handdator

Visa fullständig version : Vilka proteinkällor är bra/dåliga?


Victorinho
2007-02-27, 22:39
Hej!

Tänkte fråga om någon kunde ge mig några exempel på bra och dåliga proteinkällor. Har hört att t.ex. havregryn är en "dålig" proteinkälla, att sojaprotein bidrar till ökad östrogenhalt (vilket man kanske inte vill åt om man vill bygga muskler) etc.
Sen undrar jag också om proteinet i livsmedel bryts ned vid uppvärmning och förlorar sin "funktion"?

Tack på förhand!

Raggis
2007-02-27, 22:55
Angående uppvärmning, så är det tvärt om. Kroppen tar upp proteinet lättare när man värmer upp produkten.

L-Sami
2007-02-27, 23:02
Proteinet i havregryn är inte fullvärdigt men om du äter havgregryn t ex med mjölk som innehåller fullvärdigt protein, så blir det "bra" protein av det hela. Samma sak gäller med andra proteinkällor som inte är fullvärdiga.

Fullvärdiga proteinkällor;

Vassle/Kaseinprotein pulver
Kött
Fisk
Ägg
Mjölkprodukter
Kyckling

finns säkert mer

Cerberus
2007-02-27, 23:39
enda riktigt värdelösa proteinkällorna e väl gelatin och kollagen som inte alls kan användas i proteinsyntes?

Scratch89
2007-02-27, 23:42
enda riktigt värdelösa proteinkällorna e väl gelatin och kollagen som inte alls kan användas i proteinsyntes?

De används inte, nej. Det är därför det är olämpligt att räkna med proteinhalten i godiset efter träning, om man nu äter sånt. *whistle*

Cerberus
2007-02-27, 23:45
De används inte, nej. Det är därför det är olämpligt att räkna med proteinhalten i godiset efter träning, om man nu äter sånt. *whistle*

meen! ja som bara äter godis, jämt och ständigt! därför det inte kommer några resultat :D

dock ger de ju energi.

Sverker
2007-02-28, 07:29
Det finns ett spännande område kring mailardprodukter eller brunfärgningsreaktioner. Du får söka !


Jag skrev det.

När man värmer protein får man reaktioner som förstör en del aminosyror som brunfärgas sk mailardprodukter.
Det är ofta dessa som ger den goda stekta eller bakade smaken och upplevs för de flesta som possitivt.
Näringsmässigt är proteinet förstört i den bruna stekytan.

Det är betydligt mildare för ägget att kokas för temperaturen blir inte lika hög då, ca 60°-70°.

Att mikra blir som att koka ägget eftersom proteinet i vitan kokar i vattnet från äggvitan.

Max
2007-02-28, 07:35
Det finns ett spännande område kring mailardprodukter eller brunfärgningsreaktioner. Du får söka !
Stekta pannkakor, mmmmm :)

Rahf
2007-02-28, 11:29
enda riktigt värdelösa proteinkällorna e väl gelatin och kollagen som inte alls kan användas i proteinsyntes?

Läste någonstans att gelatin är ett ej fullvärdigt protein så att säga (nu snackar vi inte godis med gelatin utan gelatinet i sin rena form). Det skulle då antyda att det precis som havregryn funkar om du kompletterar med ett fullvärdigt protein.

Om det här stämmer eller inte vet jag ingenting om själv så det är bara att diskutera/motbevisa.

z_bumbi
2007-02-28, 11:44
Läste någonstans att gelatin är ett ej fullvärdigt protein så att säga (nu snackar vi inte godis med gelatin utan gelatinet i sin rena form). Det skulle då antyda att det precis som havregryn funkar om du kompletterar med ett fullvärdigt protein.

Om det här stämmer eller inte vet jag ingenting om själv så det är bara att diskutera/motbevisa.

Gelatin innehåller väldigt lite essentiella aminosyrorna (I vissa fall är andelen noll procent) och därför finns det inget att kompletera så att det blir fullvärdigt, det man försöker kompletera med får alltså ingen hjälp av gelatinet.

Eddie Vedder
2007-02-28, 12:08
Läste någonstans att gelatin är ett ej fullvärdigt protein så att säga (nu snackar vi inte godis med gelatin utan gelatinet i sin rena form). Det skulle då antyda att det precis som havregryn funkar om du kompletterar med ett fullvärdigt protein.

Om det här stämmer eller inte vet jag ingenting om själv så det är bara att diskutera/motbevisa.

Att du lägger till en fullvärdig proteinkälla leder självklart till att måltiden innehåller fullvärdigt protein, dock inte att gelatinet blir fullvärdigt. Där skiljer sej ju havregrynsproteinet, och proteinet från andra spannmål, eftersom det kan kompletteras upp med andra icke fullvärdiga proteinkällor i form av baljväxtprotein (dock inte jordnötsprotein som är totalt värdelöst).
Själv gillar jag att käka gröt med olika bönor och linser iblandade.

Finns gott om trådar som förklarar detta mer exakt.

Ganymedes
2007-02-28, 14:04
Lånar tråden lite. Hur är det med proteinet i Wild Chips då? Det är ju bara torkat kött, så det kan ju inte vara dåligt? Men man vet ju aldrig, trodde inte ens att det fanns "dåligt" protein...

Sniggel
2007-02-28, 14:32
Animaliskt protein är fullvärdigt

z_bumbi
2007-02-28, 14:35
Lånar tråden lite. Hur är det med proteinet i Wild Chips då? Det är ju bara torkat kött, så det kan ju inte vara dåligt? Men man vet ju aldrig, trodde inte ens att det fanns "dåligt" protein...

Vad är det för produkt?

Eddie Vedder
2007-02-28, 14:47
Vad är det för produkt?

Har heller aldrig hört talas om de men jag kollade upp de å antar att det är såna här:

http://webbutik.nyttomaten.se/?cat_id=20&sct_id=0&subcategory2=0

Nilsjohan
2007-02-28, 14:49
jordnötter är en dålig proteinkälla

King Grub
2007-02-28, 14:50
Lånar tråden lite. Hur är det med proteinet i Wild Chips då? Det är ju bara torkat kött, så det kan ju inte vara dåligt? Men man vet ju aldrig, trodde inte ens att det fanns "dåligt" protein...

Det är protein som ursprungsköttet, helt fullvärdigt.

Däremot finns det fläsksvålar som snacks:

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=38480&highlight=fl%E4sksv%E5lar

Imponerande proteininnehåll, men där är det fullständigt värdelöst sådant.

Ganymedes
2007-02-28, 16:07
Ja, precis dem är det. Sorry att jag inte tänkte på att länka. Finns ett fel på den sidan dock. Det är inte 4,86 g protein. Det är 48.6 g! Och animaliskt så därför fullvärdigt då. Hurrah! ;)

Edit: Ok, King Grub! Thx! :)

z_bumbi
2007-02-28, 17:50
Torkat renkött! :eating:

Men priset var mindre trevligt, 1000 kr för ett kilo är ungefär 600 kr mer än vad jag är beredd att betala för torkat renkött i bit.

Cerberus
2007-02-28, 18:33
Torkat kött e fanimej gott, synd att amerikanska Beef Jerky inte finns här, helt sjuukt gott!

Ganymedes
2007-02-28, 19:05
Har inte hittat något alternativ vad gäller torkat kött. Dessa är goda och 26 kr per fp tycker jag inte är för dyrt. Det kanske är dyrt i förhållande till vad det "borde" kosta, men det får gå. Om man står och faller med 26 kr så har man svårare problem. :)

Nilsjohan
2007-02-28, 19:11
Torkat renkött! :eating:

Men priset var mindre trevligt, 1000 kr för ett kilo är ungefär 600 kr mer än vad jag är beredd att betala för torkat renkött i bit.Eller så blir du bundis med några Samer

z_bumbi
2007-02-28, 19:25
Eller så blir du bundis med några Samer

Jag jobbar på den delen, först ska jag leta reda på en älgjägare med ont om plats i frysen.*whistle*

jedimind
2007-02-28, 20:44
Torkat kött e fanimej gott, synd att amerikanska Beef Jerky inte finns här, helt sjuukt gott!

finns på seven-eleven...sinnes fint tugg-tugg till en bra film.