handdator

Visa fullständig version : Streching? bra eller dåligt?


krakowww
2002-04-22, 20:06
Hej på er jag har en liten fråga, ska man strecha efter träningen? Jag har ingen aning om det är bra eller dåligt, men jag brukar strecha för jag tycker det känns bra.

/Magnus

joohanna
2002-04-22, 20:23
Ja man ska stretcha!! Annars blir man stel! Inte så himla kul!

Själv tycker jag man får värre träningsverk om man inte stretchar!

Frazze
2002-04-22, 20:54
Varför sluta stretcha om det känns bra att göra det?

Jag tycker att man ska stretcha. Vill helst kunna ha plånboken i bakfickan och fortfarande få fram den utan hjälp.

Loco 2
2002-04-22, 21:05
Jävligt tråkig fråga, men tränar ni före eller efter passen eller både och?

Frazze
2002-04-22, 21:13
Loco 2: va?

krakowww
2002-04-22, 21:17
Va????? :confused:

Lumber Jack
2002-04-22, 21:20
Givetvis skall man stretcha. Före passet för att mjuka upp och få igång syresättningen till muskeln. Efter passet för att dra ut så att du inte blir "kort" i muskeln och därmed förebygga problem som sträckningar och ömma muskelfästen. Dessutom blir en stretchad muskel större. Dock hävdar en del personer att man skall låta bli att stretcha vissa muskelgrupper eftersom man får en snyggare fysik, som t.ex baksida axlar och mage. Sköldpaddsmage har man ju hört talas om... :)

Personligen anser jag att en välstretchad muskel mår bättre. Det ser dessutom rätt löjligt ut med framåtskjutna axlar och halvböjda armar...

Flood
2002-04-22, 21:23
En vild gissning :) : han menar nog stretcha

Jag stretchar när det känns som det behövs, armar,rygg och bröst stretchar jag i duchen, benen får ju bli på golvet på gymmet

Loco 2
2002-04-22, 21:30
haha :D jag är trött..... jag menar stretcha inte träna :D

Lumber Jack
2002-04-22, 21:35
Benen är vansinnigt viktiga att stretcha, i synnerhet hamstringsen (ursäkta svengelskan...) Många har problem med dem, just pga dåling stretching, när de blir äldre. Minst en kvart skall man lägga på att stretcha benen efter ett benpass. Inte det gamla vanliga "sträck lite hit och dra lite där" utan att man verkligen koncentrerar sig på att strectha rätt muskel och att man håller positionen i åtminstonde 20 sek.

[ 22 April 2002: Inlägget har ändrats av: Lumber Jack ]

Arne Persson
2002-04-22, 22:33
Under alla mina träningsår (32) har jag konsekvent AVSTÅTT från att stretcha. Däremot har jag varit ytterst noga med att träna igenom HELA rörelsebanan vilket har medfört att min rörlighet är alldeles utmärkt trots min multisetsträning och avsaknad av stretch. Min smidighet är förmodligen bättre än de flesta som strechar. Dessutom är det ingalunda säkert att streching är nyttigt för alla. Vissa överrörliga personer mår inte bra av streching. Inom vissa idrotter ex. höjdhopp kan streching av vissa muskler (tex M. triceps surae) vara till ondo för hoppresultatet. De enda gångerna jag själv stretchat är om jag har fått en skada och vill hålla i gång musklerna samt dess rörlighet. Givetvis slutar jag omedelbart att stretcha när jag kommit igång med träningen igen.

Lumber Jack
2002-04-22, 22:53
Du säger att hoppresultatet kan försämras... Jag tycker att man skall prioritera sitt fysiska välmående istället. Generellt så är jag hyffsat säker på att stretching är till nytta, att det finns undantag så som överrörliga människor och du är bara naturligt. Du har väl omedvetet implementerat stretchingen i själva övningsutförandet genom att tänka på att sträcka ut ordentligt. Till skillnad från många andra som aldrig utför hela rörelsen.

Antar dock att du har en viss insikt i ämnet om du har tränat i 32 år... Detta är bara den uppfattning som jag bildat utifrån personlig erfarenhet och vad andra har berättat.

Arne Persson
2002-04-22, 23:07
Jag brukar ibland låta vissa nybörjare börja med att stretcha upp exempelvis. sina bröstmuskler för att de skall bli smidiga nog för att kunna köra en bänkpress korrekt.

Yonas
2002-04-23, 01:18
Helt klart får man mycket mer stretch i många muskelgrupper i under själva träningen, jäntemot om man själv står för motståndet och stretchar efteråt. Många är som sagt också överrörliga. Jag har själv haft mycket problem med min axel. Dels p.g.a. ett dåligt bänkutförande, där jag pressade upp högra axeln mot slutet av seten. Men även för att jag försökt förbättra detta genom att stretcha bröstmusklerna väldigt mycket för att förebygga.

Jag var redan extremt vig i axel- och bröstpartiet, och det enda stretchingen gjorde var att förstöra min axel mer. Bästa stretch får jag genom kontrollerade hantelpressar. Jag har numer inte ont i axeln, men det tog mycket tid och hade förmodligen inte blivit så pass bra som det är nu om jag fortsatt stretcha.

Jag säger inte att stretching är fel, men det är med ganska stor sannolikhet inte något måste för alla. Jag har periodvis provat att stretcha, ibland riktigt mycket. Kunde stretcha lång tid efter varje pass samt hemma på kvällarna ett par gånger i veckan. Resultat? Nej.

Nu har jag inte stretchat på ett bra tag och jag har mycket mindre ont i kroppen faktiskt. Vet inte vad man ska dra för slutsatser av det faktiskt, men så är det för mig i alla fall. Både knä- och axelproblem har försvunnit i takt med att jag stretchat mindre. Och självklart kör jag alla övningar i dess fulla rörelseomfång.

Det händer fortfarande att jag sträcker ut en del ibland för att få igång blodflödet, även efter passen. Men dedikera 15-20 min efter varje pass åt att stretcha dom tränade muskelgrupperna gör jag aldrig nu för tiden.

Åse Columbus
2002-04-23, 07:29
Speciellt kvinnor har en tendens att vara lite överrörliga verkar det som.....

Jag har ALDRIG stretchat efter min träning, däremot så sträcker jag under min träning av aktuell muskel...när jag avslutat viss kroppsdel, så sträcker jag en aning innan jag går vidare till nästa kroppsdel, som Yonas kör jag oxå muskeln i hela sin rörelseomfång, spewciellt då i uppvärmningssetet.

Åse :cool:

AnderssoN
2002-04-23, 10:16
Nu när jag tänker efter en smula så är det inte många som stretchar på gymmet där jag tränar. Möjligen att någon sträcker ut riktigt efter ett benpass, men inte mycket mer.

Jag är en bland kanske två, tre stycken som verkligen stretchar riktigt efter varje avslutat pass.

Yonas eller Arne, kan det vara en idé att testa att INTE stretcha i några veckor för att se hur kroppen reagerar under träning, under återhämtning o.s.v.?

Tacksam för svar...

Arne Persson
2002-04-23, 11:16
Ja, men under förutsättning att du tränar övningarna rätt.

Åse Columbus
2002-04-23, 12:01
Arne ....har mailat till dig....

Åse :cool:

[ 23 April 2002: Inlägget har ändrats av: Åse ]

Lumber Jack
2002-04-23, 21:21
Den här diskussionen visar verkligen på hur individuell träning är, vad som fungerar för en person behöver inte nödvändigtvis fungera för någon annan. Personligen har jag varit nogrann med att stretcha efter varje pass och jag har aldrig haft problem med skador, ömmande muskelfästen, sträckningar, etc.

Lumber Jack
2002-04-23, 21:23
Kom bara på en kul grej: På mitt förra gym var det två "biffar" som verkligen var emot stretching, "stretching är för mesar" sa dom. Samma "biffar" var dock tvungna att hjälpa varandra av med tröjan i omklädningsrummet...

Arne Persson
2002-04-23, 21:39
Jag skulle gärna vilja titta på hur dom gjorde sitt rörelseutförande. Kroppstorleken har inget med smidigheten att göra. I så fall skulle tex. en fullvuxen gorillahane varit totalt orörlig, vilket ju knappast är fallet.

s@ndberg
2002-04-23, 21:57
Sanning för mig:

Utan stretching: Träningsvärk dagen efter.

Med stretchning: Mindre eller ingen träningsvärk dagen efter.

Lumber Jack
2002-04-23, 22:21
Jag tror inte att du vill se dessa "biffar" när de tränar... Dom slänger på så mycket vikter som möjligt, gör 5 rep. och berättar sedan högt och gärna om hur starka de är. Om du sedan pratade med dem om fullständig rörelsebana så tror jag att du skulle få två frågande ansikten som respons... Nej, bara vikten rörde på sig så hade de gjort en rep.

Kan tillägga att dom var enorma, körde aldrig ben och luktade ammoniak...

La bara in det som en kul sak, inte som ett argument för att stretcha.

Arne Persson
2002-04-23, 22:55
s@ndberg:
Det är en skröna för mig.

JJ
2002-04-24, 08:05
Jag testade att inte stretcha igår och jag får helt enkelt mer träningsvärk. Jag köper möjligtvis attt det är individuellt, men jag tycker man bör stretcha åtminstone musklerna runt bäckenet (rumpa, höftböjjare m.m.), rygg, axlar samt baksida ben för att inte åka på onödiga skador. Visst, är man överrörlig eller smidig av naturen är det en annan sak, men varför chansa. Problemen kan komma efter många år. Sen har Arne och Yonas självklart rätt i att det gäller att utföra rörelserna i dess fulla längd, det ger väldigt bra stretch. Jag tror bara att man missar vissa muskler som är svåra att komma åt.

Arne Persson
2002-04-24, 09:24
Personligen tycker jag att brutal träningverk är underbart. Då har jag fått ett kvitto på maximalt (ej att förväxla med samtliga) antal muskelfibrer har engagerats i träningen.

JJ
2002-04-24, 09:27
Jo, det är en skön känsla, det håller ajg med om.

JP
2002-04-24, 10:48
Träningsvärk ska kännas ungefär så här;

Svårt att röra de kroppsdelar som muskeln är i kontakt med - omöjligt att spänna muskeln.
Smärta vid beröring och en hettande känsla. Nästan feber... ;)

Pumping
2002-04-24, 10:59
hmm nu blev jag lite förvirrad. har för mig att jag läst att träningsverk inte har med hur "bra" träningen har varit och att det är individuelt...

ang streching så kan man ju förhindra tex ryggskador på ett tidigt stadium genom att se till att hålla musklerna nog viga.
(bra om man jobbar med mycket lyft etc..)
(mindre risk till skador vid idrott..)

sen vet jag inte om det är sant men har hörts sägas att "långa" muskler ska vara "starkare"...

JP
2002-04-24, 11:00
Mitt inlägg har inget med nyttighet att göra utan är enbart ett utslag av någon sorts odefinierad pervers läggning... :D

Yonas
2002-04-24, 12:10
Håller med om att många nog kan dra fördel av att stretcha höftböjaren och baksida lår. Även om det blir marginella skillnader även för dessa. Sedan finns det väl få övningar som slår sldl på pall vad det gäller stretch för baksida lår.

JJ
2002-04-24, 13:36
Om ens någon. SLDL är favoritövningen just nu.

Naprapat-Byggare
2002-04-24, 15:25
Jag tycker absolut man skall sköta om sin kropp med stretching.

Men det är riktigt som några påpekat att man kan om man exempelvis stretchar innan ett styrke pass att man sänker sin prestantions förmåga lite gran. Detta pågrund av att man sänker tonusen / aktiviteten i muskeln.
Till detta ex en löpare som skall tävla använder man sig av idrotts massage som inte alls är samma sak som vanlig massage.

Efter era träningspass bör ni stretcha för att era muskler skall hålla en optimal längd och smidighet, detta kan oxå påskynda er återhämtning. Streching kan oxå förbättra nervimpuls överföringen till musklen vilket är toppen.

//Jeppe :cool:

Yonas
2002-04-24, 16:52
Naprapat-byggaren:

Har du några referenser till dina påståenden?

Naprapat-Byggare
2002-04-26, 11:27
Jag kollade lite snabbt på pubmed.
nedan art. handlar om detta men den fanns inte i sin helhet på nätet.

Det finns gott om undersökningar som påvisar en miskad skade risk vad gäller muskelbristingar om man ej strechar skall se om jag hittar studier på det jag kallar optimal längd som har att göra med att optimalt antal kontraktila fibrer i muskel skall nå varandra. Detta innebär allstå att man kan vara för smidig ( för få kontraktila fibrer når varandra för max kapacitet) eller man är för stel/kort i muskeln ( de kontraktila fibrerna är redan för "ihop" dragna för att fe maximal prestantion.

ses
Ther Umsch 1998 Apr;55(4):267-72 Related Articles, Books, LinkOut


[Stretching--possibilities and limits]

[Article in German]

Freiwald J, Engelhardt M, Gnewuch A.

Orthopadische Universitatsklinik, Stiftung Friedrichsheim, Frankfurt/Main.

The basic scientific knowledge about stretching remains incomplete in spite of its wide use in sports and physiotherapy. This article deals with the assessment of the flexibility and with the anatomical and physiological basis and limitations of stretching. The effects of stretching on delayed onset muscle soreness (DOMS), performance and regeneration are discussed. Recommendations are given for stretching as a measure of warming-up and cooling-down, for stretching before exercises, which demand explosive maximum muscle strength, and for stretching after training for strength endurance.

Publication Types:
Review
Review, Tutorial

PMID: 9610229 [PubMed - indexed for MEDLINE]


//Jeppe :p

Mia
2002-04-26, 11:43
Angående perversa läggningar... Min favorit är att gå nedför en trappa, och vara tvungen att klamra fast sig i ledstången som om man vore 90, för att knäna helst vill vika sig *längtar*

Arne Persson
2002-04-26, 11:55
Napr. Byggaren: Kan du förklara varför jag är "oroväckande" smidig trots att jag konsekvent inte strechar?

Mia: Är det ditt giriga greppade om ledstången som är det perversa i ditt inlägg?

Mia
2002-04-26, 12:09
Hehe, det kanske är det som jag _egentligen_ tycker om ;) Och jag som alltid trott att det var smärtan....

z_bumbi
2002-04-27, 12:49
"for stretching before exercises, which demand explosive maximum muscle strength"

Det är väl detta man inte ska göra för att kunna prestera optimalt vid tex styrkelyft ?

sealr0x
2002-09-02, 11:58
Mer om stretching ....

Stretching (http://www.templet.nu/modules.php?op=modload&name=News&file=article&sid=84&mode=thread&order=0&thold=0)

aliquis
2004-01-13, 22:53
värma upp
stretcha
träna
gå ner i varv
stretcha

är väl vad man borde göra, med lite tur fixar man uppvärmning, träning och stretchning, och ibland mycket mindre än så.. men klart du skall stretcha, speciellt om du tycker det känns bra

WildA55
2004-01-14, 10:51
1. Man blir inte stel av att inte strectha.

2. Lagom stelhet är inget negativt, det är nödvändigt för att undvika skador.

När du kör en pressövning så ska banan gå i en rak linje. Om du inte är tillräckligt stel i musklerna så kommer du få svårare att balansera vikten och den kommer svaja.

Gammelyxan!
2004-01-14, 12:02
Originally posted by Arne Persson
Napr. Byggaren: Kan du förklara varför jag är "oroväckande" smidig trots att jag konsekvent inte strechar?

Mia: Är det ditt giriga greppade om ledstången som är det perversa i ditt inlägg?

Arne, vad kör du för övning som ger dig stretch i "höftböjaren" ?

Är ganska stel där nämligen .:(

shifty
2004-01-14, 15:56
Till Lumber Jack:

Citat "Dessutom blir en stretchad muskel större.". Det stämmer inte, hur kan en längre muskel se större ut? Jag vill påstå motsatsen. Muskeln blir större om man inte stretchar den...:hbang:

AndersHermansson
2004-01-14, 20:43
Arne hur gör du för att utnyttja hela rörelserummet när du kör knäböj, t ex. Efter den övningen känner jag klart och tydligt hur mina quads drar ihop sig. Om jag inte skulle stretcha så skulle jag gå som en anka efter tre pass :D

Hnke
2004-01-14, 21:14
jag strechar efter passen... oftast iaf.. vet ej om jag tror på att musklerna blir "kortare" om man inte gör det

varför kan man få mer träningsvärk om man inte stretchar?

yezper
2004-01-14, 21:50
Svaret torde vara ganska enkelt, en del tycker det känns bra att stretcha andra inte ;)
Generellt kan man väl säga att om du har normalt rörelseomfång i muskeln och inte känner dig hindrad i vardagen av att muskeln är för kort så kan du fortsätta på vilket sätt du än gör idag.
Många som idag säger att de stretchar tänjer nog egentligen bara ut en kontraherad muskel och i de flesta fall funkar lätt nedjogg lika bra i detta syfte.

På frågan om en specifik muskel är större om den är lång än om den är kort beror ju helt på hur man definierar storleken på en muskel. Om det är volymen så är de ju lika stora då den kortare får en längre diameter. Om man räknar det visuella intrycket så kan man kanske tänka sig att den kortare ser större ut just på grund av att den blir större i omkrets :)