handdator

Visa fullständig version : 8 veckor utan kolhydrater!


debbe
2007-02-27, 21:36
Är överviktig! Har tänkt köra en diet utan kolhydrater i 8 veckor!
Någon som testat eller har synpunkter? Är det bästa/snabbaste sättet?

Tack för svar

NisseEriksson
2007-02-27, 21:42
Det är varken det bästa eller snabbaste sättet utan ett av de sämsta sätten.
Kroppen behöver kolhydrater.
Lärde ni er inte det på biologin i skolan?
Det är kaloriunderskott som gäller.
Du kan åka på många bristsjukdomar och kommer bli trött 24/7 om du testar, dvs gör det INTE

debbe
2007-02-27, 21:42
Utveckla gärna? :/

LadyInsane
2007-02-27, 21:44
Det må låta snabbt och bra men efter några dagar kommer du känna dig otroligt trött och knappt ha ork att träna.

Gör som man "ska" göra. Börja med att läsa deff-guiden och gör sedan en kostplan som innehåller kolisar, protte och fett. På så vis orkar du träna bra, samt kommer må bättre. Lycka till!:)

debbe
2007-02-27, 21:47
Jo deffa vet jag! Överviktig kompis som sa han skulle testa detta! Hade tydligen läst någonstans att kroppen inte alls behövde kolhydrater! Därför jag frågar! Aja.. få se hur långt han orkar..

NisseEriksson
2007-02-27, 21:47
Kroppen klarar sig inte utan kolhydrater, fett,protein,vatten,mineraler och vitaminer.

Hur har du kunnat undgå detta?
Som sagt läs deffguiden.

NisseEriksson
2007-02-27, 21:48
Jo deffa vet jag! Överviktig kompis som sa han skulle testa detta! Hade tydligen läst någonstans att kroppen inte alls behövde kolhydrater! Därför jag frågar! Aja.. få se hur långt han orkar..

Säg åt honom att sluta med det omedelbart, det kan få allvarliga konsekvenser.

King Grub
2007-02-27, 21:50
Kolhydrat är inte livsnödvändigt att tillföra, men en ketogen diet utan kolhydrat har inga metabola fördelar jämfört med en isokalorisk normal lågkolhydratdiet, inte heller vad gäller viktnedgång. Däremot negativ påverkan på arakidonsyre/eicosapentaenoicsyra-ration i plasmafosfolipider - ökad inflammationsrisk - och negativ påverkan på allmäntillstånd, både kroppsligt och känslomässigt, samt nedreglerad prestationförmåga för idrottsmannen.

Kroppen klarar sig inte utan kolhydrater, fett,protein,vatten,mineraler och vitaminer..

Inte utan dom andra sakerna, men kolhydrat "behövs" inte.

debbe
2007-02-27, 21:51
Tusen tack Grub!

NisseEriksson
2007-02-27, 21:51
Fett kan inte omvandlas till glukos och det vore dumheter att använda protein istället för kolhydrater eller vad han nu gör.
Hjärnans bränsle är glukos.
Har han läst det på aftonbladet?
Protein är dessutom mycket dyrare än kolhydrater.

debbe
2007-02-27, 21:53
Vet inte var han läst det! Lät inte bra iaf.. Aftonbladet är ingen dum gissningen dom brukar komma med rätt dumma grejer :)

King Grub
2007-02-27, 21:53
Fett kan inte omvandlas till glukos

Nej, men ketonkroppar bildas av fettsyror, och dessa är ett alternativ till glukos som bränsle.

Det är inget direkt konstigt eller ovanligt eller farligt med en diet utan kolhydrat. Det kallas ketogen diet och är flitig propagerat av anhängare till t ex Atkins. Och dessa dieter "fungerar", och man kan leva på dom. Ursprungligen utvecklade som en (effektiv) behandling mot epilepsi.

NisseEriksson
2007-02-27, 21:56
Vet inte var han läst det! Lät inte bra iaf.. Aftonbladet är ingen dum gissningen dom brukar komma med rätt dumma grejer :)


Om det inte lät bra, varför då testa det?
Eller du kanske bara undrade.

debbe
2007-02-27, 21:58
Japp! Jag bara undrar.. För jag visste inte vad som hände om man skippade kolhydrater helt! Aldrig haft intresse av att lära mig det heller..
Tack för svaren =)

Grub: utan kolhydrater + grönsaker funkar alltså utan att må dåligt på något sätt? Alltså inte hur man presterar i träning utan bara MÅ bra?

King Grub
2007-02-27, 21:59
JGrub: utan kolhydrater + grönsaker funkar alltså utan att må dåligt på något sätt?

Jo, det är mycket möjligt att du mår sämre, särskilt initialt.

Rahf
2007-02-27, 22:00
Behövde läsa på det för jag kände igen ordet ketonkroppar och här är lite snabbinfo om ketonkroppar för er som är nyfikna på vad Grub snackar om. Detta är ett skriftligt citat från Idrottarens Energibok:

"Fett kan överhuvudtaget inte utnyttjas i hjärnan. Men i nödfall, vid mer än tre dagars fasta eller svält kan dock ett reservbränsle (ketonkroppar) kopplas in. Detta produceras huvudsakligen från fett."

Så jag antar att man mår ganska piss och förmodligen fortsätter må relativt kass efter ketonkropparna kickat in.

Tolkia
2007-02-27, 22:09
Grub: utan kolhydrater + grönsaker funkar alltså utan att må dåligt på något sätt? Alltså inte hur man presterar i träning utan bara MÅ bra?
Äter du grönsaker så skippar du inte kolhydraterna. Den mängd du får i dig varierar dock lite beroende på vilka grönsaker du äter (jämför Atkins fas 1, de äter typ lite sallad, och det är inte mycket kolhydrater i det). Du drar dock ned på dem rejält, särskilt om du i nuläget brukar äta mycket pasta/ris/bröd/etc. Räkna med koncentrationssvårigheter och trötthet, kanske även huvudvärk.

Jag ogillar personligen dieter där kolhydraterna skärs ned till ett absolut minimum, då jag tror att de (som alla extremdieter) predisponerar för vansinnes-sug efter de livsmedel man förbjuder, med stor risk för att man tappar kontrollen och tokäter som följd.

NisseEriksson
2007-02-27, 22:10
"Ett lågt intag av kolhydrater leder till att nivåerna av glykogen i musklerna sjunker. Det försämrar prestationsförmågan, så lågkolhydratkost är inte lämpligt för den som tycker om att träna hårt."

Källa: http://www.halso.info/kolhydrater-info.html


Protein är dessutom ett mycket dyrare alternativ till kolhydrater.

Johan_P
2007-02-27, 22:11
Måste vara värdelöst med en sådan diet när man klarar sig bättre på ett kcal-underskott som innehåller alla näringsämne? Dessutom är det ju väldigt svårt att inte få i sig kolhydrater i kosten, eftersom de flesta livsmedel innehåller just kolhydrater. Kör man en sådan här diet kan man ju dessutom skita i att träna i övrigt... det lär kroppen mest förmodligen inte palla - det gör man dock med en vanlig diet. Nej, ens sunda förnuft borde tycka att en vanlig viktminskning är bättre än ett sådant alternativ som att skippa alla kolhydrater, om man inte är sjukligt överviktig, eller liknande.

King Grub
2007-02-27, 22:13
Det är dock bara riktigt långa pass som oftast blir lidande av en ketogen diet utan kolhydrat. Vid kortare arbete nedregleras faktiskt inte prestationsförmågan, utan andra mekanismer tar vid.

It is concluded that the short-term ketogenic diet does not impair aerobic exercise capacity, as indicated by elevated VO2 max and LT. This may be due to increased utilization of beta-HB and FFA when carbohydrate stores are diminished. Stimulation of the sympatho-adrenal system, and cortisol secretion with reduced plasma insulin concentration seem to be of importance for preservation of working capacity.

J Physiol Pharmacol. 1996 Jun;47(2):361-71.

Rahf
2007-02-27, 22:15
Även om man är sjukligt överviktig så kan man inte gå ner hur fort som helst. Kcal underskott och en bra balans mellan makronutrients lär vara det bekvämaste rent hälsomässigt skulle jag tro.

L-Sami
2007-02-27, 22:47
Jag tycker att det är värdelöst att utesluta kolhydrater, vet av erfarenheter hur dåligt hjärnan arbetar vid lågkolhydrat diet.

Cerberus
2007-02-27, 23:40
att va extremt låg på kolhydrater är dumt och onödigt, jag mådde iaf extremt dåligt mentalt.

Avesta
2007-02-28, 00:49
Körde på det ett helt år.

Tycker att man inte ska förkasta hela idén med ketogen diet. Det är ett bra sätt att komma igång och få diciplin för framtiden.

Hade själv svårt att hålla mig borta från "onyttigt" mat och vanlig "diet" gjorde mig galen p.g.a hunger. Med mycket protein och fett i varje måltid kändes mättande. Första veckorna var ett helvete, men sen blev det en vanesak. Hjälpte mig att gå ner en hel del och få diciplin.

Enda negativa var att träningsgnistan saknades många gånger.

z_bumbi
2007-02-28, 09:09
Så jag antar att man mår ganska piss och förmodligen fortsätter må relativt kass efter ketonkropparna kickat in.

Snarare tvärt om, när kroppen har anpassat sig till ketokropparna så mår man bättre. Det är i början, första veckan, som de flesta mår dåligt och detta löser man genom att äta mer kolhydrater första veckan och sen plocka bort dessa under en eller två veckor.

Därmed inte sagt att jag tycker en ketodiet av det extrema slaget är något man bör sträva efter.

Echoone
2007-02-28, 12:28
Jag körde det för ett tag sen det kommer att funka men man går alltid med hungerskänsla och huvudet hänger liksom inte med, och du får ett jävla temprament(förstår tjejernas mens:D), Mer energi ut än energi in har jag lärt mej här på kolo och det funkar bra..

Tanner
2007-02-28, 13:05
Jag har kört olika varianter av ketogena dieter under åren och visst fungerar dem. Men det är inget som rekommenderas till gemene man passar absolut inte alla.

Och som grubben har förtydligat behöver inte hjärnan kolhydrater i huvudtaget för att fungera. Visst är man lite kvickare i tanken med kolhydrater närvarande men det fungerar utan. Det mängd glukos som kroppen trots allt behöver får man i sig utan problem.

Att äta helt 100% kolhydratfritt är nästan omöjligt om man inte skall leva på olja och proteinpulver och man får i sig runt 10-30g kolhydrater under en normal ketodag. Man får en del glukos från de glykogena aminosyrorna samt att när glycerol omvandlas i levern till glukos. Under en ketogen diet är det ingen större mening med att försöka ligga så lågt i ketos som möjligt utan man bör äta så mycket kolhydrater som möjligt men ända ha spår av ketoner i urinen. Har man en bra träningsnivå och timar intaget med kolhydrater kan man ligga upp mot 100g kolhydrater per dag och ändå vara i ketos.... kolhydratsbrist *whistle*

Angående prestationen så är en ketogen diet inte det optimala rent allmänt för att kunna prestera maximalt i olika idrotter. Men är man en gymråtta fungerar det alldeles utmärkt att träna och behålla styrkan.


Angående illamående så upplever man det lite olika. jag tex. klarar det hur lätt som helst och mår som en prins hela tiden på en ketogen diet. Medans andra mår lite illa de två inledande veckorna innan kroppens metabolism anpassat sig. Jag har en polare som mådde helkass i 6v innan han la av... men sen visade sig att fuskade lite då och då med kolhydraterna och gav kroppen en chans att anpassa sig :Virro
Skall man prova på en ketogen diet kan det vara smart att succesivt dra ner på kolhydraterna under 10-14 dagar, så att man inte från ena dagen med 3-400g kolhydrater drar ner det till 20-30g dgen efter. Då blir det definitivt mkt jobbigare att komma in i det.

Sist, provar man en ketogen diet, läs på! Man bör supplementera med lite olika vitaminer/mineraler under dieten för att få det så bra som möjligt. Det skiljer sig även rätt mycket mellan olika dieter och hur man går tillväga. Personligen rekommenderar jag att man kör någon form av CKD (cyklisk ketogen diet) eller TKD (target ketogen diet). Det betyder att man laddar med kolhydrater 12-48h var 5-10:e dag eller att man tar en mängd kolhydrater i samband med träningen. Det finns även varianter där man kombinerar de 2 uppläggen.

00600
2007-02-28, 16:35
Förstår inte hur folk orkar att dra ner på, eller som i vissa fall - utesluta kolhydraterna helt och hållet. Det räcker för mig att jag går utan kolisar i ca 3 timmar så börjar jag bli yr i huvudet samt att humöret dalar.
Är det så att seratoninhalten i hjärnan sänks vid ett lågt intag av kolhydrater?
Har för mig att jag läste det - eller så yrar jag bara (har slarvat med kolisarna idag :) )

pragmatist
2007-02-28, 16:41
Det är faktiskt väldigt individuellt hur man påverkas mentalt av en kolhydratfattig/ketogen diet. När jag själv testade var jag lite såsig i någon dag eller två men sedan ställde kroppen om och jag fungerade ungefär som vanligt - dock utan några egentliga fördelar vad gäller fettförlust så jag la ned det hela rätt snart.

Prestationsmässigt påverkades inte styrkan, däremot uthålligheten (markant).

Yxel
2007-02-28, 18:52
Om man äter grönsaker / frukt / knäckebröd, funkar det? Ungefär 130g kolhydrater / dag.

Keto = Ingen frukt, grönsaker eller något?

King Grub
2007-02-28, 19:06
Definiera "funkar".

Yxel
2007-02-28, 19:28
Uppehålla livskvalité, orka jobba, träna, och inte må psykiskt dåligt ;)

*whistle*

Yxel
2007-02-28, 19:35
Menar går det göra det på ensast grönsaker, frukt och knäckebröd som kolhydratkällor...

Tanner
2007-02-28, 20:12
Om man äter grönsaker / frukt / knäckebröd, funkar det? Ungefär 130g kolhydrater / dag.

Keto = Ingen frukt, grönsaker eller något?

Läs min post igen.

Du skall försöka äta så mkt grönsaker du kan för att få i dig de fibrer du kan. Grönsaker är bästa fiberkällan under en ketogen diet. Plus att du kan råka få i dig en och annan vitamin/mineral ;)

Frukt är mer eller mindre uteslutet då fruktos särskilt stör ketonproduktionen.

Knäckebröd... nja, jag skulle satsa på någon annan mindre kolhydrattät produkt och äta mer av den.

Vad och hur mycket man kan äta är ganska individuellt och måste mer eller mindre provas fram. Personligen går min gräns vid 15g kolhydrater under en måltid.

Yxel
2007-02-28, 20:20
Läs min post igen.

Du skall försöka äta så mkt grönsaker du kan för att få i dig de fibrer du kan. Grönsaker är bästa fiberkällan under en ketogen diet. Plus att du kan råka få i dig en och annan vitamin/mineral ;)

Frukt är mer eller mindre uteslutet då fruktos särskilt stör ketonproduktionen.

Knäckebröd... nja, jag skulle satsa på någon annan mindre kolhydrattät produkt och äta mer av den.

Vad och hur mycket man kan äta är ganska individuellt och måste mer eller mindre provas fram. Personligen går min gräns vid 15g kolhydrater under en måltid.

Fast jag vill inte ha ketos :) Utan jag vill ligga snäppet över. Men tack för infon! Tål att testas

Zuljin
2007-03-25, 01:05
Är överviktig! Har tänkt köra en diet utan kolhydrater i 8 veckor!
Någon som testat eller har synpunkter? Är det bästa/snabbaste sättet?

Tack för svar

Det finns i alla fall en diet som går ut på ungefär den principen, "Anabolic Diet" av Dr Mauro di Pasquale, där man ska hålla ett maximum på ca 30 gram kolhydrater i alla fall på vardagarna och sedan få i sig energin med fett i stället... Tror jag... är inte så jätte insatt i den. Men du kan ju i alla fall läsa om den och se vad du tycker. :)

Mr. Math
2007-03-26, 23:46
Jag körde en deff förra vintern där ja "i princip" inte käka några kolhydrater...möjligtvis äpple å såna smågrejer ibland. Funkade strålande. Käkade kreatin samtidigt och persade i bänk så så jävla svag vette fan om ja blev...dessutom pluggade jag samtidigt, juridik, vilket är jävligt krävande, å hade inga problem med det, så koncentrationsförmågan funkade utmärkt även den. Så: Ja, det går att leva utan kolhydrater

Edit: Gick ner från 86-82 eller nåt sånt på 6v

Lellan
2007-03-27, 00:09
Tror det är individuellt. Personligen blev jag knäpp i huvudet när jag körde. Ringde en kompis och grät över att jag ville äta ett äpple (jag körde verkligen noll kollisar till slut, inte ens svamp eller lök och hade denna dag då jag fick äppelsug slickat på gurkskivor och fått värsta kollissuget), han sa (i all välmening) att jag skulle härda ut vilket jag gjorde men jag blev bara trasig hela jag.

Tror inte man kan kalla det att jag fick ätstörning, men det är ändå sjukt att sitta å grina för att man vill käka en lökring som inte kan innehålla några kolhydrater värda namnet.

Tror jag körde en månad, hade supersvårt att tillåta mig kolhydrater efteråt. Stor ångest när jag åt det. Inte värt det för fem öre för mig personligen. Finns bättre sätt!

Karl_alfred
2007-03-27, 07:23
Tror det är individuellt. Personligen blev jag knäpp i huvudet när jag körde. Ringde en kompis och grät över att jag ville äta ett äpple (jag körde verkligen noll kollisar till slut, inte ens svamp eller lök och hade denna dag då jag fick äppelsug slickat på gurkskivor och fått värsta kollissuget), han sa (i all välmening) att jag skulle härda ut vilket jag gjorde men jag blev bara trasig hela jag.

Tror inte man kan kalla det att jag fick ätstörning, men det är ändå sjukt att sitta å grina för att man vill käka en lökring som inte kan innehålla några kolhydrater värda namnet.

Tror jag körde en månad, hade supersvårt att tillåta mig kolhydrater efteråt. Stor ångest när jag åt det. Inte värt det för fem öre för mig personligen. Finns bättre sätt!

Hahaha härlig historia! Kan förstå nojan sen när man börjar äta kolhydrater igen, måste verkligen kännas jobbigt.

Lasse Kongo
2007-03-27, 15:11
Är överviktig! Har tänkt köra en diet utan kolhydrater i 8 veckor!
Någon som testat eller har synpunkter? Är det bästa/snabbaste sättet?

Tack för svar

Har inte läst tråden utan svarar direkt på ditt inlägg, det är varken det bästa eller snabbaste sättet, möjligen snabbaste sättet att förlora vätska/muskelmassa och ork.

Försök sätta dig in lite i kosten istället så kommer du göra mycket bättre framsteg.

En hälsosam kost som fungerar lika bra till muskelbygge/deff är att ligga på 20-30% fett, 20% protein och 50-60% kolhydrater.

Styr bara intaget om du vill gå upp eller ner i vikt, det är lika simpelt som det låter, bara man sätter sig in i det hela lite.

Lycka till

Kimpaa
2007-03-29, 15:09
Min erfarenhet av keto dieter är att jag går på en nu med mycket bra resultat, men jag tänker inte säga att det är det bästa sättet eller det sämsta, mina upplevelser är att det är högst individuellt hur du reagerar på det. Visst så är de första veckorna tuffa, men nämn en diet som inte är tuff i början, det är bara att ge gärnet och ha diciplin.
Vad det gäller styrkan och intensiteten så har jag gjort personbästa i många övningar under diet (vilket är mycket mysko).
Intensiteten är bara låg i början sen kommer den upp igen och man är sitt gammla jag. Allt detta snack om att det är en dålig diet är skitsnack det handlar bara om vad som fungerar för dig.
Fungerar det att gå på underskott på 500kcal och äta "normalt" skitbra, fungerar det för dig att gå på en ketodiet skitbra. I denna värld av 100000-tals olika dieter så är det bara att välja och vraka, välja en som du kan hålla dig till och ger resultat.

Mina resultat hittils är att jag startade på 82,9kg och 100cm runt midjan, nu ligger jag på 75,9kg och 89cm runt midjan, så det funkar som allt annat.

Doktorn
2007-03-31, 14:50
Fett kan inte omvandlas till glukos och det vore dumheter att använda protein istället för kolhydrater eller vad han nu gör.
Hjärnans bränsle är glukos.
Har han läst det på aftonbladet?
Protein är dessutom mycket dyrare än kolhydrater.

Glycerol från fett ombildas till glukos. Glycerol utgör bara en liten del av totala energiinnehållet i en triacylglycerol, men bidrar till nybildning av glukos.

Spenat
2007-04-02, 14:27
Jag käkade i stort sett bara keso tonfisk och kyckling i 3 månader funkade alldeles utmärkt. pluggade och styrketränade sammtidigt. tog bort nästan alla kolisar. den enda kolisarna jag käkade var öb:s protein drinkar med 50% protte och 20% kolisar en sån om dagen. sen att magen blev helt ras är ju en annan sak men tappade inte muskler utan byggde under tiden.

krilleh
2007-04-02, 17:06
Jag käkade i stort sett bara keso tonfisk och kyckling i 3 månader funkade alldeles utmärkt. pluggade och styrketränade sammtidigt. tog bort nästan alla kolisar. den enda kolisarna jag käkade var öb:s protein drinkar med 50% protte och 20% kolisar en sån om dagen. sen att magen blev helt ras är ju en annan sak men tappade inte muskler utan byggde under tiden.

Måste varit väldigt dyrt och slöseri. En hel del av proteinet lär ju bli glukos iaf! Onödigt säger jag.

Kimpaa
2007-04-02, 22:55
Måste varit väldigt dyrt och slöseri. En hel del av proteinet lär ju bli glukos iaf! Onödigt säger jag.

Förstår inte riktigt din tanke, om man nu låt oss säga inte svarar bra på en "normal" diet, varför skulle detta då vara ett slöseri?
Jag personligen ser proteindieter som ett bättre val då protein mättar bra och gör under för mig.