handdator

Visa fullständig version : Bregott 80%, onyttigt som fan eller?


viceman
2003-03-04, 20:33
Hur är det med att käka Breggot på morgonen.

Numera ska man ju käka fett, rätt fett. Specielt på mrogonen.
Ska jag fortsätta med bregotten eller ta lättan istället?

Greenman
2003-03-04, 21:11
ähh, ät det som du tycker är godast, det är ju inga extrema mängder man har på smörgåsen ändå

Grahn
2003-03-05, 07:44
Eftersom fett inte i sig är onyttigt säger ju 80% inget om det är nyttigt eller onyttigt.
Onyttigt ätande kan tyvärr inte längre förenklas ner till att förakta ett enskilt näringsämne.

Tex är nog mackorna du brer bregotten på mer "onyttiga" än själva smöret.

Tanman
2003-03-05, 08:14
Sluta med margarinet och ta riktigt smör istället. Vill du ha en lättare variant så köp Becel. Många margariner innehåller härdade fetter som inte är bra.

Sverker
2003-03-05, 11:07
Bregott är gjort på smör. Smör är stenhårt i kylskåpet och svårt att breda ut på smörgåsen. Det är därför man blandar ut smöret med 1/3 rapsolja för att få det smidigt och bredbart.

Smör är ca 50 % mättat fett med någon % transfettsyror.

Transfettsyror uppför sig som mättat fett i smöret eller margarinet när man pratar om smältpunkt och smidighet när man brer ut det på smörgåsen.
Ämnesomsättningen i kroppen uppfattar transfetterna också som mättade. Det är därför inte konstigt att man får samma effekt i kroppen av transfett som mättat fett som tex högre kolesterolvärden och förtjockade/ förhårdnade blodkärlsväggar vid högt intag.

När margarinet lanserades under 60-70-talet användes härdade fetter med halter av transfetter upp till 20 – 30 % men har under årens lopp har härdningsprocessen förfinats och halterna tranfettsyror sänkts ned till motsvarandet i smör dvs någon %.

Som alternativ till härdade fetter har ” transfria ” fetter utvecklats som är olika blandningar av mättade vegetabiliska oljor som palmolja med raps- eller sojaolja.

Man väljer själv vad man brer på smörgåsen men man bör också balansera det mättade fettet genom att motsvarande fleromättat fett från fet fisk eller olika flytande vegetabiliska oljor som lin / soja / oliv / raps osv.

Tanman
2003-03-05, 11:21
Du har självklart rätt som vanligt Sverker :)
Jag läser Bregott = Margarin och syftar på allt margarin..

Eftersom det fortfarande finns en hel del skit kvar i en del margariner så tror jag att det är bättre med smör men vill man ha något "lättare" så är Becel bland de bättre valen.

Är det inte så att de små mängderna transfett som finns i smör är naturliga och inte konstgjorda så som de är i margarin?

Sverker
2003-03-05, 11:41
Får kor i sig fleromättat fett från ffa färskt gräs som de betar ute kommer bakterierna i magarna ( jag vet inte i vilken:D ) att ge sig på de fleromättade fettsyrorna och göra trans-fettsyror av dessa.

Det är ju bland dessa " naturliga " transfetter man funnit att CLA ( 9c - 11t och 10t-12c ) har possitiva effekter.
Sedan finns det hundratals andra transfettsyror också.

Tanman
2003-03-05, 11:54
Precis, det jag menar/undrar är alltså om dessa "naturliga" transfettsyror är nyttigare/mindre skadliga än de som man på konstgjord väg använder i olika margariner.

Sverker
2003-03-05, 13:14
Vem vet ?

Det finns nog inget absolut svar på det. Det bildas givetvis CLA-fettsyror i det vanliga härdade fettet och jag har INGET exempel på att någon speciell trans-fettsyra skulle vara speciellt negativ att få i sig.

Bättre att välja efter eget eget tycke och smak och äta med måtta. Balansera intaget av mättat fett mot fleromättat och akta balansen mellan omega-3 och omega-6.

Tanman
2003-03-05, 13:21
Margarin lika ofarligt/farligt som smör alltså? Det teorin ska jag jobba för att bräcka mha referenser :D

Sverker
2003-03-07, 10:23
http://www.ifst.org/hottop9.htm

Tanman
2003-03-07, 11:10
Intressant artikel!
Kontrar lite..men det är svårt eftersom synen verkar vara olika beroende på vem som gjort undersökningarna.
Jag väljer iallafall att tro att artificiella transfettsyror är onyttigare än allt fett som finns i naturen.

http://nutrition.about.com/library/weekly/aa060701a.htm
http://www.gunnarlindgren.com/omestringvers95.pdf

:hbang:

Antonius
2003-03-07, 13:36
Morsan köper en klump som det står Smör på och tar sedan bort pappret och har den ute tills den är slut... påverkar det någonting och är det margarin trots att det står smör... jag menar det är paketerat som margarin, sådär så att man kan mäta upp och skit.

Sverker
2003-03-07, 14:00
Det är helt uppenbart att det är smör eftersom din mamma låter den stå framme. I rumstemperatur är smör smidigt och bredbart, i kylskåp är det hårt.

Håller smöret ute ?
Smör har bra hållbarhet ifall det är normal- eller extra-salt. Ett par dagar famme är ingen fara men risken ökar att smöret surnar eller t o m möglar. Att förvara det i svalen är betydligt bättre.

Sverker
2003-03-07, 14:03
Jag läste länkarna från Tanman.

Vill man få i sig fosfolipiderna eller sterolerna som nämns i artikeln om omestring så är Jungfrulig olivolja bra eller varför inte ett helt ägg varje dag. Äggulan är full av fosfolipider.