handdator

Visa fullständig version : Personlig tränare/kostrådgivare


Erkan
2007-02-22, 09:10
Jag undrar vilka utbildningar de finns inom dessa yrken, och var i sverige de finns,

Hur långa är utbildningarna och hur lätt/svårt är det att komma in, samt hur mkt jobb finns det generellt sätt i hela sverige inom dessa yrken, är det oftast 25-30+ som får jobb eller hur brukar det vara?

Någon som har erfarenhet om utbildningen/utbildningarna?

Mvh Erik

L-Sami
2007-02-22, 09:29
Det finns S.A.F.E och PT Skolan, steg 1 PT utbildning kostar minst 25000kr. Man ska anmäla sig till PT Skolan minst 4-5 månader innan utbildningens start för att ha chansen att komma in. Min kompis fick jobb efter 6 månader efter avslutad utbildning.

William
2007-02-22, 11:30
Pauluns Näringscenter håller ett par olika kostrådgivarutbildningar och de hålls på olika ställen i landet. De brukar vara rätt uppskattade och ligger i samma prisklass som de flesta andra.

FreCKo
2007-02-22, 11:57
Något jag alltid funderat över: hur stor är marknaden för dom här yrkena? Finns det hur mycket jobb som helst eller är det mer ett jobb man har på kvällar och helger osv för att det inte finns någon marknad?

Erkan
2007-02-22, 12:19
okej tack för infon! :)

jaa den sista frågan, hur mkt jobb finns det egentligen och i vilken utsträckning?

mini
2007-02-22, 12:24
Det kan nog finnas jobb för rätt personer. Har man kontakter eller är ett namn tror jag man kan livnära sig rätt bra på det. Är man random (tonårig)gymtränande kan det vara svårare.

Tänk också på vilka dina klienter kommer vara. Oftast inte de mest intresserade och engagerade, utan rahabtränande, sådana som tycker gymträning är rätt trist, äldre osv. Inte så glassigt.

qwertyu
2007-02-22, 12:31
hur mkt jobb finns det egentligen och i vilken utsträckning?
Det känns iallafall som att det är en växande område, iallafall som trenden ser ut nu med ohälsosamma livsstilar. Lycka till :)

Erkan
2007-02-22, 13:08
Det kan nog finnas jobb för rätt personer. Har man kontakter eller är ett namn tror jag man kan livnära sig rätt bra på det. Är man random (tonårig)gymtränande kan det vara svårare.

Tänk också på vilka dina klienter kommer vara. Oftast inte de mest intresserade och engagerade, utan rahabtränande, sådana som tycker gymträning är rätt trist, äldre osv. Inte så glassigt.

okej då förstår jag!

Så man skulle inte kunna känna sig trygg med ett sådant jobb ifall man utbildade sig till det?

okej, så majoriteten av kostrådgivare/personliga tränare har äldre som kunder även om de finns undantag?

De har du ioförsej rätt i, så är man inte ett namn utåt, eller har kontakter så skulle man förmodligen bara kunna extra knäcka som det?

Mvh erik

Scratch89
2007-02-22, 14:03
Ska du söka något så ska du söka något som ger en bra grund, och INTE en snabbkurs på en vecka uppe i Stockholm, typ PT-School. Det lärde jag mig i min tråd som var ungefär likadan.

Här har du två utbildningar, där den ena är mer teoretisk och som kan leda till ännu högre studier (magisterexamen osv), och där den ena är en ettårig friskvårdspedagogutbildning.

Kost- och friskvårdsprogrammet 120 p Göteborg:
http://utbkat.gu.se/utbildning/utb/P5852.html

Friskvårdspedagog Ädelfors, ett år:
http://www.adelfors.nu/start.asp?sida=6850

Detta kommer bli mina två val till eftergymnasie-studier när jag väljer.

machine gun
2007-02-22, 15:18
Jag tror också på att satsa på en "riktig" utbildning, dvs på högskolenivå. Och nej, det är inte ett område där man kan räkna med att bli överöst av jobberbjudanden och börja håva in stålars direkt efter examen. Det krävs att man är en bra säljare för att lyckas inom branschen, då konkurrensen är ganska hård i dagsläget. Men jag tycker inte att det ska stoppa en om man har en dröm.

Kostekonomprogrammet (160 p) i Uppsala, Gbg eller Umeå skulle jag rekommendera. Där läser man först Kostvetenskap A+B, 20 p vardera, sedan Företagsekonomi A, 20 p (väldigt bra om man ska starta eget sen). Sen har man 60 p valfria kurser innan magisteråret. De där valfria kurserna kan man ju då lägga på träningslära eller ännu mera kostvetenskap om det är områden man intresserar sig för.

Erkan
2007-02-22, 16:13
De är självklart jag vill göra en riktig utbildning via högskola som säkert tar sin tid, men är de värt att läsa en relativt lång utbildning inom ämnet eller är de onödigt för jobben är ändå så få och när man väl får dem så är de oftast bara på halvtid?

denny
2007-02-22, 23:07
Det finns mycket jobb för rätt person. Som någon tidigare nämnt handlar det mycket om att marknadsföra sig själv.
Kanske inte alltid dom roligaste klienterna i början, man får träna personer där personkemin inte stämmer till 100%. Men när man blivit mer etablerad kan börja välja sina klienter.
Ett kul jobb om man jobbar med rätt klient, så är du intresserad ska du absolut prova på det.:thumbup:

Newi
2007-02-22, 23:37
De är självklart jag vill göra en riktig utbildning via högskola som säkert tar sin tid, men är de värt att läsa en relativt lång utbildning inom ämnet eller är de onödigt för jobben är ändå så få och när man väl får dem så är de oftast bara på halvtid?

Skulle jag också gärna vilja veta mer om.

Är själv intresserad av kost och träning och hade tänkt att läsa vidare inom detta, och jag trodde ungefär som qwertyu sa - att detta är en växande marknad där det borde finnas en del jobb. Fast det låter ju uppenbarligen som att det är svårare än så.

Jag personligen är väl kanske lite mer inriktad på kostdelen än på träningen.

L-Sami
2007-02-22, 23:45
Om man vill göra karriär som PT, så är California the place to be. Alla vill ha en PT där. (Fick jag höra)

Pepz
2007-02-22, 23:53
Personligen så tycker jag att PT-begreppet är lite urholkat.
Vem som helst kan "köpa" sig en licens. Och iom att det är privata företag som ger ut de sk licenserna så varierar kvaliteten extremt både på utbildningarna och de utbildade.

Efterlyser ett standardiseringsorgan som kan skriva ut licensen så att PT kan bli ett erkänt yrke i klass med naprapat. (nåja ni förstår poängen)

Bara för att man har en PT-licens betyder det i dagsläget inte att man är duktig på det. tyvärr.

z_bumbi
2007-02-23, 09:54
Väljer man att läsa en högskoleutbildning så har man flera möjliga vägar att gå när man är klar vilket kan vara trevligt om man inser att man inte står ut med att nöta 30 min med nybörjare i ett år till. Väljar man att jobba som tränar etc så har man även förhoppningsvis mer teoretiska kunskaper att backa upp det man säger till kunden, det kan ju vara lite skralt på den fronten om man bara läst några veckor för att få en "licens".
För de som är på väg ut från gymnasiet är man även 2-4 år äldre och har tränat lika lång tid längre så man bör ha mer praktiska kunskaper också, se till att träna andra under tiden ni pluggar så finns det en erfarenhet på den fronten också.

Utbildningen i Göteborg såg kul ut men kolla om det går att gå över till dietistutbildningen efter ett eller två år, det liknar nämligen enligt en första anblick den utbldningen i början och det kan vara kul att veta om det går att byta om man ändrar sig. Annars går det troligtvis att börja på dietist och sen byta inriktning så man tar den andra examen.
Iofs går det att välja bort och lägga till kurser som man vill när man väl är inne i systemet och alla kurser som redovisas brukar inte krävas för examen (Gäller inte skyddade titlar som dietist, sjuksyrra mm.)

Scratch89
2007-02-23, 12:27
Väljer man att läsa en högskoleutbildning så har man flera möjliga vägar att gå när man är klar vilket kan vara trevligt om man inser att man inte står ut med att nöta 30 min med nybörjare i ett år till. Väljar man att jobba som tränar etc så har man även förhoppningsvis mer teoretiska kunskaper att backa upp det man säger till kunden, det kan ju vara lite skralt på den fronten om man bara läst några veckor för att få en "licens".
För de som är på väg ut från gymnasiet är man även 2-4 år äldre och har tränat lika lång tid längre så man bör ha mer praktiska kunskaper också, se till att träna andra under tiden ni pluggar så finns det en erfarenhet på den fronten också.

Utbildningen i Göteborg såg kul ut men kolla om det går att gå över till dietistutbildningen efter ett eller två år, det liknar nämligen enligt en första anblick den utbldningen i början och det kan vara kul att veta om det går att byta om man ändrar sig. Annars går det troligtvis att börja på dietist och sen byta inriktning så man tar den andra examen.
Iofs går det att välja bort och lägga till kurser som man vill när man väl är inne i systemet och alla kurser som redovisas brukar inte krävas för examen (Gäller inte skyddade titlar som dietist, sjuksyrra mm.)

Menar du den jag länkade till? Den verkar skitbra, faktiskt.

machine gun
2007-02-23, 13:06
Utbildningen i Göteborg såg kul ut men kolla om det går att gå över till dietistutbildningen efter ett eller två år, det liknar nämligen enligt en första anblick den utbldningen i början och det kan vara kul att veta om det går att byta om man ändrar sig. Annars går det troligtvis att börja på dietist och sen byta inriktning så man tar den andra examen.
Iofs går det att välja bort och lägga till kurser som man vill när man väl är inne i systemet och alla kurser som redovisas brukar inte krävas för examen (Gäller inte skyddade titlar som dietist, sjuksyrra mm.)

Den utbildning jag skrev om, kostekonomprogrammet, läser kostvetenskap A+B i början och det är samma kurser som dietistprogrammet läser (jag läser själv dietistprogrammet i Uppsala). Det finns kostekonomer som gått över till dietistprogrammet, så det är iaf möjligt. Dock kan ju påpekas för de som inte vet det, att dietistyrket är i första hand ett vårdyrke och handlar väldigt mycket om att behandla olika sjukdomstillstånd med kostbehandling. Dvs, är det friskvård man vill syssla med kanske det inte är lönt att läsa ca 60 p sjukdomslära. Det är dock en väldigt intressant och givande utbildning och även om det inte finns överdrivet många tjänster, så verkar det vara ett mycket givande och utvecklande arbete.

z_bumbi
2007-02-23, 13:50
Menar du den jag länkade till? Den verkar skitbra, faktiskt.

Japp, den verkar kul.

Scratch89
2007-02-23, 14:11
Japp, den verkar kul.

Så det är något du skulle kunna rekommendera?
Det vore härligt om man fick en forskarbehörighet inom kostvetenskapen efter lite extra studier...

z_bumbi
2007-02-23, 15:15
Så det är något du skulle kunna rekommendera?
Det vore härligt om man fick en forskarbehörighet inom kostvetenskapen efter lite extra studier...

Jag har inte gått utbildningen men det är i alla inte en enstaka 5-poängare om varje område utan du kommer att läsa några få ämnen ganska mycket.

Forskarbehörighet har man tidigare fått så fort man tagit en master = 4 års heltidstudier eller 3 års studier i lite högre tempo. exakt vad som krävs i den nya högskolan (Bologna) vet jag inte på rak arm.

Scratch89
2007-02-23, 15:30
Jag har inte gått utbildningen men det är i alla inte en enstaka 5-poängare om varje område utan du kommer att läsa några få ämnen ganska mycket.

Forskarbehörighet har man tidigare fått så fort man tagit en master = 4 års heltidstudier eller 3 års studier i lite högre tempo. exakt vad som krävs i den nya högskolan (Bologna) vet jag inte på rak arm.

Åh, då har jag något att se fram emot. Såg du den andra länken jag skickade, om friskvårdspedagog?
Det vore ju nåt om inget annat fungerar, det verkar vara ett bra jobb. Eller? (Fast högskolan är ju såklart ett bättre val)

Erkan
2007-02-23, 20:03
Hmm, jag fick på första sidan en uppfattning av att dessa yrken bara är riktade till nybörjare/icke träningsintresserade ifall man inte är ett namn utåt eller har kontaker..

Men via högskola så kan man ändå lyckas och ha det som heltidsjobb alltså?

Hur många år är högskolan på?

Erkan
2007-02-23, 23:11
Alltså jag blir så förvirrad, när jag letar efter utbildningar så är de antingen utbildningar jag knappt förstår vad de innebär, och hur pass vesäntliga de är för min yrkes målsättning, eller så är det typ " personlig tränare " utbildningar, men de är yrkesutbildningar på ett par veckor, vilket jag kanske inte kommer speciellt långt med, min målsättning är att huvudsakligen vara utbildad till personlig tränare/gyminstruktör/styrketränings instruktör, men ha bra förråd av kostkännedom, och eventuellt massagekunskaper..

Kan någon hjälpa mig att på något sett ge mig tips utifrån vad jag skrev nu vad ni tycker jag ska välja? :confused: :em: *gah!*

L-Sami
2007-02-24, 00:36
Alltså jag blir så förvirrad, när jag letar efter utbildningar så är de antingen utbildningar jag knappt förstår vad de innebär, och hur pass vesäntliga de är för min yrkes målsättning, eller så är det typ " personlig tränare " utbildningar, men de är yrkesutbildningar på ett par veckor, vilket jag kanske inte kommer speciellt långt med, min målsättning är att huvudsakligen vara utbildad till personlig tränare/gyminstruktör/styrketränings instruktör, men ha bra förråd av kostkännedom, och eventuellt massagekunskaper..

Kan någon hjälpa mig att på något sett ge mig tips utifrån vad jag skrev nu vad ni tycker jag ska välja? :confused: :em: *gah!*

Läs mycket böcker, få erfarenheter genom att praktisera som PT/gyminstruktör, sök efter massageutbildningar, var nyfiken och var villig att utvecklas. Hjälp till människor som behöver hjälp med kost och träning. Håll på så och kanske en dag så leder det till en framgångsrik PT karriär. Jag tror de bästa personliga tränarna har mycket erfarenheter bakom sig som de inte har fått genom nån två veckors utbildning. Sträva efter att aldrig vara fullärd, var intresserad av träning/kost och att hjälpa människor.

William
2007-02-24, 01:12
Alltså jag blir så förvirrad, när jag letar efter utbildningar så är de antingen utbildningar jag knappt förstår vad de innebär, och hur pass vesäntliga de är för min yrkes målsättning, eller så är det typ " personlig tränare " utbildningar, men de är yrkesutbildningar på ett par veckor, vilket jag kanske inte kommer speciellt långt med, min målsättning är att huvudsakligen vara utbildad till personlig tränare/gyminstruktör/styrketränings instruktör, men ha bra förråd av kostkännedom, och eventuellt massagekunskaper..

Kan någon hjälpa mig att på något sett ge mig tips utifrån vad jag skrev nu vad ni tycker jag ska välja? :confused: :em: *gah!*

Jag tror personligen att en flerårig högskoleutbildning är lite overkill om ditt mål är att jobba som PT/kostrådgivare. Det är i väldigt få fall som man verkligen får nytta av högskolekompetensen när man jobbar inom den branschen. Ska du jobba mot vanliga människor så anser jag att den kunskap du kan få via de bästa tvåveckorskurserna är mer än tillräcklig för det du verkar vilja syssla med.

Så länge du är medveten om det faktum att du inte är färdiglärd efter en sådan kurs och har nog med förstånd att förstå att erfarenhet är väldigt viktigt i yrket så tycker jag att det bara är att tuta och köra! Du får en väldigt bra grund på den typen av kurser och du kan alltid få mer kunskap genom att gå påbyggnadskurser av olika slag.

Vill du ha konkreta förslag så kör på PT-Schools PT-utbildning, börja med Steg 1 och sen kan du jobba dig vidare om du känner att du behöver det. Gällande kosten så får du rätt mycket där men en kostrådgivarutbildning som exempelvis Pauluns utbildning är klart mer heltäckande och likaså där kan du bygga vidare om du känner för det.

Nackdelen är att det kostar en bra slant men fördelen är att det går snabbt och du får mycket kunskap, oavsett vad den allmäna meningen om sådana utbildningar är här. Du måste även vara medveten om att bara för att du kan jättemycket om kost och träning så innebär inte det att du kommer lyckas. Du måste lägga ner din själ i att ragga kunder och marknadsföra dig själv. Se till att du får ett bra rykte osv.

Mkt upprepningar här men det tål att sägas igen.

Sverker
2007-02-24, 07:11
Det finns mycket jobb för rätt person. Som någon tidigare nämnt handlar det mycket om att marknadsföra sig själv.
Kanske inte alltid dom roligaste klienterna i början, man får träna personer där personkemin inte stämmer till 100%. Men när man blivit mer etablerad kan börja välja sina klienter.
Ett kul jobb om man jobbar med rätt klient, så är du intresserad ska du absolut prova på det.:thumbup:


Här har vi hela grejen !
Att möta varje kund och skapa ett sammarbete som bygger på förtroende och engagemang. Varje kund ska känna att Du är intresserad och vill dela med dig av kunskaper för att uppnå ett mål.

En fantastisk möjlighet att bränna ut sig själv men säkert också mycket stimulerande när kunderna kommer tillbaka.

Erkan
2007-02-24, 10:57
Jag tror personligen att en flerårig högskoleutbildning är lite overkill om ditt mål är att jobba som PT/kostrådgivare. Det är i väldigt få fall som man verkligen får nytta av högskolekompetensen när man jobbar inom den branschen. Ska du jobba mot vanliga människor så anser jag att den kunskap du kan få via de bästa tvåveckorskurserna är mer än tillräcklig för det du verkar vilja syssla med.

Så länge du är medveten om det faktum att du inte är färdiglärd efter en sådan kurs och har nog med förstånd att förstå att erfarenhet är väldigt viktigt i yrket så tycker jag att det bara är att tuta och köra! Du får en väldigt bra grund på den typen av kurser och du kan alltid få mer kunskap genom att gå påbyggnadskurser av olika slag.

Vill du ha konkreta förslag så kör på PT-Schools PT-utbildning, börja med Steg 1 och sen kan du jobba dig vidare om du känner att du behöver det. Gällande kosten så får du rätt mycket där men en kostrådgivarutbildning som exempelvis Pauluns utbildning är klart mer heltäckande och likaså där kan du bygga vidare om du känner för det.

Nackdelen är att det kostar en bra slant men fördelen är att det går snabbt och du får mycket kunskap, oavsett vad den allmäna meningen om sådana utbildningar är här. Du måste även vara medveten om att bara för att du kan jättemycket om kost och träning så innebär inte det att du kommer lyckas. Du måste lägga ner din själ i att ragga kunder och marknadsföra dig själv. Se till att du får ett bra rykte osv.

Mkt upprepningar här men det tål att sägas igen.


Tack så jätte mkt för denna informationen! de hjälpte mig verkligen på traven! :bow: Men hur är de egentligen med typ gymnasie kurser på dessa utbildningar? Måste man ha typ Matte B,naturkunskap B och så vidare? :MrT:

Erkan
2007-02-24, 11:00
Här har vi hela grejen !
Att möta varje kund och skapa ett sammarbete som bygger på förtroende och angagemang. Varje kund ska känna att Du är intresserad och vill dela med dig av kunskaper för att uppnå ett mål.

En fantastisk möjlighet att bränna ut sig själv men säkert också mycket stimulerande när kunderna kommer tillbaka.

Jo jag har förstått det! och jag förstår att du är nöjd med ditt yrke ( om du nu jobbar hel tid med Klo ) , jag förstår ju att man inte kan ta tag i en klient som är mer intressant att jobba med från första början, men ja vill bara få de bekräftat ifall man inte har någon alls möjlighet att gå från gamla tanter till något mkt mer intressantare om man inte var ett namn utåt och så vidare! :)

Erkan
2007-02-24, 11:02
Angående de som är personliga tränare/kostrådgivare, vet ni om de för de mesta har gjort så som ni har rekommenderat här, eller har de gått någon annan väg tro?

William
2007-02-24, 13:05
Det finns inga formella förkunskapskrav för att gå kurserna. Så kursdeltagarna är allt från gymnasieelever till praktiserane läkare. Sen är det alltid en fördel att ha så mkt förkunskaper som möjligt, givetvis.

Den absoluta merparten av individer som jobbar som PT eller kostrådgivare har med stor sannolikhet gått en sådan utbildning.

Visst kan du jobba med "intressantare" kunder än gamla tanter men du måste vara beredd på att klientelet där ute som har behov av en PT främst består av vanliga människor. Det är så det ser ut. Det är den gruppen som behöver det mest, och det är den gruppen som har råd att betala flera hundralappar för en timmes personlig träning.

Erkan
2007-02-24, 16:26
Det finns inga formella förkunskapskrav för att gå kurserna. Så kursdeltagarna är allt från gymnasieelever till praktiserane läkare. Sen är det alltid en fördel att ha så mkt förkunskaper som möjligt, givetvis.

Den absoluta merparten av individer som jobbar som PT eller kostrådgivare har med stor sannolikhet gått en sådan utbildning.

Visst kan du jobba med "intressantare" kunder än gamla tanter men du måste vara beredd på att klientelet där ute som har behov av en PT främst består av vanliga människor. Det är så det ser ut. Det är den gruppen som behöver det mest, och det är den gruppen som har råd att betala flera hundralappar för en timmes personlig träning.

Tack igen! du har varit till STOR hjälp! :thumbup: Men angående själva yrket, brukar de se ut så att man har flera kunder, eller bara 1-2? För har man bara 1-2 så betyder väl de att man behöver ha ett annat jobb vid sidan av? :confused:

dessa yrkesutbildningar, hur många är egentligen lämpligt innan man tar hand om sin första kund må tro? Du verkar kunna mkt så därför fortsätter jag att fråga på :)

Scratch89
2007-02-25, 17:39
Det finns ju ingen anledning att hoppa på en snabbkurs. Skulle du vilja bli instruerad av en kille som kan visa upp ett diplom från en snabb, vinstdrivande och oftast vinklad PT-kurs på två veckor, eller en som har studerat näringslära och träningslära på högskola och universitet i fem år?

Erkan
2007-02-25, 22:26
Det finns ju ingen anledning att hoppa på en snabbkurs. Skulle du vilja bli instruerad av en kille som kan visa upp ett diplom från en snabb, vinstdrivande och oftast vinklad PT-kurs på två veckor, eller en som har studerat näringslära och träningslära på högskola och universitet i fem år?

Självklart högskola/universitet, men de är ju just det jag vill läsa, men jag hittar ju ingen bra kurs om näringslära(ca 40%)/träningslära(ca 60%) på högskolenivå *gah!*

Vad krävs för ämnen där isåfall för att komma in?

Scratch89
2007-02-25, 22:40
Självklart högskola/universitet, men de är ju just det jag vill läsa, men jag hittar ju ingen bra kurs om näringslära(ca 40%)/träningslära(ca 60%) på högskolenivå *gah!*

Vad krävs för ämnen där isåfall för att komma in?

Du missade min länk?

http://utbkat.gu.se/utbildning/utb/P5852.html

Matte B, Naturkunskap B och Samhällskunskap A, utöver grundläggande behörigheter. Intagningspoäng förra året låg på runt 17,5.

Erkan
2007-02-25, 22:57
Du missade min länk?

http://utbkat.gu.se/utbildning/utb/P5852.html

Matte B, Naturkunskap B och Samhällskunskap A, utöver grundläggande behörigheter. Intagningspoäng förra året låg på runt 17,5.

Ursäkta! :em: Men den kom inte upp på min skärm av ditt inlägg!

Okej! fasen oxå, blir komvux på mig då hehe, 17,5 hur mkt är det generellt sätt om man jämför med andra kurser?

Scratch89
2007-02-26, 00:32
Ursäkta! :em: Men den kom inte upp på min skärm av ditt inlägg!

Okej! fasen oxå, blir komvux på mig då hehe, 17,5 hur mkt är det generellt sätt om man jämför med andra kurser?

Beror på vad du jämför med. :)
17,5 innebär ju i praktiken hälften MVG, hälften VG på alla dina gymnasiekurser. Det är rätt surt.
Dietist ligger ännu högre, och sjukgymnast ligger väl nånstans över 15 det med.

z_bumbi
2007-02-26, 10:24
Självklart högskola/universitet, men de är ju just det jag vill läsa, men jag hittar ju ingen bra kurs om näringslära(ca 40%)/träningslära(ca 60%) på högskolenivå *gah!*

4 år ger 240 högskolepoäng* (om du läser i normaltakt, det går att trycka in fler poäng i många fall), 40% ger ca 100 högskolepoäng, Kostkunskap A och B ger 60 hp vilket troligtvis räcker långt vad gäller teoretiska kunskaper i ämnet.
Sen får du leta reda på en bunt kurser i humananatomi, fysiologi och träningslära för att plocka resterade 60%.
Jag håller själv på att pussla ihop någon typ av utbildning i ämnet och ska om allt går som jag vill läsa Kostvetenskap under hösten, jag kommer däremot troligtvis nöja mig med A-nivån.

Här finns det lite kurser som jag fick som förslag.
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=86521

*Jag har inte räknat fel (hoppas jag) men numera räknar man en vecka som 1,5 poäng enligt Bolognaprocessen.

Erkan
2007-02-26, 13:40
Beror på vad du jämför med. :)
17,5 innebär ju i praktiken hälften MVG, hälften VG på alla dina gymnasiekurser. Det är rätt surt.
Dietist ligger ännu högre, och sjukgymnast ligger väl nånstans över 15 det med.

Men vafan! De var ju kul att höra *cry* Neee nu får man gå och vara sur hela dagen då! *gah!* Tror du inte de finns någon möjlighet att man kan komma in ändå om man gör bra på högskoleprovet?

villemannen
2007-02-26, 14:45
Här är infon jag hittade på VHS

Göteborgs universitet65032Kost- och friskvårdsprogrammet 120 p
BF - 0
BG 18.80 15
HA 1.70 5
HP 1.60 4


Det är ju inte många platser, 24 st. Trots att det är statistik från andra urvalet så var intagningsbetyget 18.8, o högskoleprovet 1,6. Vad har du för betyg nu och vilken årskurs går du?

villemannen
2007-02-26, 14:51
Oftast finns det ju några andra program som läser ungefär samma kurser. Kolla upp den här t.ex
Göteborgs universitet65029Kostekonomprogrammet med inriktning mot ledarskap 120 p

Se om du kanske kan hoppa över efter ett år eller så.

Snafu
2007-02-26, 14:57
Jag inser nu hur jäkla skönt det är att ha gjort bort alla såna där val till universitet, och att vara klar med universitetet också. Mkt ångest när man ska välja vad man ska läsa - helst när man inte har någon aning om vafan allting innebär! Första halvåret minns jag vilken valångest jag hade "har jag gjort rätt val?". Nu består valet av "vilken pub ska jag gå till ikväll" - skönt! =)

Scratch89
2007-02-26, 16:28
Här är infon jag hittade på VHS

Göteborgs universitet65032Kost- och friskvårdsprogrammet 120 p
BF - 0
BG 18.80 15
HA 1.70 5
HP 1.60 4


Det är ju inte många platser, 24 st. Trots att det är statistik från andra urvalet så var intagningsbetyget 18.8, o högskoleprovet 1,6. Vad har du för betyg nu och vilken årskurs går du?

Satan också. Det kanske skulle varit bra att ha gjort högskoleprovet ändå. :(
Men det går nog att trixa sig in nånstans.

Scratch89
2007-02-26, 16:29
4 år ger 240 högskolepoäng* (om du läser i normaltakt, det går att trycka in fler poäng i många fall), 40% ger ca 100 högskolepoäng, Kostkunskap A och B ger 60 hp vilket troligtvis räcker långt vad gäller teoretiska kunskaper i ämnet.
Sen får du leta reda på en bunt kurser i humananatomi, fysiologi och träningslära för att plocka resterade 60%.
Jag håller själv på att pussla ihop någon typ av utbildning i ämnet och ska om allt går som jag vill läsa Kostvetenskap under hösten, jag kommer däremot troligtvis nöja mig med A-nivån.

Här finns det lite kurser som jag fick som förslag.
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=86521

*Jag har inte räknat fel (hoppas jag) men numera räknar man en vecka som 1,5 poäng enligt Bolognaprocessen.

Dock måste man ha läst minst 90 poäng inom ett ämne för att få ta examen inom det området (t.ex 90 poäng kostvetenskap för att få en kandidatexamen i det).

machine gun
2007-02-26, 20:25
4 år ger 240 högskolepoäng* (om du läser i normaltakt, det går att trycka in fler poäng i många fall), 40% ger ca 100 högskolepoäng, Kostkunskap A och B ger 60 hp vilket troligtvis räcker långt vad gäller teoretiska kunskaper i ämnet.
Sen får du leta reda på en bunt kurser i humananatomi, fysiologi och träningslära för att plocka resterade 60%.
Jag håller själv på att pussla ihop någon typ av utbildning i ämnet och ska om allt går som jag vill läsa Kostvetenskap under hösten, jag kommer däremot troligtvis nöja mig med A-nivån.

Här finns det lite kurser som jag fick som förslag.
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=86521

*Jag har inte räknat fel (hoppas jag) men numera räknar man en vecka som 1,5 poäng enligt Bolognaprocessen.


När börjar man räkna poäng på det sättet? Jag läser i Uppsala nu och vi får bara 20 p per termin, dvs programmet på 4 år ger 160 p. Kostvetenskap A+B gav totalt 40 p alltså. Bra kurser för övrigt. Grundläggande medicinsk fysiologi A 10 p var också en bra kurs, där alla kroppens funktioner gicks igenom på en lagom nivå.

villemannen
2007-02-26, 20:32
När börjar man räkna poäng på det sättet? Jag läser i Uppsala nu och vi får bara 20 p per termin, dvs programmet på 4 år ger 160 p. Kostvetenskap A+B gav totalt 40 p alltså. Bra kurser för övrigt. Grundläggande medicinsk fysiologi A 10 p var också en bra kurs, där alla kroppens funktioner gicks igenom på en lagom nivå.

Från och med nästa termin, och det är upp till var högskola att bestämma om de vill ta till sig det nya systemet. På min högskola har vi blivit otroligt dåligt informerade om hur vi som redan påbörjat vår utbildning kommer att bli påverkade, om vi kommer att bli det. Nästa år har de ändrat mycket på upplägget för min utbildning, så man undrar ju om man går miste om något.

z_bumbi
2007-02-26, 21:26
Dock måste man ha läst minst 90 poäng inom ett ämne för att få ta examen inom det området (t.ex 90 poäng kostvetenskap för att få en kandidatexamen i det).

Som jag har förstått det så är det även en uppsats på minst 15 poäng som ingår i kandidatexamen så har man 90 poäng i ett ämne så är det "bara" 15 poäng kvar innan man får börja skriva sin uppsats. Exakt hur många poäng som en uppsats får omfatta lyckas jag vid en snabb sökning inte hitta.
Sen finns det ju högskoleexamen om man läser flera olika ämnen i ungefär samma omfattning.

Erkan
2007-02-26, 21:40
Här är infon jag hittade på VHS

Göteborgs universitet65032Kost- och friskvårdsprogrammet 120 p
BF - 0
BG 18.80 15
HA 1.70 5
HP 1.60 4


Det är ju inte många platser, 24 st. Trots att det är statistik från andra urvalet så var intagningsbetyget 18.8, o högskoleprovet 1,6. Vad har du för betyg nu och vilken årskurs går du?

Hmm jävlar va störande :(
Jag har väl inte precis MVG i allt, men ligger på VG ungefär i allting, men jag går ingen teoretisk gymnasieinriktning utan jag går 2a året på byggprogrammet, och de gör de väl ännu svårare för mig, hmm åååh vilken ångest jag får!

Tror du de går att komma in på något sätt iallafall?
Typ läsa olika småkurser för att jobba ihop poäng och sen kanske genom den vägen komma in?

jakke
2007-02-26, 21:44
Som jag har förstått det så är det även en uppsats på minst 15 poäng som ingår i kandidatexamen så har man 60 poäng i ett ämne så är det "bara" 15 poäng kvar innan man får börja skriva sin uppsats. Exakt hur många poäng som en uppsats får omfatta lyckas jag vid en snabb sökning inte hitta.
Sen finns det ju högskoleexamen om man läser flera olika ämnen i ungefär samma omfattning.

10p med det gammla systemet, rörigt när f0lk blandar dom..

Scratch89
2007-02-27, 11:47
Övergången kommer att ske nu till hösten, så 10 poäng blir 15 poäng, och allt annat får samma förhållande. Vad det ska tjäna till vet jag dock inte...

Snafu
2007-02-27, 13:28
Övergången kommer att ske nu till hösten, så 10 poäng blir 15 poäng, och allt annat får samma förhållande. Vad det ska tjäna till vet jag dock inte...

Så att det blir mer enhetligt inom Europa kanske?

z_bumbi
2007-02-27, 13:45
10p med det gammla systemet, rörigt när f0lk blandar dom..

Klantfel av mig, det ska stå 90 poäng i inlägget.