handdator

Visa fullständig version : Socker i proteindrinken?


cakmak
2007-02-24, 11:41
Efter gymet har jag vanligtvis med mej högkvalitativt protein, fast jag har läst att man helst vill öka insulinutsöndringen i samband med att man tar drycken, dettta genom att få i sig snabba kolhydrater innan/i samband med att man tar proteinet. Min fråga kort:

Är strösocker tillräckligt snabbt för att höja insulinnivån?
Är det en bra idé att blanda i Proteindrinken?


Tack på förhand

King Grub
2007-02-24, 11:42
Sackaros består till 50% av fruktos och är ingen vidare källa till kolhydrat. Skaffa druvsocker eller maltodextrin i stället.

cakmak
2007-02-24, 11:56
Skummare fråga får man leta efter... Potatismospulver är inte långt ifrån maltodextrin på GI skalan (122 resp. 137).

Fungerar det att ha potatismospulver i en proteindrink?

Lindstein
2007-02-24, 12:12
Efter gymet har jag vanligtvis med mej högkvalitativt protein, fast jag har läst att man helst vill öka insulinutsöndringen i samband med att man tar drycken, dettta genom att få i sig snabba kolhydrater innan/i samband med att man tar proteinet. Min fråga kort:

Är strösocker tillräckligt snabbt för att höja insulinnivån?
Är det en bra idé att blanda i Proteindrinken?


Tack på förhand

Självklart höjer strösocker insulinnivån, men strösocker är långtifrån optimalt att ta i samband med träning. Köp lite Maltodextrin eller dextros som är mycket bättre för detta och priset är väldigt lågt.
(Varför äta potatismos pulver? Har inte kollat priset, men kan tänka mig att det blir mycket dyrare än malto)

Vassle höjer insulinet lika mycket som samma mängd dexros, så du får en jätte höjning av rent protein också, men det är alltid en fördel att blanda kolhydrater och protein.

cakmak
2007-02-24, 12:22
Lindstein, vart finns det att köpa?

Stenberg
2007-02-24, 12:33
Lindstein, vart finns det att köpa?

I kolo-shopen (http://www.kolozzeum.com/product_info.php?cPath=22&products_id=159)