handdator

Visa fullständig version : Fiberhavregrynsgröt - Antal kcal?


MisterX
2007-02-26, 18:50
Hej!

Någon som vet hur mycket kcal det landar på om jag kokar gröt av 1 dl fiberhavregryn?

Och en till fråga på samma gång...

Hur mycket väger 1 dl Zeta integrali (skruvarna) fullkornspasta? har ingen pasta hemma just nu så skulle behöva ha er hjälp :-)

Tacksam för svar!

Mvh
MisterX

Eddie Vedder
2007-02-26, 18:52
Sådär 125-130 kcal antagligen. Jag räknade på 3.2 gånger 40 å de bir 128 så man kan ju uppskatta lite.

Stämmer aldrig exakt ändå.

Tom Jr
2007-02-26, 19:02
På min ICA's Gott Liv! Fiberberikade havregryn så står det att en deciliter är en portion, och en portion är lika med 110 kcal.

Eddie Vedder
2007-02-26, 19:16
På min ICA's Gott Liv! Fiberberikade havregryn så står det att en deciliter är en portion, och en portion är lika med 110 kcal.

Då räknar dom nog 1 dl som 35 gram. Jag brukar räkna på 40. Men det är ju obetydliga skillnader då man ändå aldrig kan räkna ut den exakta kcalmängden.

Patte P
2007-02-27, 09:44
Då räknar dom nog 1 dl som 35 gram. Jag brukar räkna på 40. Men det är ju obetydliga skillnader då man ändå aldrig kan räkna ut den exakta kcalmängden.

Sammanträffande: Kollade faktiskt upp det där igår kväll, och jag vägde upp en dl till 47g. Har ICA små decilitermått eller var det dumt av mig att köpa mitt på Galne Gunnar?

Fast, som sagt, felmarginalerna i kalorimängd är väl rätt stora ändå...

regus
2007-02-27, 09:54
Fast, som sagt, felmarginalerna i kalorimängd är väl rätt stora ändå...

Tror bättre ordval är rätt små. Men dock en skillnad.

frökenzelda
2007-02-27, 15:01
Ett hett tips: Kolla på paketet, väg, räkna ut. Kolla på förpackningarna till det du äter till gröten, väg, räkna ut. Slå samman. Där har du antalet kcal... exakt kan man inte veta men du kan ju veta på ett ungefär...

Rahf
2007-02-27, 18:13
Ett hett tips till om du är seriös i din kosthållning: Köp en köksvåg! Jag hade aldrig använt min före jag la om kosten och nu kan jag inte leva utan den.

LadyInsane
2007-02-27, 21:27
Hur mycket väger 1 dl Zeta integrali (skruvarna) fullkornspasta? har ingen pasta hemma just nu så skulle behöva ha er hjälp :-)

Tacksam för svar!

Mvh
MisterX


På min fullkornspasta här hemma står det att en portion är 80 gr som tas i formen av 2 dl. Det står också att en portion innehåller 230 kcal. 1 dl skulle isf kunna vara runt 115 kcal. På ett ungefär då. Om du vill vara 100% väg istället pastan du äter och räkna ut kcal istället.

Bugg
2007-02-28, 21:56
Mitt paket med AXA vanliga havregryn säger 35g per portion om en dl havregryn. Det stämmer bra med min köksvåg. Är det kanske därifrån 35g kommer? Det är ju inte helt omöjligt att fiberhavregryn har något högre densitet.

Eddie Vedder
2007-03-01, 04:29
Mitt paket med AXA vanliga havregryn säger 35g per portion om en dl havregryn. Det stämmer bra med min köksvåg. Är det kanske därifrån 35g kommer? Det är ju inte helt omöjligt att fiberhavregryn har något högre densitet.

Vetekli väger ju mindre än havregryn så att havregryn blandat med kli väger mindre än enbart havregryn är ju inte så konstigt.