handdator

Visa fullständig version : Ingen näring om man snusar?


Hårig-rygg
2007-02-23, 15:06
Påverkar det näringsupptagningsförmågan om man tar en snus efter maten? Om man äter middag, får man inte i sig någon näring alls då om man snusar? FÖr i så fall kunde man ju lika gärna hoppa över middagen om man ändå inte får något av det.

King Grub
2007-02-23, 15:10
Om man äter middag, får man inte i sig någon näring alls då om man snusar?

Var har du fått något sådant från?

Hårig-rygg
2007-02-23, 15:10
Var har du fått något sådant från?

Har hört att det hämmar näringsupptaget:(

Pepz
2007-02-23, 15:12
isåfall: hämmar, inte tar bort helt.

Annars vore ju snus det ultimata bantningsmedlet

Hårig-rygg
2007-02-23, 15:20
HUR hämmar det? Är du SÄKER på att det HÄMMAR upptagningsförmågan av näring och inte bara dämpar HUNGERN?

I så fall tänker jag sluta snusa efter den här dosan.

JJ
2007-02-23, 15:25
Troll.

grabben i skogen
2007-02-23, 15:32
herregud iq-badboll-uttrycket kan man damma av i den här tråden.

Pepz
2007-02-23, 15:33
HUR hämmar det? Är du SÄKER på att det HÄMMAR upptagningsförmågan av näring och inte bara dämpar HUNGERN?

I så fall tänker jag sluta snusa efter den här dosan.

Sluta snusa har långt fler fördelar än näringsupptag,

Nej jag vet inte om snusning hämmar näringsupptaget. därför skrev jag:

Isåfall:

Nilsjohan
2007-02-23, 15:34
så de som snusar är undernärda?

Rune_Raptor
2007-02-23, 15:57
Däremot så när jag slutade snusa så fick jag hela min aptit tillbaka och tyckte mat va d bästa som fanns. Nu har jag börjat igen o aptiten o träningen går inte lika bra. Snart dags att sluta.. Man blir hungrig :)

Jacksatan
2007-02-23, 16:09
Troll.

är jag också övertygad om.

Hårig-rygg
2007-02-23, 18:17
Roligt att skriva skit om folk på internet va! Är det några som är troll är det fan ni era jävlar!

Fan här ställer man en enkel fråga och får skit tillbaks. Era JÄVLAR!

Englund
2007-02-23, 18:29
Uff

Jacksatan
2007-02-23, 18:31
Roligt att skriva skit om folk på internet va! Är det några som är troll är det fan ni era jävlar!

Fan här ställer man en enkel fråga och får skit tillbaks. Era JÄVLAR!

Du får nog vakta din tunga om du inte vill ha en varning. *whistle*

nutz
2007-02-23, 18:37
Om man äter middag, får man inte i sig någon näring alls då om man snusar? FÖr i så fall kunde man ju lika gärna hoppa över middagen om man ändå inte får något av det.

Om man snusar tar man bara upp näring om man lyckas lura hjärnan till att tro att allting är frukost, lunch eller mellanmål. Känt byggartrick.

Hårig-rygg
2007-02-23, 18:37
Du får nog vakta din tunga om du inte vill ha en varning. *whistle*

Aha, och? Skriver folk skit om mig i brist på annat borde DE få varningar, inte jag.

Tabbe
2007-02-23, 21:53
Snuset filtrerar ju luften sa att laften far nastan lika mkt kcal som notter, optimalt om man bulkar! :smash:

larre
2007-02-23, 22:01
Ja ok killen ställer inte frågor om det optimalaste proteinintaget men måste ni vara så nedvärderande/taskiga? Ja jag vet att han inte är guds bästa barn men ändå, tagga ned lite.

Jag trodde lekinlägg var mest för allmänt.

Här har du några trådar hårig rygg:
http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=85189&highlight=snus
Lite om glyko inlagring kan du läsa om på
http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=85770&highlight=glykogeninlagring
finns säkert bättre trådar dock

Hårig-rygg
2007-02-23, 23:40
Ja ok killen ställer inte frågor om det optimalaste proteinintaget men måste ni vara så nedvärderande/taskiga? Ja jag vet att han inte är guds bästa barn men ändå, tagga ned lite.

Jag trodde lekinlägg var mest för allmänt.

Här har du några trådar hårig rygg:
http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=85189&highlight=snus
Lite om glyko inlagring kan du läsa om på
http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=85770&highlight=glykogeninlagring
finns säkert bättre trådar dock

Tack ska du ha för ett vettigt svar, och för länkarna. De ska undersökas närmare.

haiduc
2007-02-24, 00:21
isåfall: hämmar, inte tar bort helt.

Annars vore ju snus det ultimata bantningsmedlet
Näringen har väl inget att göra med att banta? Det var ju inte energin snuset blockerade :)

Pepz
2007-02-24, 12:36
Näringen har väl inget att göra med att banta? Det var ju inte energin snuset blockerade :)

true.

Hakade upp mig på "FÖr i så fall kunde man ju lika gärna hoppa över middagen om man ändå inte får något av det."

Snus borde skapa en massa fria radikaler iaf och torde därför öka behovet av antioxidanter,

Om det hämmar upptaget av vissa näringsämnen vet jag som sagt inte.

Absinteh
2007-02-24, 12:48
Om man inte skulle ta upp någon näring skulle man väll inte få någon energi heller?
Någon dementerade detta och sa att det inte var energin som blockades utan bara näringen. Men jag antar att näring = energi.
Rätt eller fel?

Eddie Vedder
2007-02-24, 12:53
Om man inte skulle ta upp någon näring skulle man väll inte få någon energi heller?
Någon dementerade detta och sa att det inte var energin som blockades utan bara näringen. Men jag antar att näring = energi.
Rätt eller fel?

Njae i just det här fallet skulle jag tippa att näring=mikronutrienter och energi=makronutrienter. Ett tydligt exempel där näringen avlägsnas till stor del men inte energin är ju när man förädlar mjöl, vitt mjöl innehåller ju lika mycke kcal per 100g som grovt men betydligt mindre näring.

Hårig-rygg
2007-02-24, 13:00
Jag förstår inte alla svåra facktermer. Men man kan i alla fall utgå från att det är mycket onyttigt att snusa, inte tu tal om den saken. Och det verkar som om snus kan ha en negativ effekt vad gäller träning också. Det kanske dämpar hungern, gör att näringsupptagningen blir sämre. Kanske rent av muskelnedbrytande? Snus innehåller nikotin och nikotin är en centralstimulantia, alltså samma grupp av drog som amfetamin kokain, koffein och liknande.

Faktum är att jag tror att en viktökning är möjlig, och bättre resultat enklare att uppnå om man slutar snusa. Det borde väl stämma? För i så fall tänker jag faktiskt lägga av.

Eddie Vedder
2007-02-24, 13:12
Jag förstår inte alla svåra facktermer. Men man kan i alla fall utgå från att det är mycket onyttigt att snusa, inte tu tal om den saken. Och det verkar som om snus kan ha en negativ effekt vad gäller träning också. Det kanske dämpar hungern, gör att näringsupptagningen blir sämre. Kanske rent av muskelnedbrytande? Snus innehåller nikotin och nikotin är en centralstimulantia, alltså samma grupp av drog som amfetamin kokain, koffein och liknande.

Faktum är att jag tror att en viktökning är möjlig, och bättre resultat enklare att uppnå om man slutar snusa. Det borde väl stämma? För i så fall tänker jag faktiskt lägga av.

Att ständigt ha nånting under läppen som kontinuerligt tillför kroppen gift är självklart nåt kroppen mår bättre av att klara sej utan, det som är hälsosamt för din kropp är i det långa loppet gynnsamt för din träning, om du klarar av att sluta så kan jag bara säga:thumbup: och :bow:
Om det sen går att dra likhetstecken mellan dåliga träningsresultat och snusning är väl mer tveksamt, jag menar sätt dej i svenska hockey-och fotbollslandslagets omklädningsrum så e ju knappast snusdosorna en bristvara.*whistle*

Men givetvis får du bara vinster av att sluta.

Hårig-rygg
2007-02-24, 13:17
Att ständigt ha nånting under läppen som kontinuerligt tillför kroppen gift är självklart nåt kroppen mår bättre av att klara sej utan, det som är hälsosamt för din kropp är i det långa loppet gynnsamt för din träning, om du klarar av att sluta så kan jag bara säga:thumbup: och :bow:
Om det sen går att dra likhetstecken mellan dåliga träningsresultat och snusning är väl mer tveksamt, jag menar sätt dej i svenska hockey-och fotbollslandslagets omklädningsrum så e ju knappast snusdosorna en bristvara.*whistle*

Men givetvis får du bara vinster av att sluta.

Ja, jag har en stark vilja att sluta snusa, så jag vet att jag kan klara det. Men ska jag vara ärlig är jag inte intresserad av att bli så hälsosam som möjligt, fula tänder och högre blodtryck gör mig inte så mycket. Det är snarast om det påverkar TRÄNINGEN negativt, och näringsupptaget och liknande. Nikotin har väl en lite "anorektisk" effekt?

Å andra sidan påminde du mig just om att otroligt många hockeyspelare och fotbollsspelare snusar. Men de måste antagligen äta mer då om de snusar?

Pepz
2007-02-24, 13:34
snus ger en viss ökning på förbränningen och det dämpar även hungern så det är rena rama deffprodukten :)

Hårig-rygg
2007-02-24, 13:41
snus ger en viss ökning på förbränningen och det dämpar även hungern så det är rena rama deffprodukten :)

Precis vad jag misstänkte. Bra att få det bekräftat. De som tränar och snusar borde egentligen äta mycket MER än en ickesnusare. Nä då har jag tagit min sista prilla.

Hårig-rygg
2007-02-24, 13:48
Å andra sidan verkar det vara en bra bulkprodukt med snus: http://www.sr.se/cgi-bin/p1/program/artikel.asp?ProgramID=406&Nyheter=1&artikel=543117

Från vetenskapsradion: "Dubbelt så hög risk bli fet
Efter att övervikt som orsakats av kända faktorer sorterats bort så visar studien att risken för snusare att drabbas av övervikt är mer än dubbelt så hög jämfört med dem som aldrig använt tobak. Även bland de som tidigare rökt men slutat är risken för övervikt förhöjd, visar studien, något som har förklarats med att de personerna börjar äta mer efter att de slutat röka.

Risken för viktökning bland snusarna i studien går dock inte att förklara med ökat ätande, så även om studien hävdar att det finns ett samband mellan snusning och övervikt slår den också fast att fler studier måste göras för att slå fast vad det beror på."

Englund
2007-02-24, 14:52
De som tränar och snusar borde egentligen äta mycket MER än en ickesnusare
En som snusar måste inte äta "mycket mer". Skillnaden är inte stor.
risken för snusare att drabbas av övervikt är mer än dubbelt så hög jämfört med dem som aldrig använt tobak
Risken att drabbas av övervikt beror inte på snusandet, det beror på överskott (om man bortser från någon supermegasjukdom2000ultrafet). Därmed har jag inte ifrågasatt studien.

Hårig-rygg
2007-02-24, 14:53
En som snusar måste inte äta "mycket mer". Skillnaden är inte stor.

Risken att drabbas av övervikt beror inte på snusandet, det beror på överskott (om man bortser från någon supermegasjukdom2000ultrafet). Därmed har jag inte ifrågasatt studien.

Undrar hur stor skillnaden är? Jag funderar ändå på att lägga av. Jag är nästan bombsäker på att det ändå ger negativa resultat på träningen.

Englund
2007-02-24, 15:16
I långa loppet så skulle du kanske lyckas bättre med träningen utan snusen. Men jag tror knappast att man märker skillnad på resultaten på ett år eller så. Detta är ju iofs bara vad jag tror.

Hårig-rygg
2007-02-24, 16:42
I långa loppet så skulle du kanske lyckas bättre med träningen utan snusen. Men jag tror knappast att man märker skillnad på resultaten på ett år eller så. Detta är ju iofs bara vad jag tror.

Läste att redan efter fjorton dagar arbetar kroppen på "reparation" men nikotinet går ur kroppen mycket tidigare än så!

Vad jag menar är att det är lättare att gå upp i vikt om man inte snusar. SOm en annan skribent i tråden skrev: Det är rena deffprodukten.

Englund
2007-02-24, 16:48
Vad jag menar är att det är lättare att gå upp i vikt om man inte snusar
En person som snusar och ligger på ett kaloriöverskott på 100 kcal/dag får precis samma viktökning som en icke-snusare som ligger på samma överskott. Rätta mig om jag har fel, men vad jag vet så gäller fortfarande kcal in - kcal ut även om det börjar bli tjatigt.

larre
2007-02-24, 16:49
Precis vad jag misstänkte. Bra att få det bekräftat. De som tränar och snusar borde egentligen äta mycket MER än en ickesnusare. Nä då har jag tagit min sista prilla.

Min bror gick upp 5kg när han slutade så det kan vara skitbra för att gå upp i vikt =)

Seriöst så tror jag att det går bra att öka i vikt när man slutar snusa för man vill göra något som ersätter snusandet och det kan bli just att man äter.

Hårig-rygg
2007-02-24, 19:17
Min bror gick upp 5kg när han slutade så det kan vara skitbra för att gå upp i vikt =)

Seriöst så tror jag att det går bra att öka i vikt när man slutar snusa för man vill göra något som ersätter snusandet och det kan bli just att man äter.

Min kompis som slutade snusa ersatte inte snusande med mat och gick inte upp ett enda kilo. Jag tror det är individuellt. Precis som skribenten här ovan skriver så är ett kcal-överskott alltid ett överskott oavsett om man snusar eller inte.

OM inte snus ÖKAR ämnesomsättningen! DEN ni!

Eddie Vedder
2007-02-24, 19:19
Min kompis som slutade snusa ersatte inte snusande med mat och gick inte upp ett enda kilo. Jag tror det är individuellt. Precis som skribenten här ovan skriver så är ett kcal-överskott alltid ett överskott oavsett om man snusar eller inte.

OM inte snus ÖKAR ämnesomsättningen! DEN ni!

Oavsett om snus ökar ämnesomsättningen ändrar inte det kcal in-kcal ut regeln. Dock krävs ju mer för att hamna på överskott ju högre ämnesomsättning man har, men på överskott går man alltid upp och vid underskott alltid ner, trots ämnesomsättningsminskningen som kan inträffa vid deff.

Hårig-rygg
2007-02-24, 19:21
Oavsett om snus ökar ämnesomsättningen ändrar inte det kcal in-kcal ut regeln. Dock krävs ju mer för att hamna på överskott ju högre ämnesomsättning man har, men på överskott går man alltid upp och vid underskott alltid ner, trots ämnesomsättningsminskningen som kan inträffa vid deff.

Då kan vi alltså konstatera att den som snusar måste äta kanske 40% mer mat än en ickesnusare.

Eddie Vedder
2007-02-24, 19:22
Då kan vi alltså konstatera att den som snusar måste äta kanske 40% mer mat än en ickesnusare.

VA?:confused: :confused:

larre
2007-02-24, 19:25
Då kan vi alltså konstatera att den som snusar måste äta kanske 40% mer mat än en ickesnusare.

Nja, det har väl sags flera gånger i tråden att det inte stämmer. Du går upp/ned lika mycket om du snusar som om du inte snusar, vid samma kaloriintag.

Hårig-rygg
2007-02-24, 19:26
VA?:confused: :confused:

Ja kanske på ett ungefär eftersom snus ökar ämnesomsättningen något enormt måste man också äta otroligt mycket mer.

larre
2007-02-24, 19:29
Ja kanske på ett ungefär eftersom snus ökar ämnesomsättningen något enormt måste man också äta otroligt mycket mer.

Men det är inte riktigt så det funkar med ämnesomsättningen.

Hårig-rygg
2007-02-24, 19:32
Men det är inte riktigt så det funkar med ämnesomsättningen.

Okej, det var ett antagande från min sida att snus ökade ämnesomsättnigen. Ungefär såhär resonerade jag: Om du som inte snusar, och jag som snusar ska få i oss lika mycket näring och du äter en hamburgare, måste jag äta två.

Englund
2007-02-24, 19:34
Om du som inte snusar, och jag som snusar ska få i oss lika mycket näring och du äter en hamburgare, måste jag äta två.

No offence men, det där var nog det dummaste jag hört sedan, sedan, ja du fattar.

Hårig-rygg
2007-02-24, 19:35
No offence men, det där var nog det dummaste jag hört sedan, sedan, ja du fattar.

Okej? Jag är tacksam för all vetenskap kring detta med snus och mat. Om du vill får du gärna förklara varför det lät så dumt. Och nejdå, jag tar inte alls illa upp.

Eddie Vedder
2007-02-24, 19:37
Okej, det var ett antagande från min sida att snus ökade ämnesomsättnigen. Ungefär såhär resonerade jag: Om du som inte snusar, och jag som snusar ska få i oss lika mycket näring och du äter en hamburgare, måste jag äta två.

I såna fall hade vi nog funnit lösningen på västvärldens fetmaepidemi. Skulle tippa på att snusets ökning är jämförbar med att dricka kaffe å äta mycke stark mat. Me andra ord en marginell skillnad.

jonathan1989
2007-02-24, 19:39
snusa om du vill snusa, var inte så orolig , hahahah tror nog att du ändå får i dig näringen från maten om du snusar:D annars skulle jag nog int fått nån näring alls för tar alltid en snus efter maten:)

Hårig-rygg
2007-02-24, 19:39
I såna fall hade vi nog funnit lösningen på västvärldens fetmaepidemi. Skulle tippa på att snusets ökning är jämförbar med att dricka kaffe å äta mycke stark mat. Me andra ord en marginell skillnad.

Tack. DÅ ska jag överväga saken om jag verkligen ska sluta eller ej, om skillnaden bara är marginell.

jonathan1989
2007-02-24, 19:41
jag tänker då definitivt inte lägga av pga att lite lite av träningen försämras. det är som att jag skulle sluta ta en öl o godis osv lite då o då, så viktig är inte träningen för mig att man inte kan unna sig nå gott då o då:D

jonathan1989
2007-02-24, 19:45
men du får ju avgöra sj, nikotin är ju inte bra hur som helst:)

Hårig-rygg
2007-02-24, 19:46
men du får ju avgöra sj, nikotin är ju inte bra hur som helst:)

Nikotin och snus är verkligen inte bra. Det enda som intresserar mig är hur det påverkar muskeltillväxt och styrkeökningar. Och då alltså näringsupptag

nutz
2007-02-25, 12:23
Då kan vi alltså konstatera att den som snusar måste äta kanske 40% mer mat än en ickesnusare.

Okej, det var ett antagande från min sida att snus ökade ämnesomsättnigen. Ungefär såhär resonerade jag: Om du som inte snusar, och jag som snusar ska få i oss lika mycket näring och du äter en hamburgare, måste jag äta två.

Asså.. :D

Jacksatan
2007-02-25, 13:05
Då kan vi alltså konstatera att den som snusar måste äta kanske 40% mer mat än en ickesnusare.

Har du inte haft ditt roliga nu? Inte ens en debil 10åring skriver en sån där kommentar. Gå o larva dig på nåt annat forum.

Dnepr
2007-02-25, 13:39
Har du inte haft ditt roliga nu? Inte ens en debil 10åring skriver en sån där kommentar. Gå o larva dig på nåt annat forum.

Hävdar du fortfarande att du brukar vara trevlig Jack? Försök att åtminstone vara seriös och trevlig i Kostforumet.

shut teh face
2007-02-26, 21:11
Jack behöver inte vara trevlig för han tror att han är snygg.

Varje mg nikotin höjer förbränningen med cirka 5 procent (upp till 7 procent).
Intaget koffein under snusets halveringstid ökar förbränningen ytterligare.

Snus har en anorektisk effekt, större än från cigaretter.

Då en prilla innehåller en bit över 6 mg nikotin och hälften av detta är upptaget i munslemhinnan inom 30 minuter så tycker jag att snus ökar ens förbränning rätt saftigt..

Jag har dock oklart för mig om det finns någon gräns för höjningen av förbränningen, det känns ju inte som att man skulle öka sin förbränning med 100% om dagen bara för man snusade järnet hela dagen..

Nilsjohan
2007-02-26, 21:21
Påverkar det näringsupptagningsförmågan om man tar en snus efter maten? Om man äter middag, får man inte i sig någon näring alls då om man snusar? FÖr i så fall kunde man ju lika gärna hoppa över middagen om man ändå inte får något av det.

frågan är och gäller näringsupptagningsförmågan.

svaret är nej. det påverkar inte upptagningsförmågan att ta en snus efter maten

Englund
2007-02-26, 22:29
Varje mg nikotin höjer förbränningen med cirka 5 procent (upp till 7 procent).
Intaget koffein under snusets halveringstid ökar förbränningen ytterligare.

Snus har en anorektisk effekt, större än från cigaretter.

Då en prilla innehåller en bit över 6 mg nikotin och hälften av detta är upptaget i munslemhinnan inom 30 minuter så tycker jag att snus ökar ens förbränning rätt saftigt..

Jag har dock oklart för mig om det finns någon gräns för höjningen av förbränningen, det känns ju inte som att man skulle öka sin förbränning med 100% om dagen bara för man snusade järnet hela dagen..

Intressant. Beror detta på den ökade hjärtfrekvensen? Isåfall borde det ju finnas siffror på hur mycket tuggummituggande höjer förbränningen också.

Hårig-rygg
2007-02-26, 23:08
Jack behöver inte vara trevlig för han tror att han är snygg.

Varje mg nikotin höjer förbränningen med cirka 5 procent (upp till 7 procent).
Intaget koffein under snusets halveringstid ökar förbränningen ytterligare.

Snus har en anorektisk effekt, större än från cigaretter.

Då en prilla innehåller en bit över 6 mg nikotin och hälften av detta är upptaget i munslemhinnan inom 30 minuter så tycker jag att snus ökar ens förbränning rätt saftigt..

Jag har dock oklart för mig om det finns någon gräns för höjningen av förbränningen, det känns ju inte som att man skulle öka sin förbränning med 100% om dagen bara för man snusade järnet hela dagen..

Jack har bara komplex över något.

Det var som FAAAN vad snus förbränner då! Då måste jag ANTINGEN sluta snusa ELLER höja min matkonsumtion med en JÄVLA massa procent.

1 mg nikotin= 5% förbränning. En prilla= 6 mg nikotin= 30% mer förbränning. Säg att jag tar 10 prillor om dagen. 10 prillor=300 mg nikotin. Fan...Det innebär ju att jag måste öka min matkonsumtion något ENORMT! Kommer ju inte kunna göra något annat än att laga mat och äta. Nej, imorgon slutar jag för dosan är snart tom! Jag vill inte bli som Iggy Pop!

Hårig-rygg
2007-02-26, 23:09
frågan är och gäller näringsupptagningsförmågan.

svaret är nej. det påverkar inte upptagningsförmågan att ta en snus efter maten

Nej det låter bra, tack. Men förbränningen ökar enormt. MER än en deffprodukt!

Englund
2007-02-26, 23:27
"1 mg nikotin= 5%". Stämmer säkert, säg att du har en prilla på 6 mg inne 2/3 av tiden du är vaken. Nu vet jag inte om det är korrekt att räkna på detta sättet men kan väll göra ett försök. Du är vaken 16 timmar och har således snus inne i 10,7 timmar. Då höjs förbränningen med 30% i 10,7 timmar. Säg att du förbränner 2400 kcal/dygn, slå sedan ut det per timme = 100 kcal/timme. Så 1070 gånger 30% = 1391 kcal. Du förbränner 321 kcal mer per dag om du snusar 2/3 av den vakna tiden.

24-8 = 16
16*(2/3) = 10,7
2400/24 = 100
100*10,7 = 1070
1070*1,30 = 1391
1391-1070 = 321

Svar: 321 kcal.

Så jag skulle inte vilja påstå att snus ökar förbränningen enormt.

Hårig-rygg
2007-02-26, 23:30
"1 mg nikotin= 5%". Stämmer säkert, säg att du har en prilla på 6 mg inne 2/3 av tiden du är vaken. Nu vet jag inte om det är korrekt att räkna på detta sättet men kan väll göra ett försök. Du är vaken 16 timmar och har således snus inne i 10,7 timmar. Då höjs förbränningen med 30% i 10,7 timmar. Säg att du förbränner 2400 kcal/dygn, slå sedan ut det per timme = 100 kcal/timme. Så 1070 gånger 30% = 1391 kcal. Du förbränner 321 kcal mer per dag om du snusar 2/3 av den vakna tiden.

24-8 = 16
16*(2/3) = 10,7
2400/24 = 100
100*10,7 = 1070
1070*1,30 = 1391
1391-1070 = 321

Svar: 321 kcal.

Så jag skulle inte vilja påstå att snus ökar förbränningen enormt.

Jag fattar inte uträknignen, men okej.

Nilsjohan
2007-02-26, 23:36
Nej det låter bra, tack. Men förbränningen ökar enormt. MER än en deffprodukt!
ät mer, det stör ju iallafall inte näringsupptagningsförmågan *rolleyes*

Hårig-rygg
2007-02-26, 23:38
ät mer, det stör ju iallafall inte näringsupptagningsförmågan *rolleyes*

Orkar inte äta mer. Slutar nog. På det kommer jag tjäna runt 321 kcal per dag, vilket betyder mer vikt!

Max
2007-02-27, 07:31
Om 320 kcal / dag stämmer tycker jag det är en hel del faktiskt. Inte enormt mycket men bra mycket mer än jag föreställde mig.

shut teh face
2007-02-27, 10:17
Jovars det märker man också.

Jag har hållit vikten ett bra tag även fast jag ätit rätt kasst vissa perioder, dessa tider skulle jag gå upp i vikt om jag ej snusat.

Grub har studien som visar mer exakt vilka siffror det är, men jag orkar ej leta upp den. :)

Nilsjohan
2007-02-27, 10:25
Grub har studien som visar mer exakt vilka siffror det är, men jag orkar ej leta upp den. :)

http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=1548710&postcount=12

http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=1549653&postcount=18

http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=1576388&postcount=39

Hårig-rygg
2007-02-27, 11:58
Jag tar min allara sista prilla just nu. Sedan är dosan slut :) Nu kommer jag snart börja gå upp i vikt!

Hårig-rygg
2007-02-27, 19:59
Det var nu flera timmar sedan jag tog min sista snus och jag tycker att aptiten har ökat och det är lättare att äta! Dessutom kommer de extra 321 kcal inte förbrännas av snuset varje dag!

Pepz
2007-02-27, 21:36
30% ökad förbränning?? låter som fantastiska siffror..

mastermungo
2007-02-28, 02:33
jag har för mig att jag läst någonstans att man kan räkna med en en viktuppgång på några kilo om man lägger av med nikotin.. dels beroende på den ökade förbränningen men också pågrund av att kroppen börjar binda mer vatten... kommer inte ihåg varför och jag säger itne detta med 100% säkerhet.
någon kanske vet mer

Eddie Vedder
2007-02-28, 05:29
jag har för mig att jag läst någonstans att man kan räkna med en en viktuppgång på några kilo om man lägger av med nikotin.. dels beroende på den ökade förbränningen men också pågrund av att kroppen börjar binda mer vatten... kommer inte ihåg varför och jag säger itne detta med 100% säkerhet.
någon kanske vet mer

Allvarligt talat tror jag att även om ens ämnesomsättning återhår till mer normala nivåer när man slutar så beror viktökningen fortfarande mest på att man börjar småäta mer som ersättning både för snud lr cigaretter.

Självklart bidrar det att man får en högre(d.v.s. mer normal) ämnesomsättning men utan att ha några vetenskapliga belägg skulle jag tippa på att en person som går med ett nikotinsug försöker dämpa det suget med nåt annat där han/hon tidigare la in en prilla lr tände en cigg.

Hårig-rygg
2007-02-28, 09:52
Allvarligt talat tror jag att även om ens ämnesomsättning återhår till mer normala nivåer när man slutar så beror viktökningen fortfarande mest på att man börjar småäta mer som ersättning både för snud lr cigaretter.

Självklart bidrar det att man får en högre(d.v.s. mer normal) ämnesomsättning men utan att ha några vetenskapliga belägg skulle jag tippa på att en person som går med ett nikotinsug försöker dämpa det suget med nåt annat där han/hon tidigare la in en prilla lr tände en cigg.

Njae, jag slutade igår men har inte märkt av något småätande-sug eller sötsug heller, däremot dämpar nikotin hungern och jag tyckte genaste det var lättare att äta mer. Dessutom så ökar ju snus förbränningen med 321 kcal om dagen. Det är trots allt lite grand det!

Eddie Vedder
2007-02-28, 09:55
Njae, jag slutade igår men har inte märkt av något småätande-sug eller sötsug heller, däremot dämpar nikotin hungern och jag tyckte genaste det var lättare att äta mer. Dessutom så ökar ju snus förbränningen med 321 kcal om dagen. Det är trots allt lite grand det!

Att det inte innebär nån stor förändring för dej efter att du har hållt dej från snus en dag kanske inte direkt talar för varenda människa som försökt sluta med sitt nikotinmuissbruk.

Å påverkan från förändringen i ämnesomsättnigen har jag inte ifrågasatt heller.

z_bumbi
2007-02-28, 09:59
30% ökad förbränning?? låter som fantastiska siffror..

5-10 % är de siffror jag har fått, under en föreläsning om rökavvänjning.

King Grub
2007-02-28, 10:18
Nikotin ökar ämnesomsättningen; vid tuggning av nikotintuggummi med mängderna 0/0, 1/0, 2/0, 1/50, 2/50, 1/100, och 2/100 mg/mg ökar ämnesomsättningen med 3.7%, 4.9%, 7.9%, 6.3%, 8.5%, och 9.8% över en 2.5-timmarsperiod.

Koffein tillsammans med nikotin ökar effekten dramatiskt: 100 mg koffein tillsammans med nikotinet ökar effekten på ämnesomsättningsstegringen med 100%.

En annan anledning till att nikotin verkar motverka viktuppgång alt främja viktnedgång är att det har en anorektisk verkan.

jakkan
2007-02-28, 11:11
SÅ en lyckad deff är alltså nikotintuggummi och koffeintabletter? =)

LarsK
2007-02-28, 11:29
En annan anledning till att nikotin verkar motverka viktuppgång alt främja viktnedgång är att det har en anorektisk verkan.
Jag gick upp 3 kilo på 2 veckor när jag slutade. Så visst är det anorektisk verkar. Därför jag slutade, så jag kunde gå upp i vikt.

Om snus hade stoppat näringsupptaget hade det varit förbjudit.
Varningstexten på snus hade varit;

Snus stoppar näringsupptaget i kroppen. Biverkningar är skörbjug, yrsel, viktminskning, blind och död.

Hårig-rygg
2007-02-28, 11:47
Haha! Jag NJUTER verkligen av att ha slutat snusa! Så JÄVLA skönt! Snussuget är INGENTING om man jämför med hur SKÖNT det känns! Jag vet också att vikten kommer stiga.

MEN, mina två eller tre koppar kaffe om dagen tänker jag INTE sluta med! Det är väl inte så anorektiskt som snus?

Eddie Vedder
2007-02-28, 12:10
Om snus hade stoppat näringsupptaget hade det varit förbjudit.
Varningstexten på snus hade varit;

Snus stoppar näringsupptaget i kroppen. Biverkningar är skörbjug, yrsel, viktminskning, blind och död.

Ja vad är ökad cancerrisk mot risken för att det blir svårare att gå upp i vikt?

Har en känsla av att nikotin är skadligt nog och likförbannat tillåts det ju.

Hårig-rygg
2007-02-28, 12:22
Jag tycker det är skönt att läsa alla svar som bevisar hur DÅLIGT snus är :) Det gör mig bara ännu mer motiverad att aldrig mer ta en prilla. Faktum är att jag njuter av att ha slutat! Känns helt otroligt skönt! Men självkalrt tycker jag att det ska vara tillåtet, precis som med rökning. Jag tror på fria val.

En fråga bara. Jag dricker kaffe, två, högst tre koppar om dagen. Måste jag sluta med det med? Snus borde vara mer anorektiskt?

corbendallas
2007-02-28, 14:49
Jag tycker det är skönt att läsa alla svar som bevisar hur DÅLIGT snus är :) Det gör mig bara ännu mer motiverad att aldrig mer ta en prilla. Faktum är att jag njuter av att ha slutat! Känns helt otroligt skönt! Men självkalrt tycker jag att det ska vara tillåtet, precis som med rökning. Jag tror på fria val.

En fråga bara. Jag dricker kaffe, två, högst tre koppar om dagen. Måste jag sluta med det med? Snus borde vara mer anorektiskt?
Du menar att du missat alla varningar om snus?? Allvarligt?
Kul att du trivs! Good for you! :thumbup: Alltid trevligt att göra sig av med en last.

Om du tränar och äter lika mkt som du funderar på koffein/nikotinets påverkan på kroppen så når du nog dina mål snabbare ;)

Nilsjohan
2007-02-28, 14:52
sluta snusa var ett helvete första veckan (ökade sedan något/några kilo första månaden)

Hårig-rygg
2007-02-28, 14:57
Du menar att du missat alla varningar om snus?? Allvarligt?
Kul att du trivs! Good for you! :thumbup: Alltid trevligt att göra sig av med en last.

Om du tränar och äter lika mkt som du funderar på koffein/nikotinets påverkan på kroppen så når du nog dina mål snabbare ;)

Nej nej! Jag har såklart alltid vetat att det är dåligt för hjärtat och blodtrycket osv. Men det här med snus och förbränning har jag missat. Och ju mer negativa inlägg jag läser om snus, desto mer njuter jag :)

Haha! Ja du har rätt, ska snart iväg till ett träningspass faktiskt!

Hårig-rygg
2007-02-28, 14:58
sluta snusa var ett helvete första veckan (ökade sedan något/några kilo första månaden)

Jag har hört många som säger att det ska vara jobbigt. Jag tycker bara det är skönt, mår bättre än någonsin faktiskt utan snuset, och äter mer!

Nepp! Dags för bröst-och tricepspass nu!

nutz
2007-02-28, 17:13
Det är lugnt dom första dagarna, kanske första veckan också, men sen efter några månader bryter helvetet löst.

:D

Hårig-rygg
2007-02-28, 17:56
Det är lugnt dom första dagarna, kanske första veckan också, men sen efter några månader bryter helvetet löst.

:D

Du kanske har rätt :) Men det skiter jag faktiskt i, jag tänker på hur dåligt snus är och sitter och myser.

Eddie Vedder
2007-02-28, 18:02
Du kanske har rätt :) Men det skiter jag faktiskt i, jag tänker på hur dåligt snus är och sitter och myser.

Detta har förvandlats till "Hårig-ryggs snusfria liv"-journal:D

Men det är positivt att läsa att du slutat å att det känns bra iaf, hoppas det fortsätter lika problemfritt i framtiden:thumbup:

Hårig-rygg
2007-02-28, 20:06
Detta har förvandlats till "Hårig-ryggs snusfria liv"-journal:D

Men det är positivt att läsa att du slutat å att det känns bra iaf, hoppas det fortsätter lika problemfritt i framtiden:thumbup:

Hehe, ja precis! Tack :)