handdator

Visa fullständig version : Kan det bli för mycket flingor/mµsli?


Gabbe
2007-02-22, 20:30
Hej.

Jag äter flingor eller müsli 1-4 ggr per dag oftast 3 ggr.
Nu undrar jag om det finns någon känd nackdel i att äta så mycket av samma livsmedel per dag. Är rätt kräsen i övrigt och tycker att det är skönt att bara slänga ihop lite filmjölk och flingor när magen börjar kurra. :)
brukar oftast vara dom nyttigare sorterna jag brukar äta som Vikt väktarns eller special K.
Är det en bra eller dålig vana? Går det bra med en portion flingor innan träning? :confused:

Eddie Vedder
2007-02-22, 20:41
Hej.

Jag äter flingor eller müsli 1-4 ggr per dag oftast 3 ggr.
Nu undrar jag om det finns någon känd nackdel i att äta så mycket av samma livsmedel per dag. Är rätt kräsen i övrigt och tycker att det är skönt att bara slänga ihop lite filmjölk och flingor när magen börjar kurra. :)
brukar oftast vara dom nyttigare sorterna jag brukar äta som Vikt väktarns eller special K.
Är det en bra eller dålig vana? Går det bra med en portion flingor innan träning? :confused:

Det är bra mat, men låter som en väl ensidig kost dock.
Sen är ju aldrig överkonsumtion bra av någonting, det ligger lixom i själva begreppet "överkonsumtion". Skillnaden ligger bara i hur mycke som kan ses som överkonsumtion. I ditt fall kanske det blir lite väl mycke mjölkprodukter men å andra sidan nämner du ju inte hur mycke mjölk/fil de brukar bli.

Gabbe
2007-02-22, 20:55
Okej, jag brukar använda det som mellanmåls mat, så jag äter ju såklart 2 vanliga måltider plus kanske 1-3 frukter... ;) Men är detta något jag bör skära ner på? vad är nackdelarna?

Eddie Vedder
2007-02-22, 21:04
Okej, jag brukar använda det som mellanmåls mat, så jag äter ju såklart 2 vanliga måltider plus kanske 1-3 frukter... ;) Men är detta något jag bör skära ner på? vad är nackdelarna?

Då ser jag inge problem alls om du även äter en varierad kost utöver det där, det är som sagt bra mat.

Vet inte va du har för mål men om du inte vill upp i vikt är det ju bara att se till så att du inte ligger på överskott å skulle du göra det skulle jag föreslå att du plockar bort nån av flingor/müsli-portionerna ist för annan mat.

Gabbe
2007-02-22, 21:13
Nä snarare tvärtom jag åt inte flingor och liknande så mycket innan, nu har jag börjat fylla på min kost med det för att kunna gå upp lite i vikt. Men jag tränar 7 ggr i veckan så det känns rätt onödigt om jag tänker efter... Det blir svårt att gå plus när man är så aktiv och inte vill blanda in för många kostillskot.

Eddie Vedder
2007-02-22, 21:15
Nä snarare tvärtom jag åt inte flingor och liknande så mycket innan, nu har jag börjat fylla på min kost med det för att kunna gå upp lite i vikt. Men jag tränar 7 ggr i veckan så det känns rätt onödigt om jag tänker efter... Det blir svårt att gå plus när man är så aktiv och inte vill blanda in för många kostillskot.

Då ere ju skitbra att du hittat nåt smidigt som du tycker smakar bra å har lätt att få i dej. Är det väldigt svårt att fylla energibehovet så kör med standardvarianterna ist för lättvarianterna av mjölk å fil, blanda i russin å mandlar o.s.v. Finns många varianter som gör det både godare å energirikare:thumbup:

Gabbe
2007-02-22, 21:18
Toppen :) Då kör jag vidare på detta, tack så mycket för hjälpen. ;)

Eddie Vedder
2007-02-22, 21:19
Toppen :) Då kör jag vidare på detta, tack så mycket för hjälpen. ;)

Anytime:thumbup: