handdator

Visa fullständig version : Morgonpromenader fortfarande bast?


aGGe
2007-02-23, 05:44
Ar det fortfarande morgonpromenader som ar bast for att branna fett.
med tanke pa att tex HIIT inte ger en efterforbrannande effekt som man trott.

Eddie Vedder
2007-02-23, 06:01
Ar det fortfarande morgonpromenader som ar bast for att branna fett.
med tanke pa att tex HIIT inte ger en efterforbrannande effekt som man trott.

Den bästa förbränningsträningen är den du orkar genomföra regelbundet helt enkelt. På morronen är fettförbränningen högre procentuellt sett, men energiförbrukningen är varken högre lr lägre å den är det väsentliga.

Om du ger dej ut trött som ett lik å går på en halvdan promenad före frukost ger det ju inte dej lika mycke som en längre å mer intensiv promenad på dagen då du orkar förbruka mer energi. Energiförbrukningen över dygnet är det som är väsenrtligt, inte att pricka in när den procentuella fettförbrönningen kan råka vara högre. Det viktiga för viktnedgång är att fettförbränningen överstiger fettinlagringen över tid inte vid en viss tidpunkt.

Däremot kan det vara väldigt praktiskt med morgonpromenader, många känner att det inte påverkar hungern under dagen å sen har man ju hela dagen framför sej å kan utan problem köra ett pass till. Så jag skule säga att det är mer praktiskt än effektivt med "före-frukost-träning" , förutsatt att du nu inte presterar som bäst före frukost då är det självklart det bästa.

aGGe
2007-02-23, 06:09
Hmm.

Jag foredrar morgonpromenad da jag far bast effekt av koffeinet jag tar ca 30 minuter innan. Kanner mig som en galen hast nar det kickar in. sa jag vagar pasta att min promenad ar intensiv.

Men jag tycker anda att nagon sorts traning branner mer fett. om man tittar pa tidpunkt, insulinnivaer osv.

har fortfarande lite svart att acceptera det har med att man lika garna kan ligga hemma pa soffan o glo pa tv o bara ata mindre.

Man maste ju kunna optimera sin deff. aven om det bara handlar om 10 gram fett. manga backar sma.

Men jag kan ju ha fel oxa. o kan lika garna bara gymma o ata lite mindre.

Eddie Vedder
2007-02-23, 06:17
Hmm.

Jag foredrar morgonpromenad da jag far bast effekt av koffeinet jag tar ca 30 minuter innan. Kanner mig som en galen hast nar det kickar in. sa jag vagar pasta att min promenad ar intensiv.

Men jag tycker anda att nagon sorts traning branner mer fett. om man tittar pa tidpunkt, insulinnivaer osv.

har fortfarande lite svart att acceptera det har med att man lika garna kan ligga hemma pa soffan o glo pa tv o bara ata mindre.

Man maste ju kunna optimera sin deff. aven om det bara handlar om 10 gram fett. manga backar sma.

Men jag kan ju ha fel oxa. o kan lika garna bara gymma o ata lite mindre.

Ju mer du rör på dej ju mer energi förbrukar du, äter du inte lika mycke som du förbrukar går du ner. Viktmässigt gör det ingen skillnad på att svälta sej framför TV:n jämfört med att äta stora mängder mat å springa en halvmara om dagen, men givetvis är träning å hyfsat matintag det mest hälsosamma valet. Du får i dej näringsämnen, du tränar upp kroppen och du får en bra grund att stå på inför fortsatt deff, uppbyggnad, underhåll lr vad du nu syftar på i framtiden.

Köor du på dina morgonpromenader om dom funkar, absolut. Själv dricker jag kaffe en timme innan, tycker inte koffeinet "sätter in" förns då men vi e alla olika:thumbup:

aGGe
2007-02-23, 06:23
Ju mer du rör på dej ju mer energi förbrukar du, äter du inte lika mycke som du förbrukar går du ner. Viktmässigt gör det ingen skillnad på att svälta sej framför TV:n jämfört med att äta stora mängder mat å springa en halvmara om dagen, men givetvis är träning å hyfsat matintag det mest hälsosamma valet. Du får i dej näringsämnen, du tränar upp kroppen och du får en bra grund att stå på inför fortsatt deff, uppbyggnad, underhåll lr vad du nu syftar på i framtiden.

Köor du på dina morgonpromenader om dom funkar, absolut. Själv dricker jag kaffe en timme innan, tycker inte koffeinet "sätter in" förns då men vi e alla olika:thumbup:


Hehe..

jag brukar gora sahar tex.
stallt timern pa kaffekokarn kl 0655
gar upp kl 0700
Stanger av bryggarn o haller upp kaffet for att svalna lite
Dricker, forlat, sveper minst en halvliter vatten.
ca 0707 ar kaffet svepbart sa ca 3 koppar kaffe i ett glas aker ner.
ca 0735 borjar d pirra i kroppen, pa me mp3 o ut o ga.

hehe

Eddie Vedder
2007-02-23, 06:25
Hehe..

jag brukar gora sahar tex.
stallt timern pa kaffekokarn kl 0655
gar upp kl 0700
Stanger av bryggarn o haller upp kaffet for att svalna lite
Dricker, forlat, sveper minst en halvliter vatten.
ca 0707 ar kaffet svepbart sa ca 3 koppar kaffe i ett glas aker ner.
ca 0735 borjar d pirra i kroppen, pa me mp3 o ut o ga.

hehe

Låter som ett bra upplägg.:)

JTH
2007-02-23, 08:37
svepbart sa ca 3 koppar kaffe i ett glas aker ner.

Under den promenaden skulle jag få rännskita..? :em:

Stålmage?

King Grub
2007-02-23, 09:16
Ingen form av träning ökar fettförbränningen över dygnet vid en viss energibalans.

Ett kaloriunderskott på t ex 500 kcal innebär lika stor fettminskning oavsett hur du åstadkommer underskottet, genom kalorirestriktion, genom motion (oavsett tidpunkt eller intensitet) eller genom en kombination.

Finns en tråd om det, som du skrev i i går.

Den träning som är bäst för att gå ner är den som du kan hålla en så hög intensitet som möjligt under så lång tid som möjligt, för största energiförbrukning. Promenader har aldrig varit bäst. Annat är i avseendet att dom är skonsamma, så dom flesta kan promenera ofta. Alla kan inte springa varje dag, t ex.

aGGe
2007-02-23, 13:37
Ingen form av träning ökar fettförbränningen över dygnet vid en viss energibalans.

Ett kaloriunderskott på t ex 500 kcal innebär lika stor fettminskning oavsett hur du åstadkommer underskottet, genom kalorirestriktion, genom motion (oavsett tidpunkt eller intensitet) eller genom en kombination.

Finns en tråd om det, som du skrev i i går.

Den träning som är bäst för att gå ner är den som du kan hålla en så hög intensitet som möjligt under så lång tid som möjligt, för största energiförbrukning. Promenader har aldrig varit bäst. Annat är i avseendet att dom är skonsamma, så dom flesta kan promenera ofta. Alla kan inte springa varje dag, t ex.



Jag skrev den har traden for att det ar en mer specifik fraga angaende just morgonpromenad mot hiit. Den andra traden handlar ju mer om att trana eller inte trana med mindre naringsintag.

Men det du sager ar alltsa att det inte langre finns nagon tid pa dagen som ger battre fettforbranning. Forut var det ju sa att tex under just morgonpromenaden sa anvandes i storsta del fett, pga laga insulinnivaer osv.

men jag skulle alltsa kunna ga en exakt likadan promenad nar som helst pa dygnet med exakt samma intensitet o anda anvanda samma mangd energi fran fett?

King Grub
2007-02-23, 13:41
Du förbrukar mer fett under aktiviteten fastande, men det jämnar ut sig över dygnet.

aGGe
2007-02-23, 13:44
Vad trakig du e Grubben.

Nu ser jag inget positivt alls med att ga morgonpromenader. Det skulle vara att se naturen da.

Far bli 10-15 min Intervalltraning pa spinningcykeln hadan efter.

trist.

King Grub
2007-02-23, 13:48
Det spelar ingen roll för kroppsfettmängden om man förbrukar fett eller kolhydrat i olika stor utsträckning under aktiveten; se på en sprinter, som förbrukar enbart kolhydrat under träning. Över dygnet hänger det på energibalansen; större fettoxidation under aktivitet -> större inlagring alt mindre fettoxidation vid annan tidpunkt, och tvärtom för kolhydrat. Och konditionsträning ökar inte fettförbränningen över dygnet.

aGGe
2007-02-23, 13:50
Under den promenaden skulle jag få rännskita..? :em:

Stålmage?


Ingen rannskita, hahah
Ja har aldrig haft na problem med det. Dricker ju vatten innan oxa.