handdator

Visa fullständig version : Vill öka i muskelmassa men minska i fett...


haris
2007-02-27, 20:17
Ja som rubriken säger så vill jag öka min muskelmassa och minska i fett, och isf hur lyckas jag med det. Gälller det att käka mer proteiner och minska på kolhydrat intaget(ordentligt(?)) eller va säger ni? Samt hur mycket Kolhydrat, Protein och Fett intag behöver man per dag.


Om det är relevant så är jag 18år, 90kg och ca:183cm

nutz
2007-02-27, 20:19
Det vill alla, men det går knappt. En sak i taget är det som gäller.

King Grub
2007-02-27, 20:19
Ja som rubriken säger så vill jag öka min muskelmassa och minska i fett, och isf hur lyckas jag med det.

Det gör du inte. Bestäm dig för vad som är viktigast för dig för tillfället och priotiera det. Det krävs ett energiöverskott för att öka i muskelmassa, och då ökar man även i fettmängd. Det krävs ett energiunderskott för att minska i fettmängd, och då ökar man inte i muskelmassa.

haris
2007-02-27, 20:29
aa det va nästan det jag tänkte.
Men hur mycket Protein, Fett och Kolhydrat intag/dag behöver jag för deff respektive ökning i muskelmassa? eller beror det på från person till person
Om jag verkar oklar, Om jag bestämmer för en neddeffning vad behöver jag dra ned på mest och om jag vill öka i muskler vad behöver jag käka mer?

Eddie Vedder
2007-02-27, 20:35
aa det va nästan det jag tänkte.
Men hur mycket Protein, Fett och Kolhydrat intag/dag behöver jag för deff respektive ökning i muskelmassa? eller beror det på från person till person
Om jag verkar oklar, Om jag bestämmer för en neddeffning vad behöver jag dra ned på mest och om jag vill öka i muskler vad behöver jag käka mer?

Det är ju just dessa två du måste välja mellan, "man kan inte både ha kakan och äta den" s.a.s. Bestämmer du dej för deff ska du sänka ditt kcalintag å hur du väljer att fördela maten är helt upp till dej. Vill man kunna träna ordentligt samtidigt som man ligger på deff kan det vara smart att för energins skull inte skära för mycke på kolhydraterna tycker jag själv.

Om proteinintaget är tillräckligt högt, säg 1.5g per kg kroppsvikt, så är det egentligen bara antalet kcal som avgör hur pass bra du behåller muskelmassan vid deff. Däremot är det enklare att kunna träna om du käkar gröt, potatis, kött, fisk, grönsaker o.s.v. än om du väljer att deffa på godis(det går dock men det är svårare å man mår förmodligen sämre)