handdator

Visa fullständig version : biceps och teknik tips i umeå trakten


lejonet
2007-02-26, 17:21
Ålder: 16^
Vikt:73kg +/- 1kg
Tränat i ca 1 år
Mål bli stor och stark fast inte super biff..
Träningsvana: alltid serriös

Halloj jag skulle vilja få ngra synpunketer på mitt tränings schema.. Bänkpressen ligger för tillfället som prio 1 men även chins.. Det känns som om biceps träningen "förlorar värde" då den ligger efter latsdragen = man kört slut på dem *whistle*
Skulle jag kunna flytta biceps till typ ben dagen ? och flytta mag träningen till rygg dagen? fast då kanse magen kommer i kläm?
En annan sak som jag kom att tänka på är att man oftast blir psykiskt trött efter halva - 3/4 av passet ibland, är det ngn som har ngn tips mot detta eller är det bara att skruva upp ljudet på stereon och kämpa på? Det lär väl vara så att man blir mer och mer van ?
Måndag:
Bänkpress 5*5
Lutande bänk 3*8
Flyes 3*8
Axelpress 3*8
Framåtlutande hantellyft 3*10
Smal bänkpress 5*5
Liggande tricepspress 2*8
Rotator cuff, utåtrotation 3*15
Rotatorcuff, innåtrotation 2*15

Onsdag:
Marklyft 3*6
Skivstångsrodd 3*8
Latsdrag 3*10
Latsdrag V- handtag 3*10
Bicepscurl med stång 3*8
Hammercurl 3*8
Handledscurl 2*10
Omvänd handledscurl 2*10

Torsdag explosiv dag = "lätt dag"
Bänkpress 3x5
Axelpress 3*8
Liggande tricepspress 3*6-8
Sidolyft 3x8-10
Crounches/situps 3*10-15


Lördag:
Knäböj 4*6-8
Rakbensmarklyft 3*10
Benspark 3*10
Bencurl 3*10
Stående vadpress 4*10
Chins 5*2
Excentriska chins 3*3
Kabelcrounches 3*8
Benlyft 2*8

Undrar också om det finns något bra ställe i umeå trakten där man skullle kunna kolla upp tekniken för basövningarna? Känner att knäböjen är lite "konstiga" (kanske bara jag som är lite stel :P) och marklyften skulle kunna ses över är ju rädd om ryggen :)

nutz
2007-02-26, 17:31
http://kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=87454

lejonet
2007-02-26, 17:35
http://kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=87454

Syns det inte att jag har utgått från det schemat?

lejonet
2007-02-26, 18:27
eller jag kanske har spårat ur helt fel? :O

Bondlurk
2007-02-26, 19:36
Läste din tråd och har lite smått att tillägga. Låt dina biceps ligga efter latsdragen, för försök i dragövningarna att koncentrera dig mer på att ryggen ska jobba, ett bra exempel är att dra alla dina latsdrag/chins bakom nacken. Det hjälper mig att koppla bort biceps till viss mån.

Ang. det psykiska, skruva upp på stereon och kör! Belöningen kommer efteråt. Själv provat på försöket att stegvis gå från 5 set, till 6 set, till 7 set, men det är bara till att dryga på det, kör dom set du planerat, inget mer och inget mindre. :)

lejonet
2007-02-27, 14:52
Läste din tråd och har lite smått att tillägga. Låt dina biceps ligga efter latsdragen, för försök i dragövningarna att koncentrera dig mer på att ryggen ska jobba, ett bra exempel är att dra alla dina latsdrag/chins bakom nacken. Det hjälper mig att koppla bort biceps till viss mån.

Ang. det psykiska, skruva upp på stereon och kör! Belöningen kommer efteråt. Själv provat på försöket att stegvis gå från 5 set, till 6 set, till 7 set, men det är bara till att dryga på det, kör dom set du planerat, inget mer och inget mindre. :)

Okej :) tack för tipset :) Men blir det inte så att om jag koppplar ur biceps för mkt förlorar jag lite väl mkt vikt? eller det kanske inte spelar så stor roll? kontakt som räknas?