handdator

Visa fullständig version : järnbrist + träning + tabletter yadayada....


frökenzelda
2007-02-22, 14:21
Asså jag visste f*n inte vart jag skulle posta det här.... men det e så att jag har låga blodvärden/järnbrist, mitt hb ligger på 106 -mot tidigare 160- och dom säger att om det sjunker mer blir jag inlagd. Så som ni kanske förstår håller jag på och svimmar, är yr och mår illa -har även spytt- hela tiden (pluss att jag är blek som ett spöke, men det hör inte till saken). Innan jag fick veta blodvärdena brukade jag inte vara yr innan jag gick & tränade men under passet fick jag alltid svimmningskänslor. Nu har jag börjat vara yr annars också, imorse i skolan tex. svimmade jag nästan och fick gå och vila i ett enskillt rum.

Kan det vara farligt att träna när man mår så här eller är det tvärtom bara bra att träna? Jag har ju ingen lust att svimma på gymmet.... :(

Sen har dom skrivit ut nån järntablett åt mig som jag inte fick veta namnet på, dom sa bara att jag kunde hämta den på apoteket. Kan det va dåligt på nåt sätt att käka järntabletter och vad innehåller dom egentligen? jag är verkligen sjukt misstänksam mot tabletter som läkare skriver ut...

Vad kan man annars äta? Säg inte blodmat bara för det enda animaliska jag käkar är kyckling, resten gör mig äcklad eller så är jag allergisk & ko äter jag inte för min mamma tillåter inte det. :em:

Angel
2007-02-22, 14:36
eh järntabletter...innehåller nog järn. Och du kan väl se på receptet vad det heter? Och de låter ej bra att träna om du känner dig svimningsfärdig

Angel
2007-02-22, 14:37
Alltså, ja måste fråga. Tror du verkligen läkaren skriver ut ett tillskott som du blir dåligare av?

frökenzelda
2007-02-22, 14:38
Jamen, det lär väll innehålla mer än bara järn? Nåt recept har jag inte fått, min läkare sa bara att jag kan hämta dom på apoteket :(

Om jag inte tränar tappar jag ju jättemkt :S

eleni
2007-02-22, 14:39
Friggs har nån C-vitaminbrus med Järn som smakar svartvinbär... säljs i vanliga butiker eller i hälsokost...testa och se om det hjälper?

Langster
2007-02-22, 14:40
Jag tror inte att järntabletter innehåller några andra verksamma ämnen än just järn. Resten av tabletten består väl av bindmedel och hjälpämnen - saker du antagligen får i dig ändå med en normal kost.

Angel
2007-02-22, 14:41
Vilket är värst? Att du tar det lugnt med träningen ett tag, eller att du riskerar ditt hälsa och liv och blir inlagd på sjukhus?

Du kan ju läsa lite själv istället.

http://www.sjukvardsradgivningen.se/artikel.asp?CategoryID=17528&PreView=

Nilsjohan
2007-02-22, 14:43
vadå inte fick veta namnet på? vad står det på receptet?

De järntabletter som finns på apoteket är det inget fel på, läs bara bipacksedeln och följ anvisningarna.

Järntabletter innehåller vanligen järnsulfat X mg Fe2+ (tvåvärt järn)

Liten Men Fet
2007-02-22, 14:46
Jamen, det lär väll innehålla mer än bara järn? Nåt recept har jag inte fått, min läkare sa bara att jag kan hämta dom på apoteket :(

Om jag inte tränar tappar jag ju jättemkt :S

Det finns järntabletter som bara innehåller järn, dom får man vid tex järnbrist. Lämnar man blod brukar man få sådana. Dom är receptfria därför fick du inget recept.
Det enda farliga med dom är att man inte ska äta massor vid ett tillfälle för det är inte alls bra, men då handlar det nog om mer än en hel karta. Man ska förvara dom så dom är oåtkomliga för barn för om ett barn tror att det är godis och trycker i sig massor så kan det dö.
Om du har järnbrist och mår uppenbarligen dåligt av det då och då och läkaren säger åt dig att gå till apoteket och köpa järntabletter så förstår jag itne vad problemet är? På apoteket så vet dom om vad du ska ha om du säger järntabletter, dom vet ungefär vilka doser som ska intas och det är säkert ganska billigt.
Ge dig iväg till apoteket och köp järntabletterna så du blir av med ditt illamående.

Langster
2007-02-22, 14:46
Mörkt kött och vilt, inälvsmat och blodmat, musslor, ostron och övrig havsmat, torkad frukt, persilja, pumpa, bröd, flingor, havregryn, vetegroddar och vetekli, mandlar och övriga nötter.

Messmör innehåller en del järn också har jag för mig.
Sen så ska det vara bra att laga mat i järnpannor och kärl också!

Shakemynuts
2007-02-22, 14:46
Om det skulle funnits några bieffekter eller andra grejer med tabletterna skulle din läkare informerat dig.

Tycker det börjar bli lite väl uttjatat det här med att läkare inte kan någonting och att man ska va så misstänksam och inte lita på läkare.

Trance
2007-02-22, 14:47
Man får oftast inte ett recept i handen numera utan skickas elektroniskt till apoteket. Jag skulle nog rekommendera att du tar tabletterna, biverkningarna är oftast minimala (om några) vad jag vet och det är ju hur som helst bättre än hur du har det nu.

Broccoli är också rätt bra att äta och jag skulle nog ta det rätt lugnt med träningen.

frökenzelda
2007-02-22, 14:48
"Det är viktigt att hitta orsaken till att man har järnbrist eftersom det kan vara det första symtomet på en allvarlig sjukdom."

"Läkaren frågar om vilka besvär man har, vilka matvanor man har och om man tar några mediciner. Läkaren frågar också exempelvis om det finns någon blodsjukdom i släkten. Kvinnor i fruktsam ålder får berätta hur ofta de har mens, hur mycket de blöder, om de har mellanblödningar eller har andra underlivsbesvär. Läkaren gör en noggrann allmän kroppsundersökning och undersöker särskilt om lymfkörtlar och mjälte är förstorade och om man har blek eller gul hudfärg."


Ingenting som min läkare gjort. Bara "hej du har blodbrist här får du tabletter".

kan ju tillägga att jag tappat 10 kilo på tre månader och har blåmärken överallt

Trance
2007-02-22, 14:50
Min chansning skulle vara att du tränar för hårt och äter för dåligt. Inte helt ovanligt med blodbrist då, speciellt inte om man har mycket mens också.

Käka tabletterna, ät bra och förhoppningsvis blir det bättre. Annars får du stå på dig och kräva en större undersökning.

eleni
2007-02-22, 14:51
[i]
kan ju tillägga att jag tappat 10 kilo på tre månader och har blåmärken överallt

Sa du det till läkaren?

Angel
2007-02-22, 14:52
Men ring din läkare och fråga då. Jag håller med skaka mina nötter om att det är irriterande a du är så jäkla misstänksam. Om du inte ens litar på vad någon med medicinsk utbildning + massa års erfarenhet säger till dig, hur fasiken kan du då lita på vad ett gäng googlare på ett forum säger till dig? Om alla vi hade skrivit att järntabletter e farligt och du endast ska käka äpplen ett tag, hade du gjort det då? Skärpning, ta dina järntabletter, blir det ej bättre, Gå tillbaka!

Langster
2007-02-22, 14:52
"Det är viktigt att hitta orsaken till att man har järnbrist eftersom det kan vara det första symtomet på en allvarlig sjukdom."

"Läkaren frågar om vilka besvär man har, vilka matvanor man har och om man tar några mediciner. Läkaren frågar också exempelvis om det finns någon blodsjukdom i släkten. Kvinnor i fruktsam ålder får berätta hur ofta de har mens, hur mycket de blöder, om de har mellanblödningar eller har andra underlivsbesvär. Läkaren gör en noggrann allmän kroppsundersökning och undersöker särskilt om lymfkörtlar och mjälte är förstorade och om man har blek eller gul hudfärg."


Ingenting som min läkare gjort. Bara "hej du har blodbrist här får du tabletter".

kan ju tillägga att jag tappat 10 kilo på tre månader och har blåmärken överallt
Förklarade du ordentligt hur mycket problem du hade för läkaren och visade dina blåmärken?
Det låter ju lite allvarligt det där ju.

Träna låter ju inte som en så jättegod idé just nu och borde ligga rätt lågt ner på din prioritetslista.

frökenzelda
2007-02-22, 14:59
Men ring din läkare och fråga då. Jag håller med skaka mina nötter om att det är irriterande a du är så jäkla misstänksam. Om du inte ens litar på vad någon med medicinsk utbildning + massa års erfarenhet säger till dig, hur fasiken kan du då lita på vad ett gäng googlare på ett forum säger till dig? Om alla vi hade skrivit att järntabletter e farligt och du endast ska käka äpplen ett tag, hade du gjort det då? Skärpning, ta dina järntabletter, blir det ej bättre, Gå tillbaka!

Därför att jag har jättedåliga erfarenheter av läkare, därför e jag misstänksam. att jag frågade er berodde mkt på att jag gissar att folk här är rätt insatta i kost & hälsa och det jag allra mest ville veta var om jag borde avstå från att träna, min läkare sa inget om det.

Sa du det till läkaren?

svar: ja

machine gun
2007-02-22, 15:00
kan ju tillägga att jag tappat 10 kilo på tre månader och har blåmärken överallt

Har du informerat din läkare om det? Det låter nämligen väldigt allvarligt att tappa så mkt vikt på så kort tid om du gjort det ofrivilligt. Blåmärken överallt är inte heller direkt ett hälsotecken. Självklart ska du äta dina järntabletter. I övrigt är det bra att äta en så balanserad kost som möjligt. Kyckling är bra, fortsätt äta det. Undvik att äta mjölkprodukter (om du nu äter det, det är ju också animaliskt) i samband med stora måltider eller då du tar järntabletterna då kalcium hämmar järnupptaget. Ät något C-vitaminrikt i samband med varje måltid och i samband med järntabletterna också eftersom det förbättrar upptaget.

Känner du dig inte bättre efter att ha tagit tabletterna ett tag, så måste du givetvis gå tillbaka till läkaren (eller gå till en annan läklare om du tycker att din nuvarande är inkompetent). Har du fått någon återbesökstid? Låga Hb-värden kan ju även bero på brist på vitamin b12 eller diverse sjukdomstillstånd som orsakar malabsorption av järn och/eller b12.

Det är nog knappast hälsosamt att träna med så låga Hb-värden då kroppen inte kan syresätta sig tillräckligt.

Tolkia
2007-02-22, 15:02
Jag instämmer med tidigare skribenter, förmodligen äter du för dåligt och tränar för hårt (åtminstone för hårt i relation till de förutsättningar du ger kroppen att hantera slitaget som träningen innebär). Kombinationen yrsel, kräkningar och tio kilos viktnedgång på tre månader är definitivt inte bara järnbrist, snarare är nog järnbristen ännu en effekt av det som orsakar det andra. Jag undrar också hur väl du beskrev för din läkare hur du verkligen mår, och vad du misstänker att det kan bero på? Läkare är som regel, tro det eller ej, rätt kunniga (kanske inte om det är byggarvoodoo man är ute efter, men det är å andra sidan sällan snabbaste vägen till tillfrisknande) men de är inte tankeläsare och kan inte dra korrekta slutsatser utifrån sådant som du inte säger.

Med ledning av vad du tidigare skrivit är jag böjd att tro att du kör för hårt med kroppen. Försök vara rädd om den, för du får bara en.

Järntabletter kan ha som biverkan att man blir lite trög i magen; det är en biverkan av järnet och inte av bulkmedel etc. som finns i tabletten. Järntillskott har funnits på marknaden länge, så om det skulle ha några katastrofala biverkningar man missat när man utvecklade det, så hade vi hunnit märka det nu. Om du skulle bli vansinnigt förstoppad kan man pröva andra typer av järntillskott. Hur du reagerar kan du dock inte räkna ut utan att prova. Och varför skulle du INTE prova?

Angel
2007-02-22, 15:05
Du har skrivit öppet innan att du är träningsberoende och haft ätstörningar med eller hur?

frökenzelda
2007-02-22, 15:05
Jag tycker att jag äter väldigt mkt och varierat, förutom att jag då inte äter så mkt animaliskt. Jag har "stenkoll" på hur mycket kcal jag stoppar i mig och kan berätta att jag ligger en bra bit över vad jag gör av med iaf :S

frökenzelda
2007-02-22, 15:06
Du har skrivit öppet innan att du är träningsberoende och haft ätstörningar med eller hur?

Jag har inte haft äs, jag tycker det är fult att va smal. Däremot har jag hetsätit lite men jag tycker inte att det kan kallas för äs. Vad gäller träningsberoende HAR jag varit träningsberoende. Och då tränade jag sönder min kropp. Nu tränar jag bara 3-4 ggr/vecka, innan tränade jag allt varje dag.. typ 2-3 ggr/dag friidrott, innebandy, handboll, styrketräning.. you name it.

Men det kan väll inte påverka än idag?

Cerberus
2007-02-22, 15:09
hetsätning är väl ätstörning? e väl inget skämmigt med ätstörningar, mer o mer vanligt nu för tiden tror jag.

Trance
2007-02-22, 15:10
Det finns ju självklart andra orsaker till dina symptom. Men det är rätt onödigt att börja lista alla för det skapar nog bara panik och hypokondri, för de flesta har symptom som med lite vilja kan passa massa sjukdomar.

Om du vilar och drar ner träningen. Äter bra och mycket och inte lurar dig själv på detta samt tar tabletterna. Om det inte blir bra då så gå till läkaren och begär att de tar reda på vad det är, och ge dig inte.

frökenzelda
2007-02-22, 15:11
hetsätning är väl ätstörning? e väl inget skämmigt med ätstörningar, mer o mer vanligt nu för tiden tror jag.

Men hetsätare spyr väll upp maten sen? Visst har jag tryckt i mig massor av käk men jag har aldrig spytt för då skulle jag ju gå ner i vikt...

Hur som helst tycker jag inte jag är ätstörd idag, klart jag tänker på kcal och vikt men inte lika mycket..

Tycker iaf inte det hör till saken.

machine gun
2007-02-22, 15:11
Jag tycker att jag äter väldigt mkt och varierat, förutom att jag då inte äter så mkt animaliskt. Jag har "stenkoll" på hur mycket kcal jag stoppar i mig och kan berätta att jag ligger en bra bit över vad jag gör av med iaf :S

Går du ner närmare 1 kg i veckan, så har du antinget räknat fel eller så har du en massa utgifter i form av kräkningar/diarré som gör att din kropp inte absorberar allt du stoppar i den.

frökenzelda
2007-02-22, 15:13
Går du ner närmare 1 kg i veckan, så har du antinget räknat fel eller så har du en massa utgifter i form av kräkningar/diarré som gör att din kropp inte absorberar allt du stoppar i den.

Med livsmedelsverkets tabeller och min våg? Sällan.

Trance
2007-02-22, 15:18
Med livsmedelsverkets tabeller och min våg? Sällan.

Enormt svårt att beräkna din egen förbrukning utan väldigt avancerad utrustning.

machine gun
2007-02-22, 15:21
Näringstabeller kan diffa med 20-30 % mot verkliga näringsvärden, dvs man kan aldrig räkna exakt. Går man ner i vikt får man i sig mindre energi än man gör av med, sen kan detta vara sjukdomsorsakat eller ett mätfel.

Liten Men Fet
2007-02-22, 15:21
Med livsmedelsverkets tabeller och min våg? Sällan.

Om du är frisk och du går ner i vikt så får du inte i dig tillräckligt med energi oavsett vad din våg och dina tabeller säger. Punkt, ingen diskution för det är ju så självklart och det inser väl du med?

Sen angående din kost så tror jag du borde äta mer kött och gärna blodpudding om du vill ha i dig järn på naturlig väg, annars får du ta järntabletterna och äta dom i några veckor se hur det känns. Öka på maten med och dra ner på träningen.
Blir du inte bättre så går du till läkaren och är nog med att berätta allting från att du har gått ner i vikt och till att du mår dåligt och lätt får blåmärken.

fat_joe
2007-02-22, 15:22
Med livsmedelsverkets tabeller och min våg? Sällan.

Gääääsp

Snake
2007-02-22, 15:23
Jag har "stenkoll" på hur mycket kcal jag stoppar i mig och kan berätta att jag ligger en bra bit över vad jag gör av med iaf :S

Bara det gör ju att man hör varningsklockorna ringa...

frökenzelda
2007-02-22, 15:26
Enormt svårt att beräkna din egen förbrukning utan väldigt avancerad utrustning.

Klart det är svårt men jag tror knappast jag gör av med asigt mkt energi eftersom jag inte rör på mig överdrivet mkt i övrigt. Den här kosthållningen har funkat tidigare, då ökade jag i vikt både i fett och muskler men inte nu mer, nu tappar jag allt. Och jag rör på mig lika mycket som tidigare.

äta mer kött och gärna blodpudding om du vill

Äckligt, blodpudding har jag spytt av många gånger och kött... jag kan inte äta det längre, får kväljningar. Kan man inte få i sig järnet på naturlig väg ändå?

Angel
2007-02-22, 15:26
hetsätning är en ätstörning oavsett om man spyr eller inte

frökenzelda
2007-02-22, 15:26
Bara det gör ju att man hör varningsklockorna ringa...

*screwy*

Angel
2007-02-22, 15:27
*screwy*

Men sluta sitt här istället då och gå och hämta ut dina jäkla tabletter istället.*grr27*

machine gun
2007-02-22, 15:28
Äckligt, blodpudding har jag spytt av många gånger och kött... jag kan inte äta det längre, får kväljningar. Kan man inte få i sig järnet på naturlig väg ändå?

Har man så pass lågt Hb-värde som du har är det väldigt svårt, om ens möjligt, att få i sig tillräckligt med järn på naturlig väg. Ät dina järntabletter. Alternativet var väl att bli inlagd? Jag förstår inte problemet.

frökenzelda
2007-02-22, 15:28
Jävla surbarn :( vad vill vissa av er att jag ska säga egentligen? "jag har äs och kan noll om kosthållning!!!" är ni nöjda då eller?!

Shakemynuts
2007-02-22, 15:29
*screwy*

Du avfärdar ju allting som inte stämmer överens med det du vill höra.

frökenzelda
2007-02-22, 15:30
Du avfärdar ju allting som inte stämmer överens med det du vill höra.

Nä, jag avfärdar bara att jag skulle ha äs. För det har jag inte. Möjligt att jag haft det, men jag har det inte idag.

Hur som helst. Hur länge bör man vänta med att träna då?

Angel
2007-02-22, 15:32
Nä, jag avfärdar bara att jag skulle ha äs. För det har jag inte. Möjligt att jag haft det, men jag har det inte idag.

Hur som helst. Hur länge bör man vänta med att träna då

Är det verkligen det viktiga? Tills du mår bättre kanske?

frökenzelda
2007-02-22, 15:32
Kan jag gå på gruppträning om en vecka?

frökenzelda
2007-02-22, 15:33
Är det verkligen det viktiga?

Ja, skulle du vilja avstå från att träna??

Shakemynuts
2007-02-22, 15:33
Kan jag gå på gruppträning om en vecka?

Se till att må bättre först.. Bestäm inget datum.

Trance
2007-02-22, 15:42
Klart det är svårt men jag tror knappast jag gör av med asigt mkt energi eftersom jag inte rör på mig överdrivet mkt i övrigt. Den här kosthållningen har funkat tidigare, då ökade jag i vikt både i fett och muskler men inte nu mer, nu tappar jag allt. Och jag rör på mig lika mycket som tidigare.


Då finns det möjlighet att det är en värre sjukdom. Men pröva det som läkaren ordinerade först. Vila, mat och järntabletterna. Järntabletter är kosttillskott, inget värre. Sedan så om det hjälper så får man ta det från den punkten.


Äckligt, blodpudding har jag spytt av många gånger och kött... jag kan inte äta det längre, får kväljningar. Kan man inte få i sig järnet på naturlig väg ändå?

Jo det kan man. Vissa livsmedel har blivit postade här i tråden och andra är väl rätt lätt att söka upp. Självklart behöver du inte plåga dig. Ät bra och vila så kommer du säkert må bättre och efter ett tag så slipper du säkert tabletterna också.

frökenzelda
2007-02-22, 15:45
Trance:

Tack tack :)

Nilsjohan
2007-02-22, 16:14
Vilka järntabletter var det som läkaren hade skrivit ut?

tano
2007-02-22, 16:32
Vad fan är man misstänksam mot vad läkare skriver för tabletter när du är sjuk????

Hur snedvridet kan det vara? Sedan kan man äta kosttillskott, sprit, norsk uppfödd lax eller vad som helst....

Läkemedel du får på apoteket är de som är testade. Om du är sjuk har brist är det inget att fundera på. Jo förresten du kanske bör fundera hur bristen uppkom, äter du en balanserad kost? (antagligen har folk redan sagt detta, har inte läst tråden... men då får du någon till som säger det...)

Trance
2007-02-22, 16:41
Vad fan är man misstänksam mot vad läkare skriver för tabletter när du är sjuk????

Hur snedvridet kan det vara? Sedan kan man äta kosttillskott, sprit, norsk uppfödd lax eller vad som helst....

Läkemedel du får på apoteket är de som är testade. Om du är sjuk har brist är det inget att fundera på. Jo förresten du kanske bör fundera hur bristen uppkom, äter du en balanserad kost? (antagligen har folk redan sagt detta, har inte läst tråden... men då får du någon till som säger det...)

Det är inte helt fel att vara tveksam om man anser att läkaren inte gett en det bemötande som man förtjänar. Men då skall man väl helst leta upp en annan läkare så man får en annan bedömning.

Angel
2007-02-22, 17:11
fast nu va de järntabletter han skrev ut...inte typ morfin

Trance
2007-02-22, 18:29
fast nu va de järntabletter han skrev ut...inte typ morfin

Exakt. Det kan mycket väl vara så att det inte alls är rätt bedömning eller ens är närheten att göra det som det skall. Anser man detta så går man till en ny läkare.

Angel
2007-02-22, 18:31
Exakt. Det kan mycket väl vara så att det inte alls är rätt bedömning eller ens är närheten att göra det som det skall. Anser man detta så går man till en ny läkare.

dom hade ju konstaterat anemi?

frökenzelda
2007-02-22, 18:33
dom hade ju konstaterat anemi?

anemi kan väl ha sitt ursprung i andra sjukdommar, tyckte jag att jag läste i artikeln du länkade till?

Angel
2007-02-22, 18:39
puuuhhff
För lite järn i maten
Personer som inte äter så varierat och som utesluter vissa födoämnen ur maten, till exempel äldre och vegetarianer, riskerar att få i sig för lite järn via maten.

Om blodprover visar att halten av järn i blodet är låg, samtidigt som också de röda blodkropparnas och kroppens förråd av järn är lågt, talar det för att blodbristen beror på järnbrist.


Järntabletter eller dropp
Det järn som finns i maten räcker inte för att återställa järnbalansen och blodvärdet tillräckligt snabbt när man har järnbrist. Därför behöver järnbrist behandlas med läkemedel. I första hand får man järntabletter.

Tolkia
2007-02-22, 18:52
anemi kan väl ha sitt ursprung i andra sjukdommar, tyckte jag att jag läste i artikeln du länkade till?
Anemi kan ha många orsaker. Orsaken åtgärdas på olika sätt beroende på orsakens art. ANEMIN behandlas dock i de allra, allra flesta fall med järntillskott. Särskilt viktigt att anemin åtgärdas är det när den har en orsak som det kommer att lång tid att behandla/tillfriskna från.

Järntabletter är ju en väldigt harmlös behandling, så varför inte prova? Som jämförelse kan du ju fundera på vad du hade gjort om läkaren ordinerat penicillin?

kspr
2007-02-22, 18:55
Det är klart man inte bara ska bocka och ta emot bara för att en läkare säger något. Lämnar ni alltid in förnuftet i ett litet skåp innan ni träffar olika typer av auktoriteter?
Nu är det visserligen järntillskott det handlar om som sagt och det kan man ju undra om det är något att tveka över, men i princip tycker jag det är klokt att ta reda på information och försöka bilda sig en egen uppfattning. Läkaren träffar dig kanske 20 minuter, han kan ha haft en dålig dag, varit en idiot, whatever. Det är en själv som ska äta pillrena.

Shakemynuts
2007-02-22, 19:13
Det är klart man inte bara ska bocka och ta emot bara för att en läkare säger något. Lämnar ni alltid in förnuftet i ett litet skåp innan ni träffar olika typer av auktoriteter?
Nu är det visserligen järntillskott det handlar om som sagt och det kan man ju undra om det är något att tveka över, men i princip tycker jag det är klokt att ta reda på information och försöka bilda sig en egen uppfattning. Läkaren träffar dig kanske 20 minuter, han kan ha haft en dålig dag, varit en idiot, whatever. Det är en själv som ska äta pillrena.

Det är ingen som sagt att man ska lita blint på läkaren.
Bara att man inte ska skita i vad läkare säger. Utan att man faktiskt kan lita på läkaren.

Trance
2007-02-22, 19:20
puuuhhff

Det säger fortfarande ingenting. Om man har anemi och försämrat allmäntillstånd så är det mycket möjligt att det är en bra idé att äta järntillskott. Det är inte så att jag försöker tala henne ut ur det som man ser om jag läser mina tidigare inlägg. Däremot så är det inte alls säkert att järntabletterna hjälper om man misstänker allvarlig sjukdom, då skall man ju helt klart gå och få en andra åsikt och försöka beskriva bättre varför man tror det är som det är.

Tolkia
2007-02-22, 19:24
Om man har anemi och försämrat allmäntillstånd så är det mycket möjligt att det är en bra idé att äta järntillskott. Det är inte så att jag försöker tala henne ut ur det som man ser om jag läser mina tidigare inlägg. Däremot så är det inte alls säkert att järntabletterna hjälper om man misstänker allvarlig sjukdom, då skall man ju helt klart gå och få en andra åsikt och försöka beskriva bättre varför man tror det är som det är.
Givetvis "botar" inte järntabletter någonting, däremot minskar ju ett järntillskott symptomen på anemi (trötthet, yrsel, orkselöshet) avsevärt, vilket kan förbättra ens vardag en hel del (man orkar med sitt jobb/plugg på ett annat sätt, bättre humör etc.). I övrigt håller jag med dig om det sista, särskilt det allra sista.

Angel
2007-02-22, 19:39
Det säger fortfarande ingenting. Om man har anemi och försämrat allmäntillstånd så är det mycket möjligt att det är en bra idé att äta järntillskott. Det är inte så att jag försöker tala henne ut ur det som man ser om jag läser mina tidigare inlägg. Däremot så är det inte alls säkert att järntabletterna hjälper om man misstänker allvarlig sjukdom, då skall man ju helt klart gå och få en andra åsikt och försöka beskriva bättre varför man tror det är som det är.



Om blodprover visar att halten av järn i blodet är låg, samtidigt som också de röda blodkropparnas och kroppens förråd av järn är lågt, talar det för att blodbristen beror på järnbrist.

Dom har konstaterat att hon har en järnbrist? Då kan hon ju iallfall börja med att åtgärda det.

Trance
2007-02-22, 19:41
Dom har konstaterat att hon har en järnbrist? Då kan hon ju iallfall börja med att åtgärda det.

Men igen, det är kanske inte det som är det primära som behövs behandlas. Om man anser att de inte tagit en på allvar utan bara kastat piller på en så skall man göra något åt det. Anemi behandlas inte alltid med järn heller, ibland behövs det inte behandlas alls om man gör något åt den bakomliggande orsaken.

Lite OT nu och har inte direkt med trådskaparen att göra.

Tolkia
2007-02-22, 19:44
Men igen, det är kanske inte det som är det primära som behövs behandlas. Om man anser att de inte tagit en på allvar utan bara kastat piller på en så skall man göra något åt det. Anemi behandlas inte alltid med järn heller, ibland behövs det inte behandlas alls om man gör något åt den bakomliggande orsaken.
Har man 106 i Hb så skulle jag säga att det behöver behandlas, särskilt om man samtidigt klagar över att man yrslar och svimmar. "Behöver" är naturligtvis en definitionsfråga, men låt mig säga så här: Chansen är väldigt stor att ett tillskott skulle få en att må påtagligt bättre. Sedan kan man debattera oengagerade läkares kastande av piller på stackars utsatta patienter, och deras eventuella inkompetens ad infinitum.

Angel
2007-02-22, 19:49
Men igen, det är kanske inte det som är det primära som behövs behandlas. Om man anser att de inte tagit en på allvar utan bara kastat piller på en så skall man göra något åt det. Anemi behandlas inte alltid med järn heller, ibland behövs det inte behandlas alls om man gör något åt den bakomliggande orsaken.

Lite OT nu och har inte direkt med trådskaparen att göra.


Nej det är ju det jag försöker säga, att dom förmodligen genom prover sett att det är just järnbristanemi hon lider av, och inte "vanlig" anemi Något som talar ytterligare för det är att hon inte äter något kött.
Och visst finns det en bakomliggande orsak till att man får det, hade hon ätit "normalt" hade det varit mera "skumt". Men är man en ung kvinna +inte äter kött så är det lätt att drabbas av det.

Trance
2007-02-23, 09:49
Har man 106 i Hb så skulle jag säga att det behöver behandlas, särskilt om man samtidigt klagar över att man yrslar och svimmar. "Behöver" är naturligtvis en definitionsfråga, men låt mig säga så här: Chansen är väldigt stor att ett tillskott skulle få en att må påtagligt bättre. Sedan kan man debattera oengagerade läkares kastande av piller på stackars utsatta patienter, och deras eventuella inkompetens ad infinitum.

Igen, jag sade att det inte nödvändigtvis behövde handla om denna patienten. Det enda jag försöker säga är att anser man att läkaren inte tagit en på allvar och inte förstått en så skall man inte nöja sig med lite piller mot ett av symptomen. Allra minst så skall man begära en förklaring vad läkaren tror det beror på, hur ens andra symptom spelar in och hur lång tid det kommer ta innan man skall se en förbättring.

Fed up
2007-02-23, 09:55
Sen har dom skrivit ut nån järntablett åt mig som jag inte fick veta namnet på, dom sa bara att jag kunde hämta den på apoteket. Kan det va dåligt på nåt sätt att käka järntabletter och vad innehåller dom egentligen? jag är verkligen sjukt misstänksam mot tabletter som läkare skriver ut...

Vad kan man annars äta? Säg inte blodmat bara för det enda animaliska jag käkar är kyckling, resten gör mig äcklad eller så är jag allergisk & ko äter jag inte för min mamma tillåter inte det. :em:

Nu har säkert andra redan sagt detta, men jag pallar inte läsa allt.
Nuförtiden får man ofta inte recept i handen, utan visar legg på apoteket så får man sin medecin. high tech shit.
Järntabletter är inget du behöver bekymra dig för iallafall, bortsett från att man ofta mår illa av dem. Tänk på att alltid ta dem tillsammans med c-vitamin (juice, frukt...) för då blir upptaget bättre och risken för illamående mindre. Försök också dela upp em på dagen om du ska ta flera så du inte äter allt på en gång.
Kycklingleverpastej borde väl vara järnrikt, annars spenat och broccoli. Annars en rostig spik i ett äpple.:thumbup:

Angel
2007-02-23, 11:43
Igen, jag sade att det inte nödvändigtvis behövde handla om denna patienten. Det enda jag försöker säga är att anser man att läkaren inte tagit en på allvar och inte förstått en så skall man inte nöja sig med lite piller mot ett av symptomen. Allra minst så skall man begära en förklaring vad läkaren tror det beror på, hur ens andra symptom spelar in och hur lång tid det kommer ta innan man skall se en förbättring.

Då ska hon öppna munnen nästa gång hon är hos doktorn, och fråga fråga fråga.....fråga vad namnet på medicinen heter, be att få det nerskrivet. Inte bara sitta där och nicka och vara tyst och sen gå hem och vara sur.

NikkoS
2007-02-23, 12:25
ang det där med att du får blåmärken..kan inte det bero på att du har näringsbrist??

Diana
2007-02-23, 12:42
Annars en rostig spik i ett äpple.:thumbup:
*popcorn*

Frökenzelda: Tänk på att när du haft ohälsosamt träningsberoende och kört ner kroppen så tar det mkt längre tid än man vanligtvis tror, och vill tro, att återhämta sej. Kroppen kan kännas ok och som att du tagit dej ut på andra sidan men det kan vara grymt missledande. Att du till varje pris inte vill vila nu fast din kropp skriker om det är ju ett tecken på att du fortfarande är kvar lite i det där ohälsosamma beroende träsket och att du kan få återfall. Har man en gång kört ner kroppen så har man en sänkt tränings(stress)-tålighets tröskel inför framtiden dessutom. Ha det i åtanke och se till att försöka komma tillrätta med det psykiska oxå.