handdator

Visa fullständig version : Proteinpulver


mommy
2007-02-26, 08:28
Frågar åt en vän nu. Hon tränar för att gå ner i vikt, mest kondition men en del styrka också. Hon vill ha tips vad för proteinpulver hon kan äta. Hon vill ha ett bra och billigt som ska funka som mellanmål. Har ni nåt tips vad hon ska välja?

FreCKo
2007-02-26, 09:08
Nu hoppas jag att jag har rätt här...

Ska man ha det som mellanmål så är långsamma proteiner bättre, något i stil med Eiselt Protec kanske skulle kunna funka, eller varför inte Fairing Sloow Protein? Båda finns att köpa i webshopen till kolo :)

Sniggel
2007-02-26, 09:30
Glöm inte bort att proteindrinkar innehåller kalorier bara, lättdruckna sådana. Men så länge man tar med det i beräkningen så.

Eddie Vedder
2007-02-26, 09:31
Nu hoppas jag att jag har rätt här...

Ska man ha det som mellanmål så är långsamma proteiner bättre, något i stil med Eiselt Protec kanske skulle kunna funka, eller varför inte Fairing Sloow Protein? Båda finns att köpa i webshopen till kolo :)

Jo det är bra tips.


Personligen tycker jag annars att proteinpulver snarare är bra om man vill upp i vikt, kalorier i drickbar form ger ju just kcal men dåligt med mättnad jämfört med ett mellanmål bestående av samma kalorimängd från exempelvis grönsaker. Nån speciell anlending att hon vill börja ta proteintillskott när hon vill ner i vikt?

Men, som sagt, FreCKos tips på pulver är bra tips även om jag hade föreslagit kalorisnål mat ist för att lättare hålla hungern i schack.

L-Sami
2007-02-26, 10:16
Som de andra här nämner så är långsamt protein att föredra när man ska ner i vikt, men just vid viktnedgång är inte proteinpulver det bästa att ta som mellanmål. Det mättar dåligt. Finns lättkesella/keso som är bättre alternativ, de innehåller också långsamt protein fast mättar någorlunda bättre.

mommy
2007-02-26, 10:28
Jo det är bra tips.


Personligen tycker jag annars att proteinpulver snarare är bra om man vill upp i vikt, kalorier i drickbar form ger ju just kcal men dåligt med mättnad jämfört med ett mellanmål bestående av samma kalorimängd från exempelvis grönsaker. Nån speciell anlending att hon vill börja ta proteintillskott när hon vill ner i vikt?

Men, som sagt, FreCKos tips på pulver är bra tips även om jag hade föreslagit kalorisnål mat ist för att lättare hålla hungern i schack.

Vet inte varför hon vill ha proteinpulver, för att det är ett snabbt sätt att få i sig ett mellanmål kanske... Ska tipsa om Keso/Kesella istället (det äter jag iaf). Tackar för svaret.

Eddie Vedder
2007-02-26, 10:35
Vet inte varför hon vill ha proteinpulver, för att det är ett snabbt sätt att få i sig ett mellanmål kanske... Ska tipsa om Keso/Kesella istället (det äter jag iaf). Tackar för svaret.

Jo det brukar va anlednigen fast då oftast för personer som vill upp i vikt som sagt, man orkar helt enkelt inte äta så mycke som krävs så då tar man ett tillskott som inte mättar så mycke för att få i sej extra kcal.

Så det är nog bättre med kalorisnål mat som sagt.:thumbup:

King Grub
2007-02-26, 11:01
Både kasein och vassle fungerar bra som pulver under diet. Båda ökar i en del studier mättnaden och reducerar aptiten (ingen effekt jämfört med kolhydrat i andra). Vassle är lipolytiskt (fettförbrännande), kasein är lipogent (fettinlagrande), och vassle är proteinet av dom som förbättrar insulinkänsligheten.

Cerberus
2007-02-26, 11:04
Jag upplever iaf att vassle mättar riktigt kasst(iaf om jag e hungrig) och att kasein ger mer fyllhetskänsla i magen.

Kasein kan väl knappast va så farligt under deff? Jag menar man förbränner ju ändå mer totalt än vad man lagrar in?

Lindstein
2007-02-26, 12:12
Både kasein och vassle fungerar bra som pulver under diet. Båda ökar i en del studier mättnaden och reducerar aptiten (ingen effekt jämfört med kolhydrat i andra). Vassle är lipolytiskt (fettförbrännande), kasein är lipogent (fettinlagrande), och vassle är proteinet av dom som förbättrar insulinkänsligheten.

Finns det någon logisk förklaring till varför kasein är fettinlagrande? och hur vassle kan förbättre insulinkänsligheten och öka fettförbränningen?

Vassle frisätter ju samma mänga insulin som dextros, alltså väldigt mycket... borde inte vassle öka risken till försämrad insulinkänslighet då, och fettinlagring/fettförbränning borde ju vara tvärt om när det gäller vassle/kasein :Virro

Raggis
2007-02-26, 12:34
Eiselt Protec innehåller både kasein och vassle.

King Grub
2007-02-26, 12:58
Finns det någon logisk förklaring till varför kasein är fettinlagrande? och hur vassle kan förbättre insulinkänsligheten och öka fettförbränningen?

Vassle frisätter ju samma mänga insulin som dextros, alltså väldigt mycket... borde inte vassle öka risken till försämrad insulinkänslighet då, och fettinlagring/fettförbränning borde ju vara tvärt om när det gäller vassle/kasein :Virro

Hos djur som får vassle i stället för kasein ser man en signifikant nedreglering av hepatiska lipogena enzymer som glukos-6-fosfatdehydrogenas, adenosintrifosfatcitratlyas, acetylkoenzym A karboxylas och FASN. Dessutom, i jämförelse med kasein, ger vassleprotein ökad FASN-aktivitet i skelettmuskulatur och mRNA.

Lindstein
2007-02-26, 13:38
Hos djur som får vassle i stället för kasein ser man en signifikant nedreglering av hepatiska lipogena enzymer som glukos-6-fosfatdehydrogenas, adenosintrifosfatcitratlyas, acetylkoenzym A karboxylas och FASN. Dessutom, i jämförelse med kasein, ger vassleprotein ökad FASN-aktivitet i skelettmuskulatur och mRNA.

Aha kristallklart, jag anade att de var nått sånt :D

Så det här med att vassle är snabbt, och kasein är långsamt, har egentligen absolut ingen betydelse all om man ser till fettinlagring, insulinutsöndring osv som man tycker egentligen borde spela in en hel del på just detta...?

King Grub
2007-02-26, 13:49
Om något är det tvärtom mot vad "lekmannen" kanske tycker att det borde vara; vassle ger akut stor insulinfrisätting, men inte kroniskt förhöjda nivåer, utan förbättrar snarare insulinkänsligheten på sikt och är fettförbrännande.

Lindstein
2007-02-26, 14:08
Om något är det tvärtom mot vad "lekmannen" kanske tycker att det borde vara; vassle ger akut stor insulinfrisätting, men inte kroniskt förhöjda nivåer, utan förbättrar snarare insulinkänsligheten på sikt och är fettförbrännande.

Tackar!

Hur är det med Kasein då, har det någon annan fördel jämfört med vassle? (om man bortser från den mer långtidsverkande delen som ju är kaseinets stora fördel...)

King Grub
2007-02-26, 14:19
Hmmm... nej. Proteinbalansen blir bättre av kasein hos unga, vid en jämförelse rakt av mellan proteinerna vid ett enstaka intag. Men rent hälsopåverkande är det fler positiva effekter som kan ses av vassle. Kasein verkar t ex öka risken för diabetes, speciellt från mjölk från våra skandinaviska kor.

Dr Nick
2007-02-26, 16:45
Hmmm... nej. Proteinbalansen blir bättre av kasein hos unga, vid en jämförelse rakt av mellan proteinerna vid ett enstaka intag. Men rent hälsopåverkande är det fler positiva effekter som kan ses av vassle. Kasein verkar t ex öka risken för diabetes, speciellt från mjölk från våra skandinaviska kor.

Om man försöker vara så optimal som möjligt under en deff tex,där målen är att behålla så mycket muskel massa som möjligt och bränna mesta möjliga mängd fett,säg att 2-3 av dagens mål består av protein pulver,vad skall man då sattsa på?
Kasein eller vassle?