handdator

Visa fullständig version : syra-bas - balans


fabiansthlm
2007-02-23, 02:51
Jag fick rådet av min kunnige naprapat/tränare att äta mer basisk föda då mina muskler var försurade (mjölksyran?) och för spända.

Jag fick tipset att köpa Resorb på apoteket men trodde det var enbart ett vätskeersättningsmedel? Hur påverkar det syra/bas-balansen?

Annars kunde jag även köpa ngt på hälsokost..bas bla bla ngnting

Sverker
2007-02-23, 07:19
:confused:


Klart att musklerna bildar mjölksyra när de är spända och blockerar sitt egna blodflöde. Ditt problem är att du har en för hög tonus i många muskler och troligen triggerpunkter.

Inte en chans att någon syra/bas diet kan hjälpa dig eftersom blodet inte når fram till musklerna.

Bollen ligger hos DIG och hos naprapaten att hitta de spända partierna och manipulera dessa.


Ska du göra kroppen mer basisk så gäller mycket frukt och grönsaker och minmalt med kött och ceralier.

fabiansthlm
2007-02-23, 09:22
Tackar för svar!!

z_bumbi
2007-02-23, 10:08
För att kroppen ska "sur" så krävs det ganska långvarigt felaktig kost, den effekt som går att mäta (Som jag känner till i alla fall) är att skelettet blir svagare (Bentätheten minskar.) eftersom kalciumet används för att buffra syran.

Grönsaker och frukt är som vanligt det man ska få i sig i tillräcklig mängd och man kanske bör undvika de allra högsta proteinintaget men kroppen har flera system som tar hand om syrlighet så det är för de flesta ingen fara på taket.

Tolkia
2007-02-23, 10:42
Annars kunde jag även köpa ngt på hälsokost..bas bla bla ngnting
Basica, kanske? Jag anser dock att man skall ta diksusisonen om syrabildande och basbildande kost som den förs av hälsokostivrare idag med en nypa salt (se Bumbis och Sverkers svar); därmed inte sagt att man skall gå in för att äta sig till en gikt.

fabiansthlm
2007-02-23, 10:47
Basica, kanske? Jag anser dock att man skall ta diksusisonen om syrabildande och basbildande kost som den förs av hälsokostivrare idag med en nypa salt (se Bumbis och Sverkers svar); därmed inte sagt att man skall gå in för att äta sig till en gikt.

Jo låter vettigt då det alltid med jämna mellanrum dyker upp fantastdieter/behandlingsmetoder som sägs bota både det ena och det andra utan vetenskapliga bevis.

Och missförstå mig rätt et är inte så att jag tror att mina muskler är supermjölksyrade och superspända då skulle jag ju inte fungera men en bra allsidig kost med mkt grönt är vad jag ska försöka hålla.

Har lite problem med stressmage och märker snabbt att viss kost inte funkar tex för mkt kaffe, juicer och fet mat men slarvar gör jag därför tänkte jag just på syra-bas-balansen i min kropp.

Nilsjohan
2007-02-23, 10:47
:confused:

Kroppen gör vad som helst för att undvika för låg eller för hög vätejonskoncentration. Olika buffertsystem (kolsyra-bikarbonatbufferten, fosfatbufferten, proteinbufferten, hemoglobinbufferten), lungkompensation och njurkompensation reglerar vätejonskoncentrationen. I kroppen finns alltså flera mekanismer som reglerar pH så det hålls inom normala gränser. viktigast är att fastställa vad som är grundorsaken till rubbningen.

Hur vet naprapaten att dina muskler är försurade (anaerobtmuskelarbete?)?

fabiansthlm
2007-02-23, 11:45
:confused:

Kroppen gör vad som helst för att undvika för låg eller för hög vätejonskoncentration. Olika buffertsystem (kolsyra-bikarbonatbufferten, fosfatbufferten, proteinbufferten, hemoglobinbufferten), lungkompensation och njurkompensation reglerar vätejonskoncentrationen. I kroppen finns alltså flera mekanismer som reglerar pH så det hålls inom normala gränser. viktigast är att fastställa vad som är grundorsaken till rubbningen.

Hur vet naprapaten att dina muskler är försurade (anaerobtmuskelarbete?)?

Jag tror han "antog" det efter undersökning men jag tycker mitt problem itne är så stort men visst är de nog mer spända än normalt hos en normalperson.

Sverker
2007-02-23, 18:09
Stress leder till mer saltsyrabildning i magsäcken. Kortsiktigt tar man bikarbonat. På längre sikt ser man över sin livssituation.

Det är ju stressen och upplevd stress du ska ta itu med.