handdator

Visa fullständig version : Dispyt om träning


Echoone
2007-02-27, 16:57
Idag började jag och några polare tjaffsa vilken träning som ger muskler med störst volym,, jag ansåg att man ska köra så tugnt att man knappt klarar ett tolfte rep, dem ansåg att man skulle köra riktigt tungt 3-5 rep.. vilket är det rätta?

Gpajpen
2007-02-27, 16:58
högre reps anses stimulera hypertrofi i högre grad än låga reps.

Arf Pingvin
2007-02-27, 16:59
Periodisera mellan båda metoderna.

kyla
2007-02-27, 17:01
Inte nu igen...

12 reps hypertrofi

3-5reps styrka men självklart också hypertrofi, inte lika mycket som 12 på kort sikt MEN på längre sikt så kan ju styrkan göra hypertrofin effektivare eftersom det leder till att man kan lyfta tyngre.

Echoone
2007-02-27, 17:03
så jag hade alltså rätt?

Gpajpen
2007-02-27, 17:06
om man MÅSTE välja ett av alternativen, speciellt kortsiktigt som sagt.

Raggis
2007-02-27, 17:11
Jag får grymma ökningar när jag kör 4-6 reps. Körde 8-10 innan, men, ökda inte lika bra.

katzeklo
2007-02-27, 17:31
hur blir det om man börjar med högreps och avslutar med tunga lågreps på samma pass då ?

Cerberus
2007-02-27, 17:40
hur blir det om man börjar med högreps och avslutar med tunga lågreps på samma pass då ?

du får det bästa från två världar, personligen skulle jag börja med den tunga träningen först då man har mer ork i början(jag iaf).

jwzrd
2007-02-27, 17:41
du får det bästa från två världar, personligen skulle jag börja med den tunga träningen först då man har mer ork i början(jag iaf).

Eller så får du det sämsta av två världar.

Jorgen
2007-02-27, 18:17
V a r i a t i o n !

occt
2007-02-27, 18:26
V a r i a t i o n !
+1

5 reps är optimalt ;) Tycker jag

Njabbesh
2007-02-27, 19:11
så jag hade alltså rätt?

Ur allmän synvinkel hade du rätt. Musklerna hinner inte brytas ner till samma grad när man kör lågreps.

Allan
2007-02-27, 19:26
Det är inte så enkelt. I en perfekt värld finns det ETT sätt som funkar. I varje fall finns det ETT sätt som är bättre än de andra - och det ska alla ha reda på. Man kan inte tänka sig vägen till utveckling som ett enda system, utan det är flera olika faktorer som spelar lika stor roll - dvs träningsresultatet är summan av en massa sammanverkande faktorer, och fattas en av de där faktorerna spelar det ingen som helst roll vilken sorts system man tränar efter.
Inte heller är det givet att den som slaviskt följer "den perfekta metoden" och hittar alla faktorer kommer att vara den som lyckas. Jag kan visa upp folk med helt fantastiska fysiker som tränar helt uppåt väggarna, struntar i kosten och har en minst sagt avspänd relation till disciplin - medan jag också kan visa en driva med perfektionister som det aldrig blir nåt av.
Vilken sorts träning man bedriver är i mångt och mycket en humörfråga - det finns folk som hellre skulle skära upp handlederna än träna fler reps än sex. Och får lysande resultat. På samma sätt finns det folk som aldrig skulle kunna ge sig med färre än åtta, eller tolv - och de får också lysande resultat.
I teorin sker hypertrofi bäst i ett visst repsintervall - men då ska man ha klart för sig att den sortens undersökningar aldrig görs på folk som toktränar styrketräning, går genom smärtgränsen eller överlastar med vikt.
Undersökningarna görs på "vanligt folk" och det finns goda skäl att tro att det skulle vara andra resultat om man genomför omfattande undersökningar men bara har topptränade atleter som underlag.
Undersökningar i stor skala av topptränade bdoybuilders lär vi få vänta på.

Rahf
2007-02-27, 19:27
Jag kör 4-12. Variation är nyckeln där. Har man inte fått en schysst pump så känns det nästan lite surt.

major Pectoralis
2007-02-27, 21:25
En intressant sak i detta sammanhang (styrka vs. volym) är utmattningen. Denna verkar vara mycket central i muskelvolymsträning. Det är erkänt så fast ingen vet varför. Inte heller verkar det egentligen spela någon större roll hur många repititioner man använder sig av så länge vikten är tillräckligt stor och "åsamkar tillräcklig mycket skada". Muskolvolymsträning tränas således i regel med stor volym, dvs. flera set och flera övningar.
När man tränar för styrka är inte utmattningen central, tvärtom. Detta eftersom maxstyrkan även är en följd av neuromuskulär koordination som motarbetas av både utmattning och av att musklerna växer i storlek (på kort sikt). Av denna orsak kör man i regel med lägre volym men högre träningsfrekvens.

Kort och gott: om man tränar för muskelvolym får det gärna svida i musklerna när man lämnar gymmet. Om man tränar för styrka skall det inte göra så.

Dessutom: en ren nybörjare blir minst lika stor och stark av t.ex. 15-20 reps som av 3-5. Således, än en gång: det beror på.

Anders The Peak
2007-02-27, 21:34
Vad är det som Ronnie brukar säga aldrig under tio reps och aldrig fler är tre set... och kanske tre fyra övningar per muskelgrupp. Likadant med Dorian osv...
Men som Allan och många andra säger: vad som ger resultat varierar över tid men troligen skall minst 8 månader per år köras med ganska hög repsvolym

Ganymedes
2007-02-27, 22:06
Som sagts tidigare: variation! Det är dessutom roligare så. Tycker jag då.

cammen
2007-02-27, 22:23
Eller så får du det sämsta av två världar.

Så det är viktigt att hålla sig inom ett visst repsintervall och inte börja på 12 reps i första setet och sluta på ett tungt 1-3 reps set?:confused:

Sniggel
2007-02-27, 22:37
Så det är viktigt att hålla sig inom ett visst repsintervall och inte börja på 12 reps i första setet och sluta på ett tungt 1-3 reps set?:confused:

Tror att han menar att man inte kan satsa på 2 saker samtidigt och få optimal effekt utav båda träningssätten.
Högre reps ställer andra krav på kroppen än vad riktigt tunga lyft gör, kroppen kan inte göra båda anpassningarna lika bra som den kan göra anpassningarna var för sig.
Eller så menade han helt enkelt att Cerberus påstående inte behöver stämma.

emmak
2007-02-27, 22:38
Eller så får du det sämsta av två världar.

Alltid lika positiv

Yes
2007-02-27, 23:01
hur blir det om man börjar med högreps och avslutar med tunga lågreps på samma pass då ?
Så här jag kört ett tag och det tänker jag fortsätta med(förutom att jag kör högreps och mer "normal"reps). Fick iden från en gammal räv på ett annat forum, och han är oförskämt grov så det måste det ju funka. ;)

Det jag försöker köra är först ett set på ca 20 reps(oftast tar det stop en bit innan det, men då tar jag korta pauser och pressar fram fler reps tills jag når dit), sen efter kort vila (30-40 sekunder) ökar jag vikterna och försöker få 8-10 reps(återigen kan det bli med "mini"-set).

Tanken bakom det hela verkar vara något i stil med att högrepsen förbereder musklerna på de tyngre vikterna(vilket jag tycker låter lite som pyramidisering). Jag vet dock inte om det är rent flumm eller inte, men jag inbillar mig i varje fall att det ger bra resultat(som så mycket annat kan det dock vara tillfälligt - kan ju t.ex. vara den tillfälliga variationen i repsantal).

Stab
2007-02-28, 00:34
Generellt sätt så hade du rätt, 10-12 stimulerar hypertrofi mycket mer än 3-5 men som sagt variation och periodisering är bäst.



Eller så får du det sämsta av två världar.

Såg att du uppenbarligen hade fått det bästa av två världen iaf *popcorn* *whistle*

Echoone
2007-02-28, 13:07
ok,, så man ska variera och hitta en kombination som är bäst för en själv..

Patte P
2007-02-28, 15:17
Jag gillar att lägga in perioder av enbart högrep då och då. Att få köra riktigt strikt med bra muskelkontakt brukar ge mig en kick.

jwzrd
2007-02-28, 15:44
Så det är viktigt att hålla sig inom ett visst repsintervall och inte börja på 12 reps i första setet och sluta på ett tungt 1-3 reps set?:confused:

Alla tränar givetvis som de själva vill, trivs med och tycker är behagligt. Men man ska inte tro att det går att maximera styrka och volym samtidigt.

jwzrd
2007-02-28, 15:45
Alltid lika positiv

Alltid off topic?

katzeklo
2007-02-28, 18:47
Alla tränar givetvis som de själva vill, trivs med och tycker är behagligt. Men man ska inte tro att det går att maximera styrka och volym samtidigt.

jag tror dock inte man ska undervärdera anlagens betydelse i det hela.


ingen verkade kunna ge ett vettigt svar på den frågan, verkar som den formen av träning ligger i den okända zonen

Mr. Moose
2007-03-01, 13:10
jag tror dock inte man ska undervärdera anlagens betydelse i det hela.


Klart man kan både bli större och starkare samtidigt, kanske ganska dramatiskt också om ens gener är bra nog.

Men om du kollar jwzrd's post igen, men man ska inte tro att det går att maximera styrka och volym samtidigt.

Lite grann som att försöka bulka på morgonen och deffa på kvällen!

Välj reps enligt dina mål.