handdator

Visa fullständig version : Era godaste smörgåsrecept?


Aasa
2007-02-23, 15:01
Hej!

Jag har blivit väldigt sugen på en god macka under de senaste dagarna av strikt diet. Har sökt runt på alla de otroligt attraktiva brödrecepten på forumet och jag ska baka en sats bröd till helgen. Nu undrar jag om ni vill dela med er av era godaste ( gärna men inte nödvändigtvis energifattiga ) smörgåsrecept till mig och alla andra smörgåsfantaster?

En personlig favorit är;

Finskt rågbröd,
rikligt med keso,
kaviar och finskuren purjolök med en rejäl skiva ost till.

// Med hoppfullt dreglande hälsningar Emil *drool*

Eddie Vedder
2007-02-23, 15:38
Rykande nybakt direkt ur ugnen behöver inte ens pålägg tycker jag. Ett helt färskt bröd är i sej tillräckligt gott för att äta som de e, möjligtvis att man kletar på lite vitlökssmör*drool*

Annars är mackor med strömmingsflundror alternativt julskinka+stark senap min absoluta favoriter.:thumbup:

eleni
2007-02-23, 15:56
Något grovt bröd, lättkesella längst ner, örtsalt, rökt kalkon/skinka och alfalfagroddar...*drool*

Flexbert
2007-02-23, 16:01
Ost, skinka, en klick Cantadou: Pepparot, och tre gurkskivor. *cupid*

Eddie Vedder
2007-02-23, 16:10
Klassiker skall heller aldrig underskattas, finns det så många godare saker än en kopp kaffe plus några knäckebrödmackor med ost+kaviar å gurka? Lr varför inte en tunnbrödsrulle med räkmjukost, Västgöta kloster, tomat, isbergssallad och kalkon/skinka?

*drool* *drool*

NisseEriksson
2007-02-23, 16:16
Knäckebröd med ost,smör eller keso,grillkrydda
Enkelt men underbart gott

HellaTS
2007-02-23, 16:28
Hårdbröd, keso, avokado, kalkon och rödlök... Suveränt gott!!

Kurash
2007-02-23, 16:32
The-kaka
smör
Majjo
salladsblad
skivade kokta ägg
Mer majjo
räkor
dill
pressad citron

Shakemynuts
2007-02-23, 16:43
Mina favoriter är:

Ta en baguette, langa på ett par lövbiff skivor, lite sallad, tomat, massa pepparrot och potatissallad.

Eller ost och salami och in i ugnen.

Annars är nybakade mörka fullkornsbröd med diverse pålägg grymt. Pastrami, tomat och ost t ex.

knazcandy
2007-02-23, 16:48
Om du inte jagar kalorier så är en cibatta fylld med salami, brieost, rödlök, oliver, tomat och gurka, olagligt gott.

Eller en skogaholmsmacka med smör och medwurst *drool*

Aasa
2007-02-23, 17:06
Många lockande ideér måste jag säga. Vattnas i munnen. :)

Aasa
2007-02-23, 17:26
Klassiker skall heller aldrig underskattas, finns det så många godare saker än en kopp kaffe plus några knäckebrödmackor med ost+kaviar å gurka? Lr varför inte en tunnbrödsrulle med räkmjukost, Västgöta kloster, tomat, isbergssallad och kalkon/skinka?

*drool* *drool*

Någon som vet hur man bakar tunnbrödsaktiga bröd, som man kan fylla och rulla ihop? De är bara för goda. Då hade man kunnat göra en egen skaldjursröra eller något med keso/kesella och lite goa kryddor till. Eller kycklingbitar med sådan där currysås till. *drool*

Lövbiffen
2007-02-23, 17:42
En som jag körde med va denna proteinrika rackare ;)

Fullkornsbaguette som man gräddar klart själv i ugnen
Ett halvt paket cream cheese light som bres ut
Romansalladsblad som läggs ovanpå
Keso som man "drar" ut på mackan
Ruccola som läggs på keson så den fastnar
Strimlad skinka/skivad kalkon. Om det är skinka så blir det bra om man rör runt den lite med keson
Och lite skånsk senap på det


(Om ni undrar varför jag gjorde en så oerhört proteinrik macka, så va det för att jag va inne i en rätt svårt ortorektisk period. Va helt fanatisk i att äta mycket och främst protein) Dock så är mackan mycket god *drool*

Tom Jr
2007-02-23, 17:51
Kommer och räddar din dag!

Macka med smak av indien (tandoori)

1 kycklingfilé
2 tsk tandoorikrydda
4 skivor formbröd
4 msk mango chutney
(färsk koriander)

Putsa kycklingfiléerna och gnid in dem med tandoorikryddan. Stek på medelgod värmetills innertemperaturen är 70c. Det tar ca. 15 min, beroende på hur tjocka kycklingfiléerna är. Skivka kycklingen (så att dem kan läggas på mackorna). Lägg upp 2 brödskivor. Varva kycklingskivor, mango chutney och färsk koriander. Toppa med två brödskivor till och grilla mackan i ugn eller mack-grill.

- - - - -

Macka med italiensk touch

4 skivor formfranska
80 g tunt skivad bresoala
4 skivor permasanost
4 msk pesto
färsk oregano

Gör som ovanför, fast byt ut innehållet ;).

Macka med smak av Grekland

4 skivor formfranska
100 g fetaost (halvt paket)
1 rödlök
svarta och gröna oliver
färsk timjan

Lägg upp skivorna, varva smulad fetaost, tunt skuren rödlök och oliver. Klipp över färsk timjan. Toppa med två brödskivor och grilla i ugnen el smörgåsgrill.

Jag har mer ifall du vill ha, heh! :p

Aasa
2007-02-23, 18:34
Gaah vad gott!!!!

NisseEriksson
2007-02-23, 18:51
Kommer och räddar din dag!

Macka med smak av indien (tandoori)

1 kycklingfilé
2 tsk tandoorikrydda
4 skivor formbröd
4 msk mango chutney
(färsk koriander)

Putsa kycklingfiléerna och gnid in dem med tandoorikryddan. Stek på medelgod värmetills innertemperaturen är 70c. Det tar ca. 15 min, beroende på hur tjocka kycklingfiléerna är. Skivka kycklingen (så att dem kan läggas på mackorna). Lägg upp 2 brödskivor. Varva kycklingskivor, mango chutney och färsk koriander. Toppa med två brödskivor till och grilla mackan i ugn eller mack-grill.

- - - - -

Macka med italiensk touch

4 skivor formfranska
80 g tunt skivad bresoala
4 skivor permasanost
4 msk pesto
färsk oregano

Gör som ovanför, fast byt ut innehållet ;).

Macka med smak av Grekland

4 skivor formfranska
100 g fetaost (halvt paket)
1 rödlök
svarta och gröna oliver
färsk timjan

Lägg upp skivorna, varva smulad fetaost, tunt skuren rödlök och oliver. Klipp över färsk timjan. Toppa med två brödskivor och grilla i ugnen el smörgåsgrill.

Jag har mer ifall du vill ha, heh! :p

Macka nr 1 är ett måste att testa, jag älskar indisk mat.

LadyG
2007-02-23, 20:14
Kommer och räddar din dag!

Macka med smak av indien (tandoori)

1 kycklingfilé
2 tsk tandoorikrydda
4 skivor formbröd
4 msk mango chutney
(färsk koriander)

Putsa kycklingfiléerna och gnid in dem med tandoorikryddan. Stek på medelgod värmetills innertemperaturen är 70c. Det tar ca. 15 min, beroende på hur tjocka kycklingfiléerna är. Skivka kycklingen (så att dem kan läggas på mackorna). Lägg upp 2 brödskivor. Varva kycklingskivor, mango chutney och färsk koriander. Toppa med två brödskivor till och grilla mackan i ugn eller mack-grill.

- - - - -

Macka med italiensk touch

4 skivor formfranska
80 g tunt skivad bresoala
4 skivor permasanost
4 msk pesto
färsk oregano

Gör som ovanför, fast byt ut innehållet ;).

Macka med smak av Grekland

4 skivor formfranska
100 g fetaost (halvt paket)
1 rödlök
svarta och gröna oliver
färsk timjan

Lägg upp skivorna, varva smulad fetaost, tunt skuren rödlök och oliver. Klipp över färsk timjan. Toppa med två brödskivor och grilla i ugnen el smörgåsgrill.

Jag har mer ifall du vill ha, heh! :p

Den grekiska mackan låter ju underbar!!! Måste testas helt enkelt!

Keep 'em coming! :thumbup:

Aasa
2007-02-24, 13:35
På söndag blir det nog brödbak. Äter inte så mycket smörgåsar på vintrarna men under barmarksperioden så är det smidigt och god mat, så det gäller att förbereda sig.

Skulle helst ha ett brödrecept som gav antingen rullbart lite segt bröd som man kan göra rullar med massa fyllning till, eller rätt stora tunna mackor bara som man också kan klämma i en massa pålägg. Hur gör ni?

beffen
2007-02-24, 16:30
2 Fullkornsbröd skivor,Tonfisk,keso,purjolök samt lite aromat krydda.

Det är gott! ;D

larre
2007-02-24, 16:54
Rosta mackan -> ta fram en rejäl kniv -> dränk mackan i nutellan -> servera

regus
2007-02-24, 19:06
En baguett av den grövre sorten
lufttorkad skinka
Fräst rödlök
Fetaost
sallad
olivolja

machine gun
2007-02-24, 19:14
Keso
Hackad tomat
Färsk basilika
En skvätt olivolja
Nymalen svartpeppar

Rör ihop och servera på ett gott bröd *drool*

larre
2007-02-24, 19:15
Snappade upp en ganska sjysst macka när jag var i Italien kom jag på.

Något vitt halvtjocktbröd -> rosta eller stek -> på med olivolja + salt + peppar och komplettera upp med vin så har du en vinnare ;)

LadyInsane
2007-02-24, 22:04
Mozzarella, basilika, tomat, olivolja

Avokado och keso

Grillad kyckling och keso

Kronärtsklocka mixad med avokado och mozzarella

Pesto, mozzarella och sallad

Fetaost, tomat och vinäger



Peanutbutter'N'Jelly!!! *drool* Älskade det när jag bodde i USA....:em:

Emil_Larsson
2007-02-24, 22:11
Skagenröra är jävligt gott på smörgås.

En enkel:

Skagenröra med räk
Fralla/ ciabatta bröd.

Aasa
2007-02-24, 22:50
Mackfrosserierna ska ta sin början nu på söndag. Denna post är något av en minneslapp för mig själv, ni får ursäkta. :)

Eftersom jag är extremt sugen på wraps just nu så ska jag baka tortillabröd. Jag kör den enklaste varianten jag hittade;

7 ½ dl vetemjöl
1 tsk salt
1 tsk bakpulver
1 msk olja
2 dl vatten

Blanda, håll fuktigt och stek. Och håll fuktigt igen.

Till det tänkte jag testa några olika fyllningar;

1: Kycklingbitar från en "Stinas kyckling, vitlök".
4 msk gräddfil
1-2 krm chilipulver
2 krm spiskummin
1 tsk pressad citron
isbergssallad
paprika
salt, svartpeppar

2: Lite räkröra med det jag har hemma.
räkor
majonäs
pressad citron
mosat hårdkokt ägg
eventuellt stulen kaviar
sallad

3: Tonfisk
majonäs
finhackad lök
sallad

Någon som har nått bra att ha till en tonfisk-smet? Kommer inte på nåt annat än lök. Kommer jag inte på något annat så blir det i med lite senap i majonäsen. Kan bli ruggigt.

Dessutom har jag lite fetaost hemma som jag kanske drar ihop något med om jag kommer på nåt. Förslag?

Nåja dessa tre fyllningar ska jag i alla fall testa, sen får vi se om det blir *drool* , *cupid* , *spy* eller *cry* .

Ska försöka få lite shyssta bilder på grejerna också om det är möjligt.

Ha en god natt.

Aasa
2007-02-25, 14:01
Okej, fyllning nr 1 tillverkad.

Hur laddar jag upp bilder här måntro? Behöver jag en egen webhost och sen länkning eller?
Bilder kommer så snart jag listat ut det. :)


Det blev faktiskt precis så gott som jag hoppats på. *drool* Måste bara köpa en ordentlig kavel så blir det hur bra somhelst.

Absinteh
2007-02-25, 14:31
hmm. Jag har en snubbe i min klass som heter Johannes aasa, från umeå.
Ingen du känner?

Aasa
2007-02-25, 14:57
http://img180.imageshack.us/my.php?image=mackabildqu1.jpg

Aasa
2007-02-25, 15:04
Vi är säkert släkt men nej kjag känner inte honom. :)

PowPow
2007-03-26, 11:09
Återkommande klassiker hos mig: Ägg, ost, majonäs, tomat och italiensk salladkrydda. I någon grövre baguette.

http://img187.imageshack.us/img187/7563/imgp3593hi2.jpg

bubbe
2007-03-26, 11:37
3: Tonfisk
majonäs
finhackad lök
sallad

Någon som har nått bra att ha till en tonfisk-smet? Kommer inte på nåt annat än lök. Kommer jag inte på något annat så blir det i med lite senap i majonäsen. Kan bli ruggigt.


Brukar göra något liknande,
en hackad gul lök
creme fraiche
tonfisk
mycket svartpeppar

blanda ihop, lägg på rostade mackor med sallad.

Baguette brukar jag bre ut dijonsenap, stoppa in massa rostbiff, ett par skivor tomat samt ruccola.

LadyInsane
2007-03-26, 12:50
http://img180.imageshack.us/my.php?image=mackabildqu1.jpg

Den där mackan gjorde min dag. Den såg så otroligt geggig och fantastisk ut.....*drool*

olwe
2007-03-27, 17:58
Ett riktigt fint chiabattabröd (?) som man dopar lite lätt i en god olivolja och strör på lite flingsalt. Riktigt gott till maten e.dyl.

e_w
2007-03-27, 18:53
Ta ett gott bröd, ciabatta eller baguette är dock det ultimata ;)
Gör sedan denna röra...

-Keso
-Rödlök
-Paprika
-Kyckling
-Örtsalt

Det blir såå gott :)

Aasa
2007-04-01, 09:58
Den där mackan gjorde min dag. Den såg så otroligt geggig och fantastisk ut.....*drool*

Trevligt! Den gjorde min dag också. :) Det tortillabrödet fungerade riktigt bra, speciellt om man stekte det i en del olja också. Då får det fin stekyta och blir givetvis fett och gott.

Röran smakade fräscht och gott med chilipeppar och spiskummin. Citronen var viktig också.

Max
2007-04-01, 11:51
En delad ciabatta som man skivar i kall potatis, ägg och kaviar/majonäs är riktigt gott. Istället för ägg kan man ha keso, inte riktigt lika gott men kan kryddas helt valfritt och är lite mer krämigt så kaviaren/majonäsen kan uteslutas då om man vill.

skratt
2007-04-01, 12:04
CitronKeso & frukt macka är ju såå gott!

Ta två grova skivor gott bröd. Blanda 1 dl keso med 1 tsk finrivet citronskal (eller mer efter smak). Lägg på skivad banan och små äppeltärningar och pudra gärna över lite kanel.
Lovely!

MojjMojj
2007-04-02, 19:53
Inte ngn som har ett kunligt recept med baguette, rostbiff, rostad lök, sallad, creamfresh/majo, och en maaassa dijonsenap?
hähähä

Ps varmt bröd såklart, helst köttet lite värmt också Ds

mela
2007-04-02, 20:39
Asså. Inget slår vit baguette med massor av vitlökssmör som fått gräddas i ugnen *drool* Till det grillat kött och potatissallad... !!

OOh jag vill ha sommar.

CamillaA
2007-04-05, 09:37
Återkommande klassiker hos mig: Ägg, ost, majonäs, tomat och italiensk salladkrydda. I någon grövre baguette.

http://img187.imageshack.us/img187/7563/imgp3593hi2.jpg

Har du bakat det brödet själv eller köpt?

Eddie Vedder
2007-04-05, 13:17
"En liten kvällsmacka" som jag käkade efter mitt löppass i måndags.:D
Den ligger på en stor pizzatallrik och om ni tittar på min tumme kan man få en ganska bra indikation på dess storlek.

Hursomhelst är det en hel stor fiberkaka (ämnad för sådär 5-6 smörgåsar kanske:Virro ) som var helt nybakad å frasig som bara nybakat bröd kan va, 250g minikeso, 4 skivor underbar Schwartzwaldskinka samt vitlöks-och vitpepparkrydda.*drool*
37836

HellaTS
2007-04-05, 14:12
"En liten kvällsmacka" som jag käkade efter mitt löppass i måndags.:D
Den ligger på en stor pizzatallrik och om ni tittar på min tumme kan man få en ganska bra indikation på dess storlek.

Hursomhelst är det en hel stor fiberkaka (ämnad för sådär 5-6 smörgåsar kanske:Virro ) som var helt nybakad å frasig som bara nybakat bröd kan va, 250g minikeso, 4 skivor underbar Schwartzwaldskinka samt vitlöks-och vitpepparkrydda.*drool*

Ooh, shit vilken macka!! MUMS! *drool*

Eddie Vedder
2007-04-05, 14:15
Ooh, shit vilken macka!! MUMS! *drool*

Ja brödet va helt suveränt kan jag säga, Köpte det på ett bageri, kom hem från bageriet, drog ut å sprang, kom hem och åt.

FÄRSKT med andra ord!*drool*

Dock va jag inte helt mätt utan slängde även i mej två småbaguetter med prästost direkt efteråt.:thumbup:

Taisho
2007-04-05, 14:26
Om man struntar vad kaloriräknaren hamnar på så tar man fram stora burken med messmör, vispar upp grädde och blandar i messmör efter smak. Bred blandningen på nybakad (men avsvalnad) hällakaka. Hönökaka får duga i fall man inte har någon gammal släkting som kan baka.

Om det ska vara nyttigt så finhackar man rödlök, blandar med en burk keso, lägger blandningen på fullkornsbrödet och maler rosépeppar över. Enkelt, men j-vlar va gott!

superfettzor
2007-04-05, 15:12
Bookmaker sandwich ftw! - Oxfilé på toast med dijonsenap, riven pepparrot, sallad (pommes)

Max
2007-04-06, 11:49
"En liten kvällsmacka" som jag käkade efter mitt löppass i måndags.:D
Den ligger på en stor pizzatallrik och om ni tittar på min tumme kan man få en ganska bra indikation på dess storlek.

Hursomhelst är det en hel stor fiberkaka (ämnad för sådär 5-6 smörgåsar kanske:Virro ) som var helt nybakad å frasig som bara nybakat bröd kan va, 250g minikeso, 4 skivor underbar Schwartzwaldskinka samt vitlöks-och vitpepparkrydda.*drool*

Mastig macka! Du har varit och naggat på kanten innan kortet togs ser det ut som :)

Eddie Vedder
2007-04-06, 12:00
Mastig macka! Du har varit och naggat på kanten innan kortet togs ser det ut som :)

Haha, ja när jag köpte brödet kunde jag bara inte hålla med för ett från ett litet testprov.;)

Madde88
2007-04-09, 16:10
toast är godast.. (fast du måste ha våffeljärn el toastmaskin) smör, ost, skinka sen kan man ha typ en tomat eller lite chiliketchup eller nått.. banan är faktiskt gott... bara tänka vad man kan ha på en pizza.. funkar bra men halvgrovt bröd oxå..

vanliga mackor bara

smältost +skinka kanske nån grönsak

färskost (philadephia/ricotta m.m.) äppelmos och skinka

smör, ost och marmelad.. min nya favorit

jordnötsmör, banan/äpple honung

eller nått som jag åt hos min faster det var faktiskt gott.. lite sött kanske.. banana&vitchoklad blandat.. det var nått mellanting mellan nutella och sylt typ.. fast olika sorter.. typ mörkchoklad+körsbär, mjölkchoklad+jordgubb m.m.