handdator

Visa fullständig version : Översträckt Armbåge


Tjockisen
2007-02-22, 22:32
Tjenixen,

Jag har dragits med återkommande smärtor i armbågen sen jag fick en översträckning 2003 på en brottningstävling, och nu idag fick återigen en under träningen.

Vad gör man lämpligast för att rehab:a en sådan här skada? Både kortsiktigt för att bli tillräckligt bra för att träna snabbast möjligt, och också långsiktigt för att inte få tillbaka skadan igen.

Tacksam för svar!
/Christian

Officer
2007-02-22, 22:42
Jag copypaste'ar mina tidigare inlägg i armbågsbaserade diskussioner. Kanske kan hjälpa dig.

Min högra armbåge pajade för snart ett år sedan då jag låg och körde på tok för tunga extensions. Det "stack till" rätt hårt och sen hade jag problem i flera månader med att kunna köra några tricepsövningar eftersom det ömmade hela tiden. Det gjorde även ont när man lutar armbågen mot något hårt underlag, som t ex ett bord.
Det var en mildare form av "studentarmbåge", och/eller en mindre slemsäcksinflammation. Otaliga besök hos naprapat, och läkare inkl röntgen resulterade inte i ett skit. "Vila" är ordet. För mig var det också som så att vilade jag 1-2 veckor gick det över helt, men så fort jag kört ett par press-pass så började det komma tillbaka.
Idag efter snart ett år är det nästan helt borta. Det gör inte ont under någon övning alls, men det kan ömma lite direkt efter ett tungt tricepspass, men det får jag leva med. Det blir pyttelite bättre för varje vecka som går, men så är det med sega inflammationer. Eftersom du aldrig låter den vila ut fullständigt (detta kan kräva flera månader) så fördröjer man såklart hela processen.

Värm upp ordentligt, införskaffa ett bra armbågsskydd/värme, och kör absolut inte explosivt eller med ryck när du kör extensions/pushdowns.

För mig hjälpte det inte att utesluta french/extensions, då jag trodde att det var den som var boven i dramat. Jag var tvungen att utesluta ALLA pressövningar överhuvudtaget för att låta den läka, men det hade jag inte lust med, så min solution var att köra extremt långsamt, söligt och strikt på särskilt tricepsövningarna för att inte rubba skadan.
Mina triccar är förresten större än någonsin nu, så oroa dig inte över att tillväxten kommer att gå sämre bara för att du få köra lite lättare men mycket striktare.

Se verkligen till att du får ordentlig genomblödning och uppvärmning av hela armbågsleden innan dina presspass (dvs bröst, axlar och tricepspassen). Jag kan inte betona det tillräckligt hur viktigt det är dock att du inte kör ryckigt/för tungt då detta bara kommer att föreviga din läkningsprocess..