och simmning är betydligt skonsammare.



Jag har en liten fundering.. När räknas man som tung då? Jag har löptränat skapligt mycket och väger ca 90kg på 186-187cm.. Jag har kännt av lite "små"smärta i mina knän vissa dagar även om dom flesta passen gått utan någon smärta över huvudtaget..

// Anders

Rahf
2007-03-01, 10:03
Tung skulle väl vara om du har ett BMI på +25 bara för att dra ett enkelt exempel. Nog för att kroppsbyggare har ett BMI som inte kan appliceras på samma sätt men i överlag så tror jag nog det funkar på gemene man.

Om man känner smärta i knäna under eller efter ett pass så är det nog fördelaktigt att dra ner på löpandet iallafall tills man tappat ett par kilon eller stärkt knäna. Simning är ett sjuhelsikes bra alternativ som jag kör på personligen p.g.a flera anledningar.

Olsson
2007-03-02, 00:49
Jag har en liten fundering.. När räknas man som tung då? Jag har löptränat skapligt mycket och väger ca 90kg på 186-187cm.. Jag har kännt av lite "små"smärta i mina knän vissa dagar även om dom flesta passen gått utan någon smärta över huvudtaget..

// Anders

Tjaa de finns ju ingen direkt gräns. Snarare gäller att ju lättare man är desto bättre. Med avseende på skader på knä och benhinnor. De flesta löpare på din längd väger ju 15kg mindre. Vid din vikt kan jag mycket väl tänka mig att problem uppstår. Är det löpning du vill bli bättre på så har du allt att tjäna på att gå ner i vikt. Är det konditionen eller energiförbrukning du är ute efter så fundera på alternativ som cykling och simmning, som innan nämnts. Eller så kör du bara på om du tycker att det fungerar som det gör nu.

Masters
2007-03-02, 01:28
Tjaa de finns ju ingen direkt gräns. Snarare gäller att ju lättare man är desto bättre. Med avseende på skader på knä och benhinnor. De flesta löpare på din längd väger ju 15kg mindre. Vid din vikt kan jag mycket väl tänka mig att problem uppstår. Är det löpning du vill bli bättre på så har du allt att tjäna på att gå ner i vikt. Är det konditionen eller energiförbrukning du är ute efter så fundera på alternativ som cykling och simmning, som innan nämnts. Eller så kör du bara på om du tycker att det fungerar som det gör nu.

inget fel med att löpa när man väger mycket, väger själv runt 100 och (under deff) löper 3ggr i veckan utan knäproblem.. men kan bero på all knäböjj:naughty:

Rahf
2007-03-02, 08:40
Har man en stabil grund som kroppsbyggare så kommer musklerna runt knät att ha stabiliserat det något. Sannolikheten är ju högre att en styrketränande människa på 90kg klarar sig någorlunda bättre än en 'normalsvensson' vad gäller knäna. Sen kan man ju givetvis stärka dem via övningar också.