handdator

Visa fullständig version : OBH Nordica 7102 Quickgrill Easy Clean


oath5
2007-02-25, 15:05
Flyttar till ett eget place nästa vecka, och har kikat lite på denna grill! Nån som har en likadan som kan rekommendera den?

William
2007-02-25, 15:23
Jag har en sådan. För mig blev den hyfsat välanvänd i början men som det vanligtvis brukar bli, ligger den bara och dammar utan att ha blivit använd i flera månader.

Namnet är lite missvisande, den är inte så easy att rengöra som man tror. Det funkar mer eller mindre bra med en vanlig stek/grillpanna och det går mkt snabbare att rengöra.

coxie
2007-02-25, 15:50
Har en, easy clean my ass.

Vanlig refflad stekpanna funkar mycket bättre och är mycket lättare att göra rent.

Cerberus
2007-02-25, 16:06
finns det någon bra elgrill? funderar på att köpa en själv nämligen.

Halldin
2009-06-20, 15:37
Bümp

He-man
2009-06-20, 15:49
Jag håller med de andra som har en. Tycker inte den är så märkvärdig, vist den gör jobbet och det går relativt snabbt, men med fasit i hand skulle jag hellre föredra en räfflad stekpanna som coxie rekommenderade.

Min har väll blivit använd på sin höjd 5 ggr och då har jag haft den i säkert 2-3 år nu.

Halldin
2009-06-20, 15:53
Räfflad stekpanna, det är väl inte bara för grillmärken man köper en sån här?

He-man
2009-06-20, 16:28
Nja, grillsmaken tycker jag inte heller blir något speciell, men jag kanske gör något fel när jag grillar :)

Den är väll också bra om man vill steka kött med mindre fett, eftersom en hel del fett rinner av och sammlas upp i en "plastskål"

saab900
2009-06-20, 17:13
OBH Nordica gör dyyyra prylar om inte annat, men en del värdesätter ju sådant också, men budgetalternativ finns annars.

Rickard
2009-06-20, 17:18
Jag har en sådan grill och tycker att den är lätt att rengöra, skrapar man av den direkt efter grillning är det inga problem.

Och jag använder den dagligen, tycker att det är galet smidigt att bara slänga in köttet och ha det klart på ett par minuter. Och köttet blir saftigare än om man steker det.

Halldin
2009-06-20, 17:36
Olika bud här, om den är jobbig att rengöra blir det ju lätt att man inte använder den förstås.

He-man
2009-06-22, 21:47
Olika bud här, om den är jobbig att rengöra blir det ju lätt att man inte använder den förstås.

Äh, egentligen ska du inte lyssna på mig. Jag är inte en sån typ som gillar att laga mat och är ganska lat över huvud taget när det gäller rengöring och disk. :D

Det beror säkert en hel del på vad man har för inställning till matlagning osv. Den med lite mer vana i köket kanske uppskattar den mer för att det gör matlagningen smidigare. För mig som avskyr matlagning över huvud taget spelar det ingen roll om jag gör det på spisen eller i ett förvuxet våffeljärn.

Edit: Jag tror faktiskt att jag till och med ska ge grillen en till chans, jag återkommer när jag har använt den minst 5 gånger till! :thumbup:

The Draf
2009-06-23, 13:35
Jag går mellanmjölkens väg. Den är svår att rengöra men supersaftiga kycklingfileér på 7 minuter är svårt att argumentera mot.

Halldin
2009-06-24, 21:09
Som tur är så råkade min syster ha en, så ämnar att låna den och återkomma med ett omdöme.

Enligt henne blir det i alla fall bra resultat och att den är lätt att diska, dock använder hon den inte speciellt ofta.

Halldin
2009-07-11, 14:37
Försök #1: Entrécote utan smör på, kryddor tillsattes efteråt.
Resultat: Smakade absolut ingenting och luktade ganska äckligt.

Försök #2: Kycklingfiléer med smör och kryddor.
Resultat: Bättre, men det smakar inte helt klockrent.

Jag är glad att jag kunde testa produkten före, hade nog blivit missnöjd och inte använt den annars.

Det är möjligt att det blir helt ok om man marinerar kycklingen innan, orkar jag ej testa just nu dock.

He-man
2009-07-11, 22:15
Jag har bara provat att marinera en gång med sån där santamaria grillmarinad. Jag älskar den till grillat kött tillagat i kolgrill, men med quickgrill smakade det jätteäckligt, men det är väll för man är så van grillsmaken från en vanlig grill tillsammans med den marinaden.

Halldin
2009-07-12, 13:21
Nu gjorde jag kycklingen på 8 minuter istället för 10, den hade fått ligga i olivoljemarinad med vitlök, salt och peppar i kanske 30-40 minuter.

Detta smakade väldigt mycket bättre, rentav gott.
Vore effektivt att göra kött i bulk såhär, men vet inte hur lyckat det blir att värma.

isterbuk
2010-07-01, 13:51
BUMPAR den här tråden.

Tips på bra elgrillar, bordsvarianten

OBH's verkar ju inte vara någon större hit, eller?

Halldin
2010-07-01, 13:56
Det blir lätt en dammsamlare, jao.

Halldin
2010-07-01, 14:17
För att förtydliga gäller det nog bordsgrillar a'la el generellt, tror ändå OBHn är en av de bättre på området.

Men jag tycker inte det gör livet så mycket enklare som man kan tro innan, det kräver även rätt mycket i form av marinader, fett etc. för att det inte ska smaka skosula.

isterbuk
2010-07-01, 20:55
För att förtydliga gäller det nog bordsgrillar a'la el generellt, tror ändå OBHn är en av de bättre på området.

Men jag tycker inte det gör livet så mycket enklare som man kan tro innan, det kräver även rätt mycket i form av marinader, fett etc. för att det inte ska smaka skosula.

Ok, tack för svar :) Tror jag skiter i bordsgrill det var mest för enkelhetens skull jag ville ha en men efter att ha läst lite här och var verkar det ju inte vara så enkelt och smärtfritt som det vill verka.

anton2000
2010-07-01, 22:33
Jag köpte en obh nordica buffalo bbq 2000 idag. Testade att grilla marinerad fläskytterfilé och det blev faktiskt väldigt bra. Inte lika bra som kolgrill men ändå saftigt och mört. Osar bara litegrann så den är okej på balkongen och även inomhus.
Blir nog grillat varje dag nu för min del :)

Nils.R
2010-07-02, 06:48
Elgrillar är grymt nice att grilla burgare på iaf, svärdfisk funkade fint med.
Mer än så har jag inte testat att göra på en.

3eo
2010-07-02, 07:08
Har haft min Cuisinart GR4 elgrill ett år snart och är väldigt nöjd att jag inte snålade. Klart den bästa elgrillen jag testat. Tycker köttet blir klart mer likt grillat än från någon annan elgrill jag testat. Inkl. OBH nordicas varianter. Enda nackdelen är ju att när man grillar något fett eller kött med marinad så ryker det ju en hel del.

http://www.tretti.se/hushallsapparater/matlagning/kontaktgrillar/cuisinart-gr4e

Halldin
2010-07-02, 07:19
Har haft min Cuisinart GR4 elgrill ett år snart och är väldigt nöjd att jag inte snålade. Klart den bästa elgrillen jag testat. Tycker köttet blir klart mer likt grillat än från någon annan elgrill jag testat. Inkl. OBH nordicas varianter. Enda nackdelen är ju att när man grillar något fett eller kött med marinad så ryker det ju en hel del.

http://www.tretti.se/hushallsapparater/matlagning/kontaktgrillar/cuisinart-gr4e
Vad är det som gör den där bättre än OBHn?

3eo
2010-07-02, 08:01
Vad är det som gör den där bättre än OBHn?

Jag tycker det blir bättre grillyta än polarens easygrill. Får tillägga att jag är rätt kräsen. Den är även större och kan tillaga mer saker samtidigt.
Sen är det mycket mer inställningsmöjligheter i.o.m att det både kommer med släta- och grillplattor så man kan byta beroende på vad man tillagar. Går även fälla upp grillen helt så man har två ytor. Dvs. behöver inte användas som kontaktgrill. Sen är "topplocket" ställbart så det är smidigt att grilla paninis etc.

Osten80
2010-07-02, 08:02
OBH Nordica gör dyyyra prylar om inte annat, men en del värdesätter ju sådant också, men budgetalternativ finns annars.

Jag trodde att det var ett snikmärke.

grondahl
2010-07-02, 08:22
Finns det någon som helst orsak att välja en elgrill före en redig grillpanna? Förutom att man kan köra elgrillen på balkongen?

isterbuk
2010-07-02, 08:42
Hmmm.. kluven.. vore ju trevligt att kunna grilla sig en köttbit på hemmaplan.

Den från Cuisinart såg ju riktigt trevlig ut, synd att den kostade lite väl mycket för min plånbok. Får kanske vänta ytterligare en månad och slå till på en sån, då har man lite mer tid att fundera på också.

Kul att det blev lite liv i den här tråden, alltid kul att kunna få lite sköna tips. :thumbup: