handdator

Visa fullständig version : Liggcyklar


Loke
2007-02-24, 11:52
Finns det folk som håller på med liggcyklar här? Jag ska precis till att börja bygga min första. Sitter och kollar på ritningar på internet.

Det som förvånar mig är att bakhjulen är så små på många cyklar. Finns någon anledning att låta bakhjulet vara lägre än huvudet på föraren? Ett stor hjul rullar ju lättare, och dessutom misstänker jag att det ger en aerodynamisk fördel att hela bakdelen består av ett stort hjul. Ändå verkar nästan alla se ut ungefär såhär i bak: http://www.liggister.org/seymor.htm

So anyway, finns det några andra här som har köpt/byggt en liggcykel? Bilder för inspiration vore nice!

bubbe
2007-02-24, 12:00
Finns det folk som håller på med liggcyklar här? Jag ska precis till att börja bygga min första. Sitter och kollar på ritningar på internet.

Det som förvånar mig är att bakhjulen är så små på många cyklar. Finns någon anledning att låta bakhjulet vara lägre än huvudet på föraren? Ett stor hjul rullar ju lättare, och dessutom misstänker jag att det ger en aerodynamisk fördel att hela bakdelen består av ett stort hjul. Ändå verkar nästan alla se ut ungefär såhär i bak: http://www.liggister.org/seymor.htm

So anyway, finns det några andra här som har köpt/byggt en liggcykel? Bilder för inspiration vore nice!

Vad kul!

Har själv en zephyr i garaget.

Stort hjul innebär inte automatiskt aerodynamiska fördelar, då ekrar mm utgör ett luftmotstånd. Det knepiga är att få tag på racingdäck i mindre storlekar, men det är inte omöjligt. På epostlistan finns det folk som vet vart man hittar däcken. Har man bra hårda däck och rätt utväxling så funkar små hjul bra. fördelarna kan bla räknas in som samma storlek som framhjulet, tar mindre plats bakom ryggen, lättare bygga in i en kåpa.

Solros
2007-02-24, 12:40
Ett jävla helvete att cykla på dom där! :D

bubbe
2007-02-24, 12:58
Ett jävla helvete att cykla på dom där! :D

:laugh:

Trodde du skulle bli riktigt biten av testrundan.....

Loke
2007-02-24, 13:55
Vad kul!

Har själv en zephyr i garaget.

Stort hjul innebär inte automatiskt aerodynamiska fördelar, då ekrar mm utgör ett luftmotstånd. Det knepiga är att få tag på racingdäck i mindre storlekar, men det är inte omöjligt. På epostlistan finns det folk som vet vart man hittar däcken. Har man bra hårda däck och rätt utväxling så funkar små hjul bra. fördelarna kan bla räknas in som samma storlek som framhjulet, tar mindre plats bakom ryggen, lättare bygga in i en kåpa.

Mm, det är sant. Jag har hört att ett motargument mot stora hjul är att små hjul kan ha högre tryck. Sen är det iofs så att stora hjul väger mer också. Tillslut blir det nog som det blir med detta första bygge, jag blir nog tvungen att använda de hjul jag har liggandes.

Ett jävla helvete att cykla på dom där! :D

Fast det var inte så lätt att cykla på vanlig cykel heller i början ;)

snartspensligvegan
2007-11-04, 20:57
hur gick det?

Loke
2007-11-05, 01:23
hur gick det?

Uppskjutet på obestämd tid, som så många andra projekt...

Skaffade delar och grejer och började lite smått, men sen föll det här projektet ur tankarna faktiskt. Nu är jag iofs tid igen, men då har jag istället lånat ut svetsen. Toppa tråden igen om ett halvår så kanske nåt har hänt ;)

Wilt the Stilt
2010-04-11, 17:34
Toppa tråden igen om ett halvår så kanske nåt har hänt ;)

några halvår senare - bumb

:naughty: