handdator

Visa fullständig version : Kcal-försök


iingenalls
2007-02-22, 14:14
För att komma till rätta lite med mina matvanor tänkte jag försöka räkna kalorier ett tag. Då kan jag se hur mycket jag kan unna mig men ändå gå ner i vikt.

Hur räknar man ut hur många kcal man behöver per dag?

Raggis
2007-02-22, 14:17
For men, the B.E.E. =
66.5 + (13.75 x kg) + (5.003 x cm) - (6.775 x age)

For women, the B.E.E. =
655.1 + (9.563 x kg) + (1.850 x cm) - (4.676 x age)

Det är dock ditt basala behov (i vila).

Pierre_C
2007-02-22, 14:19
For men, the B.E.E. =
66.5 + (13.75 x kg) + (5.003 x cm) - (6.775 x age)

For women, the B.E.E. =
655.1 + (9.563 x kg) + (1.850 x cm) - (4.676 x age)

Det är dock ditt basala behov (i vila).

Detta ska sedan multipliceras med en aktivitetsfaktor 1,2 - 2,0

skulle säga att en normal dag på jobbet motsvarar runt 1,5 - 1,6 på skalan.

iingenalls
2007-02-22, 14:26
Detta ska sedan multipliceras med en aktivitetsfaktor 1,2 - 2,0

skulle säga att en normal dag på jobbet motsvarar runt 1,5 - 1,6 på skalan.

Nää, menar du allvar? Jag räknade ut enligt den där metoden och multiplicerade med 1,5. Jag fick 2276. Behöver jag verkligen så mycket en vanlig dag? Det var värst. Många säger ju att en tjej behöver kring 1400 kcal under viktnedgång - plus träning.

Jag tränar typ varje dag så då borde jag ju kunna äta 2276 kcal om nu det där stämmer.

Raggis
2007-02-22, 14:31
Ät mer på träningsdagarna, och mindre under vilodagarna.

iingenalls
2007-02-22, 14:34
Ät mer på träningsdagarna, och mindre under vilodagarna.

Jo, självklart, men tror du det kan stämma med den höga siffran jag fick?

Tom Jr
2007-02-22, 15:07
iingenalls:

Kika gärna i "Deff - en guide", där står det att en vilodag framför t.ex. datorn kan jämföras med siffran 1.2 på aktivitetsskalan. Så, ta det du fick och multiplicera med 1.2, det du får sedan är det du kan äta under en dag (cirka) utan att varken gå upp eller ned i vikt. Om du sedan utövar någon form av aktivitet, så föreslår jag att du går in på t.ex. www.caloriesperhour.com och tittar hur mycket en "medelperson" förbrukar under den aktivitet du just utförde. Det är bäst att vara hård mot sig själv, alltså det jag menar är att om det står att en medelperson förbränner 800 kcal, så kanske du kan dra av 150-200 kcal, så du är säker på att du inte överdriver förbrukningen. För som sagt, du får ju det du förtjänar.

Sammanfattningsvis: Ta den siffran du fick, och plusa på den förbränning du utfört under dagen så får du siffran du kan äta för utan att gå ned eller upp. Om du vill gå ned så drar du av kalorier på det, beroende på hur mycket du vill gå ned. Man brukar även säga att 7000 - 7500 kcal = ett kilo.

Hoppas du förstod någorlunda vad jag menade.
Och kom ihåg en sak: Du kan uppnå underskottet genom att inte äta något, eller träna. Det väljer man själv. Det jag menar är att man inte behöver gå upp 0700 och jogga 2 mil, man kan lika gärna skippa att äta (om man nu tycker att det är skönt att gå hungrig om dagarna).

Mvh, Tom

Raggis
2007-02-22, 16:38
Jag utgår bara från mitt B.E.E, och utgår ifrån mitt sunda förnuft (när det gället aktiviteter). Tycker inte aktivitetsfaktorerna är pålitliga nog.

iingenalls
2007-02-22, 17:43
iingenalls:

Kika gärna i "Deff - en guide", där står det att en vilodag framför t.ex. datorn kan jämföras med siffran 1.2 på aktivitetsskalan. Så, ta det du fick och multiplicera med 1.2, det du får sedan är det du kan äta under en dag (cirka) utan att varken gå upp eller ned i vikt. Om du sedan utövar någon form av aktivitet, så föreslår jag att du går in på t.ex. www.caloriesperhour.com och tittar hur mycket en "medelperson" förbrukar under den aktivitet du just utförde. Det är bäst att vara hård mot sig själv, alltså det jag menar är att om det står att en medelperson förbränner 800 kcal, så kanske du kan dra av 150-200 kcal, så du är säker på att du inte överdriver förbrukningen. För som sagt, du får ju det du förtjänar.

Sammanfattningsvis: Ta den siffran du fick, och plusa på den förbränning du utfört under dagen så får du siffran du kan äta för utan att gå ned eller upp. Om du vill gå ned så drar du av kalorier på det, beroende på hur mycket du vill gå ned. Man brukar även säga att 7000 - 7500 kcal = ett kilo.

Hoppas du förstod någorlunda vad jag menade.
Och kom ihåg en sak: Du kan uppnå underskottet genom att inte äta något, eller träna. Det väljer man själv. Det jag menar är att man inte behöver gå upp 0700 och jogga 2 mil, man kan lika gärna skippa att äta (om man nu tycker att det är skönt att gå hungrig om dagarna).

Mvh, Tom


Du menar alltså att om man råkat ligga på 2500 en dag kan man köra hårt och bränna 600 kcal, och då "gå ner i vikt"?

Nåväl, jag gissar att jag ligger på 2000 kcal ungefär. Jag tränar varje dag, fast inte stenhårt varje gång förstås.

Alltså jag är lite skeptisk till kaloriräkning egentligen.. vet inte varför.. kanske är för att jag plötsligt kan äta så att jag är nöjd, jag kan fast äta frukost, lunch och sedan gå och äta på restaurang. Det är rätt sjukt, det ska väl inte vara roligt och lyxigt att minska i vikt...?

Sniggel
2007-02-22, 18:46
Alltså jag är lite skeptisk till kaloriräkning egentligen.. vet inte varför.. kanske är för att jag plötsligt kan äta så att jag är nöjd, jag kan fast äta frukost, lunch och sedan gå och äta på restaurang. Det är rätt sjukt, det ska väl inte vara roligt och lyxigt att minska i vikt...?

För vissa är det enklare än andra :)
Jag tror också att det generellt är behagligare att gå ner i vikt genom att skapa största delen av energiunderskottet med träning.
Jag själv går hungrig vid flera tillfällen (har gått ner 5-6 kg på 1½ månad än så länge), men är inte obehagligt hungrig. Och dessutom fuskar jag lite ibland och äter godis eller baserar halva dagsintaget på pizza :-p Så länge kalorierna man får i sig är färre än de man gör av med så spelar det ju mindre roll vad man äter. Givetvis får man ju försöka få i sig alla näringsämnen förstås.

iingenalls
2007-02-23, 06:59
Hurra för kaloriräkning :cool:
Har nu upptäckt att jag ligger på ca 1000 kcal en vanlig träningsdag - innan jag tränat. Kanske därför jag panikäter ibland.

iingenalls
2007-02-23, 13:52
Om man väljer att till exempel lägga kaloriintaget på två stora portioner per dag eller fyra portioner per dag, spelar det nån roll för viktminskningen? Tänkte om magen bli större av stora portioner? Jag tror inte det, men man vet ju aldrig.

HerrArne
2007-02-23, 14:09
Om man väljer att till exempel lägga kaloriintaget på två stora portioner per dag eller fyra portioner per dag, spelar det nån roll för viktminskningen? Tänkte om magen bli större av stora portioner? Jag tror inte det, men man vet ju aldrig.

Du har rätt, det spelar ingen roll för viktminskningen. Det handlar mer om att hitta ett bekvämt ätmönster; Vissa har lättare att hålla dieten om de äter ofta, andra fungerar bättre med större mål mer sällan. Jag tillhör definitivt andra skaran, mycket lättare att vara hungrig om man vet att man kommer att få äta sig mätt åtminstone ibland... ;)