handdator

Visa fullständig version : Lite sojaprotein frågor.


eyhomie
2007-02-23, 15:56
Sojaprotein är fullvärdigt väl? Är jag nästan 100% säker på själv.

Hade tänkt ersätta mjölk med lite soja, sitter för tillfället och knapprar på 50 gram rostade sojabönor. Hur är det med mjölken? Anledningen till att vill skippa vanlig mjölk är för att jag inte vill riskera att få utstående mage. Har alltid druckit mjölk och på senare mer och mer eftersom det är en sådan bra proteinkälla, men nu får det vara nog. Det finns ingen risk att man får utstående mage av sojamjölk väl?

King Grub
2007-02-23, 15:58
Sojaprotein räknas som fullvärdigt, men kan inte användas lika väl i proteinsyntesen som t ex mjölkprotein.

Med "utstående mage" - vilken anledning syftar du på? Laktosintolerans? I sådana fall kan du inte uppleva samma fenomen med sojaprodukter.

eyhomie
2007-02-23, 16:14
Sojaprotein räknas som fullvärdigt, men kan inte användas lika väl i proteinsyntesen som t ex mjölkprotein.

Med "utstående mage" - vilken anledning syftar du på? Laktosintolerans? I sådana fall kan du inte uppleva samma fenomen med sojaprodukter.

Jag vet faktiskt inte. Vet bara att jag har läst det här. För längesen. Mycket mjölk kunde leda till någonting, som då kunde ge utåtstående mage.

Laktosintolerans tror jag inte det var, men jag vet ju inte säkert. Men det riskerar man väl inte att bli bara för man dricker mycket mjölk?

King Grub
2007-02-23, 16:22
Nej, och inte utstående mage heller, sådär hux flux.

Sverker
2007-02-23, 18:12
Risken med gaser i magen är nog större med sojabönor. Soja är inte helt lättsmält det heller.