handdator

Visa fullständig version : Har slutat dricka mjölk? Kalcium brist?


Linusen
2007-02-27, 09:09
hej hopp

Jag har med senaste tiden helt ratat mjölk:banned Tycker de smakar skit helt enkel, känns lite trist då jag alltid älskat o druckit mjölk i alla år!!
Men nu tycker jag eftersmaken smakar skit. Jag kan blanda mina protein shaker med mjölk ,då smakar de inte illa. men dricka ren mjölk nej fy!!

Min sa de till mig att jag måste lära mig dricka mjölk igen, eftersom jag inte heller äter ost. Förutom lite Keso ibland då ra... Men thats it!!

Är de sant, borde jag ta nåt kalcium tillskott då eller??*rolleyes*

Mvh Lina

King Grub
2007-02-27, 09:11
Att dricka mjölk eller äta mjölkprodukter är inget måste, men däremot måste du tillfredsställa ditt kalciumbehov på något sätt.

HerrArne
2007-02-27, 09:12
Det är troligen en bra ide. Det finns kalciumtillskott i tablettform på Apoteket som fungerar bra. Överdriv inte konsumptionen bara, det räcker förmodligen med en tablett ibland... :)

Eddie Vedder
2007-02-27, 09:19
Hur ser din kost ut i övrigt? Har du ett högt koffeinintag, mycke fullkornsprodukter, röker du?

Finns mycke som kan påverka upptaget av kalcium negativt, sånt som inte spelar nån roll i praktiken för nån som får i sej mycke mejeriprodukter men som kan spela in om man, som du å jag, sällan gör det.

Då kanske ett tillskott kan befogat men inte uppåt RDI skulle jag tro, kanske mer runt 500mg lr nåt sånt. För du får i dej kalcium från flera källor men få är lika bra som mjölk-och mjölkprodukter.

Viktigt med ett adekvat intag av vitamin D och K oxå vilka samverkar med kalcium för att stärka upp skelettet.

pragmatist
2007-02-27, 09:38
Hur är det med yoghurt och välling då?

Andra bra kalciumkällor: dill, persilja, spenat, broccoli, fet fisk, bönor, nypon, sesamfrön. Bakpulver innehåller också stora mängder kalcium.

Nilsjohan
2007-02-27, 09:56
många på jorden intar inte mejeriprodukter som vi här i norden och får ändå i sig kalcium

frökenzelda
2007-02-27, 14:59
Finns massor av sätt att få i sig kalcium på... förrutom det som folk redan nämnt finns det diverse sojaprodukter som är kalciumberikade. Jag tycker mjölken är ganska överskattad. Dom vitaminer som finns där finns i mycket annat & som nilsjohan skriver finns det massa människor som inte intar mejeriprodukter och ändå får i sig kalcium...

Cerberus
2007-02-27, 16:50
Hur är det med yoghurt och välling då?

Andra bra kalciumkällor: dill, persilja, spenat, broccoli, fet fisk, bönor, nypon, sesamfrön. Bakpulver innehåller också stora mängder kalcium.

Finns det någon nackdel med att ta en tesked bakpulver? Det e väl meningen att man ska baka med det, jäser man lr vad hehe

Rahf
2007-02-27, 18:12
Med tanke på att laktosintoleransen i Asien är skyhög så blir man ju fundersam på varför dom inte går sönder om nu mjölk är en sån kalciumbomb ;)

Eddie Vedder
2007-02-27, 18:26
Med tanke på att laktosintoleransen i Asien är skyhög så blir man ju fundersam på varför dom inte går sönder om nu mjölk är en sån kalciumbomb ;)

Mycket fisk och sojabönor kanske.

Sverker
2007-02-27, 20:39
Bakpulver är nog natriumkarbonat och natriumpyrofosfat. Det blir så illa att fosfaten i produkten binder upp annan kalcium i kosten:(

Cerberus
2007-02-27, 20:42
Bakpulver är nog natriumkarbonat och natriumpyrofosfat. Det blir så illa att fosfaten i produkten binder upp annan kalcium i kosten:(

ajdå, aja inge bakpulver för mig då(lät illa).

Zakath
2007-02-27, 21:11
Med tanke på att laktosintoleransen i Asien är skyhög så blir man ju fundersam på varför dom inte går sönder om nu mjölk är en sån kalciumbomb ;)

Säkerligen ganska orelaterat, men japaner är inte direkt kända för sin resliga kroppsbyggnad.

Vi skandinavier däremot, som är bland de som dricker mest mjölk/mejeriprodukter i världen. :thumbup:

Rahf
2007-02-27, 21:17
Tycker det är lustigt då att svenska folket har en laktosintolerans på ungefär 2-3%. Men finnarna har cirka 15-20%. Lustiga siffror

Linusen
2007-02-28, 08:49
Jag blir nästan lite förbannad på mig själv som inte gillar mjölk längre.. 25 år gammal så säger kroppen bara BLÄ:confused: !!!

Jag röker inte, äter mycket fullkorn, aldrig vitt mjöl. Tar koffein tabletter ibland om jag ska jogga kanske 1,5 mil eller gå 1,15 min intensiv spinning! Tränar 4-6 dar i veckan allt från spinning,jogging,simning o styrketräning!! Går mycket med hunden dagligen så rör på mig det gör jag!

Äter som sagt keso rätt ofta o rätt mycket broccoli olika bönor av dess slag till maten. Men sällan ost. Yoghurt ibland som mellanmål. men inser att ja kanske borde ha lite tillskott ändå:confused: ? Om jag äter mineral SPORT ifrån apoteket räcker det eller det kanske inte är nåt kalcium alls i dom?

Ibland får jag för mig att blanda protein shake o då tar jag med 3 dl mjölk. Men de kanske är 2 ggr i månaden :em: ( måste bli bättre på att få i mig dessa shakers )

Tack för hjälpen:thumbup:

Eddie Vedder
2007-02-28, 09:06
Jag blir nästan lite förbannad på mig själv som inte gillar mjölk längre.. 25 år gammal så säger kroppen bara BLÄ:confused: !!!

Jag röker inte, äter mycket fullkorn, aldrig vitt mjöl. Tar koffein tabletter ibland om jag ska jogga kanske 1,5 mil eller gå 1,15 min intensiv spinning! Tränar 4-6 dar i veckan allt från spinning,jogging,simning o styrketräning!! Går mycket med hunden dagligen så rör på mig det gör jag!

Äter som sagt keso rätt ofta o rätt mycket broccoli olika bönor av dess slag till maten. Men sällan ost. Yoghurt ibland som mellanmål. men inser att ja kanske borde ha lite tillskott ändå:confused: ? Om jag äter mineral SPORT ifrån apoteket räcker det eller det kanske inte är nåt kalcium alls i dom?


Ibland får jag för mig att blanda protein shake o då tar jag med 3 dl mjölk. Men de kanske är 2 ggr i månaden :em: ( måste bli bättre på att få i mig dessa shakers )

Tack för hjälpen:thumbup:

I både fullkornsprodukter, mörkgröna grönsaker grönsaker såsom broccoli och i baljväxter finns fytater och oxalater som tyvärr hämmar upptaget av kalcium (och även icke-hemjärn) och koffein hämmar även det. Broccoli ses ofta som en bra källa till kalcium vilket jag inte fattar hur man kan tycka, färsk broccoli innehåller 62mg per 100g (SLV:s livsmedelsdatabas) samt oxalsyra som hämmar kalciumupptaget. Me andra ord får man trycka i sej väldiga mängder för ett hyfsat kalciumintag.

Och detta är ett stort problem för såna som oss som inte dricker mjölk å utöver det är typ allt jag räknat upp basen i min kost. Försök att hitta andra kalciumrika produkter än mejeriprodukter å ät ordentligt av dessa å försök sen att kanske komplettera med exempelvis yoghurt lr ost då å då.





...förutsatt att kalciumintaget är nåt du oroar för såklart, men det antar jag me tanke på trådens topic.:)

Sverker
2007-02-28, 19:40
Konserverade sardiner. Där har vi med fina ben:thumbup:

00600
2007-02-28, 19:57
Käkar mycket broccoli och andra mörkgröna grönsaker, samt dricker mycket kaffe om dagarna. Dricker inte mjölk, äter inte ost och försöker undvika - ja i stort sett alla mejeriprodukter.
Vad äta för att få i sig tillräckligt med Kalcium?

Eddie Vedder
2007-02-28, 20:03
Käkar mycket broccoli och andra mörkgröna grönsaker, samt dricker mycket kaffe om dagarna. Dricker inte mjölk, äter inte ost och försöker undvika - ja i stort sett alla mejeriprodukter.
Vad äta för att få i sig tillräckligt med Kalcium?

Jag håller med om Sverkers tips, skulle påstå att fisk där man äter upp benen är den bästa kalciumkällan efter mejeriprodukter. Jag menar hur mycke sesamfrön å mandlar trycker man i sej under en dag? Man måste ju se till hur mycke av ett livsmedel man äter å inte bara hur mycke kalcium det innehåller per 100g.

Bugg
2007-02-28, 21:29
Gillar du Oboy? Dricker du Gainomax?
5dl oboy gjord på lättmjölk har näringsinnehåll ganska likt en Gainomax. Inte hundra på hur mkt kalcium du får i dig av en Gainomax, men 5dl mjölk är ju en del.

Sverker
2007-03-01, 07:13
Gainomax är ju koncentrerad mjölk så 2.5 dl Gainomax är säkert samma sak som 5 dl mjölk.

Linusen
2007-03-01, 10:59
Nej dricker inte oboy så jäkla mycket socker!! Inte heller Gainomax, har dock aldrig smakat ens...

Men o andra sidan hur vet man om man lider av kalcium brist:confused: ?? Ja menar det kanske var 6 månader sen jag la av helt med mjölk. Och jag mår ju så bra man kan må just nu! Men jag tänkte att med tanke på tvärstopp med all mjölk och så får jag knappt i mig varken ost eller yoghurt så tänkte jag att man kanske bör få i sig något kalcium tillskott nu ? Men jag kanske klarar mig bra utan för idag känner ja inget speciellt...`? men hur yttrar sig kalcium brist? är de nåt man känner...

Sverker
2007-03-01, 18:27
Lätt att bryta armar och ben.

Eftersom kalcium är MYCKET viktigt för normal hjärtfunktion så tömmer kroppen benvävnaden på kalcium för att hålla rätt mängd kalcium i blodet.

Tanner
2007-03-02, 07:43
Men o andra sidan hur vet man om man lider av kalcium brist:confused: ??

Bäst är att räkna lite på det och se hur det ser ut under 3-5 normala dagar i ditt liv.

http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showpost.php?p=519252&postcount=1

Rahf
2007-03-02, 09:06
Bra multivitaminer brukar innehålla kalcium. Det kanske är ett alternativ? Sen vet jag inte riktigt hur doseringen ligger men det finns där.

-squat-
2010-01-17, 22:59
Jag lånar tråden lite.
Jag dricker inte mjölk och konsumerar sällan smör, yoggi, ost och andra mjölkprodukter. Dock dricker jag 100 gram protein från vassle och kasein varje dag. Jag konsumerar en hel del fullkornspasta och havregryn. Kan det vara på sin plats med ett kalciumtillskott?

Anton Fräs
2010-01-18, 02:35
Jag lånar tråden lite.
Jag dricker inte mjölk och konsumerar sällan smör, yoggi, ost och andra mjölkprodukter. Dock dricker jag 100 gram protein från vassle och kasein varje dag. Jag konsumerar en hel del fullkornspasta och havregryn. Kan det vara på sin plats med ett kalciumtillskott?

Med tanke på proteinet, troligen inte.

Eddie Vedder
2010-01-18, 08:19
Kan det vara på sin plats med ett kalciumtillskott?

Inte helt orimligt kanske. Tillskott av D-vitamin tror jag däremot kan vara av fördel även ur den synvinkeln.

Jag har skrivit om vegetarisk kost på bloggen och i delen om helvegetarisk kost finns lite förslag på hur man håller ett bra kalciumintag.

Del 1 (http://traningslara.se/blogg/vegetarisk-kost-del-1-vad-riskerar-man-att-fa-for-lite-av/)

Del 2 (med de mer konkreta tipsen jag nämnde) (http://traningslara.se/blogg/vegetarisk-kost-del-2-att-fa-i-sig-de-naringsamnen-man-riskerar-att-lida-brist-pa/)

Sverker
2010-01-18, 18:20
Det finns rejält mycket kalcium med i kaseinproteinet. Det finns säkert några gram kalcium i ditt proteinpulver.

Numse
2010-01-18, 20:19
Har inte läst hela tråden, men kan tillägga att jag varit intolerant mot mjölkprotein i snart 15 år och jag har aldrig stoppat i mig en kalciumtablett. Inga problem..

AurixLarson
2010-01-19, 08:45
Yoghurt, keso, valnötter, hasselnötter....listan kan göras lång.
Rätt svårt att få brist på kalcium om man äter "normalt".