handdator

Visa fullständig version : Börsen idag


Sidor : [1] 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67

abbarn
2007-02-27, 16:03
Vet inte om det finns några börshajar här men om det gör det, hur gör ni en dag som denna? Köper, säljer eller avvaktar?

Jarod
2007-02-27, 16:42
Eftersom klockan är så mycket nu så hade man köpt. Ett säkert tips är NIBE.

grabben i skogen
2007-02-27, 16:59
tyks

Lövbiffen
2007-02-27, 17:05
Cot släpper ett press. imorn.

Lightlab släppte ett idag tydligen. Edit: Tar tillbaka det här påståendet. Köp ej!!!


Kan innebära vinst.

Som grabben i skogen nämnde, så kan tyks vara en spännande investering. Många tror på den.




Har suttit framför datorn hela dagen och svettats :Virro

tossefar
2007-02-27, 17:06
Jag sålde allt i förrgår. Jag spår nedgångar.

abbarn
2007-02-27, 17:08
Tror ni på fortsatt nedgång imorgon eller lite uppåt kanske? Jag kommer nog ligga likvid ett tag.

sehnpaa
2007-02-27, 17:44
Har någon seriösa länkar om vad som hänt och händer?

grabben i skogen
2007-02-27, 17:47
För att förtydliga mitt inlägg om TYKS:

http://www.affarsvarlden.se/art/165765

grabben i skogen
2007-02-27, 17:49
men nu när tom styrketränande börjar prata aktier ja då vetefan om jag inte ska sälja allt jag har.

The_RobRoy
2007-02-27, 18:10
Jag sålde av en uranaktie, URE.TO

Köpte Xact Bear på morgonkvisten, borde egentligen köpt direkt i öppningen, men men.. :smash:

Annars ligger jag kvar och lider som alla andra.

Tänker inte kliva ur bolag jag tror är riktiga vinnare på lång sikt, så som Impact Coatings eller MSAB.

Väldigt intressant närmaste två dagarna nu vart vi är påväg kortsiktigt.

Kan väl ge ett allmänt tips på att guldbolag handlas väldigt billigt, guldpriset håller sig starkt, men rabatt i aktierna anser jag.

abbarn
2007-02-27, 18:27
Har någon seriösa länkar om vad som hänt och händer?


www.dn.se

Versus
2007-02-27, 20:00
För att förtydliga mitt inlägg om TYKS:

http://www.affarsvarlden.se/art/165765

Köpte sådana igår eftermiddag, blev glad i förmiddags :)

Om det blir börsras så säljer jag allt. Tror jag.. Ehhh.

Jax
2007-02-27, 20:12
men nu när tom styrketränande börjar prata aktier ja då vetefan om jag inte ska sälja allt jag har.
Jag tänkte precis samma sak. Själv ligger jag 65% likvid sen ett par dagar sen. Hinner inte följa börsen förren fredag nu så jag får se hur jag gör då. Ligger kvar i nuvarande positioner fram tills dess.

JTH
2007-02-27, 20:57
Historiskt har jag dagar/perioder som dessa (jag tror det fortsätter ned/skakigt några dagar till) ställt säljoptioner 3-6 månader fram i tiden (i bolag jag är påläst på, med synnerligen god vinst) och ibland köpt aktier i fina bolag för lägre pris än vad de är värda.

Jag har under de senaste månaderna sakta men säkert minskat min risk en del (från relatvit moderata nivåer kan jag tillägga) då jag tror att inte minst en del småbolag börjar se rätt dyra ut/kräver en mångårig fortsatt god global konjunktur. Min portfölj (som är lite småsarg av tid- och kapitalbrist) består av Berkshire Hathaway, Lundbergs, en säljoption i Old Mutual och räntebärande (SEK, kort).

Skulle jag tipsa någon om en fin portfölj skulle jag säga, i storleksordning (störst > minst); Berkshire Hathaway, Lundbergs, Industrivärden, H&M, Fenix Outdoor, eBay, Old Mutual, Intrum Justitia, Clas Ohlson och Glycorex.

abbarn
2007-02-28, 00:20
Ser inte lovande ut för imorgon men vi får väl se hur asienbörsen öppnar inatt. För övrigt så har jag bestämt mig för att inte sälja nått, tror att det kommer återhämta sig inom några veckor för att fortsätta klättra. Känns som det har varit en del paniksäljningar idag.

Liten Men Fet
2007-02-28, 01:40
Ser inte lovande ut för imorgon men vi får väl se hur asienbörsen öppnar inatt. För övrigt så har jag bestämt mig för att inte sälja nått, tror att det kommer återhämta sig inom några veckor för att fortsätta klättra. Känns som det har varit en del paniksäljningar idag.

Ja mycket panik, frågan är om dårarna tar det lugnare imorgon eller om nästa våg med panik kommer då med.
Det tråkiga är att om alla dårarna säljer och man sitter själv kvar så man själv en dåre. Dock så väntar jag med att sälja, skulle jag sålt skulle jag gjort det tidigare idag.
Det enda jag är säker på är att om jag säljer så vänder det och om jag behåller så fortsätter det ner.

NiXPhoenix
2007-02-28, 02:00
Vet inte om det finns några börshajar här men om det gör det, hur gör ni en dag som denna? Köper, säljer eller avvaktar?



I n g e n t i n g .

kharon
2007-02-28, 06:55
Deutsche bank,Thyssen och MAN är mina guldkalvar.

Laan
2007-02-28, 12:03
glad att jag inte har aktier för tillfället.. det sabbar min vardag mer än vad avkastningen förbättrar den =)

Kommer att ligga lågt tills nästa "botten"

Melker
2007-02-28, 13:14
Jag säljer av hälften.

McNewbie
2007-02-28, 14:01
Jag gör ingenting. För historiskt sett så gör jag fel så fort jag gör någonting.

Verkligen JÄMT! Jag har inte gjort en kronas vinst sen jag började.
IMCP t.ex köpte jag på 87:- (typ ATH 2006) och sålde på 67:- när jag tröttnade. Se på den idag t.ex. Allt jag säljer skjuter i höjden bara några veckor efter :)

fothermucker
2007-02-28, 16:36
Sålde, avvaktar och väntar på köpläge.

abbarn
2007-02-28, 19:48
Sålde, avvaktar och väntar på köpläge.

Måste väl vara ett ypperligt tillfälle att köpa idag. Rätt många börser som gått/går uppåt idag. Asien upp 3% och nasdaq ligger + 0,7 just nu. Kan nog komma en uppgång redan imorgon på stockholmsbörsen.

fothermucker
2007-02-28, 22:18
Måste väl vara ett ypperligt tillfälle att köpa idag. Rätt många börser som gått/går uppåt idag. Asien upp 3% och nasdaq ligger + 0,7 just nu. Kan nog komma en uppgång redan imorgon på stockholmsbörsen.

Jag väntar med att svara på det till imorgon. ;) Men visst. Det finns väl alltid köplägen, och som du säger skulle det kanske kunna gå att pricka rätt på stockholmsbörsen imorgon.

Lövbiffen
2007-02-28, 22:26
Har varit en spännande dag alltså. Tyvärr har jag inte haft allt för stora tillgångar att investera med, då de mesta av mina tillgångar redan ligger i aktier.
Däremot har man haft chansen att köpa på sig lite mer av redan befintliga aktier i portföljen :)

Versus
2007-02-28, 23:17
Behöll alla mina, har tom en oljeaktie som gick upp 4.5 % eller vad de var :)

abbarn
2007-02-28, 23:50
Stannade på plus i usa iaf. Måste säga att jag blir rätt less på alla som pratar om domedagen och börskrasch osv. Herregud, bara för att börsen backar lite behöver det ju inte betyda undergång men det blir väl så när vi bara haft uppgång i år.

NiXPhoenix
2007-02-28, 23:57
Stannade på plus i usa iaf. Måste säga att jag blir rätt less på alla som pratar om domedagen och börskrasch osv. Herregud, bara för att börsen backar lite behöver det ju inte betyda undergång men det blir väl så när vi bara haft uppgång i år.



Håller med dig, men för vissa verkar börsen betyda allt. Kanske har de satsat lite väl mycket och sitter med lånade pengar också... Men nog borde det komma en period av nergång snart tycker jag, frågan är bara när och hur djup den blir.

abbarn
2007-03-01, 01:03
Håller med dig, men för vissa verkar börsen betyda allt. Kanske har de satsat lite väl mycket och sitter med lånade pengar också... Men nog borde det komma en period av nergång snart tycker jag, frågan är bara när och hur djup den blir.


Jag tror att det är hyffsat stabilt om ett par veckor. Kommer nog svänga en del kommande dagar men jag sitter kvar lungt och stilla. Ska nog fynda lite i lundin företagen imorrn och kanske lite investor. Den riktiga nedgången tror inte jag kommer förrän 2008, kasnke i slutet på 2007 men än har börsen att ge.

NiXPhoenix
2007-03-01, 01:09
Jag tror att det är hyffsat stabilt om ett par veckor. Kommer nog svänga en del kommande dagar men jag sitter kvar lungt och stilla. Ska nog fynda lite i lundin företagen imorrn och kanske lite investor. Den riktiga nedgången tror inte jag kommer förrän 2008, kasnke i slutet på 2007 men än har börsen att ge.



Visst kan det dröja tills dess, jag tror inget exakt, vi får helt enkelt se. :)

abbarn
2007-03-01, 17:15
Nervös dag idag:D

martin_vbg
2007-03-01, 17:26
Det här ser verkligen inte bra ut :( Men det löser sig nog i längden.

abbarn
2007-03-01, 17:35
Det här ser verkligen inte bra ut :( Men det löser sig nog i längden.

Vadå? tycker det ser väldigt bra ut nu. positiva rapporter från usa. Börsen har hämtat sig även om den verkar ha stängt för idag av någon anledning. Men visst kan det fortsätta bli svajjigt men just nu ser det lovande ut tycker jag.

rQx
2007-03-01, 17:39
Det här ser verkligen inte bra ut :( Men det löser sig nog i längden.

Idag var väl inte så farligt bara -0,3 efter att ha varit uppe och nosat vid 2 både + och -? Man blir lite åksjuk av alla svängningar men imorgon tror jag att vi kan gå plus igen om än lite. All statistik som släpptes från USA idag var väl inte såå farligt och USA börserna som reagerade negativt börjar hämta sig.

McNewbie
2007-03-05, 16:11
Hur har ni klarat er idag? Någon som sitter tankad på CISL t.ex? :)

petah
2007-03-08, 22:16
Köp mer aktier nu när det är billigt, börsen kommer att återhämta sig och fortsätta att öka som vanligt.

SÄLJ INTE.

ligne
2007-03-08, 22:21
Hur har ni klarat er idag? Någon som sitter tankad på CISL t.ex? :)

jag hade CISL innan tillsammans med några andra "frimärkesaktier" :D

det är liksom dom mindre företagen jag använder för att leka med.
dom större sitter jag kvar i på längre och obestämd tid!

rQx
2007-03-08, 22:39
Har fortf. cisl .. Dom tog ganska mycket stryk vid nergången och har inte stigit ngt sedan dess säljer dem antagligen snart om det inte händer något. Ungefär samma visa har utspelat sig några gånger nu, harvar på 16-18 och går upp mot 21 för att sjunka till 16-18 igen :P

Sitter i alla fall till 12 april då information om La Jolla och allt ska komma.

abbarn
2007-03-09, 00:31
Har varit fina tradingdagar den senaste tiden. Börjar ju återhämta sig nu även om jag tror vi kommer få se stora up och nedgångar ett tag till. Dock så tror jag nog att börsen kommer sluta på 10% + i år, minst.

rQx
2007-03-09, 00:38
Ja hade man varit likvid så. Nu har man i alla fall upplevt psykologin i börsen, verkar inte som om börsen drivs av annat nuförtiden.

Litecore
2007-03-09, 00:44
boliden är rätt låga just nu men på väg upp, även sandvik droppade rejält
för en vecka sen men börjar sakta men säkert stiga till sitt tidigare värde.

The_RobRoy
2007-03-09, 01:00
Ni har inte fallit in i Kanada träsket än alltså?

rQx
2007-03-09, 01:22
Hehe, man kanske borde finns väl inga uran aktier i sverige som jag vet. Det är nog mest för att jag är lat och det är mer omständigt att köpa i kanada =)

abbarn
2007-03-10, 00:06
Scandinavien PGE noteras under undra halvan av April. Bolaget byter namn till Mineralbolaget. Ett svenskt uranbolag. Förövrigt vad tror ni om måndagen, blir det rött eller blått?

Litecore
2007-03-10, 16:01
hur funkar det om man vill köpa aktier som är noterade på börsen i usa?
jag har länge gått och funderat på apple inc. som jag personligen tror på
men problemet ligger mer i att jag inte vet hur jag ska gå tillväga..

antar att det enklaste är att kontakta min bankrådgivare men om nån av er har
lite matnyttig information i frågan så kan jag ju bespara honom besväret :]

rikke_B
2007-03-20, 21:56
Vilka aktier och främst fonder är köpvärda nu?

Vad tror ni om börsläget kommer det en nergång innan sommaren?

Är lite sugen på att investera just nu.

fothermucker
2007-03-20, 22:22
Vilka aktier och främst fonder är köpvärda nu?

Vad tror ni om börsläget kommer det en nergång innan sommaren?

Är lite sugen på att investera just nu.


Även om läget just nu inte är särskilt stabilt så tror jag att det fortfarande finns en del att hämta i kina- och taiwanfonder. Säg på absolut minst ett års sikt. Men det är fantastiskt svårt att säga och fantastiskt dumt att lita på tomma råd från internetforum! :D
Var aktiv och bilda dig en egen uppfattning.

The_RobRoy
2007-03-20, 23:37
Även om läget just nu inte är särskilt stabilt så tror jag att det fortfarande finns en del att hämta i kina- och taiwanfonder. Säg på absolut minst ett års sikt. Men det är fantastiskt svårt att säga och fantastiskt dumt att lita på tomma råd från internetforum! :D
Var aktiv och bilda dig en egen uppfattning.

Särskilt fantastiskt svårt att bilda sig en uppfattning om marknader nere i asien som svensk.. ..det jag hört, är att kinesiska börsen har väldigt höga p/e-tal just nu iallafall..

rikke_B
2007-03-21, 00:07
Jo ska nog inte lyssna allt för mycket på alla internetexperter ;) Men alltid skoj med lite input från annat håll!

Indien och Ryssland går ju dåligt nu. Kina har ju gått hyffsat och kanske fortsätter göra det närmsta 3-4 mån.

Vad tror ni om Latinamerika fonder?

Något intressant aktietips, gärna svenskt!?!

kharon
2007-03-21, 07:33
hur funkar det om man vill köpa aktier som är noterade på börsen i usa?
jag har länge gått och funderat på apple inc. som jag personligen tror på
men problemet ligger mer i att jag inte vet hur jag ska gå tillväga..

antar att det enklaste är att kontakta min bankrådgivare men om nån av er har
lite matnyttig information i frågan så kan jag ju bespara honom besväret :]

Skaffa amerikansk mäklare. Säkert hittar du inhemska mäklare som erbjuder aktier från nasdaq men då kan du säkert räkna med höga avgifter. Har du tänkt investera långsiktigt så är det säkert lättast med inhemsk, ska du spekulera aktivt så söker du bättre, snabbare och förmånligare alternativ. Du bör ju också tänka på valutakurserna, du kan ju både vinna och förlora på dom också. :thumbup:

kharon
2007-03-21, 07:39
Jo ska nog inte lyssna allt för mycket på alla internetexperter ;) Men alltid skoj med lite input från annat håll!

Indien och Ryssland går ju dåligt nu. Kina har ju gått hyffsat och kanske fortsätter göra det närmsta 3-4 mån.

Gillar ordet kanske i den meningen! :D

Vad tror ni om Latinamerika fonder?

Något intressant aktietips, gärna svenskt!?!

Latinamerika kommer garanterat att påverkas mkt starkt av USA, så ska du köra på det bör du hålla koll på vad som händer där.

Det finns alltid intressanta aktietips! :) vad har du för mål och framför allt tidshorissont?

Dk1ng
2007-03-21, 09:04
Något intressant aktietips, gärna svenskt!?!

Av principskäl så lämnar jag sällan några tips eftersom jag själv handlar aktivt och är väl medveten om att riskexponeringen för den som inte följer börsen dagligen ökar avsevärt, särskilt när börsen är så volatil som den varit de senaste veckorna. Du verkar dock ha en sund inställning till alla självutnämnda "internetexperter" så jag vågar mig på att lämna ett tips på en aktie som KAN vara värd att titta lite närmare på.

LUPE (Lundin Petroleum) är ett svenskt oberoende olje- och gasprospekteringsbolag samt produktionsbolag med en portfölj av tillgångar i flera länder. Bolaget har i mina ögon en attraktiv värdering i dagsläget och de kommer i år genomföra borrningar i bl.a. Lagansky där Lukoil nyligen gjort goda fyndigheter. Dock bör nämnas att aktien historiskt svängt med oljepriset så den faktorn bör också tas med i beräkningen. Mitt råd är att du läser vidare om det låter intressant och skaffar dig en egen uppfattning!!

Lycka till!

rikke_B
2007-03-21, 19:50
Gillar ordet kanske i den meningen! :D


Det finns alltid intressanta aktietips! :) vad har du för mål och framför allt tidshorissont?

Ska vara troligtvis, :) Men det är lite som att spå vädret nästkommande vecka... :)

Tänkte gå in å "trada" lite. Intresserad av att köpa en hel portfölj i något bolag. Har haft koll på Neti sen den kostade 2,50. Ångrar minst sagt att man inte hoppa på då!!! *gah!*

Målen kring aktier är alltså kortsiktiga (1-3 mån). Men gällande fonder tänkte jag försöka hitta nåt som kan gå bra året ut.

Dk1ng: Lundin kan vara intressant - helt klart. Men det känns som att man skulle gått in i den för länge sedan!? Men det utesluter inte iofs att den fortsätter upp.

Vad tror ni om Panaxia Sec. ?

NiXPhoenix
2007-03-21, 22:08
Jo ska nog inte lyssna allt för mycket på alla internetexperter ;) Men alltid skoj med lite input från annat håll!

Indien och Ryssland går ju dåligt nu. Kina har ju gått hyffsat och kanske fortsätter göra det närmsta 3-4 mån.

Vad tror ni om Latinamerika fonder?

Något intressant aktietips, gärna svenskt!?!



Jag har haft HQs Kinafond sen den startade, början av 2004 var det.
Den har gått upp typ 40%, inget jättefantastiskt med andra ord. Tre år är egentligen kort tid i sammanhanget, men jag hade absolut inte tänkt ha den mer än 10 år. Om jag också satsat på Indien som de drog igång kort efter så hade jag fått betydligt bättre ökning, ~120% upp sen starten...
Förstår inte riktigt hur mycket du hoppas tjäna på 3-4 månader? Måste vara stora summor för att det ska bli nåt värt att tala om.

rQx
2007-03-21, 23:30
.................................................. .................................................. ...
Förstår inte riktigt hur mycket du hoppas tjäna på 3-4 månader? Måste vara stora summor för att det ska bli nåt värt att tala om.

Han tjänar ju procentuellt lika mycket till vad han stoppar in oavsett hur mycket han stoppar in. Är 10 000 kr mycket för honom och det ökar till 20 000 så är det lika mycket för honom som det är för en som tycker 100 000 är mycket och ökar till 200 000.

Men jag förstår din tankegång =)

The_RobRoy
2007-03-21, 23:44
Senaste dagarna har det varit Molymania i Kanada, underbara dagar :)

abbarn
2007-03-22, 01:10
Kan säga att det är härligt att vara LUPE ägare nu. 16% upp på en månad. Kommer nog fortsätta uppåt nu när oljepriset förhoppningsvis stiger inför sommaren. Plus alla härliga borrningar*drool* . Mot 90kr!!

kharon
2007-03-22, 06:52
Ska vara troligtvis, :) Men det är lite som att spå vädret nästkommande vecka... :)

Tänkte gå in å "trada" lite. Intresserad av att köpa en hel portfölj i något bolag. Har haft koll på Neti sen den kostade 2,50. Ångrar minst sagt att man inte hoppa på då!!! *gah!*

Målen kring aktier är alltså kortsiktiga (1-3 mån). Men gällande fonder tänkte jag försöka hitta nåt som kan gå bra året ut.

Dk1ng: Lundin kan vara intressant - helt klart. Men det känns som att man skulle gått in i den för länge sedan!? Men det utesluter inte iofs att den fortsätter upp.

Vad tror ni om Panaxia Sec. ?


Nej du, det ska vara kanske. Intetroligtvis. Om det kommer gå bra i Kina kan du bara spekulera i. Det finns ingenting som är säkert i denna bransch, och du bör utgå från det och agera utgående från det.

1-3 månader är inte kortsiktiga positioner om du funderar på "trading", snarare medel.

Om jag får föreslå något så skulle det vara att bara satsa på fonder tillsvidare och läsa och lära dig istället, och öva trada på papper tills du gått igenom några cykler i marknaden; upp, ner, vågrätt. Trading handlar i grund och botten om att kunna sitta med händerna i fickorna och vänta på rätt tillfälle, inte att hela tiden tvinga in sig i positioner som man vill att ska gå rätt. Marknaden har funnits i hundratals år, och fungerat likadant i stort sätt. Den kommer att vara kvar i hundratals år ännu, så du har god tid på dig att lära dig.

abbarn
2007-03-22, 14:41
Bra dag idag. Inga som äger lupe här? verkar bli saftig utdelning efter dagens besked.

Mirre
2007-03-22, 15:19
hur funkar det om man vill köpa aktier som är noterade på börsen i usa?
jag har länge gått och funderat på apple inc. som jag personligen tror på
men problemet ligger mer i att jag inte vet hur jag ska gå tillväga..

antar att det enklaste är att kontakta min bankrådgivare men om nån av er har
lite matnyttig information i frågan så kan jag ju bespara honom besväret :]

Om du vill ha bra tillgång till andra marknader till ett så mycket lägre courtage än bankernas så kan jag ju alltid tipsa dig om min arbetsplats: Nordnet - Nordens största aktiemäkleri mätt i antal avslut:

Lågt courtage och bra service. :hbang: Det är bara att gå in på http://www.nordnet.se
Handla på sju marknader: Sverige, Norge, Danmark, Finland, Tyskland, USA och Kanada.
Nordnet har alltid varit en prispressare med flera roliga tjänster såsom t ex traidingprogrammet Wintrade.

Mvh,
Mirre

abbarn
2007-03-22, 16:30
Om du vill ha bra tillgång till andra marknader till ett så mycket lägre courtage än bankernas så kan jag ju alltid tipsa dig om min arbetsplats: Nordnet - Nordens största aktiemäkleri mätt i antal avslut:

Lågt courtage och bra service. :hbang: Det är bara att gå in på http://www.nordnet.se
Handla på sju marknader: Sverige, Norge, Danmark, Finland, Tyskland, USA och Kanada.
Nordnet har alltid varit en prispressare med flera roliga tjänster såsom t ex traidingprogrammet Wintrade.

Mvh,
Mirre

Har fått avsmak för nordnet efter det lilla raset som nyligen skedde. Väldigt många upplevde problem med sidan och hade svårigheter att genomföra köp/sälj pga att sidan inte fungerade som den skulle. Är det något som man gjort något åt eller?

kharon
2007-03-22, 17:00
Har fått avsmak för nordnet efter det lilla raset som nyligen skedde. Väldigt många upplevde problem med sidan och hade svårigheter att genomföra köp/sälj pga att sidan inte fungerade som den skulle. Är det något som man gjort något åt eller?

Verkar som om dom har dålig kapacitet o service.

Bättre att betala lite mera och få bättre service då hos mer professionella mäklare. Det är gånger som dessa som kostar betydligt mera, än de små summor man sparar in på att använda budgetmäklare.

Dk1ng
2007-03-22, 17:33
Bra dag idag. Inga som äger lupe här? verkar bli saftig utdelning efter dagens besked.

Till och från. Jag ägde imorse men passade på att sälja på 83 men är säkert på igen inom kort.

rQx
2007-03-22, 18:04
Om du vill ha bra tillgång till andra marknader till ett så mycket lägre courtage än bankernas så kan jag ju alltid tipsa dig om min arbetsplats: Nordnet - Nordens största aktiemäkleri mätt i antal avslut:

Lågt courtage och bra service. :hbang: Det är bara att gå in på http://www.nordnet.se
Handla på sju marknader: Sverige, Norge, Danmark, Finland, Tyskland, USA och Kanada.
Nordnet har alltid varit en prispressare med flera roliga tjänster såsom t ex traidingprogrammet Wintrade.

Mvh,
Mirre

Eftersom du jobbar där kan jag ju passa på att fråga dig en sak ;)

På en kapitalförsäkring står det: Under första året går det inte att ta ut hela försäkringens värde, så kallat fullt återköp.

Behöver man bara lämna 1 kr eller har ni något basbelopp som ska finnas på depån under det året?

Mirre
2007-03-22, 21:28
Har fått avsmak för nordnet efter det lilla raset som nyligen skedde. Väldigt många upplevde problem med sidan och hade svårigheter att genomföra köp/sälj pga att sidan inte fungerade som den skulle. Är det något som man gjort något åt eller?

Självklart jobbar vi med att hela tiden förbättra kapaciteten för att bibehålla vår topposition vad det gäller system. Det var en helhysterisk dag där det var nästan dubbelt så mycket transaktioner som en vanlig börsdag. det blev avslutsrekord denna dag med råge. Vi var inte de enda som under en kort period hade kortare störningar. Dock finns alltid möjlighet att ringa in sin order.
Detta var en händelse som händer oerhört sällan och där vi strävar efter att det aldrig ska uppstå.

/Mirre

Mirre
2007-03-22, 21:33
Verkar som om dom har dålig kapacitet o service.

Bättre att betala lite mera och få bättre service då hos mer professionella mäklare. Det är gånger som dessa som kostar betydligt mera, än de små summor man sparar in på att använda budgetmäklare.
Förklara gärna för mig vad du menar med proffesionell mäklare? Självklart kan du ha din egna mäklare som du ringer till hos en storbank men då tar det tid och dessutom kostar pengar. Fler och fler går ifrån detta tröga system om man vill handla själv. Med mer än 140 000 aktiva depåkunder är inte Nordnet någon liten aktör.
På vilket sätt har du upplevt dålig service? Det är jätteviktigt att vi får reda på det isådana fall då service och bra system är prio ett. PM:a mig gärna eller kontakta Nordnet och berätta. det är uppskattat!

Mvh,
Mirre

Mirre
2007-03-22, 21:40
Eftersom du jobbar där kan jag ju passa på att fråga dig en sak ;)

På en kapitalförsäkring står det: Under första året går det inte att ta ut hela försäkringens värde, så kallat fullt återköp.

Behöver man bara lämna 1 kr eller har ni något basbelopp som ska finnas på depån under det året?

I höstas var vi tvungna att låsa in våra kunder efter ett beslut från Skatteverket. Beslutet innebär att en kapitalförsäkringskund nu längre inte kan avsluta sin försäkring inom ett år. Man kan inte heller ta ut hela beloppet då det likställs med ett avslut. Dock finns inget reglerat i lagen om hur mycket som måste finnas kvar i försäkringen. Vi rekommenderar dock att man har kvar 30% av ett prisbasbelopp då vi har rätt att säga upp en försäkring som understiger denna nivå.
PM:a mig gärna om du har fler frågor!

Mvh,
Mirre

The_RobRoy
2007-03-22, 23:33
Om du vill ha bra tillgång till andra marknader till ett så mycket lägre courtage än bankernas så kan jag ju alltid tipsa dig om min arbetsplats: Nordnet - Nordens största aktiemäkleri mätt i antal avslut:

Lågt courtage och bra service. :hbang: Det är bara att gå in på http://www.nordnet.se
Handla på sju marknader: Sverige, Norge, Danmark, Finland, Tyskland, USA och Kanada.
Nordnet har alltid varit en prispressare med flera roliga tjänster såsom t ex traidingprogrammet Wintrade.

Mvh,
Mirre

Sweeet! Vad jobbar du med, får jag dit nummer så kan jag ringa dig när mitt handlande krånglar? *cupid* :)

Sen undrar jag även, hur stora marginaler har ni på courtaget till Kanada

Kan du fixa in mig som bonuskund.. ..lägger massor av pengar på courtage i Kanada, men inte 30 avslut per kvartal..

rikke_B
2007-03-23, 02:42
Jag har haft HQs Kinafond sen den startade, början av 2004 var det.
Den har gått upp typ 40%, inget jättefantastiskt med andra ord. Tre år är egentligen kort tid i sammanhanget, men jag hade absolut inte tänkt ha den mer än 10 år. Om jag också satsat på Indien som de drog igång kort efter så hade jag fått betydligt bättre ökning, ~120% upp sen starten...
Förstår inte riktigt hur mycket du hoppas tjäna på 3-4 månader? Måste vara stora summor för att det ska bli nåt värt att tala om.

Nja, det handlar mest om att komma igång lite grann med aktier. Få lite smak för hur det funkar, men att tjäna massor blir nog svårt. :)

Nej du, det ska vara kanske. Intetroligtvis. Om det kommer gå bra i Kina kan du bara spekulera i. Det finns ingenting som är säkert i denna bransch, och du bör utgå från det och agera utgående från det.

1-3 månader är inte kortsiktiga positioner om du funderar på "trading", snarare medel.

Om jag får föreslå något så skulle det vara att bara satsa på fonder tillsvidare och läsa och lära dig istället, och öva trada på papper tills du gått igenom några cykler i marknaden; upp, ner, vågrätt. Trading handlar i grund och botten om att kunna sitta med händerna i fickorna och vänta på rätt tillfälle, inte att hela tiden tvinga in sig i positioner som man vill att ska gå rätt. Marknaden har funnits i hundratals år, och fungerat likadant i stort sätt. Den kommer att vara kvar i hundratals år ännu, så du har god tid på dig att lära dig.

Nä givetvis är inget säkert, men man bör ju ha förhoppningar om att det ska fortsätta gå positivt för att det ska vara värt att investera/ligga kvar över huvud taget! Vill också utnyttja makroläget nu, då konjukturen säkerligen kommer vika ner - frågan är bara när det sker. Men givetvis ska man helst agera helt rationellt. :cool:

Tack för tipsen, det tål att tänka till lite så man undviker värsta tabbarna :thumbup:

Mirre
2007-03-23, 10:26
Sweeet! Vad jobbar du med, får jag dit nummer så kan jag ringa dig när mitt handlande krånglar? *cupid* :)

Sen undrar jag även, hur stora marginaler har ni på courtaget till Kanada

Kan du fixa in mig som bonuskund.. ..lägger massor av pengar på courtage i Kanada, men inte 30 avslut per kvartal..

Ring 08-506 330 00 o fråga efter Mirjana. Jag sitter inte med den dagliga aktiehandeln utan med samarbetsfrågor och är projektledare på försäkringsdelen.

Mvh,
Mirre

kharon
2007-03-23, 15:47
Förklara gärna för mig vad du menar med proffesionell mäklare? Självklart kan du ha din egna mäklare som du ringer till hos en storbank men då tar det tid och dessutom kostar pengar. Fler och fler går ifrån detta tröga system om man vill handla själv. Med mer än 140 000 aktiva depåkunder är inte Nordnet någon liten aktör.
På vilket sätt har du upplevt dålig service? Det är jätteviktigt att vi får reda på det isådana fall då service och bra system är prio ett. PM:a mig gärna eller kontakta Nordnet och berätta. det är uppskattat!

Mvh,
Mirre

Jag har inte använt Nordnet personligen, och jag skulle aldrig använda en mäklare som inte klarar av att hålla uppe sina system uppe även om det blir lite rusning. Man får vad man betalar för, och att förlita sig på en "prispressare" som tydligen inte har tillräcklig kapacitet är tydligen inte någon särskilt bra idé.

Undrar hur många av era kunder som förlorar stort på att inte ha tillgång till systemen en dag som denna? Okej att man kan ringa in order, men som du själv säger så tar det lång tid. Speciellt lång tid tar det väl då alla kunder vill ringa in sina ordrar då systemen kraschat. Garanterat lätt att mer pengar går förlorade än de småpotatis folk sparat in på era "pressade priser". :D

HarD
2007-03-23, 16:28
Fan vilket gnäll det var då!!;)

The_RobRoy
2007-03-23, 16:28
Impact Coatings går som ett skott idag, vilka underbara börsdagar jag haft på sista tiden :)

Hur går det för er andra?

Förövrigt är inte Nordnet ens hälften så kassa som ni andra påstår.

Courtage skillnaden till Kanada mellan Nordnet och storbankerna är iallafall för mig inte peanuts-pengar.

Eftersom Nordnet tar 250kr och storbankerna runt 1000kr

Så ett köp/sälj är skillnaden 1500kr, 10st affärer på det snackar vi 15 000kr i SKILLNAD.. ..har ni så mycket att det är peanuts, är det bara att gratulera..

rQx
2007-03-23, 17:05
Jag har inte använt Nordnet personligen, och jag skulle aldrig använda en mäklare som inte klarar av att hålla uppe sina system uppe även om det blir lite rusning. Man får vad man betalar för, och att förlita sig på en "prispressare" som tydligen inte har tillräcklig kapacitet är tydligen inte någon särskilt bra idé.

Undrar hur många av era kunder som förlorar stort på att inte ha tillgång till systemen en dag som denna? Okej att man kan ringa in order, men som du själv säger så tar det lång tid. Speciellt lång tid tar det väl då alla kunder vill ringa in sina ordrar då systemen kraschat. Garanterat lätt att mer pengar går förlorade än de småpotatis folk sparat in på era "pressade priser". :D

Säg en mäklare som inte hade problem den/de dagen/dagarna?

rQx
2007-03-23, 17:08
Impact Coatings går som ett skott idag, vilka underbara börsdagar jag haft på sista tiden :)

Hur går det för er andra?

Förövrigt är inte Nordnet ens hälften så kassa som ni andra påstår.

Courtage skillnaden till Kanada mellan Nordnet och storbankerna är iallafall för mig inte peanuts-pengar.

Eftersom Nordnet tar 250kr och storbankerna runt 1000kr

Så ett köp/sälj är skillnaden 1500kr, 10st affärer på det snackar vi 15 000kr i SKILLNAD.. ..har ni så mycket att det är peanuts, är det bara att gratulera..

Går väl hyffsat, tjänat in lite av de pengar man förlorade under det så kallade raset. Väntar fortf. på att Sensys Traffic som tagit mycket stryk ska återhämta sig men det är en långsiktig investering så ingen brådska.

abbarn
2007-03-23, 23:49
Impact Coatings går som ett skott idag, vilka underbara börsdagar jag haft på sista tiden :)

Hur går det för er andra?

Förövrigt är inte Nordnet ens hälften så kassa som ni andra påstår.

Courtage skillnaden till Kanada mellan Nordnet och storbankerna är iallafall för mig inte peanuts-pengar.

Eftersom Nordnet tar 250kr och storbankerna runt 1000kr

Så ett köp/sälj är skillnaden 1500kr, 10st affärer på det snackar vi 15 000kr i SKILLNAD.. ..har ni så mycket att det är peanuts, är det bara att gratulera..



Går bra, upp ca 20% med lupe nu på en månad och mer ska det bli:)

Daniiiel
2007-04-05, 12:32
Impact upp 8% idag. Känns skönt med lite uppgångar i portföljen nu med alla jävla motgångar man haft. HM tuffar på bra också. Skön dag!

_Robbie_
2007-04-05, 13:01
Impact upp 8% idag. Känns skönt med lite uppgångar i portföljen nu med alla jävla motgångar man haft. HM tuffar på bra också. Skön dag!


Yep. Skönt. Vi får se vad som händer i Kanada 15.30. :)

The_RobRoy
2007-04-05, 13:10
Yep. Skönt. Vi får se vad som händer i Kanada 15.30. :)

Ahh där kom det, en TSX intresserad :)

Vilka innehav har du?

kharon
2007-04-05, 13:12
Yep. Skönt. Vi får se vad som händer i Kanada 15.30. :)

Jepp... vinsthemtagningar inför påsken kanske...? :cool:

The_RobRoy
2007-04-05, 13:22
Jepp... vinsthemtagningar inför påsken kanske...? :cool:

Vafan, det vaju precis det jag tänkte göra *whistle*

_Robbie_
2007-04-05, 13:24
Ahh där kom det, en TSX intresserad :)

Vilka innehav har du?


Kharon: Tvärt om. Informationen om spothöjningen kommer på fredag/lördag. (Tror jag). Om det är en höjning, vem vill vara utan uranaktier då? ;)

The_RobRoy:
Absolut. Har bara PWE och VEM just nu. Sitter här och ångrar mig djupt att jag inte sålt nåt svenskt papper och köpt AFA. Stiger garanterat idag eller på nästa handelsdag. Informationen om deras fynd är försenat 2 (?) månader. Så den bör komma när som helst. Med min tur kommer den säkert idag.

mvh

The_RobRoy
2007-04-05, 13:31
Kharon: Tvärt om. Informationen om spothöjningen kommer på fredag/lördag. (Tror jag). Om det är en höjning, vem vill vara utan uranaktier då? ;)

The_RobRoy:
Absolut. Har bara PWE och VEM just nu. Sitter här och ångrar mig djupt att jag inte sålt nåt svenskt papper och köpt AFA. Stiger garanterat idag eller på nästa handelsdag. Informationen om deras fynd är försenat 2 (?) månader. Så den bör komma när som helst. Med min tur kommer den säkert idag.

mvh

Låter som du är börssnack influerad ;)

Har inte legat tung i uran på länge nu.. ..poppar upp så mycket nya bolag, sitter kvar på mina URE iallafall, SXR försvann ur portföljen för rätt längesen.

Du äger väl de två uranarna som jag närmast skulle köpa, om jag skulle utöka med något mer uranbolag iallafall..

_Robbie_
2007-04-05, 13:36
Låter som du är börssnack influerad ;)

Har inte legat tung i uran på länge nu.. ..poppar upp så mycket nya bolag, sitter kvar på mina URE iallafall, SXR försvann ur portföljen för rätt längesen.

Du äger väl de två uranarna som jag närmast skulle köpa, om jag skulle utöka med något mer uranbolag iallafall..

Pourladanse känner du väll igen lite? ;)

Ja VEM ser enormt tekniskt bra ut. Det var en av de främsta anledningarna till att jag köpte en post där.

The_RobRoy
2007-04-05, 13:38
Pourladanse känner du väll igen lite? ;)

Ja VEM ser enormt tekniskt bra ut. Det var en av de främsta anledningarna till att jag köpte en post där.

Det gör jag heltklart :)

Hej på dig!

_Robbie_
2007-04-05, 13:40
Det gör jag heltklart :)

Hej på dig!

Världen är liten. :D

Litecore
2007-04-06, 00:44
snela jelp!



mina föräldrar stack till thailand en månad och lämnade mig att sköta
lite affärer under tiden, och eftersom det kostar typ 50 öre / sekund att
ringa dit så har jag inte direkt möjlighet att få svar på en viktig fråga :)

vafan är ett "VP-Nummer" egentligen, har aldrig stött på det förut?
misstänker att det är nån form av konto eller liknande dit, i det här fallet,
aktierna ska transaktioneras men jag vågar/vill verkligen inte chansa..

det är inte jättebråttom.. men om du sitter på gedigen kunskap eftersom jag
inte lyckas googla fram den själv vore jag jävligt tacksam för lite information!

Glad påsk på er också för den delen! :thumbup:

Jax
2007-04-06, 07:14
VP-nummer är högst troligt kontonumret till ditt VärdePappers-konto.

krilleh
2007-04-16, 18:34
får man ställa en fråga?

vad menas med Preliminära likvider? Summan av aktierna jag sålde idag kom där under. men det kom inte under saldo. Ska de va så?

rQx
2007-04-16, 18:43
Att du får betala ränta på dem om du använder dem innan likviddagen skulle jag tro.

krilleh
2007-04-22, 00:52
Att du får betala ränta på dem om du använder dem innan likviddagen skulle jag tro.

när är den dagen?

abbarn
2007-04-24, 00:05
Vad säger panelen om börsen såhär i rapporttider?

Zakath
2007-04-24, 00:07
Jag sålde precis nästan alla mina fonder då de gått upp ett antal tusenlappar på ganska kort tid, tänkte satsa på aktier istället (så frustrerande att det tar flera dagar att sälja fonder *gah!* ).

abbarn
2007-04-24, 00:53
Själv har jag tänkt vänta till sensommaren innan jag säljer mina fonder för att sedan invänta ett börsras och därefter köpa på mig rejält med aktier. Är min strategi nu iaf.

Zakath
2007-04-24, 00:56
Själv har jag tänkt vänta till sensommaren innan jag säljer mina fonder för att sedan invänta ett börsras och därefter köpa på mig rejält med aktier. Är min strategi nu iaf.

Låter bra, men det finns ju så många intressanta aktier. :(
Jag vill gärna prova det också då jag bara handlat med fonder tidigare.

Mirre
2007-04-24, 09:53
när är den dagen?

Tre likviddagar. Förr var man tvungen att vänta in dessa innna man kunde handla för dessa likvider. Nu utgår istället en ränta på pengarna så att du kan handla nytt även om affären inte är helt slutförd.

abbarn
2007-04-24, 14:16
Tre likviddagar. Förr var man tvungen att vänta in dessa innna man kunde handla för dessa likvider. Nu utgår istället en ränta på pengarna så att du kan handla nytt även om affären inte är helt slutförd.

Har en fråga som du kanske kan svara på. Om man inte handlar en hel börspost så har jag upptäckt att hela ordern inte går igenom ibland, betalar man courtage på den den del av ordern som inte gick igenom om den går igenom senare? Blev lite rörigt men hoppas du förstår.

Oktay
2007-04-24, 14:22
impact idag lr vad? :P 300 imorrn?

rQx
2007-04-24, 14:46
Har en fråga som du kanske kan svara på. Om man inte handlar en hel börspost så har jag upptäckt att hela ordern inte går igenom ibland, betalar man courtage på den den del av ordern som inte gick igenom om den går igenom senare? Blev lite rörigt men hoppas du förstår.

Om du lägger en order en dag och får igenom den i t.ex. delavslut så får du bara ett courtage. Om du får igenom den på två dagar betalar du två courtage.. Lägger du om ordern betalar du nytt courtage.

Ex.

Säljorder 10000 st

24/4 Sålt 1000
24/4 Sålt 5000
24/4 Sålt 4000

alltså ett courtage


Ex.2

Säljorder 10000 st

24/4 Sålt 1000
24/4 Sålt 5000

ett courtage

25/4 Sålt 4000

ett till courtage

Ex.3

Säljorder 10000 st

24/4 Sålt 1000
24/4 Sålt 5000

ett courtage

Tar bort ordern och lägger in ny på annat pris (till exempel)

24/4 Sålt 4000

Ett till courtage

---

Så fungerar min mäklare iaf

tp_88
2007-04-24, 14:47
Känns trevligt att varit med (även om det är få poster) i både Epicept och Impact denna veckan. :) Epicept är sålt, även om det var rätt/fel, men Impact behåller jag ett tag till!

Mirre
2007-04-24, 16:36
Om du lägger en order en dag och får igenom den i t.ex. delavslut så får du bara ett courtage. Om du får igenom den på två dagar betalar du två courtage.. Lägger du om ordern betalar du nytt courtage.

Ex.

Säljorder 10000 st

24/4 Sålt 1000
24/4 Sålt 5000
24/4 Sålt 4000

alltså ett courtage


Ex.2

Säljorder 10000 st

24/4 Sålt 1000
24/4 Sålt 5000

ett courtage

25/4 Sålt 4000

ett till courtage

Ex.3

Säljorder 10000 st

24/4 Sålt 1000
24/4 Sålt 5000

ett courtage

Tar bort ordern och lägger in ny på annat pris (till exempel)

24/4 Sålt 4000

Ett till courtage

---

Så fungerar min mäklare iaf

:thumbup:
Så är där jag jobbar också. Dock är det bra att hålla sig borta från den sk småorderboken och försöka att handla med hela börsposter. Inte kul att sitta där med enstaka aktier som ingen vill köpa när du vill bli av med dem. Räkna även på vilken uppgång som krävs vid handel med enstaka aktier då breakeven torde vara rätt högt oavsett om du handlar hos en lågprisaktör eller via en storbank.
/M

Daniiiel
2007-04-24, 16:42
Känns trevligt att varit med (även om det är få poster) i både Epicept och Impact denna veckan. :) Epicept är sålt, även om det var rätt/fel, men Impact behåller jag ett tag till!

Nice med epicept..gissar på att det var en väldigt liten post du hade i epicept annars hade du nog varit gladare nu:)

Impact är helt otroliga..köpte på 168 för några veckor sen och nu är vi i 250. Snacka om bra köp:)

The_RobRoy
2007-04-24, 16:42
Impact är en underbar framtidsaktie, men uppvärderingen har gått väldigt väldigt fort.

Ska bli kul att höra vad Henrik har att säga på årsstämman på torsdag :)

rQx
2007-04-24, 16:45
Min portfölj går bara ner för tillfället, lyckas träffa alla aktier på deras högsta =P

Daniiiel
2007-04-24, 16:45
Impact är en underbar framtidsaktie, men uppvärderingen har gått väldigt väldigt fort.

Ska bli kul att höra vad Henrik har att säga på årsstämman på torsdag :)

Skojja inte..från 10 till 250 på ett år:)

The_RobRoy
2007-04-24, 16:49
Skojja inte..från 10 till 250 på ett år:)

Nja 1 och ½ år :)

Lite bitter att jag inte köpte på 13kr, men det börjar släppa nu, köpte mina första på 32kr iallafall :)

Zakath
2007-04-24, 16:52
Är det någon som vet om man får betala någon avgift för en aktiedepå på Skandiabanken om man inte köper några aktier till den? Kan ju nämligen inte kolla på aktier utan att öppna en depå. :/

The_RobRoy
2007-04-24, 16:53
Är det någon som vet om man får betala någon avgift för en aktiedepå på Skandiabanken om man inte köper några aktier till den? Kan ju nämligen inte kolla på aktier utan att öppna en depå. :/

Klart du kan, http://finance.yahoo.com t.ex.

Yankeee
2007-04-24, 17:00
Hur stort kapital bör man ha för att det ska vara vettigt att "satsa" på aktier?

Zakath
2007-04-24, 17:03
Hur stort kapital bör man ha för att det ska vara vettigt att "satsa" på aktier?

Tilräckligt för att inte minimiavgiften ska kosta mer än ev. vinst. Ju kortsiktigare du sparar, ju mer pengar behövs.

Yankeee
2007-04-24, 17:04
Tilräckligt för att inte minimiavgiften ska kosta mer än ev. vinst. Ju kortsiktigare du sparar, ju mer pengar behövs.

Jo, det fattar jag. Men finns det någon gräns säg när det börjar bli vettigare att handla med aktier istället för fonder?

Mirre
2007-04-24, 17:23
Jo, det fattar jag. Men finns det någon gräns säg när det börjar bli vettigare att handla med aktier istället för fonder?

Du bör ha råd med att köpa hela börsposter. Dessutom ska det vara pengar du är beredd att satsa utöver din budget. Tänk på att aktier är mer volatila. Börsen ligger högt nu och det råder olika meningar mellan analytiker om vart börsen är på väg. Den icke så insatta har en tendens att hoppa på tåget när tåget nästan är framme och påväg att vända. Som sagt, att placera i aktier, särskilt högriskaktier*, ska man inte göra med sina sista sparpengar.

Men om du tänker spara långsiktigt i en viss aktie kan det bli så mycket billigare över tiden då du slipper fondernas förvaltningsavgifter som ligger mellan 0,2-2,5%. Här är hänsyn ej taget till totalkostnaden (TKA) som gör att vissa fonder blir dyrare än den angivna förvaltningsavgiften.

Om du däremot har tänkt att spekulera i aktier, tänk på att det är ett spel. I Sverige säger vi spara i aktier. Här måste jag faktiskt erkänna att norrmännen använder ett klokare uttryck- spekulera i aktier. *rolleyes*
/M

*Till högriskaktie räknar jag är en aktie som är mer volatil (rörlig) än index. Särskilt de som kan stiga 100% på kort tid som bl a har nämnts tidigare i denna tråd. Snabba ökningar kan även innebära snabba nedgångar.

Yankeee
2007-04-24, 17:27
Tackar mirre. Hade inte tänkt att börja med aktier den närmaste tiden. Dels för att jag inte vågar pga att börsen redan ligger så högt, för att det känns värdelöst att köpa en / flera aktier som har gått upp väldigt längre (kanske är naivt att tro att man ska hitta de som har stor potential som newbie, men det känns ändå kasst att köpa högt(vad jag nu baserar det på) värderade aktier) och för att jag ändå inte har tillräckligt med pengar nu :)

Daniiiel
2007-04-24, 18:56
Själv handlar jag knappt med annat än "högrisk" aktier. Arcam, PA Resources, Wsib, Effnet Holding, Impact Coatings, Gexco bl.a. Av dessa är det i princip bara Effnet jag gjort en rejäl förlust i. De flesta har jag varken tjänat eller förlorat nått medans få tex Arcam, Impact har jag tjänat mycket pengar på om man jämför med insatt kapital.

Daniiiel
2007-04-24, 18:57
Funderar nästan på att ligga likvid hela maj månad bara för att det gick så åt helvete förra året:D

krilleh
2007-04-24, 19:22
Ja, impact är väldigt intressant.

Hoppas MSAB kan få den utvecklingen också :)

The_RobRoy
2007-04-24, 19:28
Ja, impact är väldigt intressant.

Hoppas MSAB kan få den utvecklingen också :)

Det är inte samma typ av bolag, mer långsamt stabilt växande.

äger båda :)

Zakath
2007-04-24, 19:56
Upptäckte precis att det inte var någon depåavgift längre. :)

Men jag undrar över det här som jag fetmarkerat:

"Värdebesked
Nota/kontoutdrag
Alla utskick per post(4)
- K4
- Notor
- Årsbesked
- Emissionsbrev
- Avtalsförändringar

Inkassoavgift"

Det finns ett "pris" på alla dem, vad betyder det, kommer det kosta mig nåt?

Tack!

The_RobRoy
2007-04-24, 20:06
Upptäckte precis att det inte var någon depåavgift längre. :)

Men jag undrar över det här som jag fetmarkerat:

"Värdebesked
Nota/kontoutdrag
Alla utskick per post(4)
- K4
- Notor
- Årsbesked
- Emissionsbrev
- Avtalsförändringar

Inkassoavgift"

Det finns ett "pris" på alla dem, vad betyder det, kommer det kosta mig nåt?

Tack!

Det är tjänster de erbjuder, för att förenkla livet. K4 för att deklarera t.ex.

Zakath
2007-04-24, 20:06
Det är tjänster de erbjuder, för att förenkla livet. K4 för att deklarera t.ex.

Så inget jag behöver betaqla för om jag itne "beställer" det?

The_RobRoy
2007-04-24, 20:19
Så inget jag behöver betaqla för om jag itne "beställer" det?

precis

abbarn
2007-04-25, 11:15
Jag sålde allt i förrgår. Jag spår nedgångar.


Lite bitter nu då?*whistle*

The_RobRoy
2007-04-25, 11:46
Saftig rekyl i impact idag, mer än jag räknat med faktiskt.

tossefar
2007-04-25, 12:06
Lite bitter nu då?*whistle*

Inte det minsta, mina pengar gick upp bra mycket mer utanför börsen :)

The Somberlain
2007-04-25, 12:13
Själv handlar jag knappt med annat än "högrisk" aktier. Arcam, PA Resources, Wsib, Effnet Holding, Impact Coatings, Gexco bl.a.

Gjorde själv en helt ok kursstegringsvinst på gexco (från 40-90öre). Ska köpa tillbaka om några vceckor då dom ligger runt 60 öre.

Zakath
2007-04-25, 15:01
Tror ni att det är ett börsras på gång nu eller inom en snar framtid? Jag har lite svårt för hur jag ska tolka alla signaler.

Daniiiel
2007-04-25, 15:03
Fan skulle sålt ut mig som jag tänkte ur impact igår*cry* *cry*

The_RobRoy
2007-04-25, 18:55
Fan skulle sålt ut mig som jag tänkte ur impact igår*cry* *cry*

Jag gillar inte er kortsiktiga investerare..

Zakath
2007-04-25, 19:44
Jag tänkte köpa dessa aktier som jag har kollat upp en del, vad tror ni om dem?

Aspiro
Din Bostad Sverige
Hedson Technologies International
Pricer B

krilleh
2007-04-25, 19:53
Saftig rekyl i impact idag, mer än jag räknat med faktiskt.

ääh.. kommer öka imorn!

tp_88
2007-04-25, 20:22
Fortfarande +15% denna veckan för Impact. Jag tror det kommer mycket trevligt från denna aktie i framtiden! :)

Zakath
2007-04-25, 21:12
Jag tänkte köpa dessa aktier som jag har kollat upp en del, vad tror ni om dem?

Aspiro
Din Bostad Sverige
Hedson Technologies International
Pricer B

Kommentarer? Fast jag bestämde mig för att vänta lite till med Pricer B.

krilleh
2007-04-25, 21:52
Fortfarande +15% denna veckan för Impact. Jag tror det kommer mycket trevligt från denna aktie i framtiden! :)

Yep, frågan är om man vågar va kvar. Den går ju upp och ner på bara ett par timmar och om jag fattat det rätt så har det alltid varit så med denna aktie. Tror jag säljer imorn om det blir en rejäl ökning för att sedan satsa i något lugnare.

rQx
2007-04-26, 15:48
Kommentarer? Fast jag bestämde mig för att vänta lite till med Pricer B.

Har också kollat på Din Bostad, ont om likvider just nu men det är ju klockrent köp nu när deras Substans (JEK)/aktie = 71,79 och aktien handlas just nu till 70,25. Teoretiskt borde den i alla fall gå upp till 71,79 tycker man :P

krilleh
2007-04-26, 19:06
Köpte lite i telia efter nedgången. Hoppas den går upp till 60 iaf så blir jag nöjd!

Zakath
2007-04-26, 19:08
Köpte lite i telia efter nedgången. Hoppas den går upp till 60 iaf så blir jag nöjd!

Vet du varför den gick ner, jag fattade aldrig varför?


Ganska glad att jag lyckades pricka Hedson Tech. också, 8% uppgång är alltid något för första aktiedagen. Det jobbiga var dock att två andra aktier som jag var SÅ nära att köpa gick upp med 10% var. :(

Lövbiffen
2007-04-26, 21:56
Vet du varför den gick ner, jag fattade aldrig varför?


Ganska glad att jag lyckades pricka Hedson Tech. också, 8% uppgång är alltid något för första aktiedagen. Det jobbiga var dock att två andra aktier som jag var SÅ nära att köpa gick upp med 10% var. :(


Kom ihåg att vara glad för att du inte gick minus ;)

Litecore
2007-04-26, 22:03
Kom ihåg att vara glad för att du inte gick minus ;)
true that! blev glatt överaskad själv när jag tittade till mina två favoriter,
två aktier jag köpt själv utan inflytande av farsan eller rådgivare -
och såg att de stigit totalt 25% av "inköpsvärdet" om ni fattar ? :)

Lövbiffen
2007-04-26, 22:07
true that! blev glatt överaskad själv när jag tittade till mina två favoriter,
två aktier jag köpt själv utan inflytande av farsan eller rådgivare -
och såg att de stigit totalt 25% av "inköpsvärdet" om ni fattar ? :)

Det är bra det. Själv har jag gjort stora pengar i aktier, fast har nu under den senaste tiden varit för girig(Mini Gekko) och förlorat rätt stora summor.
Så jag säger bara: Var glada för vinst, och ta lärdom av förlust :)

Zakath
2007-04-26, 22:14
Kom ihåg att vara glad för att du inte gick minus ;)

Men vinst över en dag är inte så mycket (denna gången), jag fasar för att aktierna ska rasa nu.

Lövbiffen
2007-04-26, 22:28
Men vinst över en dag är inte så mycket (denna gången), jag fasar för att aktierna ska rasa nu.


Men du är väl långsiktig?

Zakath
2007-04-26, 23:25
Men du är väl långsiktig?

Snarare flexibel, om mina aktier går upp hyfsat kommer jag sälja (och köpa nya), men jag har råd att spara ganska länge om det behövs.

_Robbie_
2007-04-27, 06:38
Men du är väl långsiktig?

Man är dum om man är långsiktig vid ett mega-ras a la 2000. :)

Lövbiffen
2007-04-27, 08:54
Man är dum om man är långsiktig vid ett mega-ras a la 2000. :)


Inte säkert.

Jag menar ju självklart inte att jag är långsiktig ;)

rQx
2007-04-27, 11:18
Tur att man ligger långsiktig i Sensys annars hade man inte kunnat sova ordentligt i dessa dagar =P

Lövbiffen
2007-04-27, 11:21
Tur att man ligger långsiktig i Sensys annars hade man inte kunnat sova ordentligt i dessa dagar =P


"Vill du kunna äta gott, eller sova långsiktigt" Läste jag nånstans, och jag kan fan inte göra endera :cryout:

olle lindblad
2007-04-27, 11:24
Man är dum om man är långsiktig vid ett mega-ras a la 2000. :)
Om man spekulerar eller behöver pengarna de närmaste åren ja. Annars ser jag ras som tillfällen att köpa billigt.

rQx
2007-04-27, 13:32
"Vill du kunna äta gott, eller sova långsiktigt" Läste jag nånstans, och jag kan fan inte göra endera :cryout:

"Vill du kunna äta gott eller sova gott" lyder det väl? :D

Tur att PVE gjorde ett litet ryck idag annars hade jag legat redigt back idag :/

NiXPhoenix
2007-04-27, 13:58
Man är dum om man är långsiktig vid ett mega-ras a la 2000. :)


Nja, beror på hur tidigt du lyckas sälja.

olle lindblad
2007-04-27, 15:47
Glycorex och Boss går som tåget idag. Det tackar vi för!

Daniiiel
2007-04-27, 16:00
Jag gillar inte er kortsiktiga investerare..

I impact är jag långsiktig med tanke på potentialen. Men snälla någon kolla svägningarna i den aktien. Om man inte är smart nog att fatta att efter dessa stora uppgångar så kommer det komma STORA dippar som tex de -15% så borde man nog inte hålla på med aktier.

Skillnaden mellan om jag sålt efter den stora uppgången och nu hade inneburit 50k kronor. Så jag hade varit 50k rikare och kunnat gå in i impact billigare nästa dag.

Men med impact så får man nätan lite storhetsvansinne och tror den kommer gå upp varenda dag.

rQx
2007-04-27, 16:00
:thumbup:
Så är där jag jobbar också. Dock är det bra att hålla sig borta från den sk småorderboken och försöka att handla med hela börsposter. Inte kul att sitta där med enstaka aktier som ingen vill köpa när du vill bli av med dem. Räkna även på vilken uppgång som krävs vid handel med enstaka aktier då breakeven torde vara rätt högt oavsett om du handlar hos en lågprisaktör eller via en storbank.
/M

Yeas, det torde ju vara så för jag handlar på aktiedirekt och om jag inte missminner mig så jobbar ju du på nordnet ;)

Lövbiffen
2007-04-27, 16:33
"Vill du kunna äta gott eller sova gott" lyder det väl? :D

Tur att PVE gjorde ett litet ryck idag annars hade jag legat redigt back idag :/


Hahaha, oj jag tänkte så mycket på det där med långsiktigt då jag skrev. Så det blev en jävla felskrivning :em:

Zakath
2007-04-27, 16:48
Läste på lite mer om Aspiro och bestämde mig för att sälja, tycker att framtiden för dem är alldeles för osäker, jag tror att de kommer gå ner ett tag till. Förlorade nästan ingenting mer än courtage på det dock, så det är okej.

Hedson Tech. fick ju en mycket välkommen andra uppgång idag, så de försöker jag sälja just nu då de inte varit på en så här hög nivå på flera månader. Och av deras historik att döma så brukar de alltid gå ner direkt igen när de gått upp så här mycket. Så jag hoppas att jag sålde snabbt nog, ska köpa upp aktien sen igen när den går ner (om jag lyckas sälja).

Har också satsat satsat en del i WSIB, hoppas på en långsam uppgång där.

Din Bostad Sverige har det dock minskat lite, så det är ett utmärkt köpläge där.


Tycker att detta är ganska kul, än så länge, men om det blir ett börsras eller liknande så kommer jag nog inte alls tycka det är kul något mer. Men hur kan man gardera sig mot börsras egentligen? Jag vill ju inte bara låta pengarna ligga på ränta.

Zakath
2007-04-27, 16:58
Förresten, vad är "paynova T03" för företag? Kan inte hitta något om dem alls. Men de har iaf gått ner 50% idag.

krilleh
2007-04-27, 18:12
I impact är jag långsiktig med tanke på potentialen. Men snälla någon kolla svägningarna i den aktien. Om man inte är smart nog att fatta att efter dessa stora uppgångar så kommer det komma STORA dippar som tex de -15% så borde man nog inte hålla på med aktier.

Skillnaden mellan om jag sålt efter den stora uppgången och nu hade inneburit 50k kronor. Så jag hade varit 50k rikare och kunnat gå in i impact billigare nästa dag.

Men med impact så får man nätan lite storhetsvansinne och tror den kommer gå upp varenda dag.

Ja, impact är minst sagt speciell. Men på måndag blir det plus!

Daniiiel
2007-04-27, 19:34
Ja, impact är minst sagt speciell. Men på måndag blir det plus!

Jo vi får hoppas hårt! :D


En annan sak att sitta lång i impact och inte bry sig om kursrörelserna är ju riskfaktorn. Jag menar visst att sitta lång i den men det är ändå en högrisk aktie. Så vad om den går ner -15% en dag och du bryr dig inte, sen går den ner -20% nästa dag och du bryr dig inte för du är lång i impact. Sen inom 6 månader har bubblan spruckit och den ligger nere på 10 kronor igen.

Man får vara försiktig även om man sitter lång.

Prankie
2007-04-27, 19:50
Jag blev en av tre i klassen som klarade tentan. Men för det så gick ner mina investering i 9400kr. *cry*

The_RobRoy
2007-04-27, 23:55
Jo vi får hoppas hårt! :D


En annan sak att sitta lång i impact och inte bry sig om kursrörelserna är ju riskfaktorn. Jag menar visst att sitta lång i den men det är ändå en högrisk aktie. Så vad om den går ner -15% en dag och du bryr dig inte, sen går den ner -20% nästa dag och du bryr dig inte för du är lång i impact. Sen inom 6 månader har bubblan spruckit och den ligger nere på 10 kronor igen.

Man får vara försiktig även om man sitter lång.

Sitta lång i ett bolag som impact betyder för min del att äga aktien tills den nått vissa mål, t.ex. blivit en stor aktör på marknaden inom ytbeläggningar på mobiltelefoner smartcards osv. Sen hoppas jag att när/om bolaget nått dit, så värderas aktien därefter.

Om "bubblan spricker" som du kallar det, har troligtvis bolaget inte uppfyllt förväntningarna alls och då får man ju inse att det inte blev så bra som man hoppats.

En aktie man ligger lång i ska man kunna äga i 2 år utan att titta till kursen en enda gång.

rQx
2007-05-02, 15:16
Jag blev en av tre i klassen som klarade tentan. Men för det så gick ner mina investering i 9400kr. *cry*

Varför gjorde dom det bara för at du klarade tentan? :confused:

Lövbiffen
2007-05-02, 15:27
Förresten, vad är "paynova T03" för företag? Kan inte hitta något om dem alls. Men de har iaf gått ner 50% idag.

TO står för teckningsobligation :thumbup:

Zakath
2007-05-02, 16:09
Tack lövbiffen!

Förresten var gexco var nere på 0,58/59 idag, så då passade jag på. Hoppas att det var ett bra val.

rQx
2007-05-02, 16:19
Tack lövbiffen!

Förresten var gexco var nere på 0,58/59 idag, så då passade jag på. Hoppas att det var ett bra val.

Ja lycka till! Ser ju dock ut som att den har potential att sjunka lite mer ;)

Zakath
2007-05-02, 16:44
Ja lycka till! Ser ju dock ut som att den har potential att sjunka lite mer ;)

Jo vi får se, kanske var ett dumt köp, men då säljer jag den ganska snart. Fast just nu så har den gått upp 2,7% sedan köp iaf, men det är ju inte mycket att hoppas över.

krilleh
2007-05-02, 17:41
impact förstörde för mig idag. men det är väl inget man ska haka upp sig på. den jäkeln är ju lite galen av sig. Lutar åt långsiktigt iaf, ca 5år.

_Robbie_
2007-05-02, 19:05
impact förstörde för mig idag. men det är väl inget man ska haka upp sig på. den jäkeln är ju lite galen av sig. Lutar åt långsiktigt iaf, ca 5år.

Ser bra ut rent tekniskt nu. Jag tror på uppgång imorgon!

rQx
2007-05-02, 19:30
Ser bra ut rent tekniskt nu. Jag tror på uppgång imorgon!

Tekniskt baserat på vilket instrument?

abbarn
2007-05-02, 20:16
Vad tror ni om telia nu då? Är det bra läge att gå in eller ska den ner mer?

Zakath
2007-05-02, 20:57
Vad tror ni om telia nu då? Är det bra läge att gå in eller ska den ner mer?

Den är definitivt intressant, men jag vågar inte köpa in mig med tanke på att det är mycket möjligt att staten säljer ut sig ytterligare ganska snart. Om jag kände till statens strategi så kanske jag skulle våga gå in i aktien.

Eller vad tror du?

Lövbiffen
2007-05-02, 21:48
*Viskar* Lightlab ska visa upp sin lampa nästa onsdag tydligen på en konferens!

rQx
2007-05-02, 21:50
*Viskar* Lightlab ska visa upp sin lampa nästa onsdag tydligen på en konferens!

Upp 600% till eller? ;)

Lövbiffen
2007-05-02, 22:44
Upp 600% till eller? ;)

Man kan ju alltid hoppas ;)

Har förlorat en del på den aktien, och sitter stilla i båten med hinken och öser :cryout:

_Robbie_
2007-05-03, 00:13
Tekniskt baserat på vilket instrument?

Baserat på Teknisk Analys (TA). Här är min analys som jag ritade ihop lite snabbt. Har försökt visa mönstret. Om du inte kan mycket om TA så är det nog svårt att förstå och vissa tror inte på TA överhuvudtaget. Men vissa är mer Fundamentalt lagda, andra mer tekniskt. ;)


http://img260.imageshack.us/img260/6536/impactlh9.jpg

Zakath
2007-05-03, 12:55
Impact har ju åtminstone gått upp 4% idag, får se om det håller i sig. Själv vågar jag inte spekulera i den aktien, tycker att den är vädligt högt värderad utan att ha visat mycket substans ännu. Det finns ju en relativt stor risk att marknaden inte alls blir så stor som man hoppas.

Är det förresten någon som kollat på Eastpoint?
http://www.privataaffarer.se/aktier/info.asp?horiz=intraday&id=EAST-B

Jag köpte den i morse när den låg som allra lägst (0,27), då jag tycker att den rasat omotiverat mycket utan anledning. Med tanke på deras nya förvärv så tycker jag att de ligger riktigt bra till för framtiden. Men jag vet inte om jag ska vara kvar i den då jag så enkelt kan tjäna en del på att sälja den redan idag.

abbarn
2007-05-03, 14:00
Den är definitivt intressant, men jag vågar inte köpa in mig med tanke på att det är mycket möjligt att staten säljer ut sig ytterligare ganska snart. Om jag kände till statens strategi så kanske jag skulle våga gå in i aktien.

Eller vad tror du?


Hade jag haft likvider hade jag nog köpt på mig lite. Borde väl kunna nå 55kr redan nästa vecka.

krilleh
2007-05-03, 15:08
betsson var uppe i 36 ett tag där :)

krilleh
2007-05-03, 15:11
omg!! uppe i 36 igen!!! I like it

Daniiiel
2007-05-03, 15:38
Ingen här som handlar me warranter eller optioner?

rQx
2007-05-03, 15:48
Baserat på Teknisk Analys (TA). Här är min analys som jag ritade ihop lite snabbt. Har försökt visa mönstret. Om du inte kan mycket om TA så är det nog svårt att förstå och vissa tror inte på TA överhuvudtaget. Men vissa är mer Fundamentalt lagda, andra mer tekniskt. ;)


Jo, jag förstår! Jag såg samma sak ungefär men funderade mer på att om den nu gick igenom motståndet, då skulle vi sett en annan utveckling :P

rQx
2007-05-03, 15:54
Måste bara också säga att jag inte förstår hur marknaden reagerar på Net Insights rapport. Första kvartalet med vinst (?) och över 100% ökningar på omsättning mm. Sen släpper Redeye en analys och aktien sjunker, jag var 100% på att aktien skulle upp.

Zakath
2007-05-03, 17:35
Behöver tips, ska jag sälja Eastpoint B direkt imorgon till 0,30 (köpte för 0,27, säljordern ligger redan på marknaden men hann ej säljas) eller ska jag vänta och hoppas att aktien fortsätter uppåt nu efter den mycket kraftiga nedgången?

Det som oroar mig är bolagets P/E tal på 155, det känns väldigt högt.

rQx
2007-05-03, 17:53
Vet ingenting om bolaget, men eftersom jag är en gambler så skulle jag behållt :P .. Har något förändrats angående din syn på aktien sedan du köpte den?

Zakath
2007-05-03, 18:00
Vet ingenting om bolaget, men eftersom jag är en gambler så skulle jag behållt :P .. Har något förändrats angående din syn på aktien sedan du köpte den?

http://www.privataaffarer.se/aktier/info.asp?horiz=intraday&id=EAST-B

Jag köpte den mest på en chansning på att den skulle falla till 0,27, för att kunna casha in på rekylen. Plus att jag inte såg några direkta anledningar till varför den föll så kraftigt, så jag hoppades att den skulle gå upp igen efter raset. Men nu känner jag mig osäker då jag kan tjäna rätt bra på de där 3 (10%) örena den gått upp sen mitt köp. Den kan ju trots allt fortsätta falla.

rQx
2007-05-03, 22:45
Deras rapport verkade ju ganska bra på en snabb titt i alla fall! Har du is i magen så behåll :P

Zakath
2007-05-03, 23:00
Deras rapport verkade ju ganska bra på en snabb titt i alla fall! Har du is i magen så behåll :P

Jag har ägnat hela kvällen idag åt att läsa på och tänka på det här, och jag tror verkligen på företaget, det ser väldigt bra ut för framtiden. Men jag har inte is i magen så jag säljer imorrn, och sen köper jag tillbaka det igen om tillfälle ges.

Tack för feedbacken! :)

rQx
2007-05-04, 13:11
Inga problem, kändes mest som svammel från min sida iofs :)

rQx
2007-05-08, 15:35
Kom precis hem från jobbet och såg att börsen var ner 2.2%, men min vanliga tur tänkte jag jaha nu har portföljen minskat med 4% .. Till min förvåning så ser jag att PVE är över 60 skr! Weho, glad idag eller!? :D

krilleh
2007-05-09, 00:12
Ja, då är du ensam :)

Imorgon(idag) blir en läskig dag på börsen. Va tror ni händer med räntan?

Lövbiffen
2007-05-09, 08:34
:cryout: :cryout: :cryout: :cryout: :cryout:


Hänvisar att kolla värdet på lightlab...



Fan va jag är dum!!!!!!!!!!!!!!!

Zakath
2007-05-09, 12:15
:cryout: :cryout: :cryout:


Hänvisar att kolla värdet på lightlab...



Fan va jag är dum!!!!!!!!!!!!!!!

Helvete, stackare! :( Vet du varför den gick ner, fick folk bara säljpanik eller?

Själv våndas jag över vad jag ska göra med mina nyinköpta aktier, ska jag sälja dem med en viss förlust (som kvittar mina tidigare vinster) eller ska jag vänta och hoppas på rekyl åt rätt håll?

Lövbiffen
2007-05-09, 12:56
Helvete, stackare! :( Vet du varför den gick ner, fick folk bara säljpanik eller?

Själv våndas jag över vad jag ska göra med mina nyinköpta aktier, ska jag sälja dem med en viss förlust (som kvittar mina tidigare vinster) eller ska jag vänta och hoppas på rekyl åt rätt håll?


Övervärderad, och jag har suttit kvar i båten med pungen i hand och hoppats på uppgång. Släpptes en tidningsartikel som sågade företaget, och fick vd:n att framstå som oseriös. Gav väl antagligen folk kalla fötter.

Mer än 150 lök minus nu... :(

Lövbiffen
2007-05-09, 12:58
Mer än 150 lök minus nu... :(

200 va det visst *cry*

Calleman
2007-05-09, 14:47
200 va det visst *cry*

200 000? auch

Lövbiffen
2007-05-09, 16:52
200 000? auch

156 000 blev det :(

The_RobRoy
2007-05-09, 20:29
156 000 blev det :(

Hur många procent av portföljen hade/har du i lightlab?

Daniiiel
2007-05-09, 20:40
Hur många procent av portföljen hade/har du i lightlab?

Jag gissar på en all in.

Lövbiffen
2007-05-09, 22:26
Hur många procent av portföljen hade/har du i lightlab?

70% :( Fan att man ska va så girig och inte kan svälja stoltheten:em:

The_RobRoy
2007-05-09, 22:45
70% :( Fan att man ska va så girig och inte kan svälja stoltheten:em:

Nu ska jag inte gnida in för mycket salt i såren, men varför tar du sånna risker med ändå relativt stora summor pengar?

Lövbiffen
2007-05-09, 22:57
Nu ska jag inte gnida in för mycket salt i såren, men varför tar du sånna risker med ändå relativt stora summor pengar?

Det undrar jag med.

Har tjänat stora summor förut, och trodde väl att turen låg på min sida.

Jag vet ärligt talat hur jag kunde vara så dum:em:

Daniiiel
2007-05-10, 00:51
70% :( Fan att man ska va så girig och inte kan svälja stoltheten:em:

Jag har nästan varit i din sists, fast jag lossade 70k. Se det på den ljusa sidan att nu är du bättre förberedd nästa gång och säljer ur skiten snabbare.

Lövbiffen
2007-05-10, 08:46
Jag har nästan varit i din sists, fast jag lossade 70k. Se det på den ljusa sidan att nu är du bättre förberedd nästa gång och säljer ur skiten snabbare.

Jag känner faktist en lättnad nu, då jag slipper ligga och drömma om dom där jävla lightlab *suckar* :) Kunde faktist sova bättre inatt än på länge.

Jag har lärt mig lite grejer av det här, och en av dom är: "Tiden läker inte den giriges sår, utan gör dem bara djupare" (Försök till smart kommentar, som antagligen låter lite väl högtravande:P)

rQx
2007-05-10, 15:14
"Tiden läker inte den giriges sår, utan gör dem bara djupare"

Djupt *snyft* =)

Tur att man har PVE i portföljen för annars skulle det sett dustert ut. Den ända aktien på plus denna veckan :/

Lövbiffen
2007-05-10, 15:27
Djupt *snyft* =)

Tur att man har PVE i portföljen för annars skulle det sett dustert ut. Den ända aktien på plus denna veckan :/


Fan jag satt och tänkte daytrada lite på den idag, men då jag tänkte lägga in ordern. Så fick jag veta att jag måste till banken och skriva på några avtal igen, eftersom jag uppdaterat säkerhetsprogramet :Virro

Jävla skitvecka!!!

Daniiiel
2007-05-10, 15:29
Jag känner faktist en lättnad nu, då jag slipper ligga och drömma om dom där jävla lightlab *suckar* :) Kunde faktist sova bättre inatt än på länge.

Jag har lärt mig lite grejer av det här, och en av dom är: "Tiden läker inte den giriges sår, utan gör dem bara djupare" (Försök till smart kommentar, som antagligen låter lite väl högtravande:P)

Bra det, jag vet känslan av att ligga och tänka på hur mycket man förlorat när man ska sova, inget kul alls. Men som sagt ibland krävs det en stor förlust för att få upp ögonen lite. Nu för tiden är jag mycket snabbare att sälja av om jag märker att det börja gå motsatt väg mot vad jag vill:D

Haru sålt ut dom eller haru kvar dom? Såg att lightlab drog ner -6% till idag. Vad haru för snitt på dom?

Lövbiffen
2007-05-10, 15:39
Bra det, jag vet känslan av att ligga och tänka på hur mycket man förlorat när man ska sova, inget kul alls. Men som sagt ibland krävs det en stor förlust för att få upp ögonen lite. Nu för tiden är jag mycket snabbare att sälja av om jag märker att det börja gå motsatt väg mot vad jag vill:D

Haru sålt ut dom eller haru kvar dom? Såg att lightlab drog ner -6% till idag. Vad haru för snitt på dom?

Jag har sålt av alla lightlab.

Fick iväg först 2000 st för 21 kr, sen 3000 för 19. Snittpriset jag köpte för blev 42 :( (just do the math)

Det jobbiga va, att jag som jag nämnt tidigare uppdaterat säkerhetsprogramet till min internetbank. Så då jag kom hem efter att ha jobbat lite igår, så stod dom i 24. Jag höll på att skita på mig, och så kunde jag inte sälja.
Jag blev tvungen att ringa min bank och be dem sälja åt mig.
Mitt under handeln, så dog min telefon, vilken förra veckan slutade fungera att ladda. Om man inte stänger av den.
Så jag fick ladda den lite, och sen ringa ett desperat samtal till morsan, som kom med sin mobil.

Måste ha vart en av dom värsta dagarna i mitt liv faktist.:Virro Värre en en jävla film!

Men jag va inne på banken igår, och fixa ny kod till e-legitimationen. Så jag trodde det skulle gå att trada lite idag. Fast tji fick jag :P

Nu har man fått "lite" större, respekt för riskfylld aktiehandel.

Daniiiel
2007-05-10, 15:44
Jag har sålt av alla lightlab.

Fick iväg först 2000 st för 21 kr, sen 3000 för 19. Snittpriset jag köpte för blev 42 :( (just do the math)

Det jobbiga va, att jag som jag nämnt tidigare uppdaterat säkerhetsprogramet till min internetbank. Så då jag kom hem efter att ha jobbat lite igår, så stod dom i 24. Jag höll på att skita på mig, och så kunde jag inte sälja.
Jag blev tvungen att ringa min bank och be dem sälja åt mig.
Mitt under handeln, så dog min telefon, vilken förra veckan slutade fungera att ladda. Om man inte stänger av den.
Så jag fick ladda den lite, och sen ringa ett desperat samtal till morsan, som kom med sin mobil.

Måste ha vart en av dom värsta dagarna i mitt liv faktist.:Virro Värre en en jävla film!

Men jag va inne på banken igår, och fixa ny kod till e-legitimationen. Så jag trodde det skulle gå att trada lite idag. Fast tji fick jag :P

Nu har man fått "lite" större, respekt för riskfylld aktiehandel.


Haha jobbig dag men skönt att du blev av med dom iafall. Gjorde du samma misstag som jag med eller? När Effnet sjönk och sjönk så trodde jag att tillslut måste dom gå upp igen så jag köpte några gånger på vägen ner för att snitta ner mig istället. Aldrig mer snittar jag ner mig i en nedåtgående aktie.

Lövbiffen
2007-05-10, 15:55
Haha jobbig dag men skönt att du blev av med dom iafall. Gjorde du samma misstag som jag med eller? När Effnet sjönk och sjönk så trodde jag att tillslut måste dom gå upp igen så jag köpte några gånger på vägen ner för att snitta ner mig istället. Aldrig mer snittar jag ner mig i en nedåtgående aktie.

Nej, jag köpte aldrig på mig under den "riktiga" nedgången.

Jag låg och handlade då aktien hoppade mellan 40 och 50.

Men däremot så gick ju aktien ner nästan 10 kr, tre gånger. Nu sista ännu mer som sagt.

Va jävligt svårt att hinna med o göra nått då det väl hände grejer i den aktien. Jävla instabil.
Sen så "brukade" den dessutom hämta upp sig några kr då den nått en nivå. Då hoppades man att det hela lugnat ner sig, och att den kanske skulle hoppa upp som förut.

krilleh
2007-05-10, 16:39
Happ.. Vi dök mycket sista timmen samt usa är på minus! Lite läskigt faktiskt.

rQx
2007-05-10, 18:03
Fredagar brukar vara kul hoppas på plus imorgon! :D

Lövbiffen
2007-05-10, 19:01
Fan så nu att Pve slutade på 80,25. Jag försökte lägga in en order på 77,5, men det gick som sagt inte pga. lite grejer jag nämner i tidigare inlägg.

Det hade ju kunnat bli en slant på vägen att försöka komma status quo.

krilleh
2007-05-10, 20:01
Fredagar brukar vara kul hoppas på plus imorgon! :D

Ja, drömma kan vi :)

Är ganska ny i denna världen men ser faktiskt ingen anledning till att det ska gå upp imorn! Usa står på minus just nu, "majraset" har börjat tror många andra. Börsen har gått ner många år i rad nu i maj månad så folk är rädda. Många ser detta som en chans att ta hem sina vinster och vill inte riskera.

Det är väl vad jag har förstått av läget just nu. Rätta mig gärna om jag är ute och cyklar!

rQx
2007-05-10, 22:48
Hehe, nä jag rättar dig inte.. Jag är bara optimist ;) ..

PVE köpt på 35.5 btw :P

Lövbiffen
2007-05-11, 08:47
Hehe, nä jag rättar dig inte.. Jag är bara optimist ;) ..

PVE köpt på 35.5 btw :P

:thumbup:

Kryss
2007-05-11, 08:54
Någon som har erfarenhet av sidor som ungaaktiesparare.se? Har varit i farten en period att börja investera mindre summor i aktier vid sidan av fonder men har aldrig riktigt kommit igång, tips?

rQx
2007-05-11, 14:14
Varje dag nu i veckan när börsen gått ner så har portföljen gått upp. Nu när börsen går upp går portföljen ner. Min portfölj är den nya xact bear?!

Yankeee
2007-05-11, 14:16
Varit en sur vecka, fast idag har det än så länge gått uppåt.

Lövbiffen
2007-05-11, 14:28
Varje dag nu i veckan när börsen gått ner så har portföljen gått upp. Nu när börsen går upp går portföljen ner. Min portfölj är den nya xact bear?!

Haha, du får starta en rQx björn-fond :thumbup:

Lövbiffen
2007-05-11, 14:30
Vad tror herrskapet om pve idag då? Tror ni den kan komma till +-0?

Jag lyckades roffa åt mig en post på 78kr alldeles nyss. Blev rätt förvånad faktist, då det inte fanns några säljare på den nivån. Måste vart någon som blev desperat.

Zakath
2007-05-11, 15:29
Volvo drog ju upp börsen ordentligt idag, får hoppas att uppgången håller i sig för övriga börsen.

Lövbiffen
2007-05-11, 15:49
Fan jag gick ur pve på 81 kr.

Fast man får ju vara glad för de pengar som jag faktist tjänat idag :)

Zakath
2007-05-11, 16:02
Fan jag gick ur pve på 81 kr.

Fast man får ju vara glad för de pengar som jag faktist tjänat idag :)

Ja det ska du!

Jag gick ju ut ur Eastpoint på 0,3. :( Den har varit 0,35 flera gånger sen dess.

Yankeee
2007-05-11, 16:10
Borevind lite drygt 11% plus idag, synd att jag är fattig :)

Lövbiffen
2007-05-11, 16:11
Ja det ska du!

Jag gick ju ut ur Eastpoint på 0,3. :( Den har varit 0,35 flera gånger sen dess.

Ursäkta om jag inte uppmärksammat ifall du nämnt din "ingångssumma", men vad betalade du från början?


Fan nu kämpar pve på 90-sträcket :)
Grattis till rQx måste jag passa på och säga :thumbup:

tossefar
2007-05-11, 16:12
Volvo B 9.13%, tack.

Lövbiffen
2007-05-11, 16:18
Volvo B 9.13%, tack.

Äh, 10% på A-listade företag händer ju varje dag!
















:D

Zakath
2007-05-11, 17:20
Ursäkta om jag inte uppmärksammat ifall du nämnt din "ingångssumma", men vad betalade du från början?


0,27 lyckades jag få den för på ren tur. Det hade kunnat bli mycket pengar. :)

krilleh
2007-05-11, 20:02
tror H&M kommer vända upp snabbt nästa vecka!

Zakath
2007-05-11, 20:29
Tror ni att börsen kommer att fortsätta på positivt då? Eller har folk fler vinster att hämta ut?

abbarn
2007-05-11, 20:53
Ska jag vara ärlig börjar jag smålängta till nedgången så man kan pumpa in massa pengar och vänta på nästa uppgång :smash:

krilleh
2007-05-11, 21:31
Ska jag vara ärlig börjar jag smålängta till nedgången så man kan pumpa in massa pengar och vänta på nästa uppgång :smash:

brukar du ha mycket i likvid eller? :)

NiXPhoenix
2007-05-11, 21:31
Ska jag vara ärlig börjar jag smålängta till nedgången så man kan pumpa in massa pengar och vänta på nästa uppgång :smash:


Samma här, men jag har inga pengar kvar att satsa. Hoppas det håller i sig ett tag till, har ett par aktier och en fond som jag är sugen på att sälja. Resten (är väl egentligen bara två stycken innehav nu, eller tre förresten) behåller jag även om börsen skulle gå ner kraftigt. De kommer gå så bra ändå så. :cool:

Zakath
2007-05-11, 21:33
brukar du ha mycket i likvid eller? :)

För oss andra kommer ju ett ras bli lagom roligt. :(

Men tror ni helt ärligt att det kommer ett stort ras inom säg 6 månader?

NiXPhoenix
2007-05-11, 21:42
För oss andra kommer ju ett ras bli lagom roligt. :(

Men tror ni helt ärligt att det kommer ett stort ras inom säg 6 månader?



Jag läste nån artikel och där gissades det väl inte mer precist än 2007, 2008 eller 2009. Men jag är sugen på att sälja av några innehav före årsskiftet så jag kan få med det i deklarationen.
Som det ser ut nu, en stor vinst, en pytteliten vinst alt +/-0 och så sälja lite av en förlust så jag kan kvitta.
Då har jag räddat en del i land så att säga. Sen den där fonden också.

krilleh
2007-05-11, 22:06
För oss andra kommer ju ett ras bli lagom roligt. :(

Men tror ni helt ärligt att det kommer ett stort ras inom säg 6 månader?

nja inflationen minskade väl i usa? Så just nu ser det väl ändå ganska bra ut.

Däremot är man ju orolig för Kina

abbarn
2007-05-11, 23:22
brukar du ha mycket i likvid eller? :)


Nej, jag kommer ligga 100% i aktier och fonder och följa med ned hela nedgången, kör aktiestinsen stilen (vilken har varit väldigt framgångsrik, iaf för honom). Sedan får man ju en del pengar i sommar som ska investeras.

krilleh
2007-05-11, 23:24
Nej, jag kommer ligga 100% i aktier och fonder och följa med ned hela nedgången, kör aktiestinsen stilen (vilken har varit väldigt framgångsrik, iaf för honom). Sedan får man ju en del pengar i sommar som ska investeras.

Alright :)

Föresten, var det utdelning för H&M idag?

Zakath
2007-05-11, 23:42
Nej, jag kommer ligga 100% i aktier och fonder och följa med ned hela nedgången, kör aktiestinsen stilen (vilken har varit väldigt framgångsrik, iaf för honom). Sedan får man ju en del pengar i sommar som ska investeras.

Aktiestinsen-stilen, menar du då att du ligger långsiktigt kvar även under ras eller vad?

abbarn
2007-05-12, 00:10
Aktiestinsen-stilen, menar du då att du ligger långsiktigt kvar även under ras eller vad?

Ja säljer i princip aldrig utan fyller bara på.

krilleh
2007-05-12, 00:11
Ja säljer i princip aldrig utan fyller bara på.

vart kommer dom pengarna ifrån då? En del av lönen eller?

abbarn
2007-05-12, 00:31
vart kommer dom pengarna ifrån då? En del av lönen eller?


Pluggar så har ingen inkomst. Men har en liten del jag köper/säljer med sedan såblir det som sagt en del pengar i sommar.

abbarn
2007-05-12, 00:51
Vad kör ni själv med för taktiker?

krilleh
2007-05-12, 01:08
En separat portfölj där jag satsar långsiktigt. De mesta pengarna är där. Sen en anna portfölj med mindre belopp som jag kan "leka" med. Högriskaktier som jag har kortsiktigt.

rQx
2007-05-12, 12:35
Fan nu kämpar pve på 90-sträcket :)
Grattis till rQx måste jag passa på och säga :thumbup:


HEhe, tackar! Min tålmodighet har belönats, jag köpte som sagt på 35.5 och det var toppen på den uppgången så sen gick den ner till (tänker) 28 tror jag det var. Det jag ångrar nu är att jag inte hade pengar till två börsposter just då =)

Lövbiffen
2007-05-13, 14:14
0,27 lyckades jag få den för på ren tur. Det hade kunnat bli mycket pengar. :)

Positiv utveckling är, just alltid positiv ;)

Lövbiffen
2007-05-13, 14:19
HEhe, tackar! Min tålmodighet har belönats, jag köpte som sagt på 35.5 och det var toppen på den uppgången så sen gick den ner till (tänker) 28 tror jag det var. Det jag ångrar nu är att jag inte hade pengar till två börsposter just då =)


Då får du tänka, att du va hård som klarade av att sitta kvar då den gick ner till 28.

Jag försöker se all vinst så positivt som möjligt nu mer! :)

Är ju en jävla utveckling hur som helst! :thumbup:

Får se vad som händer med aktien imorn. Jag hoppas den kan vara min guldko att trada med imorn också!

rQx
2007-05-13, 20:13
Då får du tänka, att du va hård som klarade av att sitta kvar då den gick ner till 28.

Jag försöker se all vinst så positivt som möjligt nu mer! :)

Är ju en jävla utveckling hur som helst! :thumbup:

Får se vad som händer med aktien imorn. Jag hoppas den kan vara min guldko att trada med imorn också!


Hehe, ja, jag funderade på att sälja men efter lite omvägande tänkte jag att det är nog bäst att vara långsiktig i denna. Min fjärde 100%-are.

Ja, hoppas resan fortsätter, dock så kan ju många som inte har mega koll på aktierna under veckan sett uppgången och säljer av. Men är kanske inte många småsparare som har aktien. Du kan nog göra dig en del pengar på denna aktien du med!

Lövbiffen
2007-05-13, 20:36
Hehe, ja, jag funderade på att sälja men efter lite omvägande tänkte jag att det är nog bäst att vara långsiktig i denna. Min fjärde 100%-are.

Ja, hoppas resan fortsätter, dock så kan ju många som inte har mega koll på aktierna under veckan sett uppgången och säljer av. Men är kanske inte många småsparare som har aktien. Du kan nog göra dig en del pengar på denna aktien du med!

Jag tror det kan bli en jävla trading aktie faktist :)

Man kan ju hoppas på en liten dipp imorn på förmiddagen kanske, så kan man tanka på lite, och sälja senare :)

formula4shape
2007-05-13, 20:51
Hehe, nä jag rättar dig inte.. Jag är bara optimist ;) ..

PVE köpt på 35.5 btw :P

Samma här. Gjort fina pengar på PVE, förhoppningsvis går ordern in helt mellan de tyska bolagen och den sticker ytterligare. Ser ljust ut :)

rQx
2007-05-13, 21:21
Jag tror det kan bli en jävla trading aktie faktist :)

Man kan ju hoppas på en liten dipp imorn på förmiddagen kanske, så kan man tanka på lite, och sälja senare :)

Ja, var man på hugget i fredags och prickade rätt så kunde man ju göra sig en slant :D

Samma här. Gjort fina pengar på PVE, förhoppningsvis går ordern in helt mellan de tyska bolagen och den sticker ytterligare. Ser ljust ut :)

Jaa, man bara längtar tills den är lika mycket värd som REC! :D

jakke
2007-05-13, 21:28
Hmm. Har ni några bra länkar om man vill börja sätta sig in i aktiehandel?