handdator

Visa fullständig version : Värma villa? Pellets? Värmepump?


kharon
2007-02-25, 14:49
Alltså ni som jobbar inom branschen eller själv bygger eller funderar på det...

Vad lönar sig att välja för uppvärming i en villa idag? Olja går väl helbort. Men vad är det bästa valet och vad bör man tänka på?

Pellets eller värmepump, bergvärme, jordvärme?

:thumbup:

Officer
2007-02-25, 16:46
www.sparael.net


Min kollegas site.

Dumleman
2007-02-25, 18:49
Pellets har ökat i pris den senaste tiden. Det kanske låter enkelt med pellets. Ingen vedklyvning osv. bara fylla på pellets då och då MEN man måste rengöra pelletsbrännare och det är ett helvete. Det sotar något fruktansvärt! Dessutom är det långt ifrån ovanligt att brännaren stannar pga. dålig pellets el. dylikt och då måste man rengöra igen... ibland kan den stanna flera gånger i veckan. Det kan hända att nyare brännare har nån form av automatiskt rengörning men det vet jag ingenting om.

Bullen!
2007-02-25, 22:02
har du rätt inställd pelletsbrännare så sotar det inte. felaktigt inställd ås kan skiten stoppa på 20 mminuter.

jag slogs med min i några veckor men nu lirar det klockrent.

det finns askutmatare som gär att man inte behöver sota.. kostar bara ett par tusen.

Scratch89
2007-02-25, 22:06
Ved, ved, ved.

Jax
2007-02-25, 22:14
Mina föräldrar har bergvärme, bytte från olja. Riktigt nöjda, har sänkt konstnaderna ordentligt även om det innebar en investering att byta till det.

Pdaddy
2007-02-25, 22:44
Luftvärme pump här hemma...

Har i prinsip bara 3 element i hela huset igång, men de beror på att det är 2 våningar och att rummen längst bort på övervåningen inte får nån värme från pumpen som sitter på nedervåningen ;).

Har dragit ner elkonsumptionen en hel del, utan att behöva lita av iskalla rum :D.

M

sunkan
2007-02-25, 23:13
här hemma så är det enda som går en värmepump, när det börjar bli riktigt kallt så kan man behöva slå igång nått elment för att hålla tempen hög men annars så räcker värmepumpen för att hålla en dräglig temp i hel huset (radhus 2plan 114m2 om jag inte minns fel)

kharon
2007-02-26, 07:46
Tack för alla inlägg!
Kan man tänka sig att bergvärme/värmepumpar överlag inte är så bra investering om/då elpriset höjs? Dagens pumpar verkar ge ut 3-5 gånger energin den använder. Helt ok idag, men suger om elpriset fördubblas eller höjs ännu mer, vilket inte behöver vara helt omöjligt. Vad tror ni?

En kombination av pellets/ved kanske vore nåt? Har egen skog så ved vore väl utmärkt, men naturligtvis mycket jobb. Pellets för enkelheten, om man slipper att rengöra o.s.v. stup i kvarten. Pellets kan ju såklart också öka i pris, i oljeprisets och elprisets kölvatten, vilket suger.

Solenergi låter också intressant, som komplement är det nog inte helt galet. Bara inte panelerna är skitfula och störande.

racePete
2007-02-26, 11:18
Ved är billigast, men det blir en jäkla massa arbete.
Själv har jag satt in bergvärme i två hus. Det första huset hade vattenburen elvärme och det blev en rejäl skillnad i elförbrukning, sänkte till en tredjedel. I mitt nuvarande hus var det tidigare oljeuppvärmning och det gick ca 4,5 kubikm olja per år. Nu gör jag av med ca 16000 kWh per år inklusive hushållsel så jag är nöjd. Utifrån mina erfarenheter kan jag rekommendera bergvärme, men se för f-n till att dom borrar tillräckligt djupt. Kolla offerterna noga när det gäller borrdjupet. Och glöm inte att sätta in ett (eller två) fläktelement.
Nackdelen är ju att man fortfarande är beroende av elpriset. Funderar på att sätta in en braskamin för att kunna få värme även om det blir strömavbrott. Den hjälper ju också till om man vill procenta lite när det är som kallast och undvika att pumpen använder extra eltillskott.

Börje H
2007-02-26, 11:58
Har egen skog så ved vore väl utmärkt


Inget att snacka om. Du kan räkna precis hur du vill, men du kommer aldrig ner i kostnaderna för drift med egen ved oavsett viket annat alternativ du provar. Sen är det ju fin terapi att hålla på med ved :thumbup:

z_bumbi
2007-02-26, 12:13
Solenergi låter också intressant, som komplement är det nog inte helt galet. Bara inte panelerna är skitfula och störande.

Så farliga är de inte men det beror på hur huset ser ut i övrigt.

http://www.naps.se/stc/images/docs/3_kc80_02_new_small.JPG

Sen kan du ju om du har lite större ytor placera en ställning en bit från huset.

änglahåret
2007-02-26, 14:55
Allt beror ju på förutsättningar och vilka resurser du har, jag är för ved men om man tänker hur många arbetstimmar man lägger ner så kanske det inte är billigt längre?

El är enkelt men osäkert för framtiden med priser och diverse.
Berg och jordvärme kan ju i framtiden beskattas via fastighetsskatten, på nåt sätt får man alltid betala känns det som

kharon
2007-02-26, 14:59
Så farliga är de inte men det beror på hur huset ser ut i övrigt.

http://www.naps.se/stc/images/docs/3_kc80_02_new_small.JPG

Sen kan du ju om du har lite större ytor placera en ställning en bit från huset.

Jag har stora ytor men en ställning längre bort är ju hur fult som helst!
Bäst vore kanske att placera panelerna på taket så att de inte syns, men då är de inte riktade mot solen största delen av dagen och jag antar att det är viktigt? Garagetaket kanske skulle gå.

Vattenburet system, ackumulatortank, vedpanna med pelletsbrännare och solpaneler som komplement kanske är en vinnare? :D

z_bumbi
2007-02-26, 15:04
Jag har stora ytor men en ställning längre bort är ju hur fult som helst!

Det beror på hur det ser ut på tomten, ev barn kanske vill ha en spaceig lekstuga? :)
Det finns monteringstips på samma ställe som jag hittade bilden http://www.naps.se

Annars finns ju alltid.
http://www1.istockphoto.com/file_thumbview_approve/2042819/2/istockphoto_2042819_camo_net.jpg

:D

kharon
2007-02-26, 15:15
Det beror på hur det ser ut på tomten, ev barn kanske vill ha en spaceig lekstuga? :)
Det finns monteringstips på samma ställe som jag hittade bilden http://www.naps.se

Annars finns ju alltid.
http://www1.istockphoto.com/file_thumbview_approve/2042819/2/istockphoto_2042819_camo_net.jpg

:D

:laugh: :thumbup:

pejo
2007-02-26, 16:20
När vi installerade bergvärme så sänkte vi vår elförbrukning för uppvärmning från 30000 kwh/år till ca 6000 kwh/år.

Jag har funderat på att komplementera med egen vindkraft för att bli helt självförsörjande av el. Tyvärr kanske det inte skulle göra grannarna glada.

Om man bor ute på landet kan detta emellertid vara ett alternativ.

Synd att det verkar för dyrt med solpaneler.