handdator

Visa fullständig version : Självdisciplin och motivation


martin_vbg
2007-02-27, 12:41
Jag har ett stort problem som jag vet att många andra också har.
Jag har jättedålig självdisciplin och har hamnat i ett stadie där jag måste ta tag i allt som jag missat under ca. 1 månad i skolan (tentorna kommer snart). Varje dag jag vaknar tänker jag att "idag ska jag jäklarimej plugga skiten ur mig". Men så gör jag något annat först och sen måste jag göra det och sen det osv. osv.

Igår skulle jag pluggat hela dagen det hade jag bestämt mig för men jag fick likt ********** inte gjort något... Det var t om. roligare att städa och när jag ändå gjorde det kunde jag ju lika gärna dammtorka mm mm.

Jag behöver tips på hur jag ska få upp motivationen och förbättra min självdisciplin, jag vet att om jag sätter igång nu kommer jag inte ha några problem att klara tentorna men det är så jäkla svårt att motivera sig till att göra det.

Jag vill inte ha några kommentarer på att jag är dum i huvudet som inte startar tidigare och sköter min skolgång, det är aldrig problem annars men jusst nu verkar jag vara nere i en svacka och har svårt att komma ut ur den. Min självdisciplin gäller bara skolan och inget annat. Plz Help Me! *slap*

Liten Men Fet
2007-02-27, 12:45
Varit i samma situation och det är inte så många tips jag kan ge. Det är upp till dig att få ditt arsle ur sängen och till skolan på morgonen så du hinner plugga. Det är upp till dig att vara effektiv och inte sitta och glo på brudar istället.
Vill du inte så är det inte mycket att göra, då tycker jag du ska fundera på studieupphåll istället till du är motiverad igen.

mini
2007-02-27, 12:49
Varför inte läsa tråden som skrevs typ förra veckan? Sökfunktionen är din vän.
Trådisen (http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=89721&highlight=motivation)

martin_vbg
2007-02-27, 23:16
thnx, missade den.
Har iaf. fått pluggat 10h/dag och lagt upp schema fram till tentorna, som det känns nu kommer det inte vara några problem att fullfölja. Man är bara lite trögstartad =)

Snafu
2007-02-27, 23:58
Nummer ett är ju att inte plugga i ditt rum/lägenhet. Masa dig iväg till universitetet t ex, när du väl är där känns det meningslöst att INTE plugga plus att man omges att flera andra som också sitter och pluggar och du kommer in i en pluggstämniing (som antagligen egentligen bara innebär att när du tittar på alla andra som pluggar får du ångest om du inte gör det - och således börjar du läsa som fasiken).

Ta med dig redigt med fika också så du kan mata hjärnan full med energi.

Papi
2007-02-28, 00:00
Som sagt, sätt dig på biblioteket eller i skolan nånstans och stanna där hela dagen. Då finns det inte mycket annat att göra.

Snafu
2007-02-28, 00:04
Det var ett helvete att skriva C-uppsats på korrerummet. Jag var tvungen att dra ut nätverkssladden och gömma den i lådan. Tror fan inte jag duschade på en vecka heller där ett tag. Städa rummet var också en distraktion som ibland lockade så jag bestämde mig för att skita i det med.

Alla om har varit i Umeå Universitets datorsalar vet att man helst inte sitter där längre än nödvändigt.

När det blir dags att skriva c-uppsats - köp en laptop och sätt dig i bibblan. Nu kanske jag går händelserna i förskott.

Tjollahopp.