handdator

Visa fullständig version : Ang. domännamn, "stöld" av domän - juridisk diskuss


Pez
2007-02-22, 15:50
Detta är en sk. hypotetisk diskussion. :D
Skulle gärna höra vad de medlemmar bevandrade inom juridik har att säga om detta.

Säg att ett företag, vi kallar det "Pezco", har en site med domännamn "www.pezco.com" och att ett konkurrerande företag inom samma bransch registrerar och använder "www.pezzco.com" som redirect till sin egna site.

Vad är Pezco's möjligheter och rättigheter i denna fråga? Hur lätt är det att få det andra företaget att tvingas släppa domännamnet "www.pezzco.com"?
Hur brukar sådana här frågor avgöras?

Yankeee
2007-02-22, 15:54
http://www.prv.se/varumarke/varumarken_internet.html

Jay-Z
2007-02-22, 15:55
Edit: Spankmeee silly.

frökenzelda
2007-02-22, 15:56
Har ingen aning om hur dom brukar avgöras, har inte riiiktigt kommit så långt i mitt lärande. Men nån mer insatt kan ju svara. Jag tycker dock att det låter fel.. som, typ varumärkesstöld eller nått. Igenom att det är ett konkurrerande företag inom samma bransch som registrerar en adress som direkt kan blandas ihop med det andra företagets hemsida. På nåt sätt kan ju det gynna konkurrenten (pezzco). man borde ju rätt lätt kunna bedömma att dom tagit det domännamnet enbart för att dra kunder från konkurrenten till sig själv...

Det måste väll kunna gå under varumärkesstöld?? Fast det som händer på internet kanske inte kommit så långt. Tänker då på nättrakasserier m.m..

Pez
2007-02-22, 15:57
Om det finns ett Pezco AB som varit aktivt en längre tid så borde det inte vara några svårigheter, särskilt om de är aktiva inom samma bransch.

Jo, Pezco har nog varit aktivt i vart fall sen 5 år tillbaks. *whistle*

tinus
2007-02-22, 16:16
Nu behöver jag lite mer info för att kunna svara ordentligt.. Men att man har ett domännamn registrerat betyder inte på något sätt att du har rätt till namnet. Finns det däremot en firma registrering eller varumärkesregistrering på namnet?

Pez
2007-02-22, 16:20
Nu behöver jag lite mer info för att kunna svara ordentligt.. Men att man har ett domännamn registrerat betyder inte på något sätt att du har rätt till namnet. Finns det däremot en firma registrering eller varumärkesregistrering på namnet?

Om vi hypotetiskt säger att - ja, det är registrerat som varumärke under de områden som båda företagen verkar inom..? :)

tinus
2007-02-22, 16:23
Jag var lite lat tidigare nu har jag kontrollerat.. Det finns ingen firma registrerad på namnet kolozzeum (stavning oviktig då vi går på förväxlingsbarhet mellan namnen) Kommer tyvärr inte in i varumärkesregistret för närvarande men jag återkommer angående det.
Finns det inte heller där någon registrering föreslår jag att man skickar in en sådan,väldigt snabbt annars finns det absolut inga som helst hinder för det andra bolaget att registrera en adress som är väldigt lika.

Trance
2007-02-22, 16:23
Folk är så elaka. På riktigt.

tinus
2007-02-22, 16:24
Om vi hypotetiskt säger att - ja, det är registrerat som varumärke under de områden som båda företagen verkar inom..? :)

Då är det KÖRT för dem :D polisanmäl och ni vinner stort!

tinus
2007-02-22, 16:26
Åter igen.. du har absolut INTE rätt till namnet bara för att du har en domännamn registrerat! *gah!*

Pez
2007-02-22, 16:28
Då är det KÖRT för dem :D polisanmäl och ni vinner stort!

Pezco will rise to greatness! :D

Tack för hjälpen Tinutus.

tinus
2007-02-22, 16:29
Pezco will rise to greatness! :D

Tack för hjälpen Tinutus.

Så lite så! Bara att höra av sig om de fortsätter jävlas :thumbup:

Backe
2007-02-22, 17:00
Internet är lite tjorvigare än verkliga livet eftersom det är internationelt, det är inte alltid man kan luta sig tillbaka på svenska regler..

Många svar i denna tråd verkar utgå ifrån de svenska marknadsrättsliga reglerna om varumärkesskydd osv. Domäner med .com registreras dock som jag förstått det inte i Sverige och då är det inte längre så självklart att varumärkesregistreringar mm. som är gjorda i Sverige överhuvudtaget spelar någon roll. Jag har iaf svaga minnen av att tvister rörande domännamn har avgjorts i skiljedomstol eftersom det är detta som följer genom avtalet med domänleverantören (det finns bl.a. nåt fall där Absolut Vodka vann över en privatperson).

Jag skulle istället kontakta det företag/organisation som har hand om utdelandet av domännamn. Det finns förmodligen om inte genom lag så i avtal villkor för registrering av domäner. Släng iväg ett mail och förklara situationen så får ni nog ett bättre svar.

Backe
2007-02-22, 17:18
edit: jag är för trött...

Jorgen
2007-02-22, 17:19
Ett lite roligare alternativ kan ju vara att registrera konkurrentens varumärke lite felstavat, kanske ta bort et M från stavningen eller så... Sen kan ni genomföra lite byteshandel..*whistle*

Ja, det verkar ju seriöst.

Backe
2007-02-22, 17:38
Ja, det verkar ju seriöst.

Ja, väldigt seriöst.. därav en visslande gubbe..

Det "roliga" försvann också när jag insåg att jag stavat fel på namnet och det inte alls gick att göra så;)

DavidN
2007-02-22, 20:05
Intelligent property är ett ganska spännande kapitel, inte heller enkelt.
Jag har jobbat en del mot de två IP företagen vi har i Sverige; Cogent IPC och Dipcon. Verkar vara ganska roligt, och mycket man kan mucka om.

Laglig rätt eller ej så kan man bråka och få rätt i alla möjliga saker sålänge det ser fint och stort ut i en cease and desist :D

Mantus
2007-02-22, 23:17
Jag var lite lat tidigare nu har jag kontrollerat.. Det finns ingen firma registrerad på namnet kolozzeum (stavning oviktig då vi går på förväxlingsbarhet mellan namnen) Kommer tyvärr inte in i varumärkesregistret för närvarande men jag återkommer angående det.
Finns det inte heller där någon registrering föreslår jag att man skickar in en sådan,väldigt snabbt annars finns det absolut inga som helst hinder för det andra bolaget att registrera en adress som är väldigt lika.

Det skulle väl i sådana fall kunna anses vara ett inarbetat varumärke? Orkar inte sätta mig in i saken just nu.

Mantus
2007-02-22, 23:21
Internet är lite tjorvigare än verkliga livet eftersom det är internationelt, det är inte alltid man kan luta sig tillbaka på svenska regler..

Många svar i denna tråd verkar utgå ifrån de svenska marknadsrättsliga reglerna om varumärkesskydd osv. Domäner med .com registreras dock som jag förstått det inte i Sverige och då är det inte längre så självklart att varumärkesregistreringar mm. som är gjorda i Sverige överhuvudtaget spelar någon roll. Jag har iaf svaga minnen av att tvister rörande domännamn har avgjorts i skiljedomstol eftersom det är detta som följer genom avtalet med domänleverantören (det finns bl.a. nåt fall där Absolut Vodka vann över en privatperson).

Jag skulle istället kontakta det företag/organisation som har hand om utdelandet av domännamn. Det finns förmodligen om inte genom lag så i avtal villkor för registrering av domäner. Släng iväg ett mail och förklara situationen så får ni nog ett bättre svar.


Hur var det nu med läget i USA, var det inte en del smarta människor som kom fram till at det vore jättebra att så fort nya domäner släppts registrera domännamn som www.McDonalds.... och www.puma.... osv osv
De fick släppa alla anspråk på namnen efter att ha blivit stämda av runt femtio multinationella företag. Inte det smartaste kanske....:laugh:

katzeklo
2007-02-22, 23:28
skulle inte tro att man kan göra såmycket i dagsläget =/
samma sak hände under OS då nån porrsite haft snarlik adress som OS hade, och det enda arrangörerna för evenemanget kunde göra var att köpa porrsitens fake-domän.

Backe
2007-02-23, 00:04
Hur var det nu med läget i USA, var det inte en del smarta människor som kom fram till at det vore jättebra att så fort nya domäner släppts registrera domännamn som www.McDonalds.... och www.puma.... osv osv
De fick släppa alla anspråk på namnen efter att ha blivit stämda av runt femtio multinationella företag. Inte det smartaste kanske....:laugh:

Finns nog en uppsjö med personer som försökt göra pengar på att registrera domännamn men sen blivit snuvade på allt.. Ett exempel på en svensk som fick lämna ifrån sig www.absolut.nu till Vin&Sprit finns HÄR (http://www.webforum.nu/printthread.php?threadid=2800).

Att registrera ett varunamn i Sverige ger dock inte automatiskt skydd mot att någon registrerar samman namn på en .com eller .nu domän. De svenska marknadsrättsliga reglerna skyddar inte varumärken internationellt. Istället verkar reglerna kring domännamn i princip vara helt avtalsrättsliga. Om jag inte är ute och cyklar så torde de vara DESSA (http://www.icann.org/dndr/udrp/policy.htm) regler som gäller vid tvister. Vilket innebär att tvisterna löses genom någon form av skiljedomstol (ej genom myndigheter/vanlig domstol).

Att registrera en domän som är snarlik en konkurrent för att locka över besökare räknas som användande i "bad faith" vilket inte är tillåtet. Det är isåfall det klagande företaget som ska visa att detta skett och då kan ju en svensk registrering av varumärket vara bra som stöd..

Jag är ingen expert på detta men åt detta hål glider iaf mina tankar..

Mantus
2007-02-23, 00:27
Finns nog en uppsjö med personer som försökt göra pengar på att registrera domännamn men sen blivit snuvade på allt.. Ett exempel på en svensk som fick lämna ifrån sig www.absolut.nu till Vin&Sprit finns HÄR (http://www.webforum.nu/printthread.php?threadid=2800).

Att registrera ett varunamn i Sverige ger dock inte automatiskt skydd mot att någon registrerar samman namn på en .com eller .nu domän. De svenska marknadsrättsliga reglerna skyddar inte varumärken internationellt. Istället verkar reglerna kring domännamn i princip vara helt avtalsrättsliga. Om jag inte är ute och cyklar så torde de vara DESSA (http://www.icann.org/dndr/udrp/policy.htm) regler som gäller vid tvister. Vilket innebär att tvisterna löses genom någon form av skiljedomstol (ej genom myndigheter/vanlig domstol).

Att registrera en domän som är snarlik en konkurrent för att locka över besökare räknas som användande i "bad faith" vilket inte är tillåtet. Det är isåfall det klagande företaget som ska visa att detta skett och då kan ju en svensk registrering av varumärket vara bra som stöd..

Jag är ingen expert på detta men åt detta hål glider iaf mina tankar..

Jag började läsa vin och sprit domen men kom sedan på att jag har flera hundra sidor processrätt som ser väldigt lockande ut.*whistle* . Orkar inte ta tag i sådant, men skall bli roligt att läsa när jag får välja kurser.

tinus
2007-02-23, 08:52
[/I]Det skulle väl i sådana fall kunna anses vara ett inarbetat varumärke? Orkar inte sätta mig in i saken just nu.

Ja absolut! om det är ett registreratvarumärke. Vilket det är i det här fallet.

Domännamn registreras av nic.se kan vara en idé att kontakta dem.

Mental
2007-02-23, 08:54
Det kostar dock 10 papp att ta saken till prövning. Om de inte ändrat sig på sistonde. Om det är sidan jag tror det är, så tror jag att det ev kan bli problem för att man väntat så länge med att ta tag i saken.

Mental
2007-02-23, 08:59
http://www.iis.se/tvistlosning/tvistlosning.shtml?lang=sv

"För att sökanden ska nå framgång i sitt ärende behöver han visa att tre omständigheter, rekvisit, är uppfyllda. Sökanden måste ha en rättighet (t ex varumärke eller firma) med giltighet i Sverige. Innehavaren av domännamnet ska ha varit i ond tro när han registrerade eller använde domännamnet och han ska inte heller ha en rätt eller ett berättigat intresse till domännamnet.

Exempel på ond tro är om någon registrerat ett domännamn, med kännedom om att benämningen som utgör domännamnet tillhör någon annan, i syfte att sälja det. Ond tro kan också vara registrering av domännamn i syfte att störa en konkurrents verksamhet. Att registrera någon annans varumärke eller släktnamn är exempel på att inte ha rätt eller berättigat intresse till domännamnet.

Tror det håller.

http://www.iis.se/pdf/atf_betal.pdf

10-20 lök går det på.

DavidN
2007-02-23, 09:02
Jag kan ju säga det att om en större koncerns juridiska avdelning hör av sig så är det enklast och mest förekommande att man ger sig.
T.ex. Bonnierkoncernen i Sverige, som är ganska ond tillsammans med Kinnevik. Skulle de höra av sig så gäller det att vara taktisk :B

Mago
2007-02-23, 09:36
Haha. Det är ju iaf. kul gjort av dem. :D

Backe
2007-02-24, 03:48
http://www.iis.se/tvistlosning/tvistlosning.shtml?lang=sv
... ...
Tror det håller.

http://www.iis.se/pdf/atf_betal.pdf

10-20 lök går det på.
De där reglerna gäller för .se domäner, reglerna liknar dock regler som gäller för .com domäner som finns länkade till tidigare i tråden.

Yes
2007-02-24, 04:20
skulle inte tro att man kan göra såmycket i dagsläget =/
samma sak hände under OS då nån porrsite haft snarlik adress som OS hade, och det enda arrangörerna för evenemanget kunde göra var att köpa porrsitens fake-domän.
Och där har vi ju egentligen lösningen på problemet. Registrerar t.ex. gyngrossis... och lägg upp riktigt skruvad fetish-porr.

Jag tror båda parter kan nå en överenskomelse efter det.

Avesta
2007-02-24, 04:28
Logiskt sätt borde det hålla, stöld tycker jag, dock så kompliceras saken av att det är .com

För övrigt, har saken ens tagits upp mellan parterna?