handdator

Visa fullständig version : Hyperextensions att rulla eller inte rulla


Batman
2007-02-25, 20:14
http://www.exrx.net/WeightExercises/ErectorSpinae/WtBackExtension.html

Denna övningen, ska man rulla upp ryggen eller ska man hålla en rak rygg genom hela utförandet ?

varför / varför inte, För o nackdelar, skaderisk ?

Sonny.
2007-02-25, 20:23
Kan man rulla? Det låter farligt, men jag har aldrig försökt. Undrar också varför man skulle göra det istället.

Liten Men Fet
2007-02-25, 20:25
Man ska rulla så ryggen får jobba från krummat läge till lätt svankat läge, ryggen får då jobba i hela sitt rörelseomfång istället för bara statiskt som det blir när man håller ryggen helt rak.

martin86
2007-02-25, 21:25
http://www.exrx.net/WeightExercises/ErectorSpinae/WtBackExtension.html

Denna övningen, ska man rulla upp ryggen eller ska man hålla en rak rygg genom hela utförandet ?

varför / varför inte, För o nackdelar, skaderisk ?

Förutom det liten_men_fet nämnt, aktiveras även musklerna mellan kotorna vid rullning. Det blir även längre ROM.

bullis
2007-02-25, 21:30
Slopa övningen helt

blekfet2
2007-02-25, 21:32
Man ska rulla så ryggen får jobba från krummat läge till lätt svankat läge, ryggen får då jobba i hela sitt rörelseomfång istället för bara statiskt som det blir när man håller ryggen helt rak.

+1

Det är en jädra skillnad på hur man utför övningen.

mini
2007-02-25, 21:35
Slopa övningen helt
Sämsta tipset hittills. Förrutom att det inte var det frågan var är hyperextensions en bra övning. Hur motiverar du ditt svar?

On T: Jag brukar ha ryggen "stel", tycker det tar mer i korsryggen vilket är syftet med varför jag kör den. Ska prova att rulla och se hur det känns. Låter naturligtvis logiskt att man kommer åt fler små muskler intill ryggraden.

Batman
2007-02-25, 21:41
Bra mina egna teser är bekräftade och jag fortsätter att rulla.

sweet_sunny_south
2007-02-25, 21:52
jag kommer ihåg en bra tråd där detta togs upp o med många bra förklaringar, sök vettja!

Dalle89
2007-02-25, 22:24
Det är så att om du rullar när du utför övningen så tar du som någon sa alla musklerna mellan kotorna, som gör dig starkare. Dock syns inte dessa muskler då de ju ligger mellan kotorna och endast bidrar till styrka.. Kör du med rak rygg så tar du själva "limpan" eller vad man ska säga.. Den som syns iaf...
Jag har ingen aning hur mycket man aktiverar musklerna mellan kotorna vid rak rygg...

Sniggel
2007-02-25, 22:28
Det är så att om du rullar när du utför övningen så tar du som någon sa alla musklerna mellan kotorna, som gör dig starkare. Dock syns inte dessa muskler då de ju ligger mellan kotorna och endast bidrar till styrka.. Kör du med rak rygg så tar du själva "limpan" eller vad man ska säga.. Den som syns iaf...
Jag har ingen aning hur mycket man aktiverar musklerna mellan kotorna vid rak rygg...

De aktiveras statiskt vid rak rygg iaf. Frågan är hur pass effektivt det är jämfört med andra tyngre övningar.
Det blir nog en bra kroppskontrollövning om man rullar, vilket aldrig är fel.

major Pectoralis
2007-02-26, 00:41
Förutom det liten_men_fet nämnt, aktiveras även musklerna mellan kotorna vid rullning.

Mjaeä, då skall man "ha tur" (eller skicklighet)....Försöka duger dock. Chansen finns.

Einar
2007-02-26, 01:25
Jag utför endast den här övningen som uppvärmning inför mitt ryggpass, då med rak rygg. Enligt en tidigare tråd var det där med att man skulle bygga muskler mellan kotorna genom att rulla rent bullsh*t och något som en "PT i piké" fått om bakfoten.

Arf Pingvin
2007-02-26, 04:02
Med rak rygg aktiverar man baksida lår och gluteus och det är inte vad man är ute efter.

z_bumbi
2007-02-26, 09:51
Med rak rygg aktiverar man baksida lår och gluteus och det är inte vad man är ute efter.

Det gör man med rullande rygg också iofs och jag ser det som positivt, det är en fördel för funktionen att få musklerna runt ryggraden, häcken och baksida lår att jobba tillsammans och inte var för sig.


Jag rullar just för att komma åt musklerna mellan kotorna, hålla diskarna i trim och få eller upprätthålla en normal rörlighet.
Jag har inte sett något om att man inte kommer åt musklerna mellan koterna, böjer man en led så sträcks i alla fall muskelrna mellan benen ut..

Yes
2007-02-26, 14:25
Nackdelen är väl bara att baksida lår, gluteus och höften är så starka att de tar över mycket av jobbet från lumbar-extensorerna, som därför inte drar särskilt stor nytta av träningen förutom i en kort del av rörelsen. Man blir starkare i övre delen av rörelsen men svag i resten(vilket är en anledning till att stora starka grabbar kan pajja ryggen när de böjer sig framåt för att knyta skorna). Nå, det var iaf därför MedX skapades. :)

z_bumbi
2007-02-26, 14:59
Det beror på hur man lägger sig i ställningen exakt hur belastningen fördelas, om man lägger sig med bäckenet uppe på dynorna/remmarna och böjer ner ryggen så hamnar belastningen mer på musklerna längs ryggraden. Rullar man då upp så kommer de kortare delarna av erector spinae jobba dynamiskt inom sitt område för att sen gå över till en statisk spänning.

Cerberus
2007-02-26, 15:16
varför gör man övningen? är det om man har svag rygg eller är skadad?

Yes
2007-02-26, 15:28
Det beror på hur man lägger sig i ställningen exakt hur belastningen fördelas, om man lägger sig med bäckenet uppe på dynorna/remmarna och böjer ner ryggen så hamnar belastningen mer på musklerna längs ryggraden. Rullar man då upp så kommer de kortare delarna av erector spinae jobba dynamiskt inom sitt område för att sen gå över till en statisk spänning.
Baken kan dock fortfarande röra sig bakåt och ju längre ned man kommer desto mer lär hamstrings och gluteus ta över. De starkare musklerna tar över och det blir inte värst mycket lumbarextension.

http://www.thebackclinic.co.uk/images/pelvis.gif

http://www.thebackclinic.co.uk/treatment.asp

z_bumbi
2007-02-26, 15:35
Baken kan dock fortfarande röra sig bakåt och ju längre ned man kommer desto mer lär hamstrings och gluteus ta över. De starkare musklerna tar över och det blir inte värst mycket lumbarextension.

http://www.thebackclinic.co.uk/images/pelvis.gif

http://www.thebackclinic.co.uk/treatment.asp

Du får "låsa" bäckenet med hjälp av häcken och hamstring innan du böjer dig nedåt.

Yes
2007-02-26, 15:45
Men då är du ju inne på ytterligare aktivering av de musklerna? Sen är det ju inte särskilt lätt att hålla koll på vilket läge bäckenet befinner sig i. Står man och böjer sig framåt vill ju liksom baken röra sig ut, ju mer desto längre ned man kommer.

Det är väl därför hyperextensions hjäler i den övre delen av rörelsen, där dessa effekter blir mindre. Vad jag förstått är det också resultatet man mätt upp med MedX-maskinerna.

z_bumbi
2007-02-26, 22:00
Men då är du ju inne på ytterligare aktivering av de musklerna?

Statisk aktivering. Vilket innebär att de jobbar långt under sin förmåga eftersom musklerna är starkare statiskt än dynamiskt och de är dessutom starkare än de flesta andra musklerna i kroppen även dynamiskt.

Sen är det ju inte särskilt lätt att hålla koll på vilket läge bäckenet befinner sig i.

Be någon kolla det, så svårt är det inte att lära sig den delen av utförandet. Rullandet brukar vara svårare..

Står man och böjer sig framåt vill ju liksom baken röra sig ut, ju mer desto längre ned man kommer.

Men nu ligger du ner och har låst bäckenet med häck och hamstrings, en viss skillnad.

Det är väl därför hyperextensions hjäler i den övre delen av rörelsen, där dessa effekter blir mindre. Vad jag förstått är det också resultatet man mätt upp med MedX-maskinerna.

Hjälper i vilken rörelse, att räta ut ryggen från framåtlutande till stående rakt upp? Det är en ganska komplicerad rörelse att mäta men jag gissar att alla som kört rakbensmarklyft a la lyftkran dvs inte skjuter tillbaka häcken känner av det i ländryggen och även märker att belastningen är störst på musklerna i ländryggen när man har ryggen parallellet med marken. Om musklerna skulle hjälpa till mer när man närmar sig toppen skulle fler troligtvis skada sig.

Yes
2007-02-27, 00:04
Statisk aktivering. Vilket innebär att de jobbar långt under sin förmåga eftersom musklerna är starkare statiskt än dynamiskt och de är dessutom starkare än de flesta andra musklerna i kroppen även dynamiskt.
Hur kan musklerna jobba långt under sin förmåga om de är starkare?

Be någon kolla det, så svårt är det inte att lära sig den delen av utförandet. Rullandet brukar vara svårare..
Det är små rörelser vi talar om - lumbaren rör sig trots allt inte så mycket.

Men nu ligger du ner och har låst bäckenet med häck och hamstrings, en viss skillnad.
Jag ser inte hur det gör någon avgörande skillnad. Du kanske kopplar ur höften lite mer, men det genom att gluteus och hamstrings får jobba hårdare.

Hjälper i vilken rörelse, att räta ut ryggen från framåtlutande till stående rakt upp? Det är en ganska komplicerad rörelse att mäta men jag gissar att alla som kört rakbensmarklyft a la lyftkran dvs inte skjuter tillbaka häcken känner av det i ländryggen och även märker att belastningen är störst på musklerna i ländryggen när man har ryggen parallellet med marken. Om musklerna skulle hjälpa till mer när man närmar sig toppen skulle fler troligtvis skada sig.
Lumbarextension, i det här fallet vid hyperextension(som jag utgår ifrån utförs i en såndär halvliggande ställning - principen borde dock gälla andra varianter).

Visst känner man av musklerna i ryggen vid raka mark. Exakt var belastningen blir störst är jag inte säker på. När jag börjar komma längre ned i rörelsen brukar jag känna av det mindre i ryggmusklerna och det sträcker snarare i hamstrings medan det känns som belastningen i ryggen ligger mer på kotorna(det visas även på bilden där nedre delen blir rundad). Min okvalificerade gissning är också att musklerna i ryggen utför mest statiskt arbete.

Sen är jag inte helt säker på vilken del av rörelsen det var frågan om. Jag förstår dock inte varför fler skulle skada sig om musklerna arbeta mer när man började närma sig toppen(ett faktum är ju dock att många drar sönder ryggen i marklyft...).

Mätning är komplicerat. Vad jag förstått gör dock MedX ett bra jobb av det, till skillnad från andra... Det finns för övrigt mycket att läsa på deras hemsida(jag har själv kollat igenom långtifrån allt):
http://www.medxonline.co.uk/index.php?id=77

Zivoz
2007-02-27, 00:14
bättre å rulla tror JAG då..

z_bumbi
2007-02-27, 14:07
Hur kan musklerna jobba långt under sin förmåga om de är starkare?

De jobbar statiskt så de behöver inte jobba lika hårt som de måste göra om du utför en dynamisk rörelse.

[QUOTE]Det är små rörelser vi talar om - lumbaren rör sig trots allt inte så mycket.

Det är ingen större vinkelförändring mellan enskilda kotor men utslaget på hela ryggraden blir större.

Jag ser inte hur det gör någon avgörande skillnad. Du kanske kopplar ur höften lite mer, men det genom att gluteus och hamstrings får jobba hårdare.

Hamstring och häcken jobbar alltså mindre.

Lumbarextension, i det här fallet vid hyperextension(som jag utgår ifrån utförs i en såndär halvliggande ställning - principen borde dock gälla andra varianter).

Det statiska arbetet för nedre delen av erector spinae blir större ju längre upp i rörelsen du kommer men det dynamiska som i alla fall jag är mest intresserad av förflyttas ju längs med ryggraden ju mer du rätar ut den.

jwzrd
2007-02-27, 14:22
Så många spetor, så lite kunskap, så stora munnar.

pejo
2007-02-27, 14:31
Så många spetor, så lite kunskap, så stora munnar.
Varför så bitter?

Hjälper det med en sån här: *cupid*

jwzrd
2007-02-27, 14:36
Varför så bitter?

Hjälper det med en sån här: *cupid*

Nej men det skulle hjälpa om fler insåg begränsningen i sin kunskap och när kunskap övergår i (god)tycke och preferenser.

Att Yes inte låter det bekymra honom att erektorerna - som i mitt fall kan hålla ryggen rak med 260kg hängande i armarna och därför - inte får särskillt stor belastning av ryggresningar gjorda med rak rygg utan gärna vältrar sig i tråden trots att z_bumbi försöker förklara.

Yes
2007-02-27, 15:39
Nej men det skulle hjälpa om fler insåg begränsningen i sin kunskap och när kunskap övergår i (god)tycke och preferenser.

Att Yes inte låter det bekymra honom att erektorerna - som i mitt fall kan hålla ryggen rak med 260kg hängande i armarna och därför - inte får särskillt stor belastning av ryggresningar gjorda med rak rygg utan gärna vältrar sig i tråden trots att z_bumbi försöker förklara.
Allvarligt jwzrd, gå och lägg dig. Du begriper ju inte ens vad det är jag pratar om. Vad jag kommenterade var följande rad som z_bumbi skrev:

"...det är en fördel för funktionen att få musklerna runt ryggraden, häcken och baksida lår att jobba tillsammans och inte var för sig."

Varpå min kommenterar gick ut på att om häcken, höften och baksida lår jobbar så får inte lumbarextensorerna ordentlig träning, mer än i en liten del av rörelsen. Hur det är med ryggrullningar och aktivering av erektorerna vet jag inte(däremot har jag faktiskt fått lära mig att man ska rulla med ryggen, vilket jag också brukar göra), den saken har jag ingen kunskap om. När det gäller det jag skrivit om är jag i varje fall lite påläst även om jag är långt ifrån expert på området.

För övrigt har jag försökt att inte uttrycka mig alltför självsäkert just för att det finns mycket om det här ämnet som jag ännu inte läst och jag har definitivt ingen järnkoll på anatomi. Men jag kanske automatiskt blir stor i käften när jag inte kan backa upp det jag skriver med en fet dubbelbiceps? Det är väl något jag får tänka på nästa gång jag länkar till 44 forskningsartiklar...

Fan, du beter dig verkligen pinsamt... men du får som du vill, jag ska inte skriva mer om den här saken.

obesogen
2007-02-27, 23:23
Jag har också diskuterat övningen med många. Det här med att rulla upp så att man kommer åt musklerna bättre "emellan diskarna" är jag inte 100% säker på. Vilka muskler pratar man om? Multifida rotatorer? Olika delar av erectorn? Varför inte då försöka flytta momentarmen från höften och göra rörelsen närmare det segmentet om man nu är ute efter just de musklerna så att inte lumbalen måste ta all stryk när man rullar upp? De muskler man ofta nämner som "musklerna mellan kotorna" har ju knappt någon momentarm och är lättare att hitta vid små korta muskelkontraktioner. Det man är ute efter är en flexion/extension i ryggen eller hur? Den är störst vid L5-S1 nivå (runt 20 grader normalt) och blir mindre och mindre ju högre upp mot bröstryggen man kommer. Vid T12-L1 nivå ligger det runt 12 grader, på T3-T4 nivå runt 4-6 grader för att sen öka upp i cervikalen. När man då rullar upp kommer belastningen öka väsentligt mellan två diskar, och då framförallt i lumbalen, iochmed att den är närmast rörelseaxeln. Medan när man låser ryggen genom att hålla ryggraden rak kommer belastningen hamna mer fördelat över ryggen.
Om man även har en viktplatta på bröstkorgen när man rullar så blir belastningen väsentligt högre, då ordentligt med extra vikt läggs långt från rörelseaxeln.
Vem instruerar ett rakt marklyft med rullning? Det är ju exakt samma rörelse som utförs. Och kom inte och säg nu att vid ryggresningar är bäckenet låst :)

Fartman
2007-02-27, 23:50
Jag brukar utföra mina hyperextensions med hakan mot halsen, alltså tvärt emot alla andra övningar som involverar korsryggen då iaf jag alltid är noga med att "hålla blicken högt". Vad tror ni kunniga om det utförandet?

Jag har förövrigt fått det från "Orsak och verkan" och har fastnat för det då det helt enkelt kändes mycket bra och "annorlunda" jämtemot ex marklyft.
Kan iofs också saxa in texten om övningsutförandet... (Källa: http://user.bahnhof.se/~bksport/tidningen/1987/67/orsak_o_verkan_del_2.htm)

"Hyperextension
Här har vi en nyckelövning för stabilitet i din övriga träning. En övning som få klarar av att utföra helt rätt utan instruktionshjälp. En otroligt viktig övning för att förebygga problem i korsryggen, vilket blir allt vanligare inom bodybuildingsporten.



Felaktig knäböjsteknik m fl övningar i kombination med felaktig hyperextension teknik skördar fler och fler offer. Vi återkommer till detta i augustinumrets avsnitt av "Orsak/Verkan" under Benträningen.

Utförande: Hemligheten bakom ett korrekt utförande är följande;

Bäckenkammen skall vara innanför hyperextensionställningen kant (det ben du känner frampå höften). Du kopplar här bort större delen av lårbiceps (Semitendinosus, Semimembranosus) och Gluteus Maximus (sätesmuskeln).
Håll ned hakan mot bröstet så att du får kontakt med nedre korsryggen hela tiden. Lyfter du huvudet förskjuts belastningen till gluteus, lårbiceps och till korsryggens övre del, vilket du inte behöver.
Sänk kroppen långsamt till 45 graders vinkel eller mindre. Se till att ha full spänning i korsryggen hela tiden. Dra dig upp till vågrätt läge. Obs!!! Håll in hakan hela tiden. Upprepa!
Använder du en vikt eller dylikt för att öka belastningen, skall du hålla den mot bröstet. Belasta inte nacken då detta ofelbart leder till fel teknik.
"

Liten Men Fet
2007-02-28, 01:33
Jag har också diskuterat övningen med många. Det här med att rulla upp så att man kommer åt musklerna bättre "emellan diskarna" är jag inte 100% säker på. Vilka muskler pratar man om? Multifida rotatorer? Olika delar av erectorn? Varför inte då försöka flytta momentarmen från höften och göra rörelsen närmare det segmentet om man nu är ute efter just de musklerna så att inte lumbalen måste ta all stryk när man rullar upp? De muskler man ofta nämner som "musklerna mellan kotorna" har ju knappt någon momentarm och är lättare att hitta vid små korta muskelkontraktioner. Det man är ute efter är en flexion/extension i ryggen eller hur? Den är störst vid L5-S1 nivå (runt 20 grader normalt) och blir mindre och mindre ju högre upp mot bröstryggen man kommer. Vid T12-L1 nivå ligger det runt 12 grader, på T3-T4 nivå runt 4-6 grader för att sen öka upp i cervikalen. När man då rullar upp kommer belastningen öka väsentligt mellan två diskar, och då framförallt i lumbalen, iochmed att den är närmast rörelseaxeln. Medan när man låser ryggen genom att hålla ryggraden rak kommer belastningen hamna mer fördelat över ryggen.
Om man även har en viktplatta på bröstkorgen när man rullar så blir belastningen väsentligt högre, då ordentligt med extra vikt läggs långt från rörelseaxeln.
Vem instruerar ett rakt marklyft med rullning? Det är ju exakt samma rörelse som utförs. Och kom inte och säg nu att vid ryggresningar är bäckenet låst :)

Men det inser ju vem som helst att man inte kan jämföra dessa två övningar när dom belastar ryggen så olika mycket. Jag skulle nog rulla upp ryggen i marklyft om jag använde samma vikter som i hyperextensioner.

LarsK
2007-02-28, 10:46
Hyperextensions är utdömt av Eric Cressey. Inte bra för ryggen. Sök på t-nation.com

tano
2007-02-28, 11:03
Hyperextensions är utdömt av Eric Cressey. Inte bra för ryggen. Sök på t-nation.com

Fast han hänvisar ju i sin tur till McGill...

Det är väl också skillnad på ryggresningar och hyperextensions? (inte för att jag gör något av det men men)

Yes
2007-02-28, 11:51
Och kom inte och säg nu att vid ryggresningar är bäckenet låst :)
Hoppas du är grov, med svällande biceps, annars får man inte skriva sådär...

LarsK
2007-02-28, 11:59
tano: vem litar du mer på, kolo eller McGill? Grabben vet vad han pratar om. Han är i allafall den enda jag lyssnar på inom proffscircusen.

tano
2007-02-28, 13:07
tano: vem litar du mer på, kolo eller McGill? Grabben vet vad han pratar om. Han är i allafall den enda jag lyssnar på inom proffscircusen.

Stackars dig :/

Jag lägger helt klart mycket trovärdighet bakom det som skrivs av Cressey och McGill. Därför tror jag det är sant att det blir mycket påfrestning på ryggraden vid hyperextensioner.

Förövrigt är kolo en person? :smash: Finns väl någon som skriver här som kan saker också...

Liten Men Fet
2007-02-28, 13:27
Stackars dig :/

Jag lägger helt klart mycket trovärdighet bakom det som skrivs av Cressey och McGill. Därför tror jag det är sant att det blir mycket påfrestning på ryggraden vid hyperextensioner.

Förövrigt är kolo en person? :smash: Finns väl någon som skriver här som kan saker också...

Pratar vi då om hyperextensioner utan extra vikt eller med 50 kg i famnen? Har mycket svårt att tro att ryggraden skulle ta skada av att arbeta så utan att extra belastning än kroppsvikten.

tano
2007-02-28, 14:26
Pratar vi då om hyperextensioner utan extra vikt eller med 50 kg i famnen? Har mycket svårt att tro att ryggraden skulle ta skada av att arbeta så utan att extra belastning än kroppsvikten.

Som jag förstått det är det inte själva böjjen som är det dåliga. Det är översträckningen bakåt i det övre läget. Så hyperextensioner sämre än vanliga ryggresningar.

Fast sedan är väl McGill inte så mycket för någon böjjning av ryggraden, så ska man följa hans råd bör man göra andra övningar.

Liten Men Fet
2007-02-28, 14:41
Som jag förstått det är det inte själva böjjen som är det dåliga. Det är översträckningen bakåt i det övre läget. Så hyperextensioner sämre än vanliga ryggresningar.

Fast sedan är väl McGill inte så mycket för någon böjjning av ryggraden, så ska man följa hans råd bör man göra andra övningar.

ok, men som jag gör hyperextensioner i lutande ställning så slutar jag när kroppen är rak eller bara lätt svankad. Dom flesta gör nog så och då är ju översträckningen bakåt obefintlig.

Guddi
2007-03-01, 01:38
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=80758&page=2&highlight=rulla
Börja läsa från post 29...

Liten Men Fet
2007-03-01, 11:38
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=80758&page=2&highlight=rulla
Börja läsa från post 29...

Det sa mig ungefär att jag inte ska lasta massa vikt och rulla upp men det kan jag ju räkna ut mer röven. Jag kör övningen som uppvärmning och utan vikter och utan att översträcka och det kommer jag nog fortsätta med eftersom det är den enda övningen jag kan göra där jag använder ryggen i hela sitt rörelseomfång, från krumat till lätt svankat. Har inte tillgång till cabelrodd nu.
På tal om det förespråkar du att man ska ha en helt rakt rygg hela tiden i cabelrodden också?

Yes
2007-03-01, 11:49
På tal om det förespråkar du att man ska ha en helt rakt rygg hela tiden i cabelrodden också?
Det är väl ingen som (medvetet) böjer ryggen i kabelrodd? Okej att man fäller ryggen framåt men man bör väl ändå hålla den rak? När jag kört kabelrodd och tappat tekniken lite har det iaf inte kännts bra.

Liten Men Fet
2007-03-01, 11:54
Det är väl ingen som (medvetet) böjer ryggen i kabelrodd? Okej att man fäller ryggen framåt men man bör väl ändå hålla den rak? När jag kört kabelrodd och tappat tekniken lite har det iaf inte kännts bra.

Mnja jag går så långt fram som möjligt och då bli ju ryggen lätt krummad, jag har aldrig någonsin haft några problem att köra tungt så. Vad jag förståt så förespråkar både allan och arne p att man ska köra så att ryggen får jobba i hela sitt rörelseomfång i just kabelrodden.

z_bumbi
2007-03-01, 12:03
Jag har också diskuterat övningen med många. Det här med att rulla upp så att man kommer åt musklerna bättre "emellan diskarna" är jag inte 100% säker på. Vilka muskler pratar man om? Multifida rotatorer? Olika delar av erectorn? Varför inte då försöka flytta momentarmen från höften och göra rörelsen närmare det segmentet om man nu är ute efter just de musklerna så att inte lumbalen måste ta all stryk när man rullar upp? De muskler man ofta nämner som "musklerna mellan kotorna" har ju knappt någon momentarm och är lättare att hitta vid små korta muskelkontraktioner.

Jag pratar vad jag vet aldrig om några muskler mellan diskarna utan mellan kotorna dvs delar av erectorn, jag vill få dessa att jobba dynamiskt.

Anledningen till att man inte kör delar av ryggraden var för sig är att i alla fall jag vill att ryggraden ska ha ett bra avfyrningsmönster för musklerna, precis som i många andra övningar är det ingen mening att hacka upp en rörelse eftersom man då kanske inte kan aktivera musklerna på rätt sätt när man behöver dem.

Det man är ute efter är en flexion/extension i ryggen eller hur? Den är störst vid L5-S1 nivå (runt 20 grader normalt) och blir mindre och mindre ju högre upp mot bröstryggen man kommer. Vid T12-L1 nivå ligger det runt 12 grader, på T3-T4 nivå runt 4-6 grader för att sen öka upp i cervikalen. När man då rullar upp kommer belastningen öka väsentligt mellan två diskar, och då framförallt i lumbalen, iochmed att den är närmast rörelseaxeln. Medan när man låser ryggen genom att hålla ryggraden rak kommer belastningen hamna mer fördelat över ryggen.

Momentarmen är ju inte så lång där rörelsen sker när du rullar upp så blir belastningen så mycket större?
Vid låst rygg så får du däremot en längre momentarm, hela rörelsen sker på ett ställe dvs i höften, man klarar av flera repetioner och/eller mer vikt. De muskler som tröttnar först är nedre delen av ryggen och resten av ryggen kommer att vara pigg och inte få så mycket träning.

Om man även har en viktplatta på bröstkorgen när man rullar så blir belastningen väsentligt högre, då ordentligt med extra vikt läggs långt från rörelseaxeln.

Ingenstans i den här tråden har i alla fall jag pratat om viktplatta även om jag tycker att någon som utför övningen med bra teknik och behöver styrkan kan använda en mindre viktplatta för att öka belastningen.

Vem instruerar ett rakt marklyft med rullning? Det är ju exakt samma rörelse som utförs.

Westside barbell club, jag tycker dock inte det är vettigt särskilt inte på deras belastningar. :D

Och kom inte och säg nu att vid ryggresningar är bäckenet låst :)

Vad är det för fel på det påståendet? Det är ju dels sant vid en typ av utförande och dels det som många missar när de kör den varianten med höftkammen uppe på ställningen.

Yes
2007-03-01, 12:18
Mnja jag går så långt fram som möjligt och då bli ju ryggen lätt krummad, jag har aldrig någonsin haft några problem att köra tungt så. Vad jag förståt så förespråkar både allan och arne p att man ska köra så att ryggen får jobba i hela sitt rörelseomfång i just kabelrodden.
Riktigt så har inte jag uppfattat Arne och Allan. Jag tolkar det iaf som att gå så långt fram som möjligt fast utan att krumma ryggen. De får dock gärna rätta mig om jag förstått fel. Annars tycker jag det även går att följa med fram med axlarna utan att krumma ryggen(nämnvärt).

För egen del är jag lite svag i bröstryggen vilket jag måste tänka på vid dylika övningar. Är jag inte nogrann(riktigt nogrann) får jag ont. Det blir som en "låsning" i bröstryggen vilket jag märker om jag står framåtlutad och försöker räta ut ryggen - blir en huggande smärta då. Om jag verkligen tänker på utförandet får jag inga problem, men med lite slarv känner jag alltid av det efteråt.

Antagligen beror det på svaghet och dålig hållning och att jag omedvetet tränat så ett tag. Jag tror alltså att även om du inte känner av det nu kan det mycket väl komma senare. Men det är bara vad jag tror baserat på mina erfarenheter, kan ju annars vara något knasigt med min rygg.

Liten Men Fet
2007-03-01, 12:58
Riktigt så har inte jag uppfattat Arne och Allan. Jag tolkar det iaf som att gå så långt fram som möjligt fast utan att krumma ryggen. De får dock gärna rätta mig om jag förstått fel. Annars tycker jag det även går att följa med fram med axlarna utan att krumma ryggen(nämnvärt).

För egen del är jag lite svag i bröstryggen vilket jag måste tänka på vid dylika övningar. Är jag inte nogrann(riktigt nogrann) får jag ont. Det blir som en "låsning" i bröstryggen vilket jag märker om jag står framåtlutad och försöker räta ut ryggen - blir en huggande smärta då. Om jag verkligen tänker på utförandet får jag inga problem, men med lite slarv känner jag alltid av det efteråt.

Antagligen beror det på svaghet och dålig hållning och att jag omedvetet tränat så ett tag. Jag tror alltså att även om du inte känner av det nu kan det mycket väl komma senare. Men det är bara vad jag tror baserat på mina erfarenheter, kan ju annars vara något knasigt med min rygg.

Jag krummar ju inte ryggen aktivt men när jag sträcker mig framåt långt så blir ryggen lätt krummad, så det är väl ungefär samma utförande som du gör jag går kanske ovanligt långt fram nu när jag tänker efter.
Jag kanske uttryckte mig slarvigt i förra inlägget.
Jag har kört rodd så i snart ett decenium och jag har aldrig känt något obehag av det, ryggen är nog det jag är starkast i och dom första åren var träningen baserad på kabelrodd och latsdrag. (tyvärr)

Yes
2007-03-01, 13:01
Okej, då menar vi säkert ett snarlikt utförande. Sen lär det väl vara skillnad om du är stark i ryggen och jag fått jobba med en dålig hållning vilket säkert gjort utförandet sämre.

Guddi
2007-03-01, 13:04
Det sa mig ungefär att jag inte ska lasta massa vikt och rulla upp men det kan jag ju räkna ut mer röven. Jag kör övningen som uppvärmning och utan vikter och utan att översträcka och det kommer jag nog fortsätta med eftersom det är den enda övningen jag kan göra där jag använder ryggen i hela sitt rörelseomfång, från krumat till lätt svankat. Har inte tillgång till cabelrodd nu.
På tal om det förespråkar du att man ska ha en helt rakt rygg hela tiden i cabelrodden också?http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?p=1896433#post1896433

Du får ursäkta att jag bara postar länkar, har en väldig massa att göra och kan inte tillåta mig själv att fastna här inne på kolo :Virro

Liten Men Fet
2007-03-01, 13:48
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?p=1896433#post1896433

Du får ursäkta att jag bara postar länkar, har en väldig massa att göra och kan inte tillåta mig själv att fastna här inne på kolo :Virro

Det är ok, men då tolkar jag som att du tycker det här utförandet är bäst:
http://www.exrx.net/WeightExercises/BackGeneral/CBStraightBackSeatedRow.html

Du får ursäkta men jag är väldigt tveksam till hela den här grejen med att inte krumma ryggen det minsta, speciellt i sittande rodd där belastningen till stor del drar isär ryggen istället för att pressa ihop diskarna.
Mjnaa jag håller mig nog till det jag gjort tidigare.

obesogen
2007-03-01, 15:42
Jag pratar vad jag vet aldrig om några muskler mellan diskarna utan mellan kotorna dvs delar av erectorn, jag vill få dessa att jobba dynamiskt.

Om du nu vill få dessa delar att jobba dynamiskt, varför tar du inte en psoaskudde eller dylikt och sätter bröstkorgen högre upp så att du slipper belasta lumbalen så mycket? Eller menar du dynamiskt från lumbalen? Det argumentet faller ju lite om du menar delarna som inte urspringer från höftkammen.

Anledningen till att man inte kör delar av ryggraden var för sig är att i alla fall jag vill att ryggraden ska ha ett bra avfyrningsmönster för musklerna, precis som i många andra övningar är det ingen mening att hacka upp en rörelse eftersom man då kanske inte kan aktivera musklerna på rätt sätt när man behöver dem.

Hur menar du nu? När behöver man dom på det sättet? När man gör något man inte borde, dvs lyfta något tungt med krummad rygg?


Momentarmen är ju inte så lång där rörelsen sker när du rullar upp så blir belastningen så mycket större?
Vid låst rygg så får du däremot en längre momentarm, hela rörelsen sker på ett ställe dvs i höften, man klarar av flera repetioner och/eller mer vikt. De muskler som tröttnar först är nedre delen av ryggen och resten av ryggen kommer att vara pigg och inte få så mycket träning.
På vilket repsantal blir genomsnitsindividen trött av att göra ryggresningar med krummad eller rak rygg? Det handlar ju inte om 12-15 reps direkt. Jag har en seniorgrupp där alla är över 75 som jag tränar och de kan alla göra över 25 ryggresningar, oavsett rak eller krummad rygg, och de har inte tränat i mer än 2 månader. Om man pressade en vanlig otränad 16-åring skulle han kunna göra betydligt fler.
Det beror väll på vilken momentarm man pratar om eller hur? Momentarmen på de musklerna du vill jobba med, dvs vanligtvis någonstans från övre lumbal och uppåt, pratade jag inte om i det avseendet, där missförstod du. Ryggraden består ju inte av en led så det blir komplext och alltså många små momentarmar, dock kommer belastningen öka avsevärt ju längre ner på lumbalen man kommer, där momentarmen är som störst,oavsett rak rygg eller inte, dock kommer den vara högre mellan tex L4-L5 nivå när ryggen är krummad mot när den är rak, och ungefär var brukar man få ett diskbråck?


Ingenstans i den här tråden har i alla fall jag pratat om viktplatta även om jag tycker att någon som utför övningen med bra teknik och behöver styrkan kan använda en mindre viktplatta för att öka belastningen.

Belastningen var? Har du någonsin tränat någon som blivit tröttare i bröstryggen innan de känt av i ländryggen när de lyft med krummad rygg? Det har inte jag.



Vad är det för fel på det påståendet? Det är ju dels sant vid en typ av utförande och dels det som många missar när de kör den varianten med höftkammen uppe på ställningen.

Vilken typ av utförande då? Du kan omöjligt låsa bäckenet fullt, även om du skulle låsa det bättre om du satte ett spänne över hela bäckenet, men det är det ju ingen som gör eller hur? Det kommer ofrånkomligen bli några grader framåtroterat och SI-leden kommer antagligen också hänga med i några grader.

z_bumbi
2007-03-01, 17:51
Om du nu vill få dessa delar att jobba dynamiskt, varför tar du inte en psoaskudde eller dylikt och sätter bröstkorgen högre upp så att du slipper belasta lumbalen så mycket? Eller menar du dynamiskt från lumbalen? Det argumentet faller ju lite om du menar delarna som inte urspringer från höftkammen.

Varför skulle argumentet falla? Jag menar en dynamisk rörelse längs med hela ryggraden och då innefattar det delar som fäster på höftkammen liksom delar som inte gör det. Att dela upp rörelsen i flera små är självklart en möjlighet men jag ser inte riktigt meningen med den.

Hur menar du nu? När behöver man dom på det sättet? När man gör något man inte borde, dvs lyfta något tungt med krummad rygg?

Jag använder mina ryggmuskler när jag tränar, lyfter soffor, byter däck på bilen, lyfter ut batteriet ur bilen, flyttar en och annan boklåda osv. Om jag hade haft möjlighet skulle jag kanske spela fotboll (iofs inte så troligt), träna judo, fortsatt med volleybollen etc.
Ibland får man krummad rygg när man använder kroppen och det går inte att undvika (du sysslar väl med rörelseträning så det här är inga nyheter) men det var inte det jag främst syftade utan ett sätt att få musklerna att jobba längs hela ryggen, dels för att upprätthålla rörligheten och dels alltså för att bli starkare. Statisk träning får jag när jag kör böj, raka mark, marklyft, ryckböj osv och rullande ryggresningar är ett komplement till de övningarna. Det är självklart ingen tung övning.

På vilket repsantal blir genomsnitsindividen trött av att göra ryggresningar med krummad eller rak rygg? Det handlar ju inte om 12-15 reps direkt. Jag har en seniorgrupp där alla är över 75 som jag tränar och de kan alla göra över 25 ryggresningar, oavsett rak eller krummad rygg, och de har inte tränat i mer än 2 månader. Om man pressade en vanlig otränad 16-åring skulle han kunna göra betydligt fler.

Bra tränade 75-åringar som gör ryggresningar på en horisontell ställning upp till 25 reps med rullande utförande med bibehållen bra teknik i alla reps. Jag antar ingen av dem ligger speciellt högt vad gäller BMI?

Jag har haft nybörjare som inte har klarat 10 reps med rak rygg efter några tillfällen utan att komma nära failure.

Det beror väll på vilken momentarm man pratar om eller hur? Momentarmen på de musklerna du vill jobba med, dvs vanligtvis någonstans från övre lumbal och uppåt, pratade jag inte om i det avseendet, där missförstod du. Ryggraden består ju inte av en led så det blir komplext och alltså många små momentarmar, dock kommer belastningen öka avsevärt ju längre ner på lumbalen man kommer, där momentarmen är som störst,oavsett rak rygg eller inte, dock kommer den vara högre mellan tex L4-L5 nivå när ryggen är krummad mot när den är rak, och ungefär var brukar man få ett diskbråck?

"Momentarmen är ju inte så lång där rörelsen sker när du rullar upp så blir belastningen så mycket större?" Det är det moment jag är intresserad av för riskerna är ju störst där rörelsen sker.

Ja momentet runt en led längre ner i ryggen blir större oavsett teknik men med lite mekanik involverat så ser man att en rak rygg gör att man får en längre momentarm, är då skillnaden runt en viss led så mycket större om man kör med rak rygg med en 20 kaka jämfört att köra med rullande rygg utan (En troligtvis ganska normal styrkeskillnad i övningen)?

Belastningen var? Har du någonsin tränat någon som blivit tröttare i bröstryggen innan de känt av i ländryggen när de lyft med krummad rygg? Det har inte jag.

Ja det har jag men det var nog ett specialfall men inte många som tycker rak rygg är särskilt jobbigt för bröstryggen men när man kör rullande utförande så känner en del av det i bröstryggen.

Vilken typ av utförande då? Du kan omöjligt låsa bäckenet fullt, även om du skulle låsa det bättre om du satte ett spänne över hela bäckenet, men det är det ju ingen som gör eller hur? Det kommer ofrånkomligen bli några grader framåtroterat och SI-leden kommer antagligen också hänga med i några grader.

Jag har inte sagt att utförandet är lätt men har man styrka i kroppen nog för att med lätthet köra 25 reps i ryggresningar med rullande utförande (Vilket de flesta enligt dig har) så bör man ha möjlighet att kontrahera hamstrings så mycket att man i princip låser bäckenet. Självklart handlar det om individskillnaden och visst kommer det att diffa någon grad hit eller dit men det är stor skillnad på att låta bäckenet rulla med och att kontrahera hamstring och häcken innan och därmed minimera rörelsen. Om man vill koppla bort hamstrings och häcken ur den dynamiska rörelse så får man alltså lära sig lite kroppskontroll.

obesogen
2007-03-01, 22:12
Jag använder mina ryggmuskler när jag tränar, lyfter soffor, byter däck på bilen, lyfter ut batteriet ur bilen, flyttar en och annan boklåda osv. Om jag hade haft möjlighet skulle jag kanske spela fotboll (iofs inte så troligt), träna judo, fortsatt med volleybollen etc.
Ibland får man krummad rygg när man använder kroppen och det går inte att undvika (du sysslar väl med rörelseträning så det här är inga nyheter) men det var inte det jag främst syftade utan ett sätt att få musklerna att jobba längs hela ryggen, dels för att upprätthålla rörligheten och dels alltså för att bli starkare. Statisk träning får jag när jag kör böj, raka mark, marklyft, ryckböj osv och rullande ryggresningar är ett komplement till de övningarna. Det är självklart ingen tung övning.


Statisk träning? Ingen av övningarna du nämde är statiska övningar. Självklart är dom dynamiska även om du inte har lika långt rörelsemoment i ryggraden. Självklart får man ibland krummad rygg när man gör något, det ser jag dock inte som något argument för att man ska träna den rörelsen. Man ska i möjligaste mån undvika att göra saker med krummad rygg. Men när det nu händer, försöker man inte ha ryggen så nära kroppen som möjligt och försöka använda sig av benen istället för ryggen? Hur ofta har man ryggen så långt från kroppen som vid en ryggresning? När har man den momentarmen? Hur många har inte pajat ryggen när de lyft soffor, eller bytt däck på bilen? Dåliga argument. Och det beror ofta heller inte på att de varit svaga i den rörelsen, snarare att de lyft soffan med krummad rygg för långt från kroppen, och pang sa det. Föresten, hur funktionell är en ryggresning, Hur ofta gör man den rörelsen vardagen?


Bra tränade 75-åringar som gör ryggresningar på en horisontell ställning upp till 25 reps med rullande utförande med bibehållen bra teknik i alla reps. Jag antar ingen av dem ligger speciellt högt vad gäller BMI?

Jag har haft nybörjare som inte har klarat 10 reps med rak rygg efter några tillfällen utan att komma nära failure.


Ja sa aldrig nått om horisontell ställning. 45 graders lutning. Någon har väll runt 27-28 i BMI, så det är inga jättar. Men om dom nu hade varit det, typ säg runt 40, då hade jag verkligen inte instruerat dom att rulla upp. Varför ska man rulla upp om man bara klarar 5?


Ja momentet runt en led längre ner i ryggen blir större oavsett teknik men med lite mekanik involverat så ser man att en rak rygg gör att man får en längre momentarm, är då skillnaden runt en viss led så mycket större om man kör med rak rygg med en 20 kaka jämfört att köra med rullande rygg utan (En troligtvis ganska normal styrkeskillnad i övningen)?

Menar du att folk klarar att köra ungefär lika många raka ryggresningar med en 20 kaka som utan kaka och rullandes? Det är inget fenomen jag stött på. Nu pratar jag dock endast om personlig erfarenhet och de jag tränat, så det kan ju vara helt åt skogen, men jag upplever det inte alls så.


Ja det har jag men det var nog ett specialfall men inte många som tycker rak rygg är särskilt jobbigt för bröstryggen men när man kör rullande utförande så känner en del av det i bröstryggen.


Precis, så upplever det jag med. Många känner något mer i ländryggen vid rak, men ingen känner särkilt mycket alls i bröstryggen vid rullning. Det finns väll bättre övningar för styrka i bröstryggen?


Jag har inte sagt att utförandet är lätt men har man styrka i kroppen nog för att med lätthet köra 25 reps i ryggresningar med rullande utförande (Vilket de flesta enligt dig har) så bör man ha möjlighet att kontrahera hamstrings så mycket att man i princip låser bäckenet. Självklart handlar det om individskillnaden och visst kommer det att diffa någon grad hit eller dit men det är stor skillnad på att låta bäckenet rulla med och att kontrahera hamstring och häcken innan och därmed minimera rörelsen. Om man vill koppla bort hamstrings och häcken ur den dynamiska rörelse så får man alltså lära sig lite kroppskontroll.

Självklart, och då är det mycket lättare att låsa bäckenet i rak ryggresning tycker jag.

Batman
2007-03-05, 02:08
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=80758&page=2&highlight=rulla
Börja läsa från post 29...

Jaha där var det iaf ett par personer som påstod att det inte är bra för diskarna att rulla upp.

Finns det någon typ av bevis för dom beläggen ?

Lellan
2007-03-05, 10:25
Är det bara jag som utför övningen olika beroende på hur ställningen man använder är beskaffad?

Finns ju de man kan ställa in till perfektion, för att passa ens egen kropp och så de där man inte har så mkt spelrymme... tex minns jag en där mina ben var i vägen och jag alltid hamnade för långt upp hur jag än grejade. Finns väl typ liggande med band också (minns från min barndom typ) men eftersom jag inte sett dem på senare tid kanske de inte var så bra..

Guddi
2007-03-05, 10:36
Det är ok, men då tolkar jag som att du tycker det här utförandet är bäst:
http://www.exrx.net/WeightExercises/BackGeneral/CBStraightBackSeatedRow.html

Du får ursäkta men jag är väldigt tveksam till hela den här grejen med att inte krumma ryggen det minsta, speciellt i sittande rodd där belastningen till stor del drar isär ryggen istället för att pressa ihop diskarna.
Mjnaa jag håller mig nog till det jag gjort tidigare.Dom säras när du släpper efter men så fort du rätar upp kroppen igen så kommer dina muskler att skapa en kraft som är större än den som särar på dig och då är det bland annat din ryggrad med diskar som blir hoptryckta.

Kroppen fungerar så att när men flekterar ryggen mer än 45 grader så kommer erector muskeln att minska på sin aktivering och några grader flektion till så är den helt avslappnad (kallas ”flexion-relaxation phenomenon”). Du kommer helt enkelt missa träningen i den muskeln som du vill träna och andra muskler som egentligen inte har någon bra utgångsposition för att räta upp ryggen får göra det istället. Detta leder till ökad belastning på diskarna och ligament i ryggen.

Jaha där var det iaf ett par personer som påstod att det inte är bra för diskarna att rulla upp.

Finns det någon typ av bevis för dom beläggen ?Det finns inte någon undersökning som jämfört de två övningarna och sen visat att rulla leder till fler skador. Detta är en i stort sett omöjlig undersökning att göra då skador i lumbalen nästan alltid beror på upprepad belastning och upprepad flektion. Om man då vill undersöka detta måste man se till att personerna utför sina övningar många gånger under lång tid och att de samtidigt inte flekterar eller belastar ryggen på sin fritid.

De belägg som däremot finns (och jag känner till) är de som jag tar upp i tråden jag länkade till ovan och det som jag tar upp tidigare i detta inlägg. Det finns även studier som visat på klart samband mellan att flektera lumbalen mycket på jobbet och att man har ont i ryggen. Här kan man förstås diskutera hur mycket extra 20-30 flektioner i en övning på gymmet bidrar men det är som sagt upprepad flektion, framförallt med belastning som leder till diskbråk.

Det finns som du märker andra som tycker att man ska böja ryggen och de har sina argument. Du får dra din egen slutsats till vad du tycker/tror är bäst för dig.