handdator

Visa fullständig version : Tråden för oss som äger en träningscykel eller tänker skaffa en


Sidor : [1] 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33

MasterChief
2007-02-27, 23:03
Jorå...Nu är det fan dags för en officiell cykeltråd. Snön smälter vilken dag som helst och äntligen kan man få rasta sin Trek och piska lite landsväg efter en bitter vinter med aptråkig styrketräning. Vore kul om alla på kollo som ägnar sig åt seriös cykelträning berättade lite vad de har för mål och vilka prylar de sitter på. Allt för att spä på det alarmerande behovet av få cykla på torra vägar.

Sitter på en Trek 1400 och den är normalt utrustad. MTB:n är en Cannondale som varit med några år nu. Byggkvaliten slår nog allt jag upplevt oavsett produkt.

Har cyklat av och till i många år. Som mest var det dock i början av 90-talet och de sista två åren. Har även jobbat som cykelbud i Stockholm. Cyklingen har alltid varit en soloresa för mig. Jag trivs bäst själv.

Börjat spana på en BH som är ruggigt fin. Det är ett rejält kliv uppåt så den kan jag först unna mig om jag näst intill sliter ut Trek:en tills hösten. Annars blir det lite nya kläder och eventuellt nya skor. Funderar på att testa VEET istället för hyveln.

Efter Touren förra året så var jag grinfärdig och bestämde mig lite löst för att lägga ner tittandet. Men vad säger man...tiden läker sår och man börjar tråna igen. Det är så jävla mysigt att krypa ner i soffan efter man själv varit ute några timmar i morgonsolen.

Så alla cykelfanatiker. Träd fram och skapa diskussioner!

* Vilka grejer måste man ha 2007?
* Vad har du för cyklar?
* Ska du köpa ny cykel, och i så fall vad?
* Träningsmål?
* Tävlingar? Med i klubb?


Ok, trådrubriken är inte direkt ny men med tanke på hur framgångsrika de andra varit borde det kanske funka på den här med.

Yes
2007-02-27, 23:15
Måste man vara seriös cyklist? Min cykel blev nämligen stulen förra sommaren så när det väl blir varmt ute behöver jag en ny. Ibland är det ju faktiskt skönt med små cykelturer. Budgeten kommer förstås vara så att ni cykelfantaster gråter blod, jag ska dock skona er och inte fråga om tips på billiga skrotcyklar. Vad jag däremot undrar över är vad man ska tänka på ur en rent ergonomisk synvinkel? Jag har liksom tillräcklig erfarenhet av skräpcyklar för att veta hur obekväm en cykel kan kännas, och det är just detta obehag jag vill försöka undvika(annars kan jag lika gärna strunta i att köpa cykel och låna brorsans istället). :)

JTH
2007-02-27, 23:26
Så alla cykelfanatiker. Träd fram och skapa diskussioner!
Seriös och seriös...

* Vilka grejer måste man ha 2007?
The usual good shit? Jag har tränat hela vintern och lovprisar:
1) Gore tex
2) Ullfrotté
3) Ullsulor i de förbannat kalla cykelskorna + biltemas ypperliga skoskydd
4) Nöjd med mina nya Oakley M-frame...

* Vad har du för cyklar?
En MTB i 12 000 kr klassen med uppgraderas gaffel och 2,4 (!) däck, endast för terräng! Har nyligen införskaffat en cyclocross från Tyskland, Ultegra, Mavicfälgar och lite carbon (nöjd!). Har dessutom en "pendlarhoj" (en Tunturi) med stänkskärmar och pakethållare (så man får på Vaudeväskorna) mm, Nexus och rullbromsar är det som gäller på den (rena rama Volvo 745:an!).

* Ska du köpa ny cykel, och i så fall vad?
Det lär dröja, men när så sker kommer det bli till att ersätta Tunturin med en lite mer sportig tourer. En lätt, stark ram, hydraliska skivor, rollhoffväxlar, någon form av svängt styre (jag lär få bygga själv). Jag har spanat lite på 29" MTB men det dröjer ännu längre eftersom jag studerar och den ekonomin är oförenlig med en ny MTB för 20 000 kr.

* Träningsmål?
Gå ned i vikt och få kondition som en ångmaskin (se min "2007-deff").

* Tävlingar? Med i klubb?
Funderar på Vättern, inte så sugen på att tävla MTB, det är en utpräglad lek för mig. Funderar på att gå med i en klubb i vår och köra lite landsväg (cyklocrossen med slicks) i grupp och känna på hur det är.

MasterChief
2007-02-27, 23:28
Måste man vara seriös cyklist? Min cykel blev nämligen stulen förra sommaren så när det väl blir varmt ute behöver jag en ny. Ibland är det ju faktiskt skönt med små cykelturer. Budgeten kommer förstås vara så att ni cykelfantaster gråter blod, jag ska dock skona er och inte fråga om tips på billiga skrotcyklar. Vad jag däremot undrar över är vad man ska tänka på ur en rent ergonomisk synvinkel? Jag har liksom tillräcklig erfarenhet av skräpcyklar för att veta hur obekväm en cykel kan kännas, och det är just detta obehag jag vill försöka undvika(annars kan jag lika gärna strunta i att köpa cykel och låna brorsans istället). :)

Du är alltid välkommen att skriva. Hur seriös man är får var och en bestämma själv. Det är alltså inte bara Touren-wannabees som är välkomna (även om de är mer välkomna än du).

Jag tycker du borde satsa på en Singelspeed. Hitta bättre begagnad. Otroligt sköna att cykla på och minimalt med meckande.

Versus
2007-02-27, 23:29
Funderar på en Cyclocross får se till sommaren =)

I dagsläget har jag bara en gammal mtb.
Höll på mycket med DH och FR under 2003-2005. Riktigt kul var det var bland annat i Åre och hojade :)

MasterChief
2007-02-27, 23:33
Seriös och seriös...


The usual good shit? Jag har tränat hela vintern och lovprisar:
1) Gore tex
2) Ullfrotté
3) Ullsulor i de förbannat kalla cykelskorna + biltemas ypperliga skoskydd
4) Nöjd med mina nya Oakley M-frame...


En MTB i 12 000 kr klassen med uppgraderas gaffel och 2,4 (!) däck, endast för terräng! Har nyligen införskaffat en cyclocross från Tyskland, Ultegra, Mavicfälgar och lite carbon (nöjd!). Har dessutom en "pendlarhoj" (en Tunturi) med stänkskärmar och pakethållare (så man får på Vaudeväskorna) mm, Nexus och rullbromsar är det som gäller på den (rena rama Volvo 745:an!).


Det lär dröja, men när så sker kommer det bli till att ersätta Tunturin med en lite mer sportig tourer. En lätt, stark ram, hydraliska skivor, rollhoffväxlar, någon form av svängt styre (jag lär få bygga själv). Jag har spanat lite på 29" MTB men det dröjer ännu längre eftersom jag studerar och den ekonomin är oförenlig med en ny MTB för 20 000 kr.


Gå ned i vikt och få kondition som en ångmaskin (se min "2007-deff").


Funderar på Vättern, inte så sugen på att tävla MTB, det är en utpräglad lek för mig. Funderar på att gå med i en klubb i vår och köra lite landsväg (cyklocrossen med slicks) i grupp och känna på hur det är.


Biltemas skoskydd säger du? Intressant!

Gick det smidigt att köpa cykeln från Tyskland? Hur mycket sparade du?

Funderar också på Vättern i år. Jag är dock en ensamvarg så hela grejen med tusentals cyklister ger mig dåliga vibbar.

MasterChief
2007-02-27, 23:34
Funderar på en Cyclocross får se till sommaren =)

I dagsläget har jag bara en gammal mtb.
Höll på mycket med DH och FR under 2003-2005. Riktigt kul var det var bland annat i Åre och hojade :)

Varför la du av?

DH och FR har jag själv inte sysslat med. Är för feg och osmidig för sånt.

Yes
2007-02-27, 23:44
(även om de är mer välkomna än du).
Såklart! :D

Jag tycker du borde satsa på en Singelspeed. Hitta bättre begagnad. Otroligt sköna att cykla på och minimalt med meckande.
Hur mycket ska man betala för en sån?

Jag kika lite snabbt på blocket och det verkar finnas en del cyklar som i varje fall ser bra ut(för någon som tycker allt som liknar en räsercykel måste vara bra). Typ en del räsers för 3000-4000Kr.

Fast så mycket cyklar som stjäls är säkert 90% på blocket stulna. :D

MasterChief
2007-02-27, 23:54
Såklart! :D


Hur mycket ska man betala för en sån?

Jag kika lite snabbt på blocket och det verkar finnas en del cyklar som i varje fall ser bra ut(för någon som tycker allt som liknar en räsercykel måste vara bra). Typ en del räsers för 3000-4000Kr.

Fast så mycket cyklar som stjäls är säkert 90% på blocket stulna. :D

Länka in lite cyklar så kan du ju snart få hela kollos samlade expertis omdöme.

För fyratusen bör du kunna hitta en riktigt bra singlespeed. De är ju billiga eftersom de saknar växelssystem.

Cykelstölder är fan inge kul. En kompis har blivit av med fyra Cannondale under loppet av 12 år. :-/

Skulle jag köpa beggat skulle jag kräva kvitto.

Wikner
2007-02-28, 00:00
Älskar att kolla på touren, vuelta osv
Delvis för att vacchi och adam är så grymt bra kommentatorer.
Man blev sjukt sugen på cykla när man kollade touren så man dammade av farsans gamla racer och blåste av 5 mil, konditionsmässigt var de inga problem...
men kunde inte pissa eller sitta på ett par dagar...gjorde så grönjävulst ont.
Så all cykel ligger på hyllan.

MasterChief
2007-02-28, 00:06
Älskar att kolla på touren, vuelta osv
Delvis för att vacchi och adam är så grymt bra kommentatorer.
Man blev sjukt sugen på cykla när man kollade touren så man dammade av farsans gamla racer och blåste av 5 mil, konditionsmässigt var de inga problem...
men kunde inte pissa eller sitta på ett par dagar...gjorde så grönjävulst ont.
Så all cykel ligger på hyllan.

Haha!

Ta det lite lugnare nästa gång och dra på ett par sexiga cykelbyxor med blöja så kommer det gå bättre. Med lite vaselin samt barnpuder är man säkrad för skavsår.

Vacchi är Guden. Inget snack om saken. Han kan få mig att titta på Touren igen oavsett dopinfall.

Cerberus
2007-02-28, 00:18
jag har spenderat hundratals timmar på min cykel, jag hatar den. När bulken i höst börjar ska ja ställa ner den i källaren / slå sönder den.


vore nice me nån annan typ av billig träningsmaskin..

MasterChief
2007-02-28, 00:24
jag har spenderat hundratals timmar på min cykel, jag hatar den. När bulken i höst börjar ska ja ställa ner den i källaren / slå sönder den.


vore nice me nån annan typ av billig träningsmaskin..

Då blir jag tyvärr tvungen att ringa snuten. Jag är cykelrättsaktivist.


Allvarligt. Du ska nog inte satsa på cykel som främsta träningsform. :D

Yes
2007-02-28, 00:26
Länka in lite cyklar så kan du ju snart få hela kollos samlade expertis omdöme.

För fyratusen bör du kunna hitta en riktigt bra singlespeed. De är ju billiga eftersom de saknar växelssystem.

Cykelstölder är fan inge kul. En kompis har blivit av med fyra Cannondale under loppet av 12 år. :-/

Skulle jag köpa beggat skulle jag kräva kvitto.
Jag ska ju inte köpa cykel än på ett litet tag, men det vore förstås kul att höra vad ni tycker om lite olika alternativ, så kanske jag har bättre koll när det väl blir dags. :)

http://www.blocket.se/vi/10916040.htm?ca=11_s
http://www.blocket.se/vi/10824950.htm?ca=11_s
http://www.blocket.se/vi/10795488.htm?ca=11_s
http://www.blocket.se/vi/10706897.htm?ca=11_s (en sånhär har jag alltid velat ha *whistle* )
http://www.blocket.se/vi/10959396.htm?ca=11_s (billig och fruktansvärt ful, men ändå)
http://www.blocket.se/vi/10948249.htm?ca=11_s

Känns iof lite överkurs att kolla på räsercyklar, men ska jag cykla vill jag fan att det går så fort som möjligt. :D

MasterChief
2007-02-28, 00:34
Pruta ner Avantin minst en tusing så är det nog det vettigaste köpet. Miyatan är för stor för dig (om jag minns din längd rätt). De andra påvisar det faktum att Blockets annonsörer är i regel dumma i huvudet och sätter fantasipriser IMHO.

Du kan få en sprillans ny Trek 1000 för 6000:
http://shop.devercycles.co.uk/images/prod_2048.jpg

MasterChief
2007-02-28, 00:38
Men med tanke på dina cykelrutiner så är kanske inte en racer det bästa valet.

MTB:n Commencal Combi får du för 5 loppor på Cykloteket.

Cerberus
2007-02-28, 00:42
Då blir jag tyvärr tvungen att ringa snuten. Jag är cykelrättsaktivist.


Allvarligt. Du ska nog inte satsa på cykel som främsta träningsform. :D


om klimatet i Sverige inte sög så förjävla hårt skulle ja nog kunna tänka mig att cykla utomhus :D det e betydligt roligare.

Yes
2007-02-28, 00:46
Avantin tyckte jag såg rätt trevlig ut(och ITALIENSK! :D ).

Du minns nog min längd rätt, ~173cm. Hur hög ram ska man ha då(inräkna viss... ehm, "bekvämlighetsmarginal" ;) )?

Lyckas jag få bättre ekonomi ska jag nog överväga att köpa en ny cykel. Om det är sådana överpriser på blocket borde väl en såndäringa Trek bli mycket cykel för pengarna(varpå man säkert också får hjälp att ställa in allt så det passar). Min förra cykel kostade däromkring(dock var det en mtb) och det är ju inte så att jag byter cykel ofta. :)

MasterChief
2007-02-28, 00:47
om klimatet i Sverige inte sög så förjävla hårt skulle ja nog kunna tänka mig att cykla utomhus :D det e betydligt roligare.

Va fan...Det finns ju massor av soliga dagar. Säkert 10-15 stycken per år. Du får se till att cykla längre de dagarna i stället.

MasterChief
2007-02-28, 00:50
Avantin tyckte jag såg rätt trevlig ut(och ITALIENSK! :D ).

Du minns nog min längd rätt, ~173cm. Hur hög ram ska man ha då(inräkna viss... ehm, "bekvämlighetsmarginal" ;) )?

Lyckas jag få bättre ekonomi ska jag nog överväga att köpa en ny cykel. Om det är sådana överpriser på blocket borde väl en såndäringa Trek bli mycket cykel för pengarna(varpå man säkert också får hjälp att ställa in allt så det passar). Min förra cykel kostade däromkring(dock var det en mtb) och det är ju inte så att jag byter cykel ofta. :)

Ouf...Det är mycket som avgör ramstorlek. Kika runt lite på nätet så hittar du riktigt bra räknare (som tar hänsyn till alla möjliga mått). Orkar inte Googla eftersom jag ska krypa ner i sängen nu.

"Nackdelen" med att köpa en racer är att det lätt drar iväg när man fastnar. Cykelkläder, skor, pump osv. Helt plötsligt har man bränt lika mycket som cykeln kostade.

Analysera målet med att äga en cykel och anpassa köpet därefter!

Yes
2007-02-28, 00:53
Men med tanke på dina cykelrutiner så är kanske inte en racer det bästa valet.

MTB:n Commencal Combi får du för 5 loppor på Cykloteket.
Tung MTB med feta, dubbade, högfriktionsdäck(fel sorst friktion ;) ), mot en smäcker räser med smala lättrullade däck?

Okej, går väl att kränga lite vettigare däck på en MTB, men det känns ändå som att en sådan hör hemma i terräng, vilket jag inte gör.

Yes
2007-02-28, 01:07
Låter som ett vettigt råd annars. Målet är väl lite extra motion och för att ta mig runt lite här i krokarna på sommaren. Jag kommer ju inte vaxa kroppen och köpa tights för att nå så lågt luftmotstånd som möjligt, risken finns dock att jag finner ett visst nöje i själva cyklandet(fast det skulle jag aldrig erkänna). Sen blir det förstås roligare med en cykel som är... tja, roligare att cykla på. Det mest avgörande lär dock vara hur mycket pengar jag har att leka med.

e150d
2007-02-28, 01:19
Kul med lite cykel !

jag cyklar på

MTB

Trek 8000

Racer

Nån italiensk som jag köpte begagnad ingen aning om vad det är egentligen grymmt skön iaf. Får hit den i helgen och kan lämna rapport om vad det är.

Kommer att cykla Hjälmaren runt iår eventuellt även vätternrundan, finnmarksturen och adenture race i Kristinehamn.

2007 ska bli ett konditionens år :hbang: styrketräning får kliva åt sidan.

MasterChief
2007-02-28, 07:00
Tung MTB med feta, dubbade, högfriktionsdäck(fel sorst friktion ;) ), mot en smäcker räser med smala lättrullade däck?

Okej, går väl att kränga lite vettigare däck på en MTB, men det känns ändå som att en sådan hör hemma i terräng, vilket jag inte gör.

Så stor skillnad i fart blir det inte. Den klart viktigaste faktorn är vad som sitter på sadeln. Man får ju såklart bättre rull med slätare däck och monterar du sådana på MTB:n blir ännu mindre skillnad.

Annars finns det ju cyclocross som ett vettig variant (svårare att hitta billig beggad dock).

Laan
2007-02-28, 07:33
Sitter tyvärr endast på tre cyklar för tillfället, och bara en av dem är träningscyklar.. en scott som har xt rakt igenom och skivor lite carbon osv.

Tänkte i år sälja de två andra, och köpa en touringhojj, och nästa år en helcarbon orbea racer!

Jompan
2007-02-28, 08:41
Har en racer. Spezialed... hum den kanske har några fler specifikationer. Kan försöka ta foto så ni får se min skönhet.
Den har tagit sig runt vättern en gång och ska ta sig runt vättern i år igen.

Även om det är mycket människor på vättern så kan man nog köra ganska mycket själv också, behöver inte trängas i klunga för det, även om det är en upplevelse i sig.

Farsan skaffa sig nyss en cykel som han fäst på nån mojäng så han kan träna inomhus... det häftiga med det hela är att den är kopplad till ett dataprogam så han cyklar tror det är olika etapper på touren. Låter sjukt kul, blir det uppförsbacke så ökar motståndet på cykeln och enligt utlåtande känns det högst verkligt. Längtar hem till nästa besök så man får prova... Lite kul att tävla mot honom också, då hans gamla tider lagras så man kan ju hela tiden antingen tävla mot sig själv eller andra.

MasterChief
2007-02-28, 08:45
Kul med lite cykel !

jag cyklar på

MTB

Trek 8000

Racer

Nån italiensk som jag köpte begagnad ingen aning om vad det är egentligen grymmt skön iaf. Får hit den i helgen och kan lämna rapport om vad det är.

Kommer att cykla Hjälmaren runt iår eventuellt även vätternrundan, finnmarksturen och adenture race i Kristinehamn.

2007 ska bli ett konditionens år :hbang: styrketräning får kliva åt sidan.

Lol. Har du köpt en cykel utan att veta vad det är? Klart vågat. :D

Hjälmaren runt har jag hört en del gott om. Inte lika hypat som Vättern. Har du kört den förut?

MasterChief
2007-02-28, 08:48
Sitter tyvärr endast på tre cyklar för tillfället, och bara en av dem är träningscyklar.. en scott som har xt rakt igenom och skivor lite carbon osv.

Tänkte i år sälja de två andra, och köpa en touringhojj, och nästa år en helcarbon orbea racer!

Ouf. Orbea är ren cykelporr. Dock har jag hört lite att det är en "hata eller älska"-cykel (man ska ju i och för sig ta folks utlåtanden med en del salt). Har du provkört den eller blivit förblindad av dess skönhet?

Ska du cykelsemestra? Därav Touring?

http://www.jbcykel.se/att/Orca-TDI.png

MasterChief
2007-02-28, 08:49
Någon som har testat SRAM:s växelsystem?

AFanatic
2007-02-28, 08:51
Har en Kona, en hardtail som jag funderar på att sälja. Har inte varit skogstokig på flera år. Lite synd för det är förbannat kul.

z_bumbi
2007-02-28, 08:54
Jag har en Scott MTB av okänd modell (Den står i vardagsrummet och jag orkar inte kolla efter.), cykeln är bland det sämsta jag har köpt.
En rätt korrigerad kedja ska inte hoppa bara för att jag lägger lite kraft bakom för då är det antingen helt fel på de två olika cykelmeckar som har lekt med cykeln eller så är konstruktionen inget att hissa till skyarna.

Att det inte blir någon skillnad på skogsdäck och landsvägdäck vad gäller cykelupplevelsen eller farten på asfalt tycker jag är skitsnack..

emmzans MTB är mycket trevligare, om man blev av med den förbannade fjädringen i framgaffeln skulle jag t o m tänka mig att byta.*whistle*

MasterChief
2007-02-28, 08:54
Har en Kona, en hardtail som jag funderar på att sälja. Har inte varit skogstokig på flera år. Lite synd för det är förbannat kul.

Det verkar vara något med tjejer och Kona.

Vad hindrar dig att köra lite pass?

MasterChief
2007-02-28, 08:56
Att det inte blir någon skillnad på skogsdäck och landsvägdäck vad gäller cykelupplevelsen eller farten på asfalt tycker jag är skitsnack..



Är det något i tråden du syftar på eller är det i största allmänhet du går och retar dig på det?

z_bumbi
2007-02-28, 09:01
Så stor skillnad i fart blir det inte.

Är det något i tråden du syftar på

Typ där.

MasterChief
2007-02-28, 09:11
Typ där.

Jag nämnde att det inte var så stor skillnad mellan racer och MTB. Jag vet att Yes även pratade om däcken men jag syftade snarare på "tung MTB" och "smäcker racer". Min andra mening påvisar ju det: "Man får ju såklart bättre rull med slätare däck...".

Johan O
2007-02-28, 09:13
Min ögonsten har stått med punktering hela vintern efter sista turen i höstas. Brukar ändå inte köra på vintern.
Men snart ska det beställas däck plus lite annat, för nu börjar jag fanimej bli cykelsugen!

* Vilka grejer måste man ha 2007?

Jag är rätt nöjd som det är. Den grävde ett STORT hål i plånboken redan 2006...:Virro

* Vad har du för cyklar?

Jag har två. Har även en Kona Stuff från 2003 som i år ska få lite mer lättrullade däck och fälgar mm och göras om till "pendlarcykel".
Sen har jag ju min SantaCruz Vp-Free som synes på bilden.

* Ska du köpa ny cykel, och i så fall vad?

Nej, inte i år.

* Träningsmål?

Cyklar bara för det är en rolig motionsform. Har inga mål.

* Tävlingar? Med i klubb?

Nej, ingen klubb. Är ibland med i amatörtävlingar i Downhill. Bara för skojs skull.

http://img136.imageshack.us/img136/7404/happyjo1yd6.jpg

http://img136.imageshack.us/img136/2771/happyjo2sf6.jpg

skaparn
2007-02-28, 09:24
Den där Santan är så fet. Nästan så att jag glömmer bort vilken mes jag är och tror att jag skulle våga dropa feta cliffs med den. Och på tal om cykelporr var det lite humor för den bild MC postade var jag på god väg att posta så fort jag läste inlägget om Orbea carbon. Cyklig i Solna säljer Orbea och även fast jag aldrig kört en drömmer jag om dem på nätterna, för vackra är dom.

e150d
2007-02-28, 09:33
Lol. Har du köpt en cykel utan att veta vad det är? Klart vågat. :D

Hjälmaren runt har jag hört en del gott om. Inte lika hypat som Vättern. Har du kört den förut?


Test cyklade den och sen slog jag till, sedan dess har min goe far adopterat cykeln och bytt istort sett allt utom ramen så nu har jag verkligen ingen koll vad det är för något.

Inte cyklat hjälmaren förut. däremot finnmarksturen har jag kört.

När brukar ni börja säsongens cykelträning ? Jag kör bara löpning nu men börjar bli sugen.

skaparn
2007-02-28, 09:33
Så alla cykelfanatiker. Träd fram och skapa diskussioner!

* Vilka grejer måste man ha 2007?
* Vad har du för cyklar?
* Ska du köpa ny cykel, och i så fall vad?
* Träningsmål?
* Tävlingar? Med i klubb?


Ok, trådrubriken är inte direkt ny men med tanke på hur framgångsrika de andra varit borde det kanske funka på den här med.

* 2007 års grej vill jag utnämna pedaler till. Jag trodde det var en ickefråga men alldeles för många kör omkring med SPD på landsväg, eller vanliga pedaler på MTB.
1. Man ska sitta fast i pedalerna
2. Man ska inte göra det med dåtidens "korgar"
3. På landsvägen har man ett system med stora anläggningsyta. SPD-SL, TIME eller LOOK. Man har inte SPD. Punkt

Själv är jag lite sugen på Time RXS TiCa

* Jag har för närvarande en Principia MSL, Focus Mares och en Isaac Impulse

* Är lite sugen på en tempohoj. Vilket är något beroende av nästa punkt ifall jag får någon vettigt tempoträning gjord. Det är en slitsam gren men ett måste för att kunna tävla i de större flerdagarstävlingarna. Tidigare nämnda Orbea har en sjukligt fet temporam, men tyvärr är priset därefter. Projektet ligger på is än, men man vet aldrig. Det kan ju inte få gå en hel säsong utan att jag köper en cykel. Fast det skulle kunna bli ett par hjul också. Jag har pratat med en kille som kan bygga ett par Zipp 404 med Tune-nav för en inte alltför fantastisk summa. Det skulle vara mycket trevligt.

* Bli bättre på tempo. Har bara kört ett tempolopp på ett mindre norrlandsmästerskap och då med vanlig linjecykel. Jag kom inte sist faktiskt, men inte fan var det långt ifrån. Vill även blir lite mer explosiv. Inte för att vinna spurter, för det gör jag ändå inte i år, men dra upp dem åt de som kan

* Så många jag hinner. Kör för en ny klubb och har en del att bevisa. Är nervös redan nu

Yes
2007-02-28, 09:58
Så stor skillnad i fart blir det inte. Den klart viktigaste faktorn är vad som sitter på sadeln. Man får ju såklart bättre rull med slätare däck och monterar du sådana på MTB:n blir ännu mindre skillnad.

Annars finns det ju cyclocross som ett vettig variant (svårare att hitta billig beggad dock).
Vad tycker du blir den största skillnaden mellan räser och MTB, vad är det som gör att du tycker en MTB vore bättre?

(Det kan nämnas att när jag var liten ville jag desperat ha en räser, de var ju mycket häftigare än andra cyklar och Yes kunde minsann cykla bra häftigt... vilket kanske var anledningen till att jag aldrig fick någon räser, nu när jag tänker efter. Hursomhelst kanske det där lilla barnet fortfarande finns kvar... :D )

skaparn
2007-02-28, 10:15
Pruta ner Avantin minst en tusing så är det nog det vettigaste köpet. Miyatan är för stor för dig (om jag minns din längd rätt). De andra påvisar det faktum att Blockets annonsörer är i regel dumma i huvudet och sätter fantasipriser IMHO.

Två viktiga saker påpekas i detta inlägg.

Folk har för stora cyklar. Mindre är lättare, kvickare, roligare och styvare, så kan man - ska man. Mät avståndet från marken till skrevet (inte pungen eller jeansbyxan, utan mellangården), multiplicera detta mått med 0,67 så har du din ramstorlek. Detta brukar jag se som ett maximalt värde, och inte et måste. Känns en mindre cykel bra så gå på den. Det går utmärkt att kompensera för abnormaliteter i överkroppen med styrstam och sadeljustering.

Sedan är faktiskt annonsörer väldigt ofta dumma i huvudet. Jag när en dröm om att ta tjänstledigt en månad och bara sitta och ringa upp alla överprisade annonser och skälla ut dem. Det skulle vara skönt.

J de Koof
2007-02-28, 10:19
Ouf...Det är mycket som avgör ramstorlek.

Ja man kan göra det väldigt komplicerat om man vill. Men det behöver inte vara svårt: www.cyclecomponents.com (http://www.cyclecomponents.com/cgi-bin/air_ibutik.fcgi?avd=1&funk=Sida&ID=BikeBuilder_Ramstorlek)

Annars håller jag med om att man absolut bör anpassa cykelköpet till sina verkliga mål. Jag har privat hållt på med landsvägsracers i många år men tröttnade på sporten några år innan Pantani dog, tyckte "medicineringen" började irritera för mycket. Då insåg jag också att rena racers inte alls passade för min cykling, sedermera har jag pulat med att landsvägsoptimera MTB-hojar så att de funkar bra på alla hårda underlag, även inne i städer.

Beräknar att få till den optimala fritidsmotionsstadslandvägsglidarfarthojen senare i vår (fast så tänker jag varje vinter).

/J

MasterChief
2007-02-28, 10:26
Vad tycker du blir den största skillnaden mellan räser och MTB, vad är det som gör att du tycker en MTB vore bättre?

(Det kan nämnas att när jag var liten ville jag desperat ha en räser, de var ju mycket häftigare än andra cyklar och Yes kunde minsann cykla bra häftigt... vilket kanske var anledningen till att jag aldrig fick någon räser, nu när jag tänker efter. Hursomhelst kanske det där lilla barnet fortfarande finns kvar... :D )

En racer är inte speciellt bekväm jämfört med en MTB. Är din ambition att rulla lite då och då är en MTB ett betydligt bättre val. Behåll gärna de grova däcken på för då kan cyklingen bli betydligt mer varierad. Tänk på att provköra en racer ordentligt innan du köper en. Vissa blir rätt förvånade och tycker det är som att lära sig cykla på nytt. De är väldigt smala och vingliga.
Givetvis vänjer man sig snabbt men om jag förstått dina mål rätt så är en racer inte helt rätt. Det är som att köpa en Corvette när man mest ska köra till affären.

Kör jag 5 mil så skiljer det ungefär 3 km/h i fart och då kör jag på semislicks på MTB:n.

Yes
2007-02-28, 10:36
Det är som att köpa en Corvette när man mest ska köra till affären.

Hallå, det är mig du snackar med! Jag förstår inte sådana liknelser. :smash:

(För fasen, när jag bygger en bil som "ska funka på vanliga vägar" förutsätter jag Peltor-kåpor eller hjälm + öronproppar, så i min värld är en Corvette en alldeles utmärkt shoppingbil. :D )

Yes
2007-02-28, 10:40
(Hann inte editera)

Men okej, en MTB kanske är ett bättre val. Borde väl gå att få något vettigt för hyffsade pengar om man struntar i dämpare och sånt onödigt? Hur är det med växlar på mer seriösa cyklar? De flesta MTB;s jag sett brukar ju ha en sjuhelsikes massa växlar helt i onödan, vilket säkert kostar pengar.

skaparn
2007-02-28, 10:57
(Hann inte editera)

Men okej, en MTB kanske är ett bättre val. Borde väl gå att få något vettigt för hyffsade pengar om man struntar i dämpare och sånt onödigt? Hur är det med växlar på mer seriösa cyklar? De flesta MTB;s jag sett brukar ju ha en sjuhelsikes massa växlar helt i onödan, vilket säkert kostar pengar.

En extra krans gör inte så stor skillnad i pris, och några alternativ till utanpåliggande system med tre kilngor fram på MTB finns inte. Du komer heller inte att kunna utnyttja alla utväxlingar om du vill bespara kedjan konstiga vinklar.

Ska du inte cykla i terräng, skippa dämparen. Om inte annat så är en stel gaffel mycket lättare. Satsa lite pengar på bromsar istället. För ett par tusenlappar som du sparar in på gaffel sitter skivbromsar som en välsydd keps. Så fort man ska syckla där det kan vara smutsigt, blött eller både och är fälgbromsar inte lika bra, iallafall inte lika länge eftersom de nöts ner på kortare tid än vad ett skatknull i luften tar att avverka.

wintersnowdrift
2007-02-28, 11:40
Jag är ju egentligen ingen cyklist i ordets rätta bemärkelse....


* Vilka grejer måste man ha 2007?

...och definitivt ingen "inne"-cyklist som vet vad man bör och inte bör ha i cykelvärlden. Mina egna inköpsplaner för året är i alla fall nya skor och pedaler (för att bekräfta tidigare nämnda faktum kan jag avslöja att hittills har haft SPD på min racer :em:), och eventuellt ett tempostyre (om jag skulle vinna på lotto, som jag aldrig spelar, kanske en tempohoj kan komma på tal).


* Vad har du för cyklar?

En Columbus Pinta Xenon. När jag cyklar på grus/i skogen "fuskar" jag på familjens hybrid, en Merida Crossfire 8700, eftersom jag inte äger någon egen mtb. Just ja, jag har faktiskt en hederlig Crescent Holma med pakethållare och stänkskärmar också!

* Ska du köpa ny cykel, och i så fall vad?

Det var det där med lottovinst i så fall. Fast det är tveksamt om det ryms några fler cyklar i bodutrymmet ändå (för närvarande trängs där övriga familjemedlemmars tre Trek-racers och pappas Scott Tampico utöver mina tre cyklar).


* Träningsmål?

Det enda renodlade cykelloppet jag har planerat är Siljan Runt, motionslopp på 16 mil som går i början av juni. Det är lite av en tradition som hela min familj brukar köra. Banan är vacker och stämningen trevlig - dessutom får man en sådan här (http://i3.photobucket.com/albums/y82/wintersnowdrift/SiljanRunt.jpg) fin liten dalahäst när man går i mål!

* Tävlingar? Med i klubb?

Jag är med i en triathlonklubb (Stockholm City Triathlon (www.sct.nu)) och kommer förhoppningsvis att köra ett gäng triathlontävlingar. Distanserna i år blir de kortaste - Sprint och Olympisk - vilket innebär 2-4 mils cykling per tävling.

//Kristin

JTH
2007-02-28, 12:20
Biltemas skoskydd säger du? Intressant!
Ja, alltså alla skoskydd slits som fasen (jag har testat flera), och "våra undersökningar visar att det då är bättre att köpa skoskydd för 99 kr (typ) än 499 kr" ;)

Gick det smidigt att köpa cykeln från Tyskland? Hur mycket sparade du?
Det gick mycket smidigt! Det blev en Cicli B cross (http://212.202.110.172/e-vendo.php?shop=bornmann&SessionId=2046xd993f0793e83a41c7a2ccc2a68ca4a3f&url=http%3A%2F%2F212.202.110.172%2Fe-vendo.php%3Fshop%3Dbornmann%26SessionId%3D2046xd99 3f0793e83a41c7a2ccc2a68ca4a3f%26a%3Darticle%26Prod Nr%3DA2341%26t%3D1803%26p%3D1023%26c%3D1023%26m%3D s). Får man en Ultegracross i Sverige för under 15 000 - 16 000 kr?

Funderar också på Vättern i år. Jag är dock en ensamvarg så hela grejen med tusentals cyklister ger mig dåliga vibbar.
Ja, lite samma känsla (avsaknad på empiri) här... Men nyfiken på att testa...

MasterChief
2007-02-28, 12:22
Sen har jag ju min SantaCruz Vp-Free som synes på bilden.

Mycket fin cykel. :bow:

JTH
2007-02-28, 12:23
Då blir jag tyvärr tvungen att ringa snuten. Jag är cykelrättsaktivist.
Jag är cyklopat. Akta er. :smash:

MasterChief
2007-02-28, 12:25
Test cyklade den och sen slog jag till, sedan dess har min goe far adopterat cykeln och bytt istort sett allt utom ramen så nu har jag verkligen ingen koll vad det är för något.

Inte cyklat hjälmaren förut. däremot finnmarksturen har jag kört.

När brukar ni börja säsongens cykelträning ? Jag kör bara löpning nu men börjar bli sugen.


Nu har jag börjat damma av trainern efter några månader med nästan uteslutande styrka, förutom lite småpass här och där.

Egentligen så ska man väl inte "börja" utan köra hela tiden. Det är väl därför jag aldrig kommer få köra Touren :-/

Sen måste jag medge att jag ibland känner mig lite kluven. Jag gillar att väga 88kg men samtidigt är det sjukt mycket roligare att väga 76kg när man cyklar.
Hur löser man det? Jo, man kapar såklart 12 kilo på cykeln. :D

Laan
2007-02-28, 12:28
http://www.orbea.com/upload/bicicletas_bicicletas/A140.jpg

Lite mer sansad orbea blir det allt :em:

Affären där jag jobbade tidigare importerar dem själva för ett trevligare pris:thumbup:

Edit: Onix heter den

JTH
2007-02-28, 12:29
Vad tycker du blir den största skillnaden mellan räser och MTB, vad är det som gör att du tycker en MTB vore bättre?
Skulle jag välja en motionscykel skulle valet vara ganska lätt... En MTB!? Hardtail, hydraliska skivor, påkostad gaffel och däck typ Hutchison Python eller Schwalbe Racing Ralph...

Jag tycker dock det är rätt stor skillnad på MTB och racer/cross... Rent konditionsmässigt är nog inte den ena bättre än den andre, men cykelstilen/som underhållning skiljer de sig åt enormt.

skaparn
2007-02-28, 12:30
Ja, alltså alla skoskydd slits som fasen (jag har testat flera), och "våra undersökningar visar att det då är bättre att köpa skoskydd för 99 kr (typ) än 499 kr" ;)


Får man en Ultegracross i Sverige för under 15 000 - 16 000 kr?

Det där med skoskydd ska jag testa. Har samma erfarenhet att man sliter ut dem hur mycket de än kostar. Men samtidigt så var det ju det där med märkeshets. Jag erkänner utan att skämmas att jag trivs bättre om det står Gore Bikewear än Giordiana på mina vinterkläder.


Ang Ultegracross så fick jag känna på några riktigt prisvärda Stevens CX. Kolla in deras hemsida, och sedan ska jag försöka komma ihåg vad återförsäljaren hette som demade dessa för oss.
http://www.stevensbikes.se/

MasterChief
2007-02-28, 12:32
...och definitivt ingen "inne"-cyklist som vet vad man bör och inte bör ha i cykelvärlden. Mina egna inköpsplaner för året är i alla fall nya skor och pedaler (för att bekräfta tidigare nämnda faktum kan jag avslöja att hittills har haft SPD på min racer :em:), och eventuellt ett tempostyre (om jag skulle vinna på lotto, som jag aldrig spelar, kanske en tempohoj kan komma på tal).


En Columbus Pinta Xenon. När jag cyklar på grus/i skogen "fuskar" jag på familjens hybrid, en Merida Crossfire 8700, eftersom jag inte äger någon egen mtb.

Det enda renodlade cykelloppet jag har planerat är Siljan Runt, motionslopp på 16 mil som går i början av juni. Det är lite av en tradition som hela min familj brukar köra. Banan är vacker och stämningen trevlig - dessutom får man en sådan här (http://i3.photobucket.com/albums/y82/wintersnowdrift/SiljanRunt.jpg) fin liten dalahäst när man går i mål!

Jag är med i en triathlonklubb (Stockholm City Triathlon (www.sct.nu)) och kommer förhoppningsvis att köra ett gäng triathlontävlingar. Distanserna i år blir de kortaste - Sprint och Olympisk - vilket innebär 2-4 mils cykling per tävling.

//Kristin

SPD till racer går bort. När du provar ett racersystem vill du aldrig titta tillbaka. Det är helt klart värt investeringen.

Columbus är ju jäkligt prisvärda och Cykelcity en av Stockholms bästa butiker. Pintan är väl 105 rakt igenom? Deras F100 har jag varit sugen på ett tag men jag funderar nog att hoppa upp ytterligare ett snäpp.

Siljan Runt tror jag Skaparn också kört? Kollolag 2007 kanske? :D

JTH
2007-02-28, 12:34
Jag erkänner utan att skämmas att jag trivs bättre om det står Gore Bikewear än Giordiana på mina vinterkläder.
Hi-hi! Märkesbög!!!!!!! Jag har själv en del Giordania som jag trivs jäkligt bra med... Men har spanat på ett par Gore-brallor i gore tex men det blir nog nästa blöta säsong (eftersom denna lider mot sitt slut).

MasterChief
2007-02-28, 12:38
Det där med skoskydd ska jag testa. Har samma erfarenhet att man sliter ut dem hur mycket de än kostar. Men samtidigt så var det ju det där med märkeshets. Jag erkänner utan att skämmas att jag trivs bättre om det står Gore Bikewear än Giordiana på mina vinterkläder.


Ang Ultegracross så fick jag känna på några riktigt prisvärda Stevens CX. Kolla in deras hemsida, och sedan ska jag försöka komma ihåg vad återförsäljaren hette som demade dessa för oss.
http://www.stevensbikes.se/


Jo, visst är det sjukt vilken roll märket spelar inom cyklingen. Finns det någon sport som är så fixerad som cyklingen?

Biltemas trainer ska ju tydligen funka helt ok vad jag hört. Man kanske kan sätta dit egna klistermärken?

Kul att Stevens kommit till svenska marknaden. Har ingen som helst erfarenhet av dem. Ruggigt fin i vit:
http://www.stevensbikes.se/bilder/Cyclocross/images/prestige_std.jpg

MasterChief
2007-02-28, 12:39
Hi-hi! Märkesbög!!!!!!! Jag har själv en del Giordania som jag trivs jäkligt bra med... Men har spanat på ett par Gore-brallor i gore tex men det blir nog nästa blöta säsong (eftersom denna lider mot sitt slut).

Märkesbög är nog en alldeles för mild titel åt Skaparn. Här pratar vi märkesfixeringens Gud.

skaparn
2007-02-28, 12:39
SPD till racer går bort. När du provar ett racersystem vill du aldrig titta tillbaka. Det är helt klart värt investeringen.

Columbus är ju jäkligt prisvärda och Cykelcity en av Stockholms bästa butiker. Pintan är väl 105 rakt igenom? Deras F100 har jag varit sugen på ett tag men jag funderar nog att hoppa upp ytterligare ett snäpp.

Siljan Runt tror jag Skaparn också kört? Kollolag 2007 kanske? :D

Men jag körde Siljan runt utanför tävlan med min far. Helt seriöst skulle det vara ganska kul att dra upp ett stockholmsgäng och köra. När är början av juni? Kan krocka med nationaldagsspelen som är i början av juni (därav namnet), som är det första viktiga för mig denna säsong.

MasterChief
2007-02-28, 12:42
http://www.orbea.com/upload/bicicletas_bicicletas/A140.jpg

Lite mer sansad orbea blir det allt :em:

Affären där jag jobbade tidigare importerar dem själva för ett trevligare pris:thumbup:

Edit: Onix heter den

Det där är en sjukt snygg hoj. Orbea är porr.

skaparn
2007-02-28, 12:45
Märkesbög är nog en alldeles för mild titel åt Skaparn. Här pratar vi märkesfixeringens Gud.

Tack, det är en komplimang. Det värsta är att jag fått smak på Assos. Man vet inte vad det egentligen är som gör att en byxa kan få kosta 1700:- innan man provat den, och då byter man inte tillbaka. Tyvärr är min månadslön inte anpassad för sådana fetischer, så jag har fått spara in på högteknologiska pulsklockor, effektmätare och annat som jag drömmer om.

Ang Stevens kör Hovets elitdamer på Stevens (och även Susanne LJungskog faktiskt), och vad jag hört hittills är det en riktigt bra cykel för de pengar den kostar. CX i kolfiber vore bra läckert, men samtidigt vette tusan om det är värt att lägga Ultegra och DA på en CX eftersom man ändå sliter ner kasett och kedja på mindre än en halv vinter

skaparn
2007-02-28, 12:54
Letade runt lite. Det är ju 2: juni, ett bra datum. Och jag ser ju att den börjar på Sollerön, men Gesundaberget saknas i bansträckningen??!!?? Bästa backen i landet. Typ.
Solleröloppet börjar skönt tidigt på morgonen och så kommer man till den där jävla väggen efter bara någon kilometer, kall som en jägermeister. Och alltid är det någon stjärna som ska attackera också.

Färdväg 1 = 160 km. Siljan och Orsasjön
Cykelfärden börjar framför Sollerö kyrka och går genom Vinäs och Mora, förbi Klockstapeln vid Vasaloppsmålet, vidare förbi Bonäs och Våmhus till första kontrollen i Bäcka. Färden går vidare genom Orsa och ner till rondellen i Mora-Noret.
Du cyklar genom Färnäs och Nusnäs, känt för sin tillverkning av dalahästar. I Garsås finner du kontroll två där det bjuds på korv och dryck m.m. I Vikarbyn får du åter åka på byvägar fram till Rättviks kyrka.

Efter Rättvik cyklar du förbi flera av de vackra Leksandsbyar som ligger utefter Siljans strand, bl.a. Tällberg och Hjortnäs. Vid Sommarland i Leksand finns kontroll tre med diverse drycker, bullar och bananer.

Efter Leksand svänger du till höger och cyklar genom bl.a. Västanvik och Grytnäs innan du passerar Siljansnäs. När du cyklat förbi Lundbjörkens fäbodar är det inte långt kvar till sista kontrollen vid Björka fäbodar.

Sedan är det bara 13 km kvar till målet på Sollerön.
OBS! Kontrollen i Leksand dras in kl.15:15 och i Björka kl. 17:15

MasterChief
2007-02-28, 14:44
Tack, det är en komplimang. Det värsta är att jag fått smak på Assos. Man vet inte vad det egentligen är som gör att en byxa kan få kosta 1700:- innan man provat den, och då byter man inte tillbaka. Tyvärr är min månadslön inte anpassad för sådana fetischer, så jag har fått spara in på högteknologiska pulsklockor, effektmätare och annat som jag drömmer om.



http://www.gemoneybank.se

Det är bara att inse. Du kommer inte bli lycklig innan.

MasterChief
2007-02-28, 16:03
Det här är min våta dröm just nu. Allvarligt. Det blir inte bättre än så här:
http://www.ljm-cykel.nu/images/L92-2007.jpg

wintersnowdrift
2007-02-28, 17:42
SPD till racer går bort. När du provar ett racersystem vill du aldrig titta tillbaka. Det är helt klart värt investeringen.

Columbus är ju jäkligt prisvärda och Cykelcity en av Stockholms bästa butiker. Pintan är väl 105 rakt igenom? Deras F100 har jag varit sugen på ett tag men jag funderar nog att hoppa upp ytterligare ett snäpp.

Siljan Runt tror jag Skaparn också kört? Kollolag 2007 kanske? :D

Mjo, skaparn har med bestämdhet påpekat SPD-pedalernas otillräcklig- och omoderiktighet allaredan (jag har halvt om halvt blivit lovad ett träningspass med honom, men jag misstänker att han skulle vägra cykla med mig om jag inte byter system så då får det väl bli så. It's an offer I can't refuse.)

Letade runt lite. Det är ju 2: juni, ett bra datum. Och jag ser ju att den börjar på Sollerön, men Gesundaberget saknas i bansträckningen??!!?? Bästa backen i landet. Typ.
Solleröloppet börjar skönt tidigt på morgonen och så kommer man till den där jävla väggen efter bara någon kilometer, kall som en jägermeister. Och alltid är det någon stjärna som ska attackera också.

Det vore kanon med ett Kololag 2007! Jag kan med fördel inhysa alla hugade cyklister på mitt landställe i Falun, ~10 mil från Sollerön. Siljan Runt-starten brukar gå runt 7-8 på morgonen så visst är det sådär mysigt tidig uppstigning.

SR är ju ett motionslopp till skillnad från Solleröloppet, så jag antar att de har strukit Gesundaberget för att inte avskräcka blåbären redan första kilometern.

//Kristin

MasterChief
2007-02-28, 17:51
Mjo, skaparn har med bestämdhet påpekat SPD-pedalernas otillräcklig- och omoderiktighet allaredan (jag har halvt om halvt blivit lovad ett träningspass med honom, men jag misstänker att han skulle vägra cykla med mig om jag inte byter system så då får det väl bli så. It's an offer I can't refuse.)



Det vore kanon med ett Kololag 2007! Jag kan med fördel inhysa alla hugade cyklister på mitt landställe i Falun, ~10 mil från Sollerön. Siljan Runt-starten brukar gå runt 7-8 på morgonen så visst är det sådär mysigt tidig uppstigning.

SR är ju ett motionslopp till skillnad från Solleröloppet, så jag antar att de har strukit Gesundaberget för att inte avskräcka blåbären redan första kilometern.

//Kristin


Wow. Vilket erbjudande. :bow:

Jag kan tänka mig det men kan ge besked först om ett par månader. :-/
Vore ju kul om det blev ett gäng.

Med det jobb jag har så är det inte så lätt att vara ute i god tid.

Jompan
2007-02-28, 17:54
Siljan Runt tror jag Skaparn också kört? Kollolag 2007 kanske? :D

Jag är på... Siljan är sjysst uppvärmning inför vättern!!!

wintersnowdrift
2007-02-28, 18:30
Wow. Vilket erbjudande. :bow:

Jag kan tänka mig det men kan ge besked först om ett par månader. :-/
Vore ju kul om det blev ett gäng.

Med det jobb jag har så är det inte så lätt att vara ute i god tid.

Ingen fara på taket; då har jag god tid på mig att övertyga min mamma om att det är en bra idé att jag släpar med mig ett gäng internetbekanta :) (hon lever i den typiska föräldratron att alla på nätet är Onda, Knäppa eller Galna på ett eller annat vis - vilket man iofs lätt kan hävda stämmer när det är cyklister vi talar om). Det finns dock gott om plats så en fyra-fem pers ska inte vara några problem att klämma in (det blir kanske värre med cykelförvaring...) och en schysst badsjö (http://i3.photobucket.com/albums/y82/wintersnowdrift/Utsikt.jpg) så folk slipper köa till duschen.

Jag är på... Siljan är sjysst uppvärmning inför vättern!!!

Japp, Siljan är ett mycket bra uppvärmningslopp, både vad det gäller datum och distans. Halva sträckan två veckor innan är en perfa formcheck!

//Kristin

MasterChief
2007-02-28, 19:11
Ingen fara på taket; då har jag god tid på mig att övertyga min mamma om att det är en bra idé att jag släpar med mig ett gäng internetbekanta :) (hon lever i den typiska föräldratron att alla på nätet är Onda, Knäppa eller Galna på ett eller annat vis - vilket man iofs lätt kan hävda stämmer när det är cyklister vi talar om). Det finns dock gott om plats så en fyra-fem pers ska inte vara några problem att klämma in (det blir kanske värre med cykelförvaring...) och en schysst badsjö (http://i3.photobucket.com/albums/y82/wintersnowdrift/Utsikt.jpg) så folk slipper köa till duschen.



Japp, Siljan är ett mycket bra uppvärmningslopp, både vad det gäller datum och distans. Halva sträckan två veckor innan är en perfa formcheck!

//Kristin

Det låter som en rolig idé! Mitt cyklande har varit väldigt ensamt i många år så det är kanske dags att komma ut ur garderoben och erkänna: "Ja, jag är cyklist!"

Förstår om din mor skulle känna ett visst motstånd. Visa henne för guds skulle inte "Allmänt" här på Kollo. Då kommer hon skicka dig till sluten anstalt.

Jax
2007-02-28, 20:20
Har en Cube Attempt (105-komponenter). Som den på sidan men blå och silver:
http://www.cube-bikes.de/xist4c/web/Attempt_id_12467_.htm

Var och snackade med idrottsansvarig på firman idag också om att köra Vätternrundan. Var lite sent ute, men han skulle försöka hålla ögonen öppna efter en ledig plats. Sitter och hoppas på att någon lat gammal kuffe hoppar av. Annars finns ju alternativet att betala själv, men det är smidigt när boende och resande är fixa också. Tycker att det är trevligt när dom betalar alla klassiker lopp plus en del andra tävlingar också. Dessutom oftast löser resan också.

Han berättade även att de MTB-cyklar av mycket god kvalité som man kunde låna. Ska visst finnas bra spår i närheten också. Kan vara kul att börja cykla lite i skog också.

skaparn
2007-02-28, 21:17
Ingen fara på taket; då har jag god tid på mig att övertyga min mamma om att det är en bra idé att jag släpar med mig ett gäng internetbekanta :) (hon lever i den typiska föräldratron att alla på nätet är Onda, Knäppa eller Galna på ett eller annat vis - vilket man iofs lätt kan hävda stämmer när det är cyklister vi talar om).

Jag är på. Tycker det låter hur kul som helst. Ett problem skulle kunna vara att jag faktiskt är ond, knäpp och galen.

Halva sträckan två veckor innan är en perfa formcheck!

Halva... bah! Jag har svurit att aldrig mer cykla över 20 mil.

wintersnowdrift
2007-02-28, 21:56
Det låter som en rolig idé! Mitt cyklande har varit väldigt ensamt i många år så det är kanske dags att komma ut ur garderoben och erkänna: "Ja, jag är cyklist!"

Förstår om din mor skulle känna ett visst motstånd. Visa henne för guds skulle inte "Allmänt" här på Kollo. Då kommer hon skicka dig till sluten anstalt.

Haha! Jag gissar att min mamma har haft tankar åt det hållet även utan att ha sett "Allmänt". Dock är hon även gift med en manisk cykel- och prylfanatiker, och med en psykfallsandel i familjen på 50% tror jag att hennes perspektiv på tillvaron blivit något skevt. (Däremot tvekar jag inte en sekund på att "Allmänt" skulle kunna få den mest hjärntvättade mamman i världen att slå bakut.)

Jag är på. Tycker det låter hur kul som helst. Ett problem skulle kunna vara att jag faktiskt är ond, knäpp och galen.

Klart att det blir kul! Det ska nog lösa sig med din personlighet också; jag undviker som sagt att visa min mor den här tråden och väl på plats får vi se till att hålla dig kopplad och utrustad med munkorg.


Halva... bah! Jag har svurit att aldrig mer cykla över 20 mil.

AHA! En lucka infinner sig plötsligt i vilken jag har en teoretisk chans att bli bättre än Den Store Skaparn. Paris-Brest-Paris kanske?

//Kristin

MasterChief
2007-02-28, 22:11
Klart att det blir kul! Det ska nog lösa sig med din personlighet också; jag undviker som sagt att visa min mor den här tråden och väl på plats får vi se till att hålla dig kopplad och utrustad med munkorg.
//Kristin

Skaparn har inget emot munkorg. Bara det är ett jävligt schysst märke.


Så Jompan, Skaparn, Winter samt jag är lite intresserade av detta. Tre av fyra bor i Stockholm. En bor i Skåne.

Ska inte Yes med också? Du kan väl montera en liten motor under sadeln (du har ju grymma motorskills)?

wintersnowdrift
2007-02-28, 22:29
Skaparn har inget emot munkorg. Bara det är ett jävligt schysst märke.

Den här (http://fiasbutik.com/product_info.php?cPath=49_66_72&products_id=550&osCsid=a62c64f80508d85e8f835e94f5a21641) verkar vara munkorgarnas toppmodell. Jag antar att platsmunkorgen (http://fiasbutik.com/product_info.php?cPath=49_66_72&products_id=554&osCsid=a62c64f80508d85e8f835e94f5a21641) à 39 spänn går lika fetbort som SPD-pedaler.


Så Jompan, Skaparn, Winter samt jag är lite intresserade av detta. Tre av fyra bor i Stockholm. En bor i Skåne.

Ska inte Yes med också? Du kan väl montera en liten motor under sadeln (du har ju grymma motorskills)?

Jax måste också med om han ska köra Vättern! Då har vi en ganska schysst klunga. Ju mindre jag måste dra (särskilt på motvindssträckor) desto bättre *whistle*.

//Kristin

MasterChief
2007-02-28, 22:34
Den här (http://fiasbutik.com/product_info.php?cPath=49_66_72&products_id=550&osCsid=a62c64f80508d85e8f835e94f5a21641) verkar vara munkorgarnas toppmodell. Jag antar att platsmunkorgen (http://fiasbutik.com/product_info.php?cPath=49_66_72&products_id=554&osCsid=a62c64f80508d85e8f835e94f5a21641) à 39 spänn går lika fetbort som SPD-pedaler.



Jax måste också med om han ska köra Vättern! Då har vi en ganska schysst klunga. Ju mindre jag måste dra (särskilt på motvindssträckor) desto bättre *whistle*.

//Kristin

Ouf...Den var snygg men jag tror Skaparn kommer klaga på vikten. Finns det ingen i full carbon?

Jax är ju vass...Annars finns en viss Herr Olsson som är fanatiker här på brädan.

Klungdynamiken tål att tänkas på. Har ingen aning om era styrkor :-)

Jax
2007-02-28, 23:02
Jax måste också med om han ska köra Vättern! Då har vi en ganska schysst klunga. Ju mindre jag måste dra (särskilt på motvindssträckor) desto bättre *whistle*.
Men för i...du lovade ju att du inte skulle köra igen förren 2008. Jag skulle ju ha ett år att träna innan. Nåja, då får jag snabbträna då. Om jag får plats med mina grönklädda vänner så kommer jag att starta strax efter tre. Annars får det bli som det blir. Är inställd på att köra i år i alla fall.

Har inte tittat på hemsidan, men när tror ni man måste vara anmäld för att få vara med och leka?

jakke
2007-02-28, 23:31
Fråga?!
Jag har börjat köra spinning. Jobbigt, men hat kärlek till dethar jag allt skaffat mig.. Men problemet är att dom korgarna man stoppar fötterna i gör att hälften av tånarn dommnar bort. Lösningen blir väl att köpa skor(som alla seriösa använder). SÅ till frågan vart kan man beställa sådanna skor

Olsson
2007-03-01, 00:45
Fan ni får ju ringa när ni skapar sådana här trådar! ;)

Jag har hållit igång hela vintern faktiskt och tränat på bra. För två veckor sedan vurpa jag i en nedförsbacke och skada knäet lite så sedan dess har träningen varit noll och vikten +2kg.

Jag kör för Åstorps CK (http://www.astorpsck.se) och har bestämt mig för att satsa på MTB främst den här säsongen. Men självklart blir det även många härliga landsvägsrunder och lopp. Tävlingslicens har jag och har tänkt att köra hela SydMTB-cupen och Långloppscuppen.

Landsvägscyklen ser ut så här. En Columbus Tempesta -05 med full centaur utrustning och FSA stolpe, styrstam, styre.
http://www.kol14.se/cyklar/lvg.jpg

Och Mountainbiken ser ut så här. En GT Zaskar från 2001 som köptes ny i affär i februari -06 för ett mkt bra pris. Den gamla SID gafflen var ingen höjdare så en Fox Vanilla RL köptes begagnad av en kompis och liva upp cyklen bra. XT utrustning rakt igenom förutom bakväxlen som är XTR, numera skev. Därför har jag en XT -07a liggande här hemma som ska på i mars/april nångång.
http://www.kol14.se/cyklar/mtb.jpg

Använder en Polar S725X på båda cyklarna. På racern sitter en kadensmätare oxå.

Tänker och drömmer varje dag om en ny MTB. Eventuellt blir det någon HT carbon i 35-40 tusen kronorsklassen till våren. Hetast till ligger en som redan innan nämnts i tåden, en Stevens. http://www.stevensbikes.de/2007/index.php?bik_id=176&lang=de_DE&sect=equipment#info

Går inte mina drömmar i land så blir det garanterat nya bromsar och hjul till min nuvarande.

Jax
2007-03-01, 05:48
Fråga?!
Jag har börjat köra spinning. Jobbigt, men hat kärlek till dethar jag allt skaffat mig.. Men problemet är att dom korgarna man stoppar fötterna i gör att hälften av tånarn dommnar bort. Lösningen blir väl att köpa skor(som alla seriösa använder). SÅ till frågan vart kan man beställa sådanna skor
Ingen cykel- eller sportbutik i närheten? Alltid skönt att prova innan man köper.

Jompan
2007-03-01, 07:56
Skaparn har inget emot munkorg. Bara det är ett jävligt schysst märke.


Så Jompan, Skaparn, Winter samt jag är lite intresserade av detta. Tre av fyra bor i Stockholm. En bor i Skåne.

Ska inte Yes med också? Du kan väl montera en liten motor under sadeln (du har ju grymma motorskills)?

Snart Stockholmare igen! :) Får besked om några veckor... i bästa fall är jag Stockholmare inom nån månad eller två.

MasterChief
2007-03-01, 08:39
Fan ni får ju ringa när ni skapar sådana här trådar! ;)

Jag har hållit igång hela vintern faktiskt och tränat på bra. För två veckor sedan vurpa jag i en nedförsbacke och skada knäet lite så sedan dess har träningen varit noll och vikten +2kg.

Jag kör för Åstorps CK (http://www.astorpsck.se) och har bestämt mig för att satsa på MTB främst den här säsongen. Men självklart blir det även många härliga landsvägsrunder och lopp. Tävlingslicens har jag och har tänkt att köra hela SydMTB-cupen och Långloppscuppen.

Landsvägscyklen ser ut så här. En Columbus Tempesta -05 med full centaur utrustning och FSA stolpe, styrstam, styre.


Och Mountainbiken ser ut så här. En GT Zaskar från 2001 som köptes ny i affär i februari -06 för ett mkt bra pris. Den gamla SID gafflen var ingen höjdare så en Fox Vanilla RL köptes begagnad av en kompis och liva upp cyklen bra. XT utrustning rakt igenom förutom bakväxlen som är XTR, numera skev. Därför har jag en XT -07a liggande här hemma som ska på i mars/april nångång.



Trist med skador. Hoppas du är uppe på sadeln snart.
Du satsar rejält i år märker jag. Önskar jag hade din tid och motivation :-/


Är du nöjd med Schwalbedäcken?

MasterChief
2007-03-01, 08:39
Snart Stockholmare igen! :) Får besked om några veckor... i bästa fall är jag Stockholmare inom nån månad eller två.

Plugg, jobb?

AFanatic
2007-03-01, 08:48
Det verkar vara något med tjejer och Kona.

Vad hindrar dig att köra lite pass?

Fick den till ett bra pris. ;) Annars finns det flera olika märken/modeller jag kan tänka mig. Men vågar inte börja googla efter bilder för att visa vilka, för då kommer ha-begäret. :D

För tillfället står hojen 23 mil från mig.

Jompan
2007-03-01, 09:29
Plugg, jobb?

Har pluggat i skåne, ska snart börja på exjobb. Vet inte ännu om jag kan göra exjobb i Stockholm, eller om jag måste vara i skåne för att göra det.

wintersnowdrift
2007-03-01, 09:41
Men för i...du lovade ju att du inte skulle köra igen förren 2008. Jag skulle ju ha ett år att träna innan. Nåja, då får jag snabbträna då. Om jag får plats med mina grönklädda vänner så kommer jag att starta strax efter tre. Annars får det bli som det blir. Är inställd på att köra i år i alla fall.

Har inte tittat på hemsidan, men när tror ni man måste vara anmäld för att få vara med och leka?

Du får ditt uppvärmningsår, och generös som jag är erbjuder jag ju t.o.m. samma "optimala" uppladdning som jag hade! ;)

Vara med och leka Siljan Runt? 23:e maj går ordinarie anmälningstid ut, efter det gäller efteranmälan på plats. Vet inte om loppet har några begränsningar för antalet startande men jag har aldrig varit med om att det varit fullt.

Fasiken vad cykelsugen jag blir av allt det här pladdret. NÄR KOMMER VÅREN? Idag är jag i alla fall feberfri *vågen* så nu ska jag nog ut och valla skidor och ta mig en svängom på dessa för att försöka lindra abstinensen.

Vem tar på sig att designa Team Kolozzeums lagtröja f.ö?

//Kristin

skaparn
2007-03-01, 09:56
Fan ni får ju ringa när ni skapar sådana här trådar! ;)

Jag har hållit igång hela vintern faktiskt och tränat på bra. För två veckor sedan vurpa jag i en nedförsbacke och skada knäet lite så sedan dess har träningen varit noll och vikten +2kg.

Jag kör för Åstorps CK (http://www.astorpsck.se) och har bestämt mig för att satsa på MTB främst den här säsongen. Men självklart blir det även många härliga landsvägsrunder och lopp. Tävlingslicens har jag och har tänkt att köra hela SydMTB-cupen och Långloppscuppen.

Tänker och drömmer varje dag om en ny MTB. Eventuellt blir det någon HT carbon i 35-40 tusen kronorsklassen till våren. Hetast till ligger en som redan innan nämnts i tåden, en Stevens. http://www.stevensbikes.de/2007/index.php?bik_id=176&lang=de_DE&sect=equipment#info

Går inte mina drömmar i land så blir det garanterat nya bromsar och hjul till min nuvarande.

+2 kilo muskler antar jag.

Hmmm. när drömmer man inte om en ny cykel? Har du kört den där Stevens-cykeln? Jag har bara testat deras lvg, men jag finner ingen anledning att tro den skulle vara sämre kvalitet än dessa. Bara grejen att gå till kolfiber lockar efter att jag fått plåga en Scott Scale lite, det är fruktansvärt mycket skönare. Men jag får dras med min gamla alu ett tag till.

Fint med en Årstorpscyklist. Jag har ett minne av att ha blivit uppägd av en av era killar på landsvägen. I Stockholm ska de förenade cykelklubbarna visst arrangera lite mindre kvällstävlingar utan krav på föranmälan som jag blev lite sugen på. Dels är det bra tempoträning, dels kan det vara väldigt kul när de är så korta att man inte lider så mycket som på långloppen. MTB är ju som ett tempolopp i fyra timmar med konstant risk att falla och slå sig.
Jag behöver dessutom bli bättre på hantering.

Olsson
2007-03-01, 16:25
Trist med skador. Hoppas du är uppe på sadeln snart.
Du satsar rejält i år märker jag. Önskar jag hade din tid och motivation :-/


Är du nöjd med Schwalbedäcken?

Japp fast eftersom jag fortfarande är rätt grön i cykelvärdlen så blir det här ett år att lära även om jag hoppas på bra placeringar.

Kombon Racing ralph bak och Nobby nic fram var väl den mest omtalade under 2006, men faktum är att det funkar riktigt bra! Jag är otroligt nöjd.


+2 kilo muskler antar jag.

Hmmm. när drömmer man inte om en ny cykel? Har du kört den där Stevens-cykeln? Jag har bara testat deras lvg, men jag finner ingen anledning att tro den skulle vara sämre kvalitet än dessa. Bara grejen att gå till kolfiber lockar efter att jag fått plåga en Scott Scale lite, det är fruktansvärt mycket skönare. Men jag får dras med min gamla alu ett tag till.

Fint med en Årstorpscyklist. Jag har ett minne av att ha blivit uppägd av en av era killar på landsvägen. I Stockholm ska de förenade cykelklubbarna visst arrangera lite mindre kvällstävlingar utan krav på föranmälan som jag blev lite sugen på. Dels är det bra tempoträning, dels kan det vara väldigt kul när de är så korta att man inte lider så mycket som på långloppen. MTB är ju som ett tempolopp i fyra timmar med konstant risk att falla och slå sig.
Jag behöver dessutom bli bättre på hantering.

Hehe ja säg det, när man inte drömmer om ny cykel. Jag har inte testat den, men jag har bara hört gott om stevens. Och geomtrin ser mkt lovande ut. Jag har inte provat någon carbonhoj i min storlek men det lilla jag har känt på sådana har bara gjort mig mer övertygad om att det är rätt sak för mig.

Jax
2007-03-01, 21:04
Du får ditt uppvärmningsår, och generös som jag är erbjuder jag ju t.o.m. samma "optimala" uppladdning som jag hade! ;)

Vara med och leka Siljan Runt? 23:e maj går ordinarie anmälningstid ut, efter det gäller efteranmälan på plats. Vet inte om loppet har några begränsningar för antalet startande men jag har aldrig varit med om att det varit fullt..

Vem tar på sig att designa Team Kolozzeums lagtröja f.ö?

//Kristin
Snäll du är. Du ska alltså bara köra Siljan i år och inte Vättern?

Var inte Siljan jag tänkte på utan Vättern, men Siljan låter intressant det också. Ni kan räkna in mig i gänget. Och tröjan är det nog bäst att Skaparn får designa så att alla märken kommer på rätt plats. Vi kanske får vara beredda att lägga några tusingar för hela kitet i och för sig.

JTH
2007-03-01, 21:24
Bättre bild på min cross. Arga nokianerna på - men börjar bli bra sugen på att slippa dem och slasket... *gah!*

http://i5.tinypic.com/4gr9pxh.jpg

skaparn
2007-03-01, 21:27
Bättre bild på min cross. Arga nokianerna på - men börjar bli bra sugen på att slippa dem och slasket... *gah!*

MYCKET snygg cykel. Jag har lärt mig uppskatta det vackra in en CX, och den var vacker. Jag har likadana Nokian och måste säga att när det kommer till dubbdäck är de i en klass för sig. Kör med WXC300 på MTB. Då faller man inte på is. Punkt.

Tråden blev förövrigt fett pwnd av bilden.

MasterChief
2007-03-01, 22:23
Är det inte dags att rada upp lite stats på "Siljangänget" ?

* Vad man kör tremilen på nu och PB
* Längsta etapp man kört och på vilken tid.
* Vilka styrkor/svagheter man har
* Vana vid att köra klunga

Ja, ni fattar.

Kanske ska köra via PM istället?

wintersnowdrift
2007-03-01, 22:58
Snäll du är. Du ska alltså bara köra Siljan i år och inte Vättern?

Var inte Siljan jag tänkte på utan Vättern, men Siljan låter intressant det också. Ni kan räkna in mig i gänget. Och tröjan är det nog bäst att Skaparn får designa så att alla märken kommer på rätt plats. Vi kanske får vara beredda att lägga några tusingar för hela kitet i och för sig.

Nopsi, ingen Vätternrunda i år - 2007 tänker jag leka sprinter (och då är ju 16 mil alldeles lagom, inte sant?).

Är det inte dags att rada upp lite stats på "Siljangänget" ?

* Vad man kör tremilen på nu och PB
* Längsta etapp man kört och på vilken tid.
* Vilka styrkor/svagheter man har
* Vana vid att köra klunga

Ja, ni fattar.

Kanske ska köra via PM istället?

Jag vet inte om det finns någon gräns för hur stort allmänintresse en tråd måste ha för att få fortsätta existera; den här raringen börjar anta formen av ett enda stort PM (kryddat med lite dejtingveksamhet och cykelporrsindustri).

Trådskaparen börjar *popcorn* :).

//Kristin

MasterChief
2007-03-01, 23:00
Trådskaparen börjar *popcorn* :).

//Kristin


Får bli i morgon. Nu väntar kudden :-)

wintersnowdrift
2007-03-01, 23:18
Får bli i morgon. Nu väntar kudden :-)

Sov gott :).

Och för att inte era hjärnor ska carboniseras, grabbar, tycker jag att alla ska drömma om den här vyn:
http://www.pem.nu/siljan-2002/vidablick-siljan.jpg

//Kristin

JTH
2007-03-01, 23:19
MYCKET snygg cykel.
Gracias! Jag är grymt nöjd med den!

Jag har likadana Nokian och måste säga att när det kommer till dubbdäck är de i en klass för sig. Kör med WXC300 på MTB. Då faller man inte på is. Punkt.
Nej, det gör man minsann inte... När iskakorna var som värst på cykelbanorna motionscyklade jag på en frusen sjö - plant och fint ;) och med de däcken går det strålande!

Tråden blev förövrigt fett pwnd av bilden.
PWND = FUBAR? :smash:

Olsson
2007-03-02, 00:19
Och för att inte era hjärnor ska carboniseras, grabbar, tycker jag att alla ska drömma om den här vyn...

Du har så rätt så :) Jag bjuder på lite riktigt cykelgodis. Så här härligt kan det vara på en cykeltur i februari i skåne.

http://cerro.dk/bild4.jpg

http://www.cykelklubben.se/cykelklubben/images/users/blog/1588_Blog_200702101812_OJXZ.jpg

Olsson
2007-03-02, 00:22
Bättre bild på min cross. Arga nokianerna på - men börjar bli bra sugen på att slippa dem och slasket... *gah!*


Planerat att köra några CX tävlingar oxå? Jag körde en tävling i kalas-cup i höstas med min mtb och tyckte det var riktigt roligt. Att CX dessutom fungerar perfekt som vintercykel gör ju inte ett köp mindre intressant.

JTH
2007-03-02, 01:34
Planerat att köra några CX tävlingar oxå?
Nej det kan jag inte påstå... Det var funktionen av CX jag var ute efter, jag tycker faktiskt CX-tävlingar verkar rätt trista. Jag funderar på att slänga på slicks och köra vättern, annars är det nog MTB-tävling som (i så fall) ligger närmast till hands.

Men det här med att tävla... Jag vet inte... Det kan kännas lite onödigt för någon som vet att dom är bäst? *whistle*

Jompan
2007-03-02, 08:14
Du har så rätt så :) Jag bjuder på lite riktigt cykelgodis. Så här härligt kan det vara på en cykeltur i februari i skåne.

http://cerro.dk/bild4.jpg

http://www.cykelklubben.se/cykelklubben/images/users/blog/1588_Blog_200702101812_OJXZ.jpg

*cry* Så ser det inte ut i min del av skåne...

skaparn
2007-03-05, 10:57
På tal om skaffa. Nu när våren börjar kännas nära kollar jag på lite hjul.

Klassiska Zipp 404 tubhjul. Vill ha.
http://www.zipp.com/Portals/0/Products/Wheels/404_tuby_674x449.jpg

Kanske med nav från Tune? Vill ha.
http://www.tune.de/images/1053071824_1.jpg

Fast när börsen ändå är öppen borde man kanske öppna den rejält. Lightweight Standard med Hugi-nav. Vill ha.
http://www.carbonsports.com/Produkte/Lightweight/Home/Titelgrafik_Wheel_gross.jpg

Eller Lightweight Obermayer. Med Tune-nav. Inte för att Hugi är dåligt... men Tune alltså. Vill ha.
http://www.carbonsports.com/Produkte/Lightweight/Modelle/Speichenrad/Obermayer/Titelbild_gross.jpg

Yes
2007-03-05, 12:45
Klassiska Zipp 404 tubhjul. Vill ha.
[.IMG]http://www.zipp.com/Portals/0/Products/Wheels/404_tuby_674x449.jpg[/IMG]

Är det kolfiber? Och isåfall, är inte det lite läskigt? På bilar vill jag nog i varje fall anse det som livsfarligt(fast på cyklar blir kanske inte påfrestningarna tillräckligt stora om man undviker gropar i marken och andra hårda stötar).

skaparn
2007-03-05, 12:50
Är det kolfiber?

Har grodor vattentätt arsle?

Och isåfall, är inte det lite läskigt? På bilar vill jag nog i varje fall anse det som livsfarligt(fast på cyklar blir kanske inte påfrestningarna tillräckligt stora om man undviker gropar i marken och andra hårda stötar).

Ja, du har en poäng. Kolfiber är inte lika hållbart som aluminium, men man har ändå kört på materialet så pass länga att de värsta barnsjukdomarna är bortbyggda. Visst går det sönder om man kör ner i en grop i asfalten, men det ska man å andra sidan inte göra med något hjul.

Funkar det för Sastre och co. funkar det för mig

http://www.csc.com/teamcsc/giro06/images/04_SPTDW064b.jpg

Yes
2007-03-05, 12:58
Har grodor vattentätt arsle?
Oj, svår fråga! När våren kommer ska jag leta upp en groda och testa, sen återkommer jag med rapport här.



Ja, du har en poäng. Kolfiber är inte lika hållbart som aluminium, men man har ändå kört på materialet så pass länga att de värsta barnsjukdomarna är bortbyggda. Visst går det sönder om man kör ner i en grop i asfalten, men det ska man å andra sidan inte göra med något hjul.

Funkar det för Sastre och co. funkar det för mig

[.IMG]http://www.csc.com/teamcsc/giro06/images/04_SPTDW064b.jpg[/IMG]
Okej, ja det blir väl inte så många hårda stötar mot hjulen när man cyklar på landsväg. Och även om elitcyklisterna är imponerande snabba lär inte hjulet gå sönder av höga g-krafter(förutom när MasterChief cyklar, han sägs ju vara närmast omänsklig!). På bilar blir det lite värre, kör man över en grop eller curbs på an racebana kan det bli sprickor i hjulet som är svåra att upptäcka, sen vill hjulet expandera när det rullar fort vilken kan sluta i katastrof.

MasterChief
2007-03-05, 18:27
Snygga hjul. Tyvärr är alla balla hjul så in i helvete dyra. Bontragers dyraste ligger på 21 papp :-/

Jag skulle tycka det vore mycket intressant att få ha en 4-5 olika varianter och testa dom mot varandra och få känna hur stor skillnaden är. Har ingen erfarenhet alls av att jämföra hjul.

förutom när MasterChief cyklar, han sägs ju vara närmast omänsklig

Ja, kolfiber funkar inte för mig. Jag måste ha titanlegering annars är hjulen en tum större efter ett pass.

skaparn
2007-03-06, 10:30
Snygga hjul. Tyvärr är alla balla hjul så in i helvete dyra. Bontragers dyraste ligger på 21 papp :-/

Mmmm, det är ungefär vad Lightweights billigaste kostar. Det tar emot även för en inbiten kolfuberentusiast att lägga så mycket på hjul faktiskt. Nästan hellre att jag köper ett par för ca 23-23k och istället kompletterar med ett extra par så man har båda lätta klättrarhjul och ett par aero. Kanske man till och med har ett par träningshjul för det där sköna känslan att byta till lätta när det är dags för tävling?

Olsson
2007-03-11, 19:48
Vilken hjulporr! Slå till på Lightweighthjulen när du ändå är igång :)

Idag började etapploppet Paris - Nice med en 4,7km lång prologue. Vår unga svenska supertalang Tomas Lövkvist körde in på en finfin 9e plats, bara 5 sek efter vinnaren. :bow:

Olsson
2007-04-05, 21:42
Bump bump! Hur går det mer eran cykling och inköp av prylar?

Själv har jag precis kommit igång efter 6 veckors skada i knäet. Formen är verkligen icke existerande, men hoppas kunna komma tillbaka hyffsat snabbt.

Sen har jag köpt en ny MTB oxå! Den kommer i nästa vecka nån gång. Håller detaljerna hemligt tills vidare ;)

skaparn
2007-04-06, 10:34
Bump bump! Hur går det mer eran cykling och inköp av prylar?

Själv har jag precis kommit igång efter 6 veckors skada i knäet. Formen är verkligen icke existerande, men hoppas kunna komma tillbaka hyffsat snabbt.

Sen har jag köpt en ny MTB oxå! Den kommer i nästa vecka nån gång. Håller detaljerna hemligt tills vidare ;)

Bra bumpat, men trist med knät. Har du grunden är 6 veckor reparabelt.

Jag lovar att innan dygnet domineras av mörker ska något ädelt ha konsumerats. Köpte förresten av en herre ett par American Classic 420 Black åt bror min. Riktigt trevliga hjul för det priset måste jag säga, nästan så att jag funderar på att ta dem själv som träningshjul. 34mm är en trevlig profilkompromiss.

http://img80.imageshack.us/img80/5802/420blkwa7.jpg (http://imageshack.us)

MasterChief
2007-04-06, 17:34
Efter några sinnessjuka veckor på jobbet har jag äntligen fått lite andrum och kört som en tok i tre dagar. Fan vad duktig jag är.

Nåja. Idag blåste det något så in i hel*%¤&. Gång på gång försökte jag banka in visdomsorden:

"En cyklist ber inte om medvind. Han lär sig cykla istället".

Så med lite hjälp av Testament (Live at the Fillmore) och självhat så gick det framåt trots allt.

Olsson: När du får smeka din nya MTB kommer skadan snart vara ett minne blott. Nya cykelprylar har en antiinflammatorisk effekt som med råge utklassar Voltaren och dylik smörja.

Skaparn: Berätta mer. Bilder är ett krav.

skaparn
2007-04-06, 17:51
Skaparn: Berätta mer. Bilder är ett krav.

Det är inte riktigt bestämt en. Det var nån trist fågel som i mitt öra kvittrade att ju större handpenning man kan ha vid lägenhetsköp desto bättre, och jag borde tänka på framtiden...


... men först måste jag köpa lite cykelprylar.

Jag sneglar lite på dessa, Bontrager Race X Lite Carbon Aero, en budgetvariant av Aeolus 5.0 skulle man kunna säga

http://img53.imageshack.us/img53/4670/263903qp2.jpg (http://imageshack.us)

Tror att dessa blir ett perfekt all-roundtävlingshjul, och så kör jag mina Mavic Ksyrium ES som träningshjul (ahhh, att ha ett par riktigt fina lyxiga hjul och sätta "tränings-" framför dem känns grymt lockande).

1400 g för Bontrager-paret är ganska lätt, men inte monsterlätt. Problemet är bara att ifall jag vill ner mot kilot landar prissumman ovanför 20k-strecket, och det är, ehm, mycket pengar.

Sedan tänker jag uppgradera CX:en inför nästa vinter då jag insett hur mycket man använder den för vinterträning. Varför inte då unna sig något man trivs ordentligt på?

skaparn
2007-04-06, 17:56
Meddela gärna hur det funkar med AC-hjulen. Jag är själv sugen på ett par AC 350 sprint. Dom ligger ju som sagt väldigt bra till i pris, men har ju tyvärr extremt dåligt rykte vad gäller hållbarheten.

Själv slog jag till på den här skönheten på blocket i tisdags:
http://s13.photobucket.com/albums/a266/Fredrik123/bianchi/?action=view&current=P1010007.jpg

http://s13.photobucket.com/albums/a266/Fredrik123/bianchi/?action=view&current=P1010010.jpg

Italiensk stålracer från 1980-talet för nästan inga pengar alls. Tyvärr visade den sig vara för stor, så den fick gå vidare till en kille som skulle ha den till att träna inför VR.


Neeeeeeeeeeej, du får under inga omständigheter släppa den där!!!! Agh, det blir vått på stolen, jag vill också göra ett fynd. Den såg väldigt fin ut i lacken.


Faaaaaaan vad snygg den var, men se till att aldrig någonsin fota den med den sadeln och pedalerna på igen. Fort! Av med dem båda!

Fredrik S
2007-04-06, 18:05
Neeeeeeeeeeej, du får under inga omständigheter släppa den där!!!! Agh, det blir vått på stolen, jag vill också göra ett fynd. Den såg väldigt fin ut i lacken.


Faaaaaaan vad snygg den var, men se till att aldrig någonsin fota den med den sadeln och pedalerna på igen. Fort! Av med dem båda!

Jag tog bort mitt inlägg pga att jag fuckade upp bildlänkarna, synd att du han quota, men sånt händer.

Den är som sagt redan såld, då den var aldeles för stor, inte roligt att vara född till halvdvärg. Jag har en annan ram, i rätt storlek, på väg hem från österrike som jag skall bygga gammelracer, eller fixie av. Håller med om att sadeln är på gränsen till olagligt ful, tänkte faktiskt skruva på min SLR 133gr, bara för fotograferingen, men orken tröt. Pedalerna tycker jag inte är så hemska, det satt stålclips och läderremmar på när jag köpte hojen, men dom snek jag undan till det eventuella fixiebygget.

skaparn
2007-04-06, 18:09
Låt mig förtydliga. Sadeln som satt på var inte hel, och alldeles för fet för att vara värdig den fina ramen. Även om det är originalet som satt på och även Bianchi-brandad såg jag. Några vackrare förslag:

SSM, ODS (http://www.cyclecomponents.com/cgi-bin/air_ibutik.fcgi?funk=visa_artikel&artgrp=sad&artnr=SAN058&limit=000&extra=000&avd=2&varumarke=000&btg=0&visa=121-150&Sort=A.Beskr&Visn=Std&Kampanj_ID=)
http://www.cyclecomponents.com/images/artiklar/SAN058.jpg

SSM, ERA (http://www.cyclecomponents.com/cgi-bin/air_ibutik.fcgi?funk=visa_artikel&artgrp=sad&artnr=san014&limit=000&extra=000&avd=2&varumarke=000&btg=0&visa=121-150&Sort=A.Beskr&Visn=Std&Kampanj_ID=)
http://www.cyclecomponents.com/images/artiklar/san014.jpg


Barracuda (http://www.cyclecomponents.com/cgi-bin/air_ibutik.fcgi?funk=visa_artikel&artgrp=sad&artnr=san018&limit=000&extra=000&avd=2&varumarke=000&btg=0&visa=91-120&Sort=A.Beskr&Visn=Std&Kampanj_ID=)
http://www.cyclecomponents.com/images/artiklar/san018.jpg

skaparn
2007-04-06, 18:10
Jag tog bort mitt inlägg pga att jag fuckade upp bildlänkarna, synd att du han quota, men sånt händer.

Den är som sagt redan såld, då den var aldeles för stor, inte roligt att vara född till halvdvärg. Jag har en annan ram, i rätt storlek, på väg hem från österrike som jag skall bygga gammelracer, eller fixie av. Håller med om att sadeln är på gränsen till olagligt ful, tänkte faktiskt skruva på min SLR 133gr, bara för fotograferingen, men orken tröt. Pedalerna tycker jag inte är så hemska, det satt stålclips och läderremmar på när jag köpte hojen, men dom snek jag undan till det eventuella fixiebygget.

Det är sant, och jag har upplevt detsamma. Många cyklar som finns i kategorin "kap" är alldeles för stora för mig. Jag vill att fler 52-ramar ska annonseras ut.

Men den var fin

Fredrik S
2007-04-06, 18:18
Det är sant, och jag har upplevt detsamma. Många cyklar som finns i kategorin "kap" är alldeles för stora för mig. Jag vill att fler 52-ramar ska annonseras ut.

Men den var fin

Jag vet inte om det är sant, eller om det är en myt, men jag har hört att på -70 och -80 talet, så trodde man i Sverige att en cykel var snabbare ju större ram den hade. Därför cyklade alla på ramar som var runt 60cm, ovsett hur lång man var. Det låter ju otroligt, men fakta är, att om man ser en gammal racer från -70 eller -80 talet, så är den ju i stort sätt alltid i strl. 59, 61, eller 63. Skumt.

fothermucker
2007-04-06, 22:12
Köpte mig en liten racer (Nishihihishiki finisher) härom veckan tänkt till pendling och motion. Kanske främst för att det väl knappt finns något sexigare än att fara fram i mellanhöga hastigheter, svettig med snor i hela ansiktet iklädd tights med mindre blöja, helt i onödan. Det är i alla fall mycket(!) roligare än vad jag trodde.
http://www.nishiki.se/cykelbilder/18.jpg
Kanske ingen dunderbajk men det är väl en helt ok hojj för de pengarna (9kkr inklusive dojjor), MC och alla andra cykelbögar?

MasterChief
2007-04-07, 06:11
Ett bra förstahandsval. Nishiki är bra grejer för lite pengar. Sen är lacken på den där i rena Ferrariklassen. Oerhört stilren jämfört med många av dagens cyklar.

skaparn
2007-04-07, 08:24
Oerhört stilren jämfört med många av dagens cyklar.

Vad menar du?

http://img65.imageshack.us/img65/5556/ridleydamoclesteamlottoaa1.jpg (http://imageshack.us)

MasterChief
2007-04-07, 09:42
Vad menar du?



Ouf. Jag gillar ju själv en aning skrikiga cyklar (som Orbea och BH på tidigare sidor) men fördelen med Nishikin är att den är tidlös. Funkar alltid.

För övrigt är jag sjukt nöjd med mina Bontragerkomponenter (med tanke på hjulen du tittar på). Även om det är enkla Bontragerprylar på min Trek så har de riktigt hög kvalitet.

Jondahl
2007-04-08, 16:10
[img=http://img86.imageshack.us/img86/411/vertigo1zg0.th.jpg] (http://img86.imageshack.us/my.php?image=vertigo1zg0.jpg)

Första gången jag försöker mig på att ladda upp en bild på detta forum. Återstår att se hur bra jag lyckas, men bilden ska iaf visa en bild på cykeln som jag inhandlade i höstas och som jag förhoppningsvis ska ha en del kul med framöver. Ramen är en Sintesi Vertigo -99. Övriga komponenter kommer mestadels från Campognolo. Sadel, sadelstolpe och pedaler är utbytta sedan bilden togs.
Jag är total nybörjare inom cykelvärlden, köpte mer eller mindre grisen i säcken när jag köpte cykeln...men än så länge känner jag mig nöjd.

skaparn
2007-04-08, 16:48
http://img86.imageshack.us/img86/411/vertigo1zg0.jpg

Första gången jag försöker mig på att ladda upp en bild på detta forum. Återstår att se hur bra jag lyckas, men bilden ska iaf visa en bild på cykeln som jag inhandlade i höstas och som jag förhoppningsvis ska ha en del kul med framöver. Ramen är en Sintesi Vertigo -99. Övriga komponenter kommer mestadels från Campognolo. Sadel, sadelstolpe och pedaler är utbytta sedan bilden togs.
Jag är total nybörjare inom cykelvärlden, köpte mer eller mindre grisen i säcken när jag köpte cykeln...men än så länge känner jag mig nöjd.

Är det Heliumhjul jag ser?

skaparn
2007-04-08, 18:28
Exklusivt för kolo kan jag avslöja att jag just blev 27k fattigare.

Mer info kommer...

Jax
2007-04-08, 18:32
Exklusivt för kolo kan jag avslöja att jag just blev 27k fattigare.

Mer info kommer...
Du insåg hur gammal du är och satt det i en pensionsfond?

skaparn
2007-04-08, 18:35
Du insåg hur gammal du är och satt det i en pensionsfond?

Nästan rätt. Jag köpte ett storpack Rogaine i förebyggande syfte.

Dagens tema på mina skämt är håravfall. Och så lyssnar jag på Rising Force med Yngwie Malmsteen.

Jondahl
2007-04-08, 21:09
Är det Heliumhjul jag ser?

Möjligt. Tyvärr lurade jag dig (och mig själv, och alla andra), hjulen verkar nämligen vara utbytta utan min vetskap (bilden tagen av förra ägaren). Hjulen som sitter på nu heter iaf Mavic Open 32H, med campognolo record-nav och dt-ekrar...
Förresten, och nu finns risken att jag gör bort mig, men Heliumhjul, är det bara ett namn eller har det något med grundämnet helium att göra?

MasterChief
2007-04-08, 21:17
Möjligt. Tyvärr lurade jag dig (och mig själv, och alla andra), hjulen verkar nämligen vara utbytta utan min vetskap (bilden tagen av förra ägaren). Hjulen som sitter på nu heter iaf Mavic Open 32H, med campognolo record-nav och dt-ekrar...
Förresten, och nu finns risken att jag gör bort mig, men Heliumhjul, är det bara ett namn eller har det något med grundämnet helium att göra?

Helium är en hjulserie som Mavic introducerade i mitten av 90-talet.

MasterChief
2007-04-08, 21:19
Exklusivt för kolo kan jag avslöja att jag just blev 27k fattigare.

Mer info kommer...

Har du köpt cykelkomponenter för 27' börjar jag grina av avundsjuka.

Jax
2007-04-08, 21:22
Har du köpt cykelkomponenter för 27' börjar jag grina av avundsjuka.
Och så drar han ut på infon för att bygga upp spänningen. Dags att visa upp grejorna nu!

Olsson
2007-04-08, 23:47
Jag har sätt trådar på andra forum där skaparn talar ut om sitt behov av att köpa en fin-cx för vintersäsongen. Kan det vara en sådan?

Eller är det ett par smaskiga LW hjul och lite annat godis?

Upp med bild :D

skaparn
2007-04-09, 08:11
Olsson är för mycket av en detektiv för att man ska kunna vara hemlig här. Och så rätt han har.

Det är dels en Trek CX-ram, lite delar till en ny vinterracer och sist men definitivt inte minst ett par Bontrager Race X Lite Carbon Aero. Kan dröja en vecka innan jag har något i handen tyvärr, men snön jag såg när jag anlände med bussen i morse sänkte cykelsuget lite grann, så det kan gå att hålla sig utan knark. Fast när jag tänker på högprofilhjul på min Isaac blir det lite blött på stolen ändå.

MasterChief
2007-04-09, 08:35
Olsson är för mycket av en detektiv för att man ska kunna vara hemlig här. Och så rätt han har.

Det är dels en Trek CX-ram, lite delar till en ny vinterracer och sist men definitivt inte minst ett par Bontrager Race X Lite Carbon Aero. Kan dröja en vecka innan jag har något i handen tyvärr, men snön jag såg när jag anlände med bussen i morse sänkte cykelsuget lite grann, så det kan gå att hålla sig utan knark. Fast när jag tänker på högprofilhjul på min Isaac blir det lite blött på stolen ändå.

Ouf. Det där var ena riktiga grejjer det.

skaparn
2007-04-09, 08:45
Fast jag borde ha avsatt 10k till den här tingesten:

Bra deal (http://www.tradera.com/DEMOCYKEL_CRESCENT_10_vaxl_toppskick_1970_-auktion-42019805)

http://images.tradera.com/814/46433814_1.jpg

Fredrik S
2007-04-09, 10:12
Fast jag borde ha avsatt 10k till den här tingesten:

Bra deal (http://www.tradera.com/DEMOCYKEL_CRESCENT_10_vaxl_toppskick_1970_-auktion-42019805)


Jag förutsätter att du var sarkastisk, men för säkerhets skull påpekar jag att en Crescent pepita kostar runt 1000 på blocket och en vinkelslip 139kr på jula.

Därmed har du "sparat" knappt 9000kr som du kan använda till en Recordgrupp till din nya CX-ram. (Kan man föresten ha campakomponenter på en Trek-ram? Trek känns för mig väldigt intimt förknippat med Shimano, av någon anledning)

MasterChief
2007-04-09, 10:52
Jag tycker vi kan fastställa att skaparn har kollos största cykelpenis.

Fredrik S
2007-04-09, 11:07
Jag tycker vi kan fastställa att skaparn har kollos största cykelpenis.

För att vara HELT SÄKRA, så kanske vi skall vänta med själva kröningen, tills vi har fått se bilder på nya hjulen monterade på Isaac-ramen. Sedan kan vi låsa tråden.

skaparn
2007-04-09, 12:14
Jag förutsätter att du var sarkastisk, men för säkerhets skull påpekar jag att en Crescent pepita kostar runt 1000 på blocket och en vinkelslip 139kr på jula.

Därmed har du "sparat" knappt 9000kr som du kan använda till en Recordgrupp till din nya CX-ram. (Kan man föresten ha campakomponenter på en Trek-ram? Trek känns för mig väldigt intimt förknippat med Shimano, av någon anledning)

Jag tror killen med annonsen råkat hålla inne 0-knappen för länge. Jag är för övrigt rätt fäst vid Dura-Ace. Visserligen är record lite mer exklusivt, men campa är helt enkelt för omständigt för min smak. De har ju lika många dimensioner som det finns spaghettistrån i Italien. Kanske skulle man byta ut vevarna på FSA MegaExo eller liknande, men sedan DA kom med Hollowtech 2 kan jag leva med at de inte är kolfiber. JÄVLAR vilket bra vevparti det är.


Angående min penis så kan ni vara säkra på att det kommer bilder.

Jax
2007-04-09, 12:33
Angående min penis så kan ni vara säkra på att det kommer bilder.
Det där är en bra kommentar att ta ur sitt sammanhang. För att förstärka det lite:

Jag längtar!

Pretender
2007-04-10, 13:34
Platsar uppenbarligen inte i denna tråden, men tänkte ändå utnyttja att den finns. Vill skaffa en cykel för träning och eventuellt lite transport, den ska vara lätt och snabb, men inte en renodlad landsvägscykel (jag vill ha rakt styre). Vill helst inte lägga mer än 10k.

Har hittat två modeller som jag tror kan funka:

Nishiki hybrid ultra pro.
http://www.nishiki.se/cykelbilder/21.jpg

Crescent logic 388.
http://www.crescent.se/files/crescent/crescent410/Y7C3885101D4D1D3.jpg

Vad tror ni om dessa, vilken är bäst? Gillar nishikin mest pga. de coola bromsarna ;) En grej till; det är möjligt att jag vill använda cykeln på en trainer när det är snö ute - funkar dessa cyklar för detta ändamål?

/P

Dumleman
2007-04-10, 13:44
Pretender det var då rejäla kylhål på bromsskivorna :D.

skaparn
2007-04-10, 14:06
Platsar uppenbarligen inte i denna tråden, men tänkte ändå utnyttja att den finns. Vill skaffa en cykel för träning och eventuellt lite transport, den ska vara lätt och snabb, men inte en renodlad landsvägscykel (jag vill ha rakt styre). Vill helst inte lägga mer än 10k.

Har hittat två modeller som jag tror kan funka:

Nishiki hybrid ultra pro.


Crescent logic 388.
[IMGhttp://www.crescent.se/files/crescent/crescent410/Y7C3885101D4D1D3.jpg

Vad tror ni om dessa, vilken är bäst? Gillar nishikin mest pga. de coola bromsarna ;) En grej till; det är möjligt att jag vill använda cykeln på en trainer när det är snö ute - funkar dessa cyklar för detta ändamål?

/P


Crescent är Crescent, med allt vad det innebär för kvalitet och pris. Nishikiän har jag faktiskt kört, och då med lite grövre däck som faktiskt gick att våldta in i gafflarna, så svaret på din fråga vad du ska göra när det är snö ute är: du ska sätta på dubbdäck.
Fast om du nödvändigtvis vill vara inomhus så är det inga problem att sätta den på en trainer så länge du har slicks på hjulen.

Jag tror inte skivbromsar är något du har användning för om du inte ska cykla på vintern eller i blöt terräng (det är ju ingen MTB). Så de kommer bara att vara en extra tyngd på cykeln. Du bör dessutom byta styrstam ifall du köper Nishikin. Jag går hellre på 100 spinningpass än ger mig ut på en cykel med "justerbar" styrstam. Verkar som ett perfekt sätt att dö, för att inte tala om hur ocleant det är.

Laan
2007-04-10, 17:05
För min prylbögighets skull så måste jag medela att för typ 8 år sedan så upptäckte jag Tune och blev kär.. dock fanns det ingen importör av dem då, och ägaren till cykelaffären där jag jobbade ville inte trots påstötningar.. men men..

Pretender
2007-04-10, 20:15
Crescent är Crescent, med allt vad det innebär för kvalitet och pris. Nishikiän har jag faktiskt kört, och då med lite grövre däck som faktiskt gick att våldta in i gafflarna, så svaret på din fråga vad du ska göra när det är snö ute är: du ska sätta på dubbdäck.
Fast om du nödvändigtvis vill vara inomhus så är det inga problem att sätta den på en trainer så länge du har slicks på hjulen.

Jag tror inte skivbromsar är något du har användning för om du inte ska cykla på vintern eller i blöt terräng (det är ju ingen MTB). Så de kommer bara att vara en extra tyngd på cykeln. Du bör dessutom byta styrstam ifall du köper Nishikin. Jag går hellre på 100 spinningpass än ger mig ut på en cykel med "justerbar" styrstam. Verkar som ett perfekt sätt att dö, för att inte tala om hur ocleant det är.

Tack för svaret! Vet dock inte hur jag ska tolka "crescent är crescent..." - är de kända för bra eller bristande kvalitet? Blir nog nishikin iaf, ska dock försöka provcykla den först. Byte av styrstam kan det väl vara värt om man slipper dö. ;)

/P

skaparn
2007-04-10, 21:57
För min prylbögighets skull så måste jag medela att för typ 8 år sedan så upptäckte jag Tune och blev kär.. dock fanns det ingen importör av dem då, och ägaren till cykelaffären där jag jobbade ville inte trots påstötningar.. men men..

Förstår dig, jag blir ganska upphetsad av dessa

http://www.tune.de/images/1052465261_1b.jpg

Olsson
2007-04-11, 23:34
I eftermiddags så kom det en stor julklapp till mig, mitt på våren! I det låg en splitter ny Scott Scale 30 från 2006. Ohlala! :D
http://www.kol14.se/ohlala.jpg

Jag har bara tänkt att behålla ramen i stort sätt, sen blir det andra nya roligheter som åker på. Så alla delar som sitter på nu är till salu oanvända. Bara hör av er om det är något ni vill köpa.

skaparn
2007-04-12, 09:06
I eftermiddags så kom det en stor julklapp till mig, mitt på våren! I det låg en splitter ny Scott Scale 30 från 2006. Ohlala! :D
http://www.kol14.se/ohlala.jpg

Jag har bara tänkt att behålla ramen i stort sätt, sen blir det andra nya roligheter som åker på. Så alla delar som sitter på nu är till salu oanvända. Bara hör av er om det är något ni vill köpa.

Ah! En Scott framför mina ögon!! Deras Scale-ramar ser så jefla kvicka ut i deras extrema kompakthet. Hoppas du får till ett bra bygge.
Jag hade tänkt säga att jag köper vevarna av dig, men kom på att jag ju avtalat om att sälja min MTB, så den försvinner i sommar. Sålde min cross igår faktiskt så nu har jag mitt nya projekt ekonomiskt i hamn.

Men det strular ju såklart eftersom tuberna kommer dröja någon vecka. Så går det när man såklart ska vara mainstream och beställa de populära GP4000 från Continental.

MasterChief
2007-04-12, 09:36
I eftermiddags så kom det en stor julklapp till mig, mitt på våren! I det låg en splitter ny Scott Scale 30 från 2006. Ohlala! :D
http://www.kol14.se/ohlala.jpg

Jag har bara tänkt att behålla ramen i stort sätt, sen blir det andra nya roligheter som åker på. Så alla delar som sitter på nu är till salu oanvända. Bara hör av er om det är något ni vill köpa.

(Ja, jag vet att jag quotade bilden för andra gången.)

Ni är riktiga pryldårar av främsta klass (Olsson och skaparn). Jag sitter här med svår erektion på jobbet. Den kommer bli riktigt fin när du uppgraderat den.

Toxic
2007-04-12, 10:02
Cyklen har stått sen september trotts den fina hösten...
Den blev stulen, sen hittade lillbrorsan den liggandes rensad på vägen till skolan...
Ny inhandlade delar som dök upp idag :hbang:

http://img213.imageshack.us/img213/1893/12042007001bo6.th.jpg (http://img213.imageshack.us/my.php?image=12042007001bo6.jpg)

Jondahl
2007-04-14, 12:32
Sitter och funderar lite på hur man ska sköta om sin cykel egentligen. Man vill ju gärna att den ska hålla så hög kvalitet som möjligt så länge det bara går. Så, allmänt, vad ska man tänka på vid tvätt och smörjning av olika delar (kedja, växlar o.s.v.)? Kanske finns det något prisvärd skrift eller så som behandlar detta? Jag är som sagt total nybörjare, så alla tips, utom dåliga, mottages gärna!

Olsson
2007-04-15, 13:38
Sitter och funderar lite på hur man ska sköta om sin cykel egentligen. Man vill ju gärna att den ska hålla så hög kvalitet som möjligt så länge det bara går. Så, allmänt, vad ska man tänka på vid tvätt och smörjning av olika delar (kedja, växlar o.s.v.)? Kanske finns det något prisvärd skrift eller så som behandlar detta? Jag är som sagt total nybörjare, så alla tips, utom dåliga, mottages gärna!

Vid tvätt så använd inte högtryck då kan du spruta av dekaler, förstöra nav osv. Lågt tryck på vattnet alltså. Sen tar du två tvättsvampar. En skitsvamp o en finsvamp. Den ena har du till ramen och de fina delarna, skitsvampen använder du på vevparti kedja växlar osv. Ljummet till varmt vatten och diskmedel räcker oftast gott. Spruta aldrig in i baknavet från höger sida och var lite försiktig vid vevparti och styrlager. Använder du riktigt avfettningsmedel på de oljiga delarna så var extra försiktig. Får du in sådant i navet eller vevpartiet så förstör du sakerna. Jag använder Srams kedjelås så jag lätt kan plocka av kedjan och rengöra den försig och sen lätt sätta på den igen. Diskborste för att rengöra drivlinan funkar bra, men det finns tunnare och bättre borstar avsedda speciellt för detta.

När allt är rent och fint så torka kedjan med en torr gammal t-shirt eller något och sen brukar jag blåsa lite med en hårfön för att få den helt torr. Vill man låta den torka av sig själv så veva runt på pedalerna lite då och då. Annars rostar kedjan där den ligger emot dreven.

När den är torr är det bara på med kedjeolja igen. Se till att få in den i länkarna. Trampa runt kedjan lite så de glider in överallt och vänta sedan gärna några timmar så de får glida in ordentligt. Sedan tar du en gammal t-shirt igen och torkar bort överflödig olja. Annars fastnar det bara en massa skit på kedjan.

Har du inte heldragna vajrar kan du lossa höljena från ramen och flytta höljet en bit och torka rent vajern där under. Olja gärna in med lite tunn olja, helst med teflon och sätt sedan tillbaka höljet.

Gör man dessa saker regelbundet ser cyklen alltid fin ut och fungerar bra.

Pelle2
2007-04-15, 16:11
Hade själv tänkt att införskaffa mig en hojj, men är inte beredd att lägga ut allt för mycket pengar med tanke på att jag inte är någon elitbiker*flex*

Så kan man få en okej cykel, typ en hybrid eller race med rakt styre, vet inte riktigt vad dem heter ;) för typ 5-6 tusen?

Några tips uppskattas*rolleyes*

skaparn
2007-04-15, 16:12
Och eftersom detta är en cykeltråd bör det i denna uppmärksammas att Stuart O'Grady just vann Paris-Roubaix. Jag var tvungen att se loppet på cycling.tv i frånvaro av Eurosport. Det var ändå spännande, och vilket lopp det är.

Jondahl
2007-04-16, 20:10
Vid tvätt så använd inte högtryck då kan du spruta av dekaler, förstöra nav osv. Lågt tryck på vattnet alltså. Sen tar du två tvättsvampar. En skitsvamp o en finsvamp. Den ena har du till ramen och de fina delarna, skitsvampen använder du på vevparti kedja växlar osv. Ljummet till varmt vatten och diskmedel räcker oftast gott. Spruta aldrig in i baknavet från höger sida och var lite försiktig vid vevparti och styrlager. Använder du riktigt avfettningsmedel på de oljiga delarna så var extra försiktig. Får du in sådant i navet eller vevpartiet så förstör du sakerna. Jag använder Srams kedjelås så jag lätt kan plocka av kedjan och rengöra den försig och sen lätt sätta på den igen. Diskborste för att rengöra drivlinan funkar bra, men det finns tunnare och bättre borstar avsedda speciellt för detta.

När allt är rent och fint så torka kedjan med en torr gammal t-shirt eller något och sen brukar jag blåsa lite med en hårfön för att få den helt torr. Vill man låta den torka av sig själv så veva runt på pedalerna lite då och då. Annars rostar kedjan där den ligger emot dreven.

När den är torr är det bara på med kedjeolja igen. Se till att få in den i länkarna. Trampa runt kedjan lite så de glider in överallt och vänta sedan gärna några timmar så de får glida in ordentligt. Sedan tar du en gammal t-shirt igen och torkar bort överflödig olja. Annars fastnar det bara en massa skit på kedjan.

Har du inte heldragna vajrar kan du lossa höljena från ramen och flytta höljet en bit och torka rent vajern där under. Olja gärna in med lite tunn olja, helst med teflon och sätt sedan tillbaka höljet.

Gör man dessa saker regelbundet ser cyklen alltid fin ut och fungerar bra.

Tack så hemskt mycket! Exakt vad jag sökte.

skaparn
2007-04-18, 19:40
Känner inte till sanningshalten, men det här skulle kunna varit jag, så varför inte.

Tjuvlyssnat.se (http://www.tjuvlyssnat.se/sodra-sverige/nej-jag-har-faktiskt-hort-att-det-ar-battre-att-ha-den-pa-sidan-av-pakethallaren)

jakke
2007-04-18, 20:40
Hmm. Vilken butik i sthlm är mest prisvärd om man ska ha ett par spinningskor?

skaparn
2007-04-18, 20:57
Hmm. Vilken butik i sthlm är mest prisvärd om man ska ha ett par spinningskor?

Fråga Jax, han kan allt om det där med spinning.

Jax
2007-04-18, 22:31
Fråga Jax, han kan allt om det där med spinning.
Ska han ha dem till schlagerspinning så finns det personer med mer erfarenhet.

wintersnowdrift
2007-04-18, 23:01
Känner inte till sanningshalten, men det här skulle kunna varit jag, så varför inte.

Tjuvlyssnat.se (http://www.tjuvlyssnat.se/sodra-sverige/nej-jag-har-faktiskt-hort-att-det-ar-battre-att-ha-den-pa-sidan-av-pakethallaren)

:laugh:

Jadu, skaparn... Betyder det att Isaac'en numera är utrustad med både pakethållare och cykelkorg alltså?

//Kristin

wintersnowdrift
2007-04-18, 23:08
Och när tråden ändå är bumpad, så tycker jag att alla hugade cyklister ska pallra sig ut på Södertörn (söder om Sthlm, startpunkt troligen någonstans kring Tullinge/Tumba) lördagen den 28:e april för ett cykelpass!

Skaparn bjuder på hårdkörning i uppförsbackarna, jag bjuder på fika.

//Kristin

Jax
2007-04-19, 16:09
Kan inte lördag, däremot borde söndag fungera om datumet inte redan är spikat.

MasterChief
2007-04-19, 16:45
Kan inte heller. Har köpt hus i Nacka idag och inflyttningen är om fyra(!!) veckor. Så jag har helt enkelt annat att syssla med :-/
(Som att hänga här på kollo tydligen *ger mig själv en knytnäve i magen*).

Cykelsäsongen 2007 är ett mörker än så länge.

Laan
2007-04-19, 18:16
Återberättat av min polare som var där..

På teamsportia i Jönköping som säljer cyklar och kollar på ny cykel.

Kompisen: Vad det är det för skillnad mellan dessa två modellerna?

Säljaren: Det är inte någon skillnad.

Kompisen: men växlarna då?

Säljaren: Men vad gör bakväxeln egentligen då?

Kompisen: Flyttar kedjan???!!!

Säljaren: Precis

Kompisen: ???

Säljaren: Hur svårt kan det vara? Det är ingen skillnad förutom vikt på olika bakväxlar.

Kompisen: jo, det lär det vara.

Säljaren: Men vad gör bakväxeln egentligen då?

Kompisen: Flyttar kedjan!!!!*gah!*

Säljaren: Precis, den bästa tävlingsåkaren jag känner provade och jämförde alivio med XTR och kände knappt någon skillnad alls!

Kompisen:Ok??? (tänker däremot: här ska jag i alla fall inte köpa min cykel...)

wintersnowdrift
2007-04-19, 20:57
Kan inte lördag, däremot borde söndag fungera om datumet inte redan är spikat.

Nejdå, vi byter till söndag. Fint väder är naturligtvis beställt så att jag kan odla min beachbränna och ni era bonn-diton.

//Kristin

skaparn
2007-04-19, 22:03
[...]
Säljaren: Precis, den bästa tävlingsåkaren jag känner provade och jämförde alivio med XTR och kände knappt någon skillnad alls!

Förutom en bra story så kom ordet "tävlingsåkare" upp som förutom att kunna betyda vad som helst används som yttersta referens för hur sanning ska sägas.

Det behövs en fin film för att lätta upp stämningen:

8GYP7hQDCAY

skaparn
2007-04-20, 09:44
Och när tråden ändå är bumpad, så tycker jag att alla hugade cyklister ska pallra sig ut på Södertörn (söder om Sthlm, startpunkt troligen någonstans kring Tullinge/Tumba) lördagen den 28:e april för ett cykelpass!

Skaparn bjuder på hårdkörning i uppförsbackarna, jag bjuder på fika.

//Kristin

Av någon outgrundlig anledning så är jag mer träningssugen än på länge, trots att tårarna sprutar från nack/axel-ont och en helt miserabel cykeltur igår som resulterade i att cykeln är inlåst i en bil som bogserades bort sent igår kväll. Bisarrt.

Därför; väl mött!

Olsson
2007-04-20, 15:00
Återberättat av min polare som var där..

På teamsportia i Jönköping som säljer cyklar och kollar på ny cykel.

Kompisen: Vad det är det för skillnad mellan dessa två modellerna?

Säljaren: Det är inte någon skillnad.

Kompisen: men växlarna då?

Säljaren: Men vad gör bakväxeln egentligen då?

Kompisen: Flyttar kedjan???!!!

Säljaren: Precis

Kompisen: ???

Säljaren: Hur svårt kan det vara? Det är ingen skillnad förutom vikt på olika bakväxlar.

Kompisen: jo, det lär det vara.

Säljaren: Men vad gör bakväxeln egentligen då?

Kompisen: Flyttar kedjan!!!!*gah!*

Säljaren: Precis, den bästa tävlingsåkaren jag känner provade och jämförde alivio med XTR och kände knappt någon skillnad alls!

Kompisen:Ok??? (tänker däremot: här ska jag i alla fall inte köpa min cykel...)

Förutom att säljaren verka dryg så är jag beredd att hålla med honom delvis. Man märker knappast någon skillnad i funktion på en bakväxel, det är mest vikt. Däremot är det stor skillnad i växelreglagen och hur bra vajrarna glider. Känsla och precision.

Olsson
2007-04-20, 15:03
Och när tråden ändå är bumpad, så tycker jag att alla hugade cyklister ska pallra sig ut på Södertörn (söder om Sthlm, startpunkt troligen någonstans kring Tullinge/Tumba) lördagen den 28:e april för ett cykelpass!

Skaparn bjuder på hårdkörning i uppförsbackarna, jag bjuder på fika.

//Kristin

Ska till Mjölby och tävla då. Det är ju en bit på vägen men jag tror inte jag kommer köra de extra milen upp tyvärr ;)

skaparn
2007-04-20, 15:09
Förutom att säljaren verka dryg så är jag beredd att hålla med honom delvis. Man märker knappast någon skillnad i funktion på en bakväxel, det är mest vikt. Däremot är det stor skillnad i växelreglagen och hur bra vajrarna glider. Känsla och precision.

Fast av det lilla MTB jag kört upplever jag precisionen vara något bättre en längre tid i de dyrare prylarna. Faktum är att den mest robusta växel jag kört var en XT som jag inte justerade på två år utan minsta problem. XTR är iofs bra den också men just att modellen under var så gedigen är något jag minns.


Men vad spelar det för roll? XTR är ändå porrigast. Eller ännu bättre: SRAM X.0.

Pretender
2007-04-23, 16:51
Skaffade ny cykel idag, tanken var ju en nishiki men den var väldigt liten (största ramen fanns ej i lager). Fick bli en trek x01 istället - är supernöjd :D

http://www.cyclocross.se/CrossOscarTrhjul.JPG

(Inte min på bilden, men den ser likadan ut).

/P

skaparn
2007-04-23, 16:54
Skaffade ny cykel idag, tanken var ju en nishiki men den var väldigt liten (största ramen fanns ej i lager). Fick bli en trek x01 istället - är supernöjd :D

http://www.cyclocross.se/CrossOscarTrhjul.JPG

(Inte min på bilden, men den ser likadan ut).

/P

Humor. Den bilden föreställer den cykel jag ska köpa begagnad av dess nuvarande ägare. Då får jag väl bara gratulera dig till valet av ram.

Olsson
2007-04-24, 00:25
Skaffade ny cykel idag, tanken var ju en nishiki men den var väldigt liten (största ramen fanns ej i lager). Fick bli en trek x01 istället - är supernöjd :D


Ja de där va ju ett bra mkt roligare köp än de modeller du visa upp tidigare. Grattis till en skitfin hoj!

Benny i klubben har fått ner sin till 7,6kg.


Om Action-sports och UPS kan få tummarna ur röven ska jag oxå kunna visa upp en hoj här snart.

Pretender
2007-04-24, 13:15
Tack!

Skaparen: small world :) Fast jag såg nu att den x01:an var rejält extrautrustad.

Premiärturen avklarad och jösses vad snabbt det går, speciellt när man har cykelskorna på (viss kontrast när man kommer från en lastgammal mtb).

/P

Olsson
2007-04-24, 17:04
Men vad spelar det för roll? XTR är ändå porrigast.

Jag lovar jag ska kunna visa upp en del XTR-porr snart :)


Tack!

Skaparen: small world :) Fast jag såg nu att den x01:an var rejält extrautrustad.

Premiärturen avklarad och jösses vad snabbt det går, speciellt när man har cykelskorna på (viss kontrast när man kommer från en lastgammal mtb).

/P

När man har vant sig vid riktiga cykelskor och sitta fast i pedalerna är det verkligen en helt ny värld som öppnar sig framför en. Jag får panik nu när jag ska cykla till affären med vanliga plattformspedaler och en mjuk ram.

smulrulle
2007-04-24, 19:35
Och när tråden ändå är bumpad, så tycker jag att alla hugade cyklister ska pallra sig ut på Södertörn (söder om Sthlm, startpunkt troligen någonstans kring Tullinge/Tumba) lördagen den 28:e april för ett cykelpass!

Skaparn bjuder på hårdkörning i uppförsbackarna, jag bjuder på fika.

//Kristin

Vad för snitthastighet håller ni ungefär när ni kör solo? Hur lång är rundan?

skaparn
2007-04-24, 21:00
Nu blev jag så peppad av cykelköp att jag tror jag beställer ett par nya pedaler från Tyskland. Jag vill ha Time RXS Titan Carbon. Jävlart nu.

Fredrik S
2007-04-24, 21:56
Ikväll hade jag tänkt att vi skulle hylla fransk ingenjörskonst!
Som alla vet, så är fransk ingenjörskonst den bästa i världen, vilka annars kan få till 5cm tåöverlapp på en cykel i strl c-c 58?


Jag gillar alltså gammelracers om det har undgått någon, och här är en mercier från -70 talet som jag köpte på blocket förra veckan, tyvärr var den också för stor så även den fick gå vidare. Börjar det inte rycka pain-riche´n när ni ser den här så kan jag nog inte hjälpa er. Den första som klagar på pedalerna kommer att få en snigelbaguett på ögat. Clipless var inte uppfunnet, när den här cykeln regerade på vägarna.

http://i13.photobucket.com/albums/a266/Fredrik123/mercier/P1010013.jpg

http://i13.photobucket.com/albums/a266/Fredrik123/mercier/P1010012.jpg

http://i13.photobucket.com/albums/a266/Fredrik123/mercier/P1010011.jpg

http://i13.photobucket.com/albums/a266/Fredrik123/mercier/P1010010.jpg

http://i13.photobucket.com/albums/a266/Fredrik123/mercier/P1010009.jpg

Fredrik S
2007-04-24, 21:56
http://i13.photobucket.com/albums/a266/Fredrik123/mercier/P1010008.jpg

http://i13.photobucket.com/albums/a266/Fredrik123/mercier/P1010007.jpg

http://i13.photobucket.com/albums/a266/Fredrik123/mercier/P1010006.jpg

http://i13.photobucket.com/albums/a266/Fredrik123/mercier/P1010005.jpg

http://i13.photobucket.com/albums/a266/Fredrik123/mercier/P1010004.jpg

Fredrik S
2007-04-24, 21:57
http://i13.photobucket.com/albums/a266/Fredrik123/mercier/P1010003.jpg

http://i13.photobucket.com/albums/a266/Fredrik123/mercier/P1010002.jpg

http://i13.photobucket.com/albums/a266/Fredrik123/mercier/P1010001.jpg

skaparn
2007-04-25, 10:03
Ikväll hade jag tänkt att vi skulle hylla fransk ingenjörskonst!
Som alla vet, så är fransk ingenjörskonst den bästa i världen, vilka annars kan få till 5cm tåöverlapp på en cykel i strl c-c 58?


Jag gillar alltså gammelracers om det har undgått någon, och här är en mercier från -70 talet som jag köpte på blocket förra veckan, tyvärr var den också för stor så även den fick gå vidare. Börjar det inte rycka pain-riche´n när ni ser den här så kan jag nog inte hjälpa er. Den första som klagar på pedalerna kommer att få en snigelbaguett på ögat. Clipless var inte uppfunnet, när den här cykeln regerade på vägarna.


JÄVLAR vilken fin cykel! Och Mercier också. Man blir lite kär.

Och givetvis ska det vara korg på nostalgiaracers. Jag är mycket avundsjuk.

skaparn
2007-04-25, 10:05
Efter en sådan klassisk skönhet är det svårt att kontra, men jag slänger in de här ändå

Eggbeater Twin Ti
http://img225.imageshack.us/img225/8369/crankbrotherseggbeatertzb5.jpg (http://imageshack.us)

Time RXS Carbon/Ti
http://img187.imageshack.us/img187/2719/timerxstitancarbonej4.jpg (http://imageshack.us)

Har beställt dessa från tyskland idag. Eller ja, jag väntar bara på ett svar i brevformat från S-TEC, sedan är shoppandet formellt godkänt.

JJ
2007-04-25, 12:48
Får man fråga hur ni förvarar era dyrgripar? Sist jag kollade så var bankfacken för små.
mvh/JJ med bultsaxen

Olsson
2007-04-25, 13:26
Eggbeater Twin Ti
http://img225.imageshack.us/img225/8369/crankbrotherseggbeatertzb5.jpg (http://imageshack.us)


Schyssta! Själv fick jag nöja mig med Eggbeater SL.

Olsson
2007-04-25, 13:27
Får man fråga hur ni förvarar era dyrgripar? Sist jag kollade så var bankfacken för små.
mvh/JJ med bultsaxen

Vet inte om jag vågar svara på det där ;)
I lägenheten alltid under uppsikt!

skaparn
2007-04-25, 13:38
Får man fråga hur ni förvarar era dyrgripar? Sist jag kollade så var bankfacken för små.
mvh/JJ med bultsaxen

Inne i lägenheten så nära sängen som möjligt. Såklart.

machine gun
2007-04-25, 13:39
Inne i lägenheten så nära sängen som möjligt. Såklart.

Inte i sängen?

Fredrik S
2007-04-25, 14:17
Har beställt dessa från tyskland idag. Eller ja, jag väntar bara på ett svar i brevformat från S-TEC, sedan är shoppandet formellt godkänt.

Härligt att se att ni inte låter 25-öringarna ligga och rosta i byxfickan! Äggvisparna är till crossen antar jag. Något nytt om FSA-kolfiberhjulen?

Själv fick jag mina hjul till "nutidshojen" idag. Absolut inget märkvärdigt, men jag postar en bild iaf, mest för att bumpa tråden. Det är ett par campa proton -06 som har gått 50 mil. (Proton är campas billigaste systemhjul med lågprofilfälg) Det var egentligen meningen att jag skulle köpa ett par AC-350 sprint, men jag är för närvarande studerande på halvtid och har den senaste tiden plågats svårt av dåligt samvete över att jag har för mycket pengar uppbundet i cykeldelar i förhållande till min inkomst. Så det fick bli ett billigare alternativ istället.

Igår råkade jag dessutom köpa ett vintage Record pista vevparti för ett kraftigt överpris, så nu sitter man med lite ångest igen. Tur att jag och fästmön har separata ekonomier, annars skulle jag haft ett och annat att förklara idag.

http://i13.photobucket.com/albums/a266/Fredrik123/tempesta.jpg

Olsson
2007-04-25, 16:06
Inte i sängen?

http://www.student.lu.se/~ihm04aol/scalina.jpg *cupid*

Noodles
2007-04-25, 16:27
Inte i sängen?

Du tror inte att Kolos egen Bateman har vapen nog att skydda sina materiella älsklingar?

skaparn
2007-04-25, 17:44
http://www.student.lu.se/~ihm04aol/scalina.jpg *cupid*

Ahhh! Jag ser att du börjat montera ned din Scott. Den skulle klä i ett par MegaExo-vevar. Mmmmm, FSA.

skaparn
2007-04-25, 17:46
Du tror inte att Kolos egen Bateman har vapen nog att skydda sina materiella älsklingar?

Det sköter grannens hundar som är så lusiga och ouppfostrade att ingen vågar sig nära huset.

wintersnowdrift
2007-04-27, 22:45
Jag är görsugen på att köpa en mtb för mina surt förvärvade löneslantar. Man blir inte mångmiljonär av att stå i butik, så 5-6000 (kaaaanske 7 vid ett riktigt kap), är vad jag är beredd att ge. Minimikrav är Deore-komponenter och skivbromsar varvid jag är hänvisad till begagnatmarknaden. Funderar på att bjuda fem papp på denna (http://www.blocket.se/vi/11307549.htm?ca=11_s) (även om jag, om jag får vara lite tjejigt petig, helst hade velat ha en anna färg *rolleyes* ).

Synpunkter/tips? (Jag är total newbie på mtb's).

//Kristin

Olsson
2007-04-27, 23:18
Jag är görsugen på att köpa en mtb för mina surt förvärvade löneslantar. Man blir inte mångmiljonär av att stå i butik, så 5-6000 (kaaaanske 7 vid ett riktigt kap), är vad jag är beredd att ge. Minimikrav är Deore-komponenter och skivbromsar varvid jag är hänvisad till begagnatmarknaden. Funderar på att bjuda fem papp på denna (http://www.blocket.se/vi/11307549.htm?ca=11_s) (även om jag, om jag får vara lite tjejigt petig, helst hade velat ha en anna färg *rolleyes* ).

Synpunkter/tips? (Jag är total newbie på mtb's).

//Kristin

Självklart ska du ha en MTB :) Den där bianchin lär du få mkt kul på. Blir det ingen affär där så e det bara att hålla ögonen öppna på http://happymtb.org/annonser/ och blocket. De riktiga kapen försvinner ofta fort.

Sonny.
2007-04-28, 01:40
Jag bar upp min jefla MTB varenda gång jag använt den (varje dag) i sex månader. Lämnade den precis utanför en gång, fastlåst med bygellås och allt, i tjugo minuter och den försvann. Hittade dock ramen i en skog några månader senare när jag var ute och gick. Låt dem inte få chansen!

Nu har jag fin hest; http://www.putfile.com/pic.php?img=5327968

Wintersnowdrift; Jag betalade 6 papp för den, dock mest för ramens skull. Har haft cyklar som varit värda det dubbla men skulle inte byta tillbaka om jag fick. Du har talat ett tag om att skaffa en MTB har jag för mig? Det är säsong nu.

Varför vill du prompt ha skivbromsar?

EDIT: Hundra stavfel.

skaparn
2007-04-28, 07:40
RÖD Bianchi!?

Håhåjaja. Men visst, trots att märket blivit ett slags italienskt (ett stort nja där också) Merida är det ganska fina cyklar. Även om jag vill slå ett slag för en CX istället som man kan köra nog så tekniska skogspartier med men samtidigt kunna blåsa likt på en racer när det krävs.

Som sagt finns det bra affärer att göra på Hapy's köp&sälj. Det finns även inspiration att få i forumet, där jag såg denna häromdagen och blev kär.

http://img405.imageshack.us/img405/9717/jetazg7.jpg (http://imageshack.us)

Lundström
2007-04-30, 14:02
Är det bara MTB-cyklister som hänger här? Jag ska köpa en racer och skulle gärna få lite tips. Jag är nybörjare, har cyklat kanske 5-7 rundor med en Trek 1400. Jag tycker det fungerar bra, annat än att ländryggen värker en del, men jag antar att sånt går över. Cykeln har jag bara lånat, och jag har inte råd med att köpa en likadan. Jag har sett det finns en del cyklar i 6000krs klassen, trek1000, bianchi 7, merida. Fungerar det att cykla på en sådan eller är det bara skräp?

Olsson
2007-04-30, 16:08
Är det bara MTB-cyklister som hänger här? Jag ska köpa en racer och skulle gärna få lite tips. Jag är nybörjare, har cyklat kanske 5-7 rundor med en Trek 1400. Jag tycker det fungerar bra, annat än att ländryggen värker en del, men jag antar att sånt går över. Cykeln har jag bara lånat, och jag har inte råd med att köpa en likadan. Jag har sett det finns en del cyklar i 6000krs klassen, trek1000, bianchi 7, merida. Fungerar det att cykla på en sådan eller är det bara skräp?

Jag tycker det verkar som de e flest LVG-cyklister här. Själv kör jag både och.

Bianchi Nirone 7 känner jag ett par som cyklar på och de verkar nöjda med sina. Tror det är en bra instegscykel att börja med i alla fall. Tänk på att de kommer många kringkostnader för kläder, skor, hjälm, pump osv. Angående smärtan i ländryggen...

Håkan som äger Cykelcity sa till mig att "jobbigt ska det vara och trött ska man bli, men det ska inte göra ont". Det sammanfattar det rätt bra. Får man ont sitter man fel. Köper du cykel av en seriös cykelhandlare så mäter de dig och anpassar cyklen efter dina mått. Jag vet inte hur mycket som annpassas på en cykel i den prisklassen, men fråga säljaren i alla fall.

skaparn
2007-04-30, 16:18
Olsson sade något klokt jag inte tänkt på, att man antagligen inte får en bra service i form av dimensioneringshjälp när man köper en så pass billig cykel. Det är väldigt viktigt att storleken och styrstam, styre och sadelhöjd är av rätt längd, bredd och korrekt inställd.
Just därför är begagnatmarknaden lite vansklig om man inte riktigt vet vad man behöver.

Hyfsad länk:
http://www2.bsn.de/cycling/ergobike.html

skaparn
2007-04-30, 16:20
Är det bara MTB-cyklister som hänger här?

Jag tycker det verkar som de e flest LVG-cyklister här.

Han försökte nog bara provocera med en diss.

Lundström
2007-04-30, 17:02
Han försökte nog bara provocera med en diss.

Jag försökte inte provocera eller dissa, tyckte bara att jag såg en massa MTB bilder :)

Hur svårt är det att dimensionera cykeln själv? När man köper en till exempel en trek1000 så är det väll bara ramen man kan välja storlek på? Styre,sadel osv har väll alltid samma storlek? Vad är det som skiljer sig mellan en 6.000kr cykel och en 20.000kr? Hur mycket snabbare cyklar man med den för 20k?

Jag kanske ska köra mälaren runt i agusti, någon här på kollo som planerat något? Däremot kan det bli tufft om man kör det längsta på 330km. Igår cyklade jag min längsta sträcka vilket var på 75km och det var jobbigt :) Helt otroligt att eliten kan ligga och snitta på 40km/h i tiotals mil. Finns det någon som tävlar här på kollo?

skaparn
2007-05-01, 17:34
Jag försökte inte provocera eller dissa, tyckte bara att jag såg en massa MTB bilder :)

Hur svårt är det att dimensionera cykeln själv? När man köper en till exempel en trek1000 så är det väll bara ramen man kan välja storlek på? Styre,sadel osv har väll alltid samma storlek? Vad är det som skiljer sig mellan en 6.000kr cykel och en 20.000kr? Hur mycket snabbare cyklar man med den för 20k?

Åjo, jag känner igen en diss då jag ser den...

Det är väl inte så svårt om man bara vet hur man ska göra. Kolla denna sida: http://www.bikefitting.com/ så får du lite tips.
Mellan 6 och 20 kkr skiljer allt. På den dyrare är ramen antagligen styvare och lättare, komponenterna både lättare och bättre vad gäller antingen materialegenskaper (vibrationsdämpande styre, styrstam etc) eller funktionalitet (växelsystem, bromsar) och hjulen har bättre lager, är lättare och är styvare. Styre kommer i olika bredd om man har möjligheten att specificera cykeln själv, oftast 36-46 centimeter. Styrstammen brukar vara mellan 100 och 140 mm.
Just sådana detaljer är vad som avgör ifall man kan sitta länge på cykeln utan att få ont. Har du en för lång styrstam kommer du dels sitta aningen för framåtlutad och cykeln kommer dessutom kännas något överstyrd. Vissa saker går heller inte att mäta sig till, utan måste testas. Sadel är en sådan.

Jag kanske ska köra mälaren runt i agusti, någon här på kollo som planerat något? Däremot kan det bli tufft om man kör det längsta på 330km. Igår cyklade jag min längsta sträcka vilket var på 75km och det var jobbigt :) Helt otroligt att eliten kan ligga och snitta på 40km/h i tiotals mil. Finns det någon som tävlar här på kollo?

Det ska du definitivt göra. Ett mål med träningen gör mycket för motivationen.
Jag tävlar lite i seniorklassen, och ska göra desto mer är planen. Har börjat riktigt dåligt i år men det vore fel säga att sommaren är över så jag har lite tid att fixa de värsta defekterna.

Olsson
2007-05-01, 22:27
Finns det någon som tävlar här på kollo?

Jag tävlar i MTB. Tanken var att köra i elitklassen, men så skadade jag mig 2,5 månad feb-april så hela försäsongsträningen gick åt skogen. Att köra om segern var ändå inte på tal om riktigt, så antagligen blir det att köra elit ändå :) I höst kanske man kan vara i ganska bra form. Men nästa år däremot, då ska jag vara skadefri och försöka jaga pallplatser!

Någon LVG-tävling har jag oxå som mål att köra i år. Testa på måste man ju.

skaparn
2007-05-02, 19:57
Jag tävlar i MTB. Tanken var att köra i elitklassen, men så skadade jag mig 2,5 månad feb-april så hela försäsongsträningen gick åt skogen. Att köra om segern var ändå inte på tal om riktigt, så antagligen blir det att köra elit ändå :) I höst kanske man kan vara i ganska bra form. Men nästa år däremot, då ska jag vara skadefri och försöka jaga pallplatser!

Någon LVG-tävling har jag oxå som mål att köra i år. Testa på måste man ju.

Helt rätt tänkt. Har du grunden så kommer du ju ändå att tävla dig i form ganska snabbt, något jag sett hos kamrater som är betydligt bättre grundtränade än mig. Jag kan slita hårt en hel försäsong och sedan bli ifråncyklad av en kille som haft fler förkylningar än en flyktingförläggning, bara han får köra ett par tävlingar.

Västerås i helgen kanske? Tvådagars med ett semi-GP på söndagen. Kommer bli kul.

skaparn
2007-05-02, 21:05
Och i en cykeltråd måste detta eminenta tips från Happymtb klistras in

zDUQTEsawhI

Olsson
2007-05-02, 22:34
Helt rätt tänkt. Har du grunden så kommer du ju ändå att tävla dig i form ganska snabbt, något jag sett hos kamrater som är betydligt bättre grundtränade än mig. Jag kan slita hårt en hel försäsong och sedan bli ifråncyklad av en kille som haft fler förkylningar än en flyktingförläggning, bara han får köra ett par tävlingar.

Västerås i helgen kanske? Tvådagars med ett semi-GP på söndagen. Kommer bli kul.

Jag får hoppas att du har rätt :) I helgen är jag upptagen dock. Men det kommer fler tävlingar fram över.

Olsson
2007-05-02, 22:39
Nu är det dax att visa upp cyklen känner jag. Den byggdes klart natten till i fredags och har fått sig ett par rundor i skogen. J---vlar vad styv och kvick den är. Backarna är en baggis nu. Bara växla upp en växlen och attackera med lite fart in i backen sen vipps är man uppe. Men mindre snack nu o mer godis.

http://www.student.lu.se/~ihm04aol/scale/hela.jpg

http://www.student.lu.se/~ihm04aol/scale/front.jpg

http://www.student.lu.se/~ihm04aol/scale/styre.jpg
Svårt med dålig belysning, lång slutartid och utan stativ. Suddigt är resultatet.

skaparn
2007-05-02, 22:49
SJUUUKT läcker, och så Scottigt kompakt den ser ut. Jag har testat Scale 10 (tror jag det var), men den var lite stor så jag fick inte riktigt känna på den styvhet som talas vida om. Är den i närheten av CR1:an så är det sjukt. Jag ser dessutom att du har den goda smaken att inte kitta den med STI. Är detta avsiktligt?

Och hjulen!!!!!!!!!!! Jag visste inte att de hade de där vackra naven (och ekern) i MTB-utförande. Jag kör ju med Ksyrium ES och kan knappt sluta titta ner på naven när jag cyklar. De där var så bisarrt snygga, och hela din cykel är så rätt. Möjligen skulle den fåfänge vilja ha ett Chris King-lager. Det är porr.

Vad är det för storlek? Det ser inte ut att vara mer än en medium, och då får du ett extra plus i kanten. Cyklar, och cyklister, ska vara små.

Olsson
2007-05-02, 23:04
SJUUUKT läcker, och så Scottigt kompakt den ser ut. Jag har testat Scale 10 (tror jag det var), men den var lite stor så jag fick inte riktigt känna på den styvhet som talas vida om. Är den i närheten av CR1:an så är det sjukt. Jag ser dessutom att du har den goda smaken att inte kitta den med STI. Är detta avsiktligt?

Och hjulen!!!!!!!!!!! Jag visste inte att de hade de där vackra naven (och ekern) i MTB-utförande. Jag kör ju med Ksyrium ES och kan knappt sluta titta ner på naven när jag cyklar. De där var så bisarrt snygga, och hela din cykel är så rätt. Möjligen skulle den fåfänge vilja ha ett Chris King-lager. Det är porr.

Vad är det för storlek? Det ser inte ut att vara mer än en medium, och då får du ett extra plus i kanten. Cyklar, och cyklister, ska vara små.

Det är en Small! :) Jag är bara 167cm. Det står CR1 techonlogy på ramen så det är nog i samma division av styvhet i alla fall. STI-reglagen valde jag bort medvetet ja. Jag provade lite på andras cyklar innan det blev köp och jag kom inte alls överens med dem, varken funktion eller utseende. Sen fick jag provat xtr rapid-fire och då var det solklart vad jag skulle ha.

Hjulen kan jag bara hålla med dig om. Det var ren kärlek vid första ögonkastet. Efter att ha tittat på massor med andra lätta fina hjul så talade hjärtat om för mig vad jag skulle ha ändå.

Styre, styrstam och styrlager är faktiskt det ända som jag behållit förutom ramen från cyklen jag köpte. Dessa saker kommer nog bytas ut under sommaren och skala bort ett par gram extra :D

William
2007-05-02, 23:31
Har precis plockat ut min MTB från förrådet där den stått i drygt tre år helt oanvänd. Tanken var att börja cykla till jobbet och på så sätt även få lite konditionsträning.

Fyfan vad bra det känns! Trodde inte att jag skulle få en sån kick av att känna pumpen och värken i låren. Har haft oerhört dålig kondis de senaste 10 åren sen jag slutade spela fotboll och jag har aldrig tyckt om att köra cardio men det är skitkul att cykla! det gör cok ont som fan i sittbenen. trodde jag skulle dö efter första dagen. Jag som köpte till en gelvadderad sadel bara för att det inte skulle göra ont :). Fast det är nog oundvikligt när man är en 105 kilos klump på en smal sadel.

Lämnade in cykeln på service och bytte däcken till ngt mer lämpade för asfallt och nu rullar det på ordentligt. Cykeln är en GT Arrowhead som jag köpte för en 6-7 år sen. Kostade då 5500 kr så det är ingen avancerad sak men den funkar bra för vardagscykling.

Om hälsan och karaktären tillåter så är det inte omöjligt att cyklingen blir allvar. Då får det bli en ordentlig cykel som Olssons. Jäkligt nice!

Olsson
2007-05-03, 23:02
Har precis plockat ut min MTB från förrådet där den stått i drygt tre år helt oanvänd. Tanken var att börja cykla till jobbet och på så sätt även få lite konditionsträning.

Fyfan vad bra det känns! Trodde inte att jag skulle få en sån kick av att känna pumpen och värken i låren. Har haft oerhört dålig kondis de senaste 10 åren sen jag slutade spela fotboll och jag har aldrig tyckt om att köra cardio men det är skitkul att cykla! det gör cok ont som fan i sittbenen. trodde jag skulle dö efter första dagen. Jag som köpte till en gelvadderad sadel bara för att det inte skulle göra ont :). Fast det är nog oundvikligt när man är en 105 kilos klump på en smal sadel.

Lämnade in cykeln på service och bytte däcken till ngt mer lämpade för asfallt och nu rullar det på ordentligt. Cykeln är en GT Arrowhead som jag köpte för en 6-7 år sen. Kostade då 5500 kr så det är ingen avancerad sak men den funkar bra för vardagscykling.

Om hälsan och karaktären tillåter så är det inte omöjligt att cyklingen blir allvar. Då får det bli en ordentlig cykel som Olssons. Jäkligt nice!

Härligt att du har kommit igång lite. Det blir bara roligare och roligare ju bättre kondition man får. En form på sadlen som passar din rumpa är mycket viktigare än en tjock stoppning. Sen vänjer man arslet när man börjat cykla regelbundet.

Lycka till med din cykling, och jag hoppas vi får se en ny läcker hoj här i tråden senare. För visst kommer du fastna för det här? ;)

e150d
2007-05-05, 22:02
Hallå !

Var det någon mer från Kollo som cyklade hjälmaren runt idag ?

Jag och en kompis körde de 153 kilometrarna med ett snitt på 30,2 km/h
Exakt tid vi fick kommer väl upp på sidan senare men ca 5h och nåfra minuter
Vore kul att höra lite resultat om det var någon annan som körde.

MasterChief
2007-05-06, 12:32
Olsson har förstått att cykeln är en fullvärdig medlem av familjen och bör därmed ha fina platsen i soffan (sängen?).

Väldigt snygg och kompetent Scott.

Cyklar, och cyklister, ska vara små.


Inte ofta vi har olika åsikter. Vi gillar ju för det mesta att gnida våra penisar tillsammans men nu är du ute och...ehhh..cyklar :-/

Kan du inte ta och maila och förklara detta för:
http://www.kolarstwo-szosowe.gda.pl/indurain.jpg

skaparn
2007-05-06, 20:48
Olsson har förstått att cykeln är en fullvärdig medlem av familjen och bör därmed ha fina platsen i soffan (sängen?).

Väldigt snygg och kompetent Scott.



Inte ofta vi har olika åsikter. Vi gillar ju för det mesta att gnida våra penisar tillsammans men nu är du ute och...ehhh..cyklar :-/

Kan du inte ta och maila och förklara detta för:
http://www.kolarstwo-szosowe.gda.pl/indurain.jpg

Om en bild säger mer än tusen ord, så borde flera bilder säga ännu mer. Dessa två herrar får skriva till honom istället.

http://www.cyclingphoto.com/Finish_Di_Luca_web_CP.jpg

http://www.gelderlander.nl/multimedia/archive/00433/freire_433462a.jpg


Och såklart, den största småttingen någonsin, som tyvärr skrivit sitt sista brev.

http://laflammerouge.com/archives/images/pantani_maglia_rosa-thumb.JPG

skaparn
2007-05-06, 20:50
Nu har jag förresten fått hem hjul och cross, och så fort jag får i en digitalkamera ska det fotograferas.

William
2007-05-07, 06:31
Härligt att du har kommit igång lite. Det blir bara roligare och roligare ju bättre kondition man får. En form på sadlen som passar din rumpa är mycket viktigare än en tjock stoppning. Sen vänjer man arslet när man börjat cykla regelbundet.

Lycka till med din cykling, och jag hoppas vi får se en ny läcker hoj här i tråden senare. För visst kommer du fastna för det här? ;)

Tack så mycket! Och du har så rätt så, har cyklat ett par ggr nu och det känns mycket bättre, både i häcken och i benen :D. Flåset anpassar sig rätt snabbt.

Om jag ska vara helt ärlig så är sannolikheten rätt stor att jag fastnar! Får dock vänta med en ny hoj tills ekonomin tillåter och jag slitet ut den gamla jag har. Känner att den förtjänar ett par mil till.

Till er som bor i Sthlm:

Kan ni rek. ngn bra butik i stan med BRA service? Det får gärna var hyfsat central då jag bor i Hammarby Sjöstad. Är ordentligt missnöjd med den lokala butiken. Måste lämna in cykeln på service en tredje gång nu för att få växlarna fixade.

Dom skulle ha fixat det första gången givetvis men det missade dom det. Lämnade in den en andra gång och då upptäckte dom att vevaxeln var kass så den var tvungen att bytas och dom lovade att ställa in växlarna ordentligt. Givetvis gjorde dom inte det! Nu rasslar växlarna som aldrig för och jag kan inte växla upp över den 14:e växeln.

Så alla tips är varmt välkomna!

skaparn
2007-05-07, 07:31
Till er som bor i Sthlm:

Kan ni rek. ngn bra butik i stan med BRA service? Det får gärna var hyfsat central då jag bor i Hammarby Sjöstad. Är ordentligt missnöjd med den lokala butiken. Måste lämna in cykeln på service en tredje gång nu för att få växlarna fixade.

Dom skulle ha fixat det första gången givetvis men det missade dom det. Lämnade in den en andra gång och då upptäckte dom att vevaxeln var kass så den var tvungen att bytas och dom lovade att ställa in växlarna ordentligt. Givetvis gjorde dom inte det! Nu rasslar växlarna som aldrig för och jag kan inte växla upp över den 14:e växeln.

Så alla tips är varmt välkomna!

ECI, Europeiska Cykelimporten

William
2007-05-07, 07:57
ECI, Europeiska Cykelimporten

Tackar!

En följdfråga:

ECI verkar enbart syssla med landsvägscykling och för mig så är det MTB som lockar. Vart vänder jag mig för inköp av en "Olssonklass-cykel" i Sthlm med bra service?

JJ
2007-05-07, 08:02
Tackar!

En följdfråga:

ECI verkar enbart syssla med landsvägscykling och för mig så är det MTB som lockar. Vart vänder jag mig för inköp av en "Olssonklass-cykel" i Sthlm med bra service?

Det finns ju en affär på Kocksgatan som säljer bra cyklar/ramar, kanske kan du kolla där? Jag vet inte hur bra de är i övrigt.

Olsson
2007-05-07, 10:55
Cykelcity kan jag inte tänka mig skulle vara sämre i sthml än i Lund, och där e de super!
Cykloteket har jag oxå hört mycket gott om.

Olsson
2007-05-07, 10:56
Nu har jag förresten fått hem hjul och cross, och så fort jag får i en digitalkamera ska det fotograferas.

Det ska bli kul att se det nya monstret *flex*

MasterChief
2007-05-07, 11:28
TCM i Tyresö är duktiga och har mycket bra service (ligger ju inte i stan men bor du i Hammarby så det ju bara en 15 minuter med bil).

William
2007-05-07, 12:14
Tack för alla tips!

Olsson
2007-05-08, 09:31
På lördag är det dags att bänka sig i soffan för då börjar Giro d'Italia! Det inleder med ett 24km tempo. Etapperna finns att studera närmare här: http://www.cyclingnews.com/road/2007/giro07/?id=stages

Jax
2007-05-08, 18:12
Om jag rent hypotetiskt har en kompis som tycker att han behöver en MTB. Vad tror ni att han behöver lägga för att få något som fungerar bra att träna på. Köra lite skogs- och grusväg, samt antagligen även ha den som vanlig cykel (två olika fälgar att byta mellan kanske?). Vad tror ni då att han måste lägga om han kan tänka sig begagnat och inte behöver ha någon monstercykel.

machine gun
2007-05-08, 18:27
Om jag rent hypotetiskt har en kompis som tycker att han behöver en MTB. Vad tror ni att han behöver lägga för att få något som fungerar bra att träna på. Köra lite skogs- och grusväg, samt antagligen även ha den som vanlig cykel (två olika fälgar att byta mellan kanske?). Vad tror ni då att han måste lägga om han kan tänka sig begagnat och inte behöver ha någon monstercykel.

Hmm... varför får jag känslan av att jag vet vem denna kompis kan tänkas vara... *whistle*

8/5 - mtb-cykling
Sträcka: 20 km
Tid: oklart

Det här var ju också roligt. Spenderade halva rundan med att fundera på när jag ska köpa en ny cykel. Har ju ingen mtb och det måste jag ju givetvis ha.

Jax
2007-05-08, 18:29
Hmm... varför får jag känslan av att jag vet vem denna kompis kan tänkas vara... *whistle*
Tss, stå inte här och insinuera dumheter.

William
2007-05-08, 19:41
Fick mina växlar justerade idag! Yay! Dock slapp jag lämna in den en tredje gång då jag kom på att min kollega på jobbet tävlar i multisport och har bra koll på det mesta när det gäller cyklar. Bad honom ta en titt och han fixade problemet på 10 min. Ngt som butiken inte fixat de två gångerna jag lämnat in den. Helt sanslöst!

Anyway, enough bitchin.

Han påpekade dock att en del av grejerna på cykeln var slitna och inte av den bästa kvaliteten så jag funderar därmed på att uppgradera hela kittet med växlar, drev etc.

Skulle därför uppskatta lite tips om vad jag ska uppgradera till. Har googlat en del och kollat runt på olika cykelforum men jag tycker det är svårt att sålla informationen och jag har dessutom ingen koll whatsoever på vad som är vad. Vet knappt vad de olika delarna heter. Så jag har tänkt mig typ ett paket av ngt slag.

Har kollat runt på olika märken som Shimano och SRAM som tydligen ska vara bra men återigen vet jag inte hur jag ska avgöra vilken som är det bästa valet för mig.

Jag har tänkt mig en prisnivå på kanske 5-6000 pix.

Tackar ödmjukast för minsta lilla tipset/ William - cykeln00b

Olsson
2007-05-08, 21:32
Eftersom det verkar va ett visst intresse för billigare MTBs så sammlade jag ihop några länkar till cyklar som kan vara intressanta. På begagnatmarknaden gäller det ju allt titta varje dag och va snabb när det kommer något om man vill göra riktiga fynd.

Begagnade:
http://happymtb.org/annonser/index.php?page=view&id=10112
http://happymtb.org/annonser/index.php?page=view&id=10067
http://happymtb.org/annonser/index.php?page=view&id=10074

Nya:
http://212.202.110.172/e-vendo.php?shop=bornmann&SessionId=1277x8dbe771c8f758a6fda926883f52a735b&a=article&ProdNr=A2864&t=1803&p=108&c=108
http://www.canyon.com/_se/mountainbikes/equipment.html?b=118#equipment
http://www.bike-discount.de/www/navfram.asp?uin=1000378613&nav=Mehrinfo&ArtikelID=13224&Kategorie2=49&Hersteller=52&Kategorie1=1
http://www.bike-discount.de/www/navfram.asp?uin=1000378613&nav=Mehrinfo&ArtikelID=12491&Kategorie2=49&Hersteller=52&Kategorie1=1

Vet inte om de två sista länkarna kommer fungera. Men gå annars in på www.bike-discount.de välj shop och sen Kompletträder. Mountainbikes och radon. Sen är den första länken till
"Radon ZR Team Only Pressure Reba 2007" och den andra till "Radon ZR Litening 15 years 2007"

Olsson
2007-05-08, 21:52
Fick mina växlar justerade idag! Yay! Dock slapp jag lämna in den en tredje gång då jag kom på att min kollega på jobbet tävlar i multisport och har bra koll på det mesta när det gäller cyklar. Bad honom ta en titt och han fixade problemet på 10 min. Ngt som butiken inte fixat de två gångerna jag lämnat in den. Helt sanslöst!

Anyway, enough bitchin.

Han påpekade dock att en del av grejerna på cykeln var slitna och inte av den bästa kvaliteten så jag funderar därmed på att uppgradera hela kittet med växlar, drev etc.

Skulle därför uppskatta lite tips om vad jag ska uppgradera till. Har googlat en del och kollat runt på olika cykelforum men jag tycker det är svårt att sålla informationen och jag har dessutom ingen koll whatsoever på vad som är vad. Vet knappt vad de olika delarna heter. Så jag har tänkt mig typ ett paket av ngt slag.

Har kollat runt på olika märken som Shimano och SRAM som tydligen ska vara bra men återigen vet jag inte hur jag ska avgöra vilken som är det bästa valet för mig.

Jag har tänkt mig en prisnivå på kanske 5-6000 pix.

Tackar ödmjukast för minsta lilla tipset/ William - cykeln00b

Jag tycker att du antingen bör titta lite på de cyklarna jag länka till i förra inlägget, eller köp en billig komponentgrupp. Välj som högst Shimano Deore LX kostar 249€ komplett kedja, vevparti, kassett, växlar och bromsar. 15€ tillkommer för frakten. Deore eller till och med Alivio fungerar det med och är lite billigare. Bjud din multisportkompis på en fika, eller en powerbar kanske han föredrar :) Sen sätter han på sakerna på under en timme om han har verktyg.

Köper du sakerna här i Svergie blir det mycket dyrare och låter du butiken montera får du betala en slant för det med. Men en bra kontakt med sin lokale cykelhandlare (dags att lära er uttrycket LBS, Local Bike Store :) ) är aldrig fel. Men då ska de ge bättre service än vad du berätta tidigare.

William
2007-05-08, 22:37
Jag tycker att du antingen bör titta lite på de cyklarna jag länka till i förra inlägget, eller köp en billig komponentgrupp. Välj som högst Shimano Deore LX kostar 249€ komplett kedja, vevparti, kassett, växlar och bromsar. 15€ tillkommer för frakten. Deore eller till och med Alivio fungerar det med och är lite billigare. Bjud din multisportkompis på en fika, eller en powerbar kanske han föredrar :) Sen sätter han på sakerna på under en timme om han har verktyg.

Köper du sakerna här i Svergie blir det mycket dyrare och låter du butiken montera får du betala en slant för det med. Men en bra kontakt med sin lokale cykelhandlare (dags att lära er uttrycket LBS, Local Bike Store :) ) är aldrig fel. Men då ska de ge bättre service än vad du berätta tidigare.

Exakt vad jag behövde i informationsväg. Tackar för det!

Vill i dagsläget inte byta ut hela cykeln då jag redan investerat en del i min gamla. Så det får nog bli en komponentgrupp som du föreslog.

En sista fråga då :)

Kan du rekommendera ngn webshop som jag kan beställa sakerna ifrån?

Olsson
2007-05-08, 22:48
Jag handlar nästan alltid från www.bike-discount.de har alltid funkat kanon för mig. Paketet brukar komma ca 4-5 arbetsdagar från beställning. Kan vara lite krångligt då allt är på tyska. Här (http://happymtb.org/forum/read.php/1/109674) finns ett Svensk-Tyskt cykellexikon som kan hjälpa i så fall.

www.cyclecomponents.com som är svensk kan ta lång tid om inte sakerna är i lager, men är det i lager så har du sakerna på 1-2 dagar.

www.chainreactioncycles.com stort utbud, ganska bra priser och har fungerat bra de gångerna jag köpt därifrån.

William
2007-05-08, 22:54
Jag handlar nästan alltid från www.bike-discount.de har alltid funkat kanon för mig. Paketet brukar komma ca 4-5 arbetsdagar från beställning. Kan vara lite krångligt då allt är på tyska. Här (http://happymtb.org/forum/read.php/1/109674) finns ett Svensk-Tyskt cykellexikon som kan hjälpa i så fall.

www.cyclecomponents.com som är svensk kan ta lång tid om inte sakerna är i lager, men är det i lager så har du sakerna på 1-2 dagar.

www.chainreactioncycles.com stort utbud, ganska bra priser och har fungerat bra de gångerna jag köpt därifrån.

Tack Olsson, du är en klippa!

Fredrik S
2007-05-09, 12:28
Jag handlar nästan alltid från www.bike-discount.de har alltid funkat kanon för mig. Paketet brukar komma ca 4-5 arbetsdagar från beställning. Kan vara lite krångligt då allt är på tyska. Här (http://happymtb.org/forum/read.php/1/109674) finns ett Svensk-Tyskt cykellexikon som kan hjälpa i så fall.

www.cyclecomponents.com som är svensk kan ta lång tid om inte sakerna är i lager, men är det i lager så har du sakerna på 1-2 dagar.

www.chainreactioncycles.com stort utbud, ganska bra priser och har fungerat bra de gångerna jag köpt därifrån.

En sak som kan vara värt att tillägga är att fraktkostnaden i vissa fall kan vara väldigt hög från England. Kolla detta noga innan beställning.

Olsson
2007-05-12, 12:31
Glöm Eurovision! Glöm hockey-vm!

16:30 idag börjar Girot på Eurosport! :)

Jax
2007-05-12, 12:34
16:30 idag börjar Girot på Eurosport! :)
Tack för påminnelsen, hade lyckats glömma det.

skaparn
2007-05-12, 17:04
Glöm Eurovision! Glöm hockey-vm!

16:30 idag börjar Girot på Eurosport! :)

Nu saknar jag kabel-TV så fruktansvärt mycket.

Jax
2007-05-13, 15:31
Som en påminnelse (och för att reta skaparn) så är det dags att titta på Eurosport nu.

Cerberus
2007-05-13, 15:36
omg så mkt text! Nu har ja snart cyklat sönder min motionscykel(den låter konstigt), så en billig och relativt bra cykel behöver ja nu.

Vad rekommenderar ni?

Jax
2007-05-13, 15:51
Jag är ingen stjärna på vad man borde köpa för cykel, men kan försöka svara ändå.

Är det inomhus du önskar cykla? Den här tråden har i stort sett enbart handlat om landsvägscykel eller mtb. Mitt förslag är egentligen att du köper något sådant smaskigt och cyklar utomhus, det är grymt mycket roligare. När vintern kommer smygande så köper du en trainer och använder den tillsammans med cykeln för träning inomhus.

*edit*
Mycket text? Ganska mycket porr i form av bilder också.

Lundström
2007-05-13, 19:02
Det är nog bäst att jag flyttar fram sadeln 1.5cm.

skaparn
2007-05-13, 19:27
Det är nog bäst att jag flyttar fram sadeln 1.5cm.

Wie bitte?

Lundström
2007-05-13, 19:36
Wie bitte?

Ja då blir det bitte bra.

Lundström
2007-05-13, 19:50
Finns det några hörlurar man kan ha på sig när man cyklar? Jag har testat 2 olika öronsnäckor och det enda man är hör är brus pågrund av all turbolens som bildas vid öronen. Sen måste man också kunna höra trafiken så man inte ramlar i diket när en bil kör förbi. Kanske skulle gå lite bättre om man drog lite silvertejp över örat. Visserligen lär man folk tro att man är en idiot, men vad gör man inte för lite musik :).

Jag funderar även på att köpa en pulsklocka, jag kollade lite på cyclecomponets.com men där var det en aning dyrt. Jag är en nybörjare och behöver endast någon simpelt, går det att hitta en pulsklocka för 200kr?

Jax
2007-05-13, 19:54
På A svarar jag, nej absolut inte, dum idé, riktigt dum.

På B svarar jag, nej tyvärr.

Yankeee
2007-05-13, 19:56
Jag har ett par lurar som fungerar riktigt bra på cykel, men man hör i princip bara musiken och inget annat. Det är absolut ingen höjdare om man cyklar lite snabbare än medeltanten på svalan.

Lundström
2007-05-13, 20:00
På A svarar jag, nej absolut inte, dum idé, riktigt dum.

På B svarar jag, nej tyvärr.

Fråga A, mjo kanske, man blir nog inte lika vaksam, men det fungerade ganska bra när jag cyklade innan, förutom att jag hörde mer brus än musik. Jag kunde dra på mer volym men då skulle jag inte höra trafiken.

Fårga B, vad kostar den billigaste? Jag hittade en för 400kr, men då tror jag att det är en sån där rem man drar över bröstkorgen, vill helst slippa sånt trams och bara ha en klocka som kan mäta pulsen vid handleden.

skaparn
2007-05-13, 20:08
På A svarar jag, nej absolut inte, dum idé, riktigt dum.

På B svarar jag, nej tyvärr.

På A håller jag med. Det är dessutom inte cykel. Ungefär som camelback.

På B säger jag att det säkert finns pulsklockor på Biltema, Jacks eller något annat i Ullared, men att det är skräp.

skaparn
2007-05-13, 20:13
Ska jag vara tvungen att behöva betala TV-licens bara för att på något sätt kunna ge pengar till TV-sporten?

Idag överträffade de mina förväntningar dels genom att ha ett inslag från Girot, ett långt inslag svensk damcykling och sedan ett ganska roligt inslag i slutet där prataren sade "det var på den tiden då det var OK att spela Dire Straits som bakgrundsmusik på TV-sporten".

Och angående Girot så kan jag bara säga:

Robbie

Mc

Ewen

Han är allt jag vill vara som cyklist med det sätt på vilket han hanterar sin cykel. Det finns ingen, och har nog aldrig funnits någon som kan matcha honom på de sista femtio meterna. Heeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeelt sjukt.

Jax
2007-05-13, 20:13
Fårga B, vad kostar den billigaste? Jag hittade en för 400kr, men då tror jag att det är en sån där rem man drar över bröstkorgen, vill helst slippa sånt trams och bara ha en klocka som kan mäta pulsen vid handleden.
Det vill du inte då du måste hålla fingrarna på klockan i 5-10 sekunder för att de ska mäta pulsen. Band på bröstet mäter hela tiden.

A. Folk kör som idioter. Jag tycker att det är tillräckligt farligt att cykla som det är. Dessutom är det ofta jag även utan hörlurar missar bilar som kommer bakifrån.

Jax
2007-05-13, 20:16
skaparn: Jag som betalar tv-licens såg hela sändningen på Eurosport, inklusive en bar mansskinka. Har förvisso inget med tv-licensen att göra, särskilt inte det sistnämnda.

skaparn
2007-05-13, 21:14
Satt och drömde lite om en tempocykel. Look har en fin ram som jag förstås vill ha, men så kollade jag priset på Cycle Components. Ehhh, jag måste nog nöja mig med en lite mindre sexig tempohoj. Det kan ju dessutom verka lite töntigt att köpa en monstercykel som första temporam, men att köpa instegsmodellen is not the skapare way.

Denna kan bli din för 58305 SEK
http://img239.imageshack.us/img239/2158/look707511ri7.jpg (http://imageshack.us)

Anmärkningsvärt är det ojämna priset, som för att man ska tro de har pressat det till lägsta tänkbara. Vilket iofs kan vara sant. Cycle Components har bra priser, deras brister är istället leverans och kundtjänst.

skaparn
2007-05-13, 21:29
HNGH!!!!!!!!!!!!!!!!!

JAg var tvungen att leta upp den här bilden på ett fint bygge (om man bortser från att styrstammen är en skabbig Ritchey).

http://img45.imageshack.us/img45/9202/look595grosspz7.jpg (http://imageshack.us)