handdator

Visa fullständig version : Pizza engång för alla


Mickaz
2007-02-22, 20:41
Är pizza onyttigt? Typ en pizza som gyros? Eller det behövs det för att build some muscles ;D

Eddie Vedder
2007-02-22, 20:43
Är pizza onyttigt? Typ en pizza som gyros? Eller det behövs det för att build some muscles ;D

Som bas i kosten: JA det är onyttigt

Som nånting du äter då å då som en del i en varierad å nyttig kost å en allmänt hälsosam livsstil: INGA PROBLEM:thumbup:

King Grub
2007-02-22, 20:44
Eller det behövs det för att build some muscles ;D

Nej. Men dom gör ingen skada heller. Under en diet är dom troligen för kaloririka för att ingå i den dagliga kosten, och dom bör inte utgöra någon bas i uppbyggnadskosten heller.

Och det borde vara förbjudet att döpa trådar till "en gång för alla". ;)

Mickaz
2007-02-22, 20:44
okk där ser man =) Jag äter sällan onyttigt typ som pizza, kebab, mcdonalds och sådant.. är lite rädd för skräpmat och chips, läsk, godis m.m

GymTT
2007-02-22, 20:46
okk där ser man =) Jag äter sällan onyttigt typ som pizza, kebab, mcdonalds och sådant.. är lite rädd för skräpmat och chips, läsk, godis m.m

ett tips kan ju vara att ta varje lördag och ät något sådant då.

Cerberus
2007-02-22, 20:46
pizza e grymt gott :D

men ja det är "onyttigt" om man baserar sin föda på det. Extremt mycket fett och särskilt mättat fett, brödet är det inget större fel på dock.Vanligt vetebröd, varken onyttigt eller nyttigt.

MEDiAHORAN
2007-02-22, 20:55
Har slutat med all skräpmat helt, men får ändå akne ibland. Så nu börjar man dra ner på mjölken, kolla hur mycket vetemjöl det är i brödet samt socker :S Ändå vet man inte riktigt om det gör någon skillnad men men :P

Gpajpen
2007-02-22, 20:57
Har slutat med all skräpmat helt, men får ändå akne ibland. Så nu börjar man dra ner på mjölken, kolla hur mycket vetemjöl det är i brödet samt socker :S Ändå vet man inte riktigt om det gör någon skillnad men men :P

du får inte acne av skräpmat..

King Grub
2007-02-22, 20:58
du får inte acne av skräpmat..

Jo, det är mycket troligt att det påverkar.

Implications for the Role of Diet in Acne (http://www.thepaleodiet.com/articles/Final%20Acne%20Article.pdf).

Gpajpen
2007-02-22, 20:59
Jo, det är mycket troligt att det påverkar.

jaså? då har jag missat det. är lika uppdaterad som apoteket 03 :D

kyla
2007-02-23, 09:26
Kosten kanske kan påverka, men den bakomliggande orsaken måste ju vara genetisk. Dessutom vet man väl inte vilken kost det skulle vara som förvärrar akne?

GymTT
2007-02-23, 09:52
Kosten kanske kan påverka, men den bakomliggande orsaken måste ju vara genetisk. Dessutom vet man väl inte vilken kost det skulle vara som förvärrar akne?

Acne förekommer i första hand av kosten, sen träningen.

Eddie Vedder
2007-02-23, 09:54
Kosten kanske kan påverka, men den bakomliggande orsaken måste ju vara genetisk. Dessutom vet man väl inte vilken kost det skulle vara som förvärrar akne?

"Jo det är mycket troligt" skrev han ju, aldrig att han vet att det är så.
Hur mottaglig man är för lungcancer är ju oxå genetiskt men du ökar ju risken genom att röka exempelvis, många sjukdomar styrs ju av det genetiska arvet men sen är ju frågan hur mycke man vill exponera sej för ännu mer risker att sjukdomen ska utvecklas.

King Grub
2007-02-23, 10:02
Ur artikeln i länken ovan:

A substantial body of literature now exists that directly implicates diet as the most likely environmentalf actor underlying the development of acne.

Semin Cutan Med Surg. 2005 Jun;24(2):84-91.

LadyG
2007-02-23, 11:01
Vad är det i "skräpmaten" som orsakar acnen? Överskott på dåliga fetter? För mycket energi på kort tid? Försökte läsa pdf:en i länken, men jag måste erkänna att det var inte mycket jag kunde tillgodogöra mig eftersom medicinsk engelska inte är min starka sida :em:

Madde88
2007-02-23, 14:08
Pizza är väl inte så mycket onyttigare än annan man.. i alla fall inte om man gör den själv.. jag brukar göra en deg på vatten, fullkornsvetemjöl, vetemjöl special, lite jäst, surdeg och salt.. på den degen kan man baka matbröd, baguetter, pizzor m.m. gott och nyttigt...

sen har man tomatsås, och de pålägg man vill ha.. ost, skinka m.m.

eller så gör man köttfärssås och toppar med ost och ketchup! det är det abosolut godaste och det är nyttigt oxå..

så enligt mig kan pizza vara väldigt bra mat det kanske mer beror på mängden man äter..

Cerberus
2007-02-23, 15:55
Pizza är väl inte så mycket onyttigare än annan man.. i alla fall inte om man gör den själv.. jag brukar göra en deg på vatten, fullkornsvetemjöl, vetemjöl special, lite jäst, surdeg och salt.. på den degen kan man baka matbröd, baguetter, pizzor m.m. gott och nyttigt...

sen har man tomatsås, och de pålägg man vill ha.. ost, skinka m.m.

eller så gör man köttfärssås och toppar med ost och ketchup! det är det abosolut godaste och det är nyttigt oxå..

så enligt mig kan pizza vara väldigt bra mat det kanske mer beror på mängden man äter..

japp! inge fel på brödet tycker jag. Dock så brukar pizzor ha enorma mängder fett från ost, kött osv vilket ökar kcal-mängden rejält.

Eddie Vedder
2007-02-23, 16:00
japp! inge fel på brödet tycker jag. Dock så brukar pizzor ha enorma mängder fett från ost, kött osv vilket ökar kcal-mängden rejält.

Nä var för sej innehåller ju inte en pizz direkt onyttiga ingredienser det är snarare mängden och kombinationen av alla dessa som gör pizzan till en kalori/insulinbomb. Visst vitt bröd är inte nåt man dör av men i en normalstor pizza är det extremt mycke vit deg, ost i sej är inget fel men även där är proportionerna väl stora vilket bidrar till väldigt mycke fett å väldigt mycke salt.

En pizza är egentligen inte nånting annat än en väldigt stor varm ostmacka som man har på diverse ingredienser. Inget att basera kosten på som sagt, men inget man dör av att äta nån gång ibland om man känner för de.

Fartman
2007-02-23, 16:17
Pizza kan vara ett mycket fint inslag i en annars välordnat kost. Som exempel; jag tröck en super calzone igår och idag blev det ökningar i bänken :thumbup: