handdator

Visa fullständig version : Biomedicin inr fysisk träning


Nova34
2007-02-24, 14:32
Någon som läst biomedicin med inriktning fysisk träning program eller fristående kurser på halmstad högskola?

HUr var utbildningen? Vad var bra och vad hade kunnat vara bättre?

villemannen
2007-02-24, 14:41
Vilka kurser ingår i utbildningen?

Nova34
2007-02-24, 14:45
i programmet ingår massor.

Anatomi
Fysiologi
Träningslära
Idrottspsykologi
Coaching och ledarskap
Biomekanik
Nutrition
Praktik på gym
Rehabiliteringsteknik
skador och sjukdomar

Och säkerligen mer

ni80nni
2007-02-24, 15:45
Jag har läst "vanlig biomedicin" och jobbar nu som forskningsingenjör på ett läkemedelsföretag.

Mitt tips är att fundera över vad det är du vill jobba med i framtiden, kanske är det bättre att välja mer specialinriktade utbildningar än en så bred. Risken finns att framtida arbetsgivare inte vet riktigt vad utbildningen innebär eller vad du har för kompetens.

Fast vad vet jag, utbildningen verkar ivarjefall skoj, är den ny?

Cerberus
2007-02-24, 16:07
fan det låter grymt intressant

martin86
2007-02-24, 16:51
Jag läser just nu första året. Än så länge har det varit bra och intressant. Hitills har vi läsa anatomikurserna, ergonomi, nutrition, skador och sjukdomar samt fysiologi.

Standarden har väl varit lite olika på kurserna men överlag har de varit bra som sagt.

Nova34
2007-02-24, 17:25
Varierande standard men det mesta bra säger du.

Jag vill ha experter, känns det som om lärarna är experter på sina områden?

Såg att du bodde i Helsingborgstrakten, pendlar du? Fungerar det? jag bor också i helsingborgstrakten.

De gör om programmet från 60p till 120 p eller 180hp till hösten. Jag hade tänkt läsa fristående kurser. Hade varit värdefullt att veta vilka kurser som hållit hög klass och om där är någon som kanske inte varit lika givande.

villemannen
2007-02-24, 18:08
Hittade utbildningsplanen här (http://www.hh.se/net/Hem/Om+H%f6gskolan/Organisation/Sektionen+f%f6r+ekonomi+och+teknik/Information+till+studenter+vid+SET/Kursplaner+och+litteraturlistor/Kursplaner+och+utbildningsplaner+2006-2007/Biomedicin+-+inr+fysisk+tr%e4ning)

Den verkar lite flummig, kanske hade varit värt att välja någon utbildning som går lite mer på djupet. Kanske mer kemi? Bara min tanke.

Vad finns det för typer av arbetsgivare som är intresserade att anställa efter examen?

martin86
2007-02-24, 18:26
Varierande standard men det mesta bra säger du.

Jag vill ha experter, känns det som om lärarna är experter på sina områden?

Såg att du bodde i Helsingborgstrakten, pendlar du? Fungerar det? jag bor också i helsingborgstrakten.

De gör om programmet från 60p till 120 p eller 180hp till hösten. Jag hade tänkt läsa fristående kurser. Hade varit värdefullt att veta vilka kurser som hållit hög klass och om där är någon som kanske inte varit lika givande.


Ja precis. De flesta lärarna är kunniga inom sitt område. Alla vi har haft hitills har varit personer med lång yrkeserfarenhet inom just det som de lär ut. Dock är det ju vissa lärare som är bättre än andra som sagt.

Jag har flyttat till Halmstad, men det går väl att pendla från Helsingborg. Tar väl cirka 1 timme med tåg till Halmstad, och sen kanske 15-20 min att gå från stationen till skolan. Så visst går det, men personligen hade jag inte orkat det.

Jag går just nu 120 p. Alla läser samma 60 p, sen kan man själv välja inriktning. De kurser som jag tyckt varit bäst är nog anatomikurserna samt nutritionen. Skador och sjukdomar är helt okej, likaså Fysiologin. Ergonomin är nog den kurs som gett minst, då den kändes ganska uppenbar och nästan lite väl grundläggande.

Nova34
2007-02-24, 18:48
Ok, tack för svaret!

Mycket värdefullt för mig. Har sett att ergonomin kan läsas på distans, är den då inte alltför klurig kan det vara ett bra alternativ. Hade tänkt läsa de kurserna du räknade upp. Det är Nutrition 1 du läst då? Tror de ska starta en Nutrition 2 också.

Hur är det med licenser för er? Blir ni licensierade av PT-School eller Eleiko? Tror ju i och för sig inte licensieringen kommer att ha någon större betydelse då utbildningen i sig borde väga bra mycket tyngre än en två veckors kurs.

Återigen tack för svaren

martin86
2007-02-25, 18:20
Ok, tack för svaret!

Mycket värdefullt för mig. Har sett att ergonomin kan läsas på distans, är den då inte alltför klurig kan det vara ett bra alternativ. Hade tänkt läsa de kurserna du räknade upp. Det är Nutrition 1 du läst då? Tror de ska starta en Nutrition 2 också.

Hur är det med licenser för er? Blir ni licensierade av PT-School eller Eleiko? Tror ju i och för sig inte licensieringen kommer att ha någon större betydelse då utbildningen i sig borde väga bra mycket tyngre än en två veckors kurs.

Återigen tack för svaren

Ingen fara. Bara kul att man kan hjälpa till. Ergonomin klarar du ganska lätt om du har någorlunda bra läshuvud. Jag har bara läst nutrition 1, tror inte att nutrition 2 fanns när jag började.

Det där med licenser är nog inte riktig bestämt än, men jag tror nästan att skolan förhandlade med Eleiko om det. Inte helt hundra på det dock...