handdator

Visa fullständig version : Ska jag byta? isåfall till vad?


fwickbom
2007-02-23, 18:35
Hejsan.
Kommer med några frågor här.

Först så undrar jag vad det är för skillnad mellan whey 80 och whey 100 protein? och om det är skillnad.. vad är det isåfall för skillnad?

För tillfället käkar jag whey 80 av ett välkänt märke. Grejjen är den att jag har fått problem med min mage sen ett år tillbaka och jag tror att proteinet kan ha en del med det att göra.. gaser är problemet.
Bör jag byta då från whey 80 till whey 100 eller ska jag gå över till soja protein?
Anledningarna som jag kan tänka på att jag har problem med magen är antingen laktos eller att jag lagt om hela min kost så att säga.

Någon som har nån idé?

EiseltUK
2007-02-23, 20:49
Först så undrar jag vad det är för skillnad mellan whey 80 och whey 100 protein? och om det är skillnad.. vad är det isåfall för skillnad?

Renheten på proteinet. I whey-100 har du ett vassleproteinkoncentrat som har ca 90 % protein, låg laktos och fetthalt. I whey-80 har du ett vassleproteinkoncentrat där proteinhalten ligger på ca 80%, laktos och fetthalt ligger på ca 5%. Troligen ingen större skillnad i effekt. Man väljer vassleproteinisolat (whey100) i första hand om man inte tål laktos eller om man är extremt petig med kalorierna.

För tillfället käkar jag whey 80 av ett välkänt märke. Grejjen är den att jag har fått problem med min mage sen ett år tillbaka och jag tror att proteinet kan ha en del med det att göra.. gaser är problemet.

Kan bero på laktoshalten. bäst att testa något som är renare, tex Whey-100. Då bör problemet försvinna och om det inte gör det så blir du kanske tvungen att gå över på soja alternativt ett hydrolyserat låglaktosvassle men det brukar smaka ganska illa.

/ Henrik

Cerberus
2007-02-23, 20:58
hur kan man kalla nåt som innehåller 90% protein whey-100? Är det 100% äkta grejer lr? :P

Ganymedes
2007-02-23, 21:56
hur kan man kalla nåt som innehåller 90% protein whey-100? Är det 100% äkta grejer lr? :P

Det är ju bara ett namn, men visst kan det tolkas lite missvisande.

z_bumbi
2007-02-24, 09:16
Ett vassleisolat är vad du letar efter om du tror att du är känslig för laktos men hur reagerar du på mjölk? Tål du mjölk i "normala" mängder är det nämligen inte så troligt att det är för mycket laktos i ett vasslekoncentrat.

fwickbom
2007-02-24, 14:42
Ett vassleisolat är vad du letar efter om du tror att du är känslig för laktos men hur reagerar du på mjölk? Tål du mjölk i "normala" mängder är det nämligen inte så troligt att det är för mycket laktos i ett vasslekoncentrat.

aldrig haft problem med mjölk eller så innan eller nu. det är det senaste året som min mage varit fucked up*gah!*