handdator

Visa fullständig version : Träning, Mat, Tajming


backfire
2007-02-22, 20:59
Hej!
Har nu suttit still i ca. 3 år och bara käkat ostbågar och pillat navel.
Tränade en del innan, men när jag sedan började jobba så har jag inte hunnit eller orkat förräns nu.
Vägar runt 68-70Kg, utspritt på 185cm och 20 år. Börjar bli ett litet bildäck på magen, och det går inte att acceptera.

Jag vill ha hjälp med VAD jag bör äta, och när. En vecka kommer sedan innehålla 3-5 pass, beroende på ur mycket jag kommer behöva arbeta.
För att vara tvungen att gå till gymmet och inte ligga kvar i soffan har jag besällt WHEY80 proteinpulver.
Har också förstått att man ska äta så mycket man kan. Jag vill inte deffa, men inte bluka mig tjock heller. Jag vill bara komma i form o få tillbaka tuttarna.. och se lite biffig ut igen =) Kommer alltså att lyfta skrot, explosiv träning.
Nu tror jag ni vet allt ni behöver veta, då till frågorna:

Ska jag till gymmet tidigt eller sent efter uppvaknande, spelar de ens nån roll?
Kan jag blanda min styrketräning med typ löpning, eller motarbetar jag min styrketräning då?
Vad äter jag innan?
Vad äter jag efter (funkar whey80 protein som måltidsersättning efteråt, eller bör jag dricka det och sedan mat ovanpå)?
Vad äter jag de dagar jag inte tränar?
Hur är det med en öl till maten? Helt förbjudet?

Sista frågan har jag frågat på ett annat ställe innan, med blandade svar.

Hur många gånger om dagen ska man äta egentligen?
En del säger 5 gånger, en del säger bara frukost o kvällsmat..

Hoppas ni orkat läsa klart och att jag inte tråkat ut er.
Tacksam för svar!

King Grub
2007-02-22, 21:06
Hejsan!

Ska jag till gymmet tidigt eller sent efter uppvaknande, spelar de ens nån roll?

När du presterar bäst.

Kan jag blanda min styrketräning med typ löpning, eller motarbetar jag min styrketräning då?

Konditionsträning hämmar resultaten av styrketräning, men är en viktig del för kondition och hjärta/lungor för många.

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=82537

Vad äter jag innan?

En normal måltid en rimlig tid innan passet, en tidsrymd som du vet passar dig, som du presterar bra på. Proteindrink (t ex Whey80 som du nämner nedan) tillsammans med druvsocker eller maltodextrin direkt före passet stimulerar nybildningen av muskelprotein efter passet (genom att se till att det finns aminosyror åt muskeln när den arbetar).

Vad äter jag efter (funkar whey80 protein som måltidsersättning efteråt, eller bör jag dricka det och sedan mat ovanpå)?

Proteindrink (plus kolhydrat, t ex maltodextrin el druvsocker) passar utmärkt efter passet, sedan hem och ät mat.

Vad äter jag de dagar jag inte tränar?

Samma saker som dom dagar du tränar, fast utan den ev drink-tajmingen kring passet.

Hur är det med en öl till maten? Helt förbjudet?

Inte alls, helt okej.

Hur många gånger om dagen ska man äta egentligen?
En del säger 5 gånger, en del säger bara frukost o kvällsmat..

Spelar ingen roll. Så många gånger du trivs med. Trivs du med att dela upp ditt kaloriintag på 6 mål - ät så. Trivs du med 3 mål - gör så.

Raggis
2007-02-22, 21:08
185 och väger 68-70 kg? Du är knappast fet, haha. Det sägs att cardio, under uppbyggnadsfasen, hämmar muskeltillväxten en viss del. Dock lär det inte vara ett problem för en "nybörjare" (vet att du har tränat innan). Du lär som sagt komma tillbaks ganska snabbt. Innan lär du äta precis som vanligt. Efter, så tar du protein, gärna i samband med snabba kolhydrater (vilket resulterar i en gainer).

Mitt tips är att ladda ner den eftertraktade excelmallen, och räkna på saken. Behöver inte vara så noggrant. Men, bara så du får ett hum om ungefär hur mycket du äter en vanlig dag.

backfire
2007-02-22, 21:42
Tack så mycket för svaren, då vet jag allt jag behöver veta!

En sista fråga, vad är på ett ungefär den mest väsentliga kosten när man börjar styrketräna som jag?
Ja gillar vanlig isbergssallad, pasta o potatis.. älskar kycklingfileer..

Finns det nåt mer man kanske ska försöka äta lite mer, och finns det nåt i min minlista som jag ska skära ner på?

Hehe jag är inte tjock, men jag kommer snart bli om jag inte tar tag i min träning!

Tack igen för svaren!

mvh

Eddie Vedder
2007-02-22, 21:46
Tack så mycket för svaren, då vet jag allt jag behöver veta!

En sista fråga, vad är på ett ungefär den mest väsentliga kosten när man börjar styrketräna som jag?
Ja gillar vanlig isbergssallad, pasta o potatis.. älskar kycklingfileer..

Finns det nåt mer man kanske ska försöka äta lite mer, och finns det nåt i min minlista som jag ska skära ner på?

Hehe jag är inte tjock, men jag kommer snart bli om jag inte tar tag i min träning!

Tack igen för svaren!

mvh

Det du nämner är alldeles utmärkt mat, dock behöver du några fettkällor i din kost oxå å gärna några mer näringsrika grönsaker ist för isbergssalladen, morötter, lök, paprika, broccoli, vitkål, grönkål, blomkål, tomater, spenat, hari coverts det finns ett outtömligt förråd av kanongoda grönsaker:thumbup: Frukt är aldrig fel å slänga in heller.*drool*

ligne
2007-02-22, 21:48
det du skrev att du äter kan du fortsätta äta med gott samvete.

du kan gärna äta mycket fisk, och självklart, broccoli och annat grönt =)

edit: Eddie var lite snabbare :D

backfire
2007-02-22, 22:34
Ni är fantastiska!
Kommer varmt rekommendera detta forum för mina kompsiar.
Tack så jättemycket för hjälpen! Vi lär ses igen ;)

Over and out!