handdator

Visa fullständig version : hjälp med löneregler?


BeatNec
2007-02-25, 07:23
min chef "glömde" att medela mig om att han hade ändrat i schemat. så när jag kom till jobbet kl 08 på en lördag så va de en annan som jobbade. jag jobbade då i 3 timmar och gick sedan hem.

nästa helg som jag skulle jobba så hände samma sak igen!, har jag då rätt att skriva upp att jag har jobbat efter de som faktist var mitt schema. trots att jag inte var där hela den tiden?

Yankeee
2007-02-25, 07:24
Varför frågar du inte din chef? Han bör väl förstå att du har förlorat tid på att åka dit och tillbaka. Struntat i att planera saker den tiden osv och bör bli kompenserad för detta.

BeatNec
2007-02-25, 07:27
jo jag ska ta upp det med honom, men han e ett rövhål så jag ville veta hur det låg till. om de ev fanns några regler eller så?

jag kunde ju jobbat på något annat ställe istället, men nu va jag ju schemalagd den tiden...

jag ska nog ändå lämna in mina nycklar snart...

David86
2007-02-25, 10:05
På mitt arbete får jag betalt efter den planerade tiden, om jag sedan påbörjar mitt arbete 2 timmar senare och slutar 2 timmar senare är det 2 timmar övertid då jag har gått över den planerade tiden. Fast jag vet att det finns ställen där det inte funkar så.

shadowfire
2007-02-25, 10:15
praxis vid schemaändringar/schemaupplägg är att personalen ska informeras 1mån innan om att deras schema är ändrat. Beror lite på kollektivavtal och om det finns lokalt fackligt avtal med, lite beroende på branch osv, men praxis är som sagt 1mån innan.

Missar man som chef att informera om schemaändringen så är det absolut chefen som får be om ursäkt och bära hundhuvudet.
Hade jag begått det misstaget så hade jag kompenserat medarbetaren med både de arbetade timmarna samt något litet extra. Vad din chef gör är helt upp till honom, så det är bara o ta dig i kragen o prata med honom.

Cilia
2007-02-25, 10:35
praxis vid schemaändringar/schemaupplägg är att personalen ska informeras 1mån innan om att deras schema är ändrat. Beror lite på kollektivavtal och om det finns lokalt fackligt avtal med, lite beroende på branch osv, men praxis är som sagt 1mån innan.
det kanske är praxis men vårt avtal har olika regler för olika yrkesgrupper men oavsett så ska man meddelas innan. Ändrar vi dessutom för nära inpå får vi betala en "straffavgift" till den anställda på 125;-/h

shadowfire
2007-02-25, 10:45
det kanske är praxis men vårt avtal har olika regler för olika yrkesgrupper men oavsett så ska man meddelas innan. Ändrar vi dessutom för nära inpå får vi betala en "straffavgift" till den anställda på 125;-/h

yes, det är olika för olika yrkesgrupper, men att ändra ett schema utan att informera den anställde har jag aldrig sett som OK på någon arbetsplats.

BeatNec
2007-02-25, 19:00
tack för era svar. de som stör mig mäst är att han mer eller mindre avsiktligen gjorde de. är dessa praxis ofentliga dokument? jag jobbar innom komunen. tänkte om man kanske kunde hitta dem på nätet eller så?

Allan
2007-02-25, 19:44
Är du medlem i kommunal? Gå in på avdelningens hemsida och titta.

Allan
2007-02-25, 19:45
yes, det är olika för olika yrkesgrupper, men att ändra ett schema utan att informera den anställde har jag aldrig sett som OK på någon arbetsplats.

Nej, det lär med största sannolikhet vara ett brott både mot arbetstidslagstiftning och kollektivavtal.

Cilia
2007-02-25, 20:13
Nej, det lär med största sannolikhet vara ett brott både mot arbetstidslagstiftning och kollektivavtal.
står det i arbetstidslagen?

BeatNec
2007-02-25, 20:37
står det i arbetstidslagen?


jag hittar inget om det i arbetstidslagen
http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19820673.HTM

Wulthuz
2007-02-25, 21:34
Det är förmodligen i kollektivavtalet, inte i lag. Det vanliga är att man får betalt för den tid du var schemalagd oavsett om du fick jobba hela tiden eller inte.

Allan
2007-02-25, 21:46
står det i arbetstidslagen?

Arbetstidens förläggning m.m.

12 §

Alla arbetsgivare som anlitar arbetstagare till arbete annat än tillfälligt skall lämna arbetstagarna besked om ändringar i fråga om den ordinarie arbetstidens och jourtidens förläggning minst två veckor i förväg. Sådant besked får dock lämnas kortare tid i förväg, om verksamhetens art eller händelser som inte har kunnat förutses ger anledning till det.


Men jag begriper inte vad som i arbetets natur skulle hindra ansvarig chef att informera om förändringar....

http://www.av.se/lagochratt/atl/kapitel06.aspx

Vad som står i ett kollektivavtal kan skilja sig från kommun till kommun, och naturligtvis beroende på vad det är för jobb som ska utföras

Mantus
2007-02-25, 21:53
Men jag begriper inte vad som i arbetets natur skulle hindra ansvarig chef att informera om förändringar....

http://www.av.se/lagochratt/atl/kapitel06.aspx

Vad som står i ett kollektivavtal kan skilja sig från kommun till kommun, och naturligtvis beroende på vad det är för jobb som ska utföras

Man gör ofta så inom lagstiftning, man stoppar in en liten osäkerhetsfaktor i fall det skulle uppkomma fall där det är behövligt med sådana tidsändringar, på så vis kan man överlämna bedömningen till domstolarna.

Cilia
2007-02-25, 22:24
Men jag begriper inte vad som i arbetets natur skulle hindra ansvarig chef att informera om förändringar....

http://www.av.se/lagochratt/atl/kapitel06.aspx

aahh jag visste faktiskt inte så det var en seriös fråga och inte ett försök att vara smart.

Jag vet bara att vi har gjort avsteg ifrån det både i kollektivavtal och i lokala avtal.


Vad som står i ett kollektivavtal kan skilja sig från kommun till kommun, och naturligtvis beroende på vad det är för jobb som ska utföras
Kollektivavtalet är nog detsamma för alla kommuner men det kan nog finnas avvikelser i lokala överenskommelser.


Man gör ofta så inom lagstiftning, man stoppar in en liten osäkerhetsfaktor i fall det skulle uppkomma fall där det är behövligt med sådana tidsändringar, på så vis kan man överlämna bedömningen till domstolarna.
japp men det kostar oftast.

Mantus
2007-02-25, 22:35
aahh jag visste faktiskt inte så det var en seriös fråga och inte ett försök att vara smart.

Jag vet bara att vi har gjort avsteg ifrån det både i kollektivavtal och i lokala avtal.



Kollektivavtalet är nog detsamma för alla kommuner men det kan nog finnas avvikelser i lokala överenskommelser.





japp men det kostar oftast.


Vad kostar? Jag kan komma på minst tre saker som man uttolka somen kostnad?:confused:

BeatNec
2007-02-26, 15:09
så då fyller jag i min tidrapport som om att jag jobbade fasten ajg inte gjorde de då! *kissass*

Cilia
2007-02-26, 15:25
Vad kostar? Jag kan komma på minst tre saker som man uttolka somen kostnad?:confused:
oj så svårt det blev
kan tala om att du har valt rätt utbildning utifrån din personlighet
.



så då fyller jag i min tidrapport som om att jag jobbade fasten ajg inte gjorde de då! *kissass*
Annars har ju lite kommunikation aldrig skadat här i världen.
Tänk så många krig och missförstånd vi hade slupit då

BeatNec
2007-02-26, 15:31
det är redan krig ;)

jag skall prata med min chefs chef istället.