handdator

Visa fullständig version : Kunnskap för schema?


Durre
2007-02-27, 17:01
Vad krävs det för kunnskap för att kunna göra ett eget schema? Jag hade tänkt helkropp 3 split. Tränat i Snart 4 månader på z_bumbi schema 3 split, men senare i framtiden vill jag prova helkropp.

Då kan jag ta övningar jag känner och gillar, bygga ihop ett...
För på varje dag lär jag väl ta med, bröst, rygg, ben, bicep, triceps, mage, axlar?
Eller har man triceps och biceps som armar kanske, tillsammans? men det finns säkert olika exempel på det, men så enkelt som möjligt vill jag ha det.

Lite funderingar från mig och jag vet att man kan finna många bra program här på kolo men jag vill göra mitt eget...

Degpekka
2007-02-28, 02:04
testa vettja? du behöver inte va så skraj för att göra fel :)

Mr. Moose
2007-02-28, 08:12
Vad krävs det för kunnskap för att kunna göra ett eget schema?

Skicka Arne ett PM ang hans instruktörskurser. Efter att ha gått igenom 1 eller 2 av kurserna har du bättre ide vad det handlar om.

Efter steg 1 vissta jag allt och skrev program så det stog härliga till.

Efter steg 2 tog plötsligen programskrivandet mycket längre tid.

Efter steg 3 insåg jag att jag egentligen knappt kan någonting och är mycket mer försiktig ang programskrivandet.

Officer
2007-02-28, 08:22
Du behöver inga instruktioner eller böcker att läsa för att göra ditt eget upplägg. Skratt, folk gör det alltid så mycket svårare än vad det är att bygga muskler. Det är ingen raketforskning!


När du har tränat ett tag tag kan du börja experimentera att lägga upp musklerna lite som du känner för. T ex bröst/triceps, rygg/biceps osv. Det du ska tänka på är att försöka ha så lång vila som möjligt mellan de riktigt stora muskelgrupperna. T ex helst inte köra rygg dagen efter ben, eller åtminstone ha en vilodag emellan osv.
Resten är en smaksak, och beroende av hur du känner att dina muskler återhämtar sig.
Vissa tycker t ex att bröst/triceps fungerar utmärkt, eller att köra triceps dagen efter bröst, men det kanske inte funkar för dig, för att triceps kan vara mört efter bröstpasset, osv osv osv.
Övningarna är ju heller ingen raketforskning. En eller två basövningar, några disco.. gå hem och sov sedan.

Testa dig fram :)

z_bumbi
2007-02-28, 08:40
Det är lättare om man har några grundprinciper klara för sig, de som AP räknade upp ovan måste man ju t ex lära sig någonstans innan man kan införliva dem i upplägget. Men gör man så att man utgår man från ett redan existerande program och sen ändrar på det i små steg så bör det inte bli så fel, många försöker skriva ett helt nytt program där man ändrar precis allt och det blir inbland ganska ogenomtänkt.

Även när man har hållit på ett tag så är det mycket lättare att veta hur någon har tränat innan för att kunna göra något nytt, i de flesta fall är det mest att flytta runt övningarna och/eller lägga till/ta bort någon övning här och där. Skillnaden mot en som "bara" gör ett program för sig själv är att man ska kunna motivera exakt varför man gör varje förändring.

Durre
2007-02-28, 15:45
Tack för alla svar, nu låter allt klarare, sku fundera noggrant på det ni har sagt. :)