handdator

Visa fullständig version : Koffeintabletter + kreatin?


jonte85
2007-02-27, 08:32
Har tänkt börja med koffeintabletter nu under deffen och undrar om man kan köra kreatin sammtidigt som man använder koffeintabletter. Tex, om man tar en koffeintablett på morgonen innan promenaden sen väntar man runt 3-5 timmar med att ta kreatinet efter träningen, påverkas kreatinet någonting då av koffeintabletten?

King Grub
2007-02-27, 08:45
Många använder kreatin och koffein och tycker att dom får kreatineffekten i alla fall, men i studier visar sig koffeinet fullständigt eliminera kreatinets ergonena effekt, och eftersom koffein har en halveringstid på 4 timmar skulle det innebära att samtida kreatinbruk och användning av betydande mängder koffein är att undvika.

Dr Nick
2007-02-27, 08:50
Eliminerar koffeinet kreatinets effekt?
Jag har sett motsatsen,kan du inte posta dom studierna?

King Grub
2007-02-27, 09:00
J Appl Physiol. 1996 Feb;80(2):452-7.

Dr Nick
2007-02-27, 09:30
Får titta på det senare men var det inte den studien där rätt höga mängder koffein användes?

Nilsjohan
2007-02-27, 09:45
J Appl Physiol. 1996 Feb;80(2):452-7.

Caffeine counteracts the ergogenic action of muscle creatine loading.

Vandenberghe K, Gillis N, Van Leemputte M, Van Hecke P, Vanstapel F, Hespel P.
Faculty of Physical Education and Physiotherapy, Department of Kinesiology, Katholieke Universiteit Leuven, Belgium.

This study aimed to compare the effects of oral creatine (Cr) supplementation with creatine supplementation in combination with caffeine (Cr+C) on muscle phosphocreatine (PCr) level and performance in healthy male volunteers (n = 9). Before and after 6 days of placebo, Cr (0.5 g x kg-1 x day-1), or Cr (0.5 g x kg-1 x day-1) + C (5 mg x kg-1 x day-1) supplementation, 31P-nuclear magnetic resonance spectroscopy of the gastrocnemius muscle and a maximal intermittent exercise fatigue test of the knee extensors on an isokinetic dynamometer were performed. The exercise consisted of three consecutive maximal isometric contractions and three interval series of 90, 80, and 50 maximal voluntary contractions performed with a rest interval of 2 min between the series. Muscle ATP concentration remained constant over the three experimental conditions. Cr and Cr+C increased (P < 0.05) muscle PCr concentration by 4-6%. Dynamic torque production, however, was increased by 10-23% (P < 0.05) by Cr but was not changed by Cr+C. Torque improvement during Cr was most prominent immediately after the 2-min rest between the exercise bouts. The data show that Cr supplementation elevates muscle PCr concentration and markedly improves performance during intense intermittent exercise. This ergogenic effect, however, is completely eliminated by caffeine intake.

Dr Nick
2007-02-27, 10:31
Är den "ergogena" effekten allt som kreatinet gör för muskeln?
Kallas den ergogen??

jonte85
2007-02-27, 13:53
Hmm okej, då kanske jag inte ska beställa koffeintabletter... :/

Tanner
2007-02-27, 15:23
Är den "ergogena" effekten allt som kreatinet gör för muskeln?
Kallas den ergogen??

Typ ngt åt det hållet.

http://en.wikipedia.org/wiki/Ergogenic_aids

Dr Nick
2007-02-27, 16:19
Detta har jag dragit mina slutsattser ifrån tidigare:

http://www.thefactsaboutfitness.com/news/coff_creat.htm

But this doesn't mean that creatine and caffeine should never be used together. It's important to remember that both studies used very large doses of caffeine (five milligrams of caffeine per kilogram of bodyweight).

For someone weighing 180 pounds (around 82 kilograms), that's more than 400 milligrams of caffeine. To put this figure in context, one cup of coffee contains 65-115 milligrams of caffeine. Soft drinks contain 10–50 milligrams of caffeine per 12-ounce serving.

What's more, previous research has used creatine dissolved in warm caffeinated drinks, such as coffee or tea. In other words, only high doses of caffeine have been shown to interfere with the performance-enhancing effects of creatine. A cup of coffee or tea won't have the same negative impact.

Jag kommer fortsätta med koffein ihop med kreatin om jag känner för det.
Tror inte en eller 2 koffein tabletter gör någon skada.

jedimind
2007-02-27, 19:27
Detta har jag dragit mina slutsattser ifrån tidigare:

http://www.thefactsaboutfitness.com/news/coff_creat.htm



Jag kommer fortsätta med koffein ihop med kreatin om jag känner för det.
Tror inte en eller 2 koffein tabletter gör någon skada.

Håller med!

Tror inte effekterna ska kompromissas vid måttliga intag. Det viktiga är väl att större delen av användandes bör bestå av kreatin. Tar man 100-200 mg innan träning 4-5 dagar i veckan tycker jag snarare att effekten är synergisk.

Dr Nick
2007-02-27, 19:54
Håller med!

Tror inte effekterna ska kompromissas vid måttliga intag. Det viktiga är väl att större delen av användandes bör bestå av kreatin. Tar man 100-200 mg innan träning 4-5 dagar i veckan tycker jag snarare att effekten är synergisk.


1+

King Grub
2007-02-27, 20:12
"It's important to remember that both studies used very large doses of caffeine (five milligrams of caffeine per kilogram of bodyweight).

For someone weighing 180 pounds (around 82 kilograms), that's more than 400 milligrams of caffeine. "

400 mg koffein är en helt normal engångsdos. Mindre än 200 mg ger knappast någon ergogen effekt alls. Minimidoser i studier är 100-300 mg, och 3 mg per kilo kroppsvikt räknas som en mycket låg dos; 5-6 mg per kilo kroppsvikt är en "normal" dos i studiesammanhang på koffein och träning.

Racso
2007-02-27, 20:48
Många använder kreatin och koffein och tycker att dom får kreatineffekten i alla fall, men i studier visar sig koffeinet fullständigt eliminera kreatinets ergonena effekt, och eftersom koffein har en halveringstid på 4 timmar skulle det innebära att samtida kreatinbruk och användning av betydande mängder koffein är att undvika.

Hur ska man tolka samtida? Är det intag samma dag eller en vecka vi talar om?

Nilsjohan
2007-02-27, 20:53
Hur ska man tolka samtida? Är det intag samma dag eller en vecka vi talar om?

vad tror du? om koffein har en halveringstid på 4 timmar och man pratar om ett samtida kreatinbruk. När skall man då inta koffein? och när skall man då göra studien? När skall man mäta för att få några samtida resultat...

jedimind
2007-02-27, 21:19
Går att dividera hur mycket som helst om halveringstid här och utebliven effekt där.

Tycker ni ska prova och jämföra! Bästa studieresultatet man kan få är dom på sig själv!

Danny Devito
2007-02-27, 23:51
Grub.

I den här tråden säger Ola Wallengren att koffein inte minskar effekten av kreatin vid vanlig styrketräning:

http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=78433&highlight=Koffein+minskar+sannolikt+inte

Hur ligger det till egentligen? :confused:

King Grub
2007-02-28, 07:54
Som jag skrev redan i trådens andra inlägg: "många använder kreatin och koffein och tycker att dom får kreatineffekten".

Hör man till dessa: vad är problemet?

Tycker man däremot att man inte får den prestationshöjande effekt man förväntat sig, kanske man bör titta över ett ev koffeinintag för att se, om orsaken står att finna där.

Patte P
2007-02-28, 09:48
Som jag skrev redan i trådens andra inlägg: "många använder kreatin och koffein och tycker att dom får kreatineffekten".

Hör man till dessa: vad är problemet?

Tycker man däremot att man inte får den prestationshöjande effekt man förväntat sig, kanske man bör titta över ett ev koffeinintag för att se, om orsaken står att finna där.

Så självklart. :thumbup:

Arnoldski
2007-06-28, 11:58
400 mg koffein är en helt normal engångsdos.


Okej om det handlar om koffeintabletter, men hur står sig den där mängden jämfört med en kopp kaffe?
Är det ens jämförbara siffror?

Har ingen aning...

Nitrometan
2007-06-28, 20:24
Okej om det handlar om koffeintabletter, men hur står sig den där mängden jämfört med en kopp kaffe?
Är det ens jämförbara siffror?

Har ingen aning...
Bryggkaffe ger omkring 100 mg för en normalstor kopp. Fyra koppar i snabb följd ger ungefär den mängden.

Men koffein från kaffe ger inte samma ergogena effekt som rent koffein.

Vetez
2007-12-06, 11:31
Vad är det för vits med Koffein-tabletter då?
hörde nånstans att det är vetenskapligt bevisat att koffein höjer prestationsförmågan, gör det verkligen de? Eller gör det bara att man blig pigg ;)

King Grub
2007-12-06, 11:33
Koffein är bevisat ergogent.

Vetez
2007-12-06, 15:18
"Koffein är bevisat ergogent."

vad betyder de? (haha) :(

Att koffeintabletter är prestations höjande?
Isåfall kör man ju hellre koffein än kreatin! :D

King Grub
2007-12-06, 15:31
Men kreatin ökar styrkan och muskeltillväxten.