handdator

Visa fullständig version : Stämmer det?


Ayla
2007-02-27, 19:08
Hej!

Jag tänkte kolla hur mycket jag bränner på en dag ungerfär så jag har haft min pulsklocka på mig sedan jag gick upp i morse (6.30). Efter 11,5h stog den på 917 kcal. Om jag skulle räkna på hela dygnet kan jag lägga på ca 900 kcal för resten av dagen och sömn blir det totalt 1817 kcal som jag skulle förbränna på ett dygn. Kan det stämma?

King Grub
2007-02-27, 19:11
Hur skall man kunna svara på det utan att veta mer om dig och vad du gjort? :confused: Och även om man vet det blir det allt annat än exakta gissningar. Även alla uträkningar och liknande hemmamätningar är rena uppskattningar. Visst kan 1800 stämma, om du inte är stor och inte gjort mycket.

Tom Jr
2007-02-27, 19:15
King Grub:

Vart kan man kolla nästan exakt hur mycket man förbränner?

Ayla
2007-02-27, 19:19
Ok...det jag gjort idag är att vara på jobbet, någorlunda aktiv eftersom jag jobbar som lärare, går och står ganska mycket. Jag är 176 och väger ca 68kg.
Efter jobbet gick jag på spinning (324kcal enligt pulsklockan), men det räknade jag bort för att försöka få fram en ungefärlig förbränning under en normaldag utan träning.

King Grub
2007-02-27, 20:15
King Grub:

Vart kan man kolla nästan exakt hur mycket man förbränner?

Det kan du inte. Då krävs kalorimetri eller dubbelmärkt vatten, där man genom intag av vätska med isotoper av väte och syre kan genom blodprov efter en tidsperiod mäta energiomsättningen.

King Grub
2007-02-27, 20:16
Ok...det jag gjort idag är att vara på jobbet, någorlunda aktiv eftersom jag jobbar som lärare, går och står ganska mycket. Jag är 176 och väger ca 68kg.
Efter jobbet gick jag på spinning (324kcal enligt pulsklockan), men det räknade jag bort för att försöka få fram en ungefärlig förbränning under en normaldag utan träning.

1800 låter lågt. Men som sagt: rena uppskattningar, både av din klocka, alla kalkyler och alla försök till gissningar.

Nithian
2007-02-27, 23:21
Det kan du inte. Då krävs kalorimetri eller dubbelmärkt vatten, där man genom intag av vätska med isotoper av väte och syre kan genom blodprov efter en tidsperiod mäta energiomsättningen.

:laugh: :thumbup:

floppix
2007-03-03, 12:58
Hej!

Jag tänkte kolla hur mycket jag bränner på en dag ungerfär så jag har haft min pulsklocka på mig sedan jag gick upp i morse (6.30). Efter 11,5h stog den på 917 kcal. Om jag skulle räkna på hela dygnet kan jag lägga på ca 900 kcal för resten av dagen och sömn blir det totalt 1817 kcal som jag skulle förbränna på ett dygn. Kan det stämma?

King Grub:

Vart kan man kolla nästan exakt hur mycket man förbränner?

Det linjära sambandet mellan hjärtfrekvens och syreupptag är samstämmig först på intensiteter över 50% av vo2-max. Om du vill beräkna din totala energiomsättning över ett helt dygn så räcker således inte enbart registrering av pulsen, eftersom du i stor utsträckning befinner dig i pulszoner under 50% av vo2-max.

Ett ytterligare instrument som kan användas för att registrera en persons helt rörelsebild över ett helt dygn är en sk. accelerometer (beskrivs här: http://216.239.59.104/search?q=cache:dJPJQEPiEF8J:www.prevnut.ki.se/uppsatser/content/sammanfattning_Kringberg.pdf+accelerometer&hl=sv&ct=clnk&cd=8&lr=lang_sv) Där kan man få in även mycket lågintensiv aktivitet i en persons totala energiförbrukning över ett helt dygn med avseende på personens aktivitetsgrad...