handdator

Visa fullständig version : Blodigt ägg?


Vänskap
2003-03-05, 10:01
Häromdagen fick jag ett ägg som var alldeles rött inuti, äggvitan alltså (kanske äggulan också). Eftersom jag lärt mig av min mamma att det ska man inte äta så slängde jag det.

Men kan nån förklara vad som hänt med ägget och varför det skulle vara mindre bra att äta?

Ett ganska sällsynt fenomen för övrigt, andra gången jag varit med om det i mitt liv...

Langster
2003-03-05, 10:18
Det låter ju som om ägget skulle vara befruktat. Vilket är märkligt eftersom de håller höns och tuppar väldigt åtskillda på hönsgårdar. Var fick du ägget ifrån?

ivandrago
2003-03-05, 15:56
bonden hade kanske varit i farten i hönsgården precis före ägget kom ut :notme:

Vänskap
2003-03-05, 19:15
Originally posted by Langster
Det låter ju som om ägget skulle vara befruktat. Vilket är märkligt eftersom de håller höns och tuppar väldigt åtskillda på hönsgårdar. Var fick du ägget ifrån?


Köper alltid ägg i lösvikt från större livsmedelsaffärer.

Wilson
2003-03-06, 18:24
härmodan köpte jag ett paket med "XL-ägg". fan vissa såg ju ut som ödleägg... skitstora

Vänskap
2003-05-06, 12:18
I "Allt om Mat":s aprilnummer står det att blodet beror på att hönan har haft någon form av blödning i äggledaren eller äggstockarna.

I normala fall skall ett sådant ägg upptäckas när man kontrollerar de med genomlysning.

puppas
2003-05-06, 12:47
Det är väl så att färgen på gulan inte har något med kvaliteten på ägget att göra ?