handdator

Visa fullständig version : lite feedback...


heleina
2007-02-22, 08:48
Hej! Är ganska mycket nybörjare med allt vad styrketräning heter. Har tränat styrka halvhjärtat för några år sedan och är bekant med de flesta övningarna men det är inte alltid så lätt att motivera sig och veta hur man ska lägga upp träningen för bästa resultat.

Har skaffat en träningskompis jag träffade på gymet häromdagen, hon har tränat styrka i 3 år och är ganska vältränad.
Körde ben, biceps, tricepsoch bröst med henne häromdagen.
Nästa pass är det axlar, mage och rygg som gäller.
Hon brukar köra 3 set á 10 reps på alla övningar...köttar på bra med vikter vilket passar mig. Alltså, hennes upplägg är styrka 2 ggr i veckan sen kör hon kondition 2 dgr i veckan. Jag tränar bara styrka med henne och sköter min kondition själv så jag tänkte köra 3 konditionspass i veckan.

Min fråga är: Är det ok för mig att haka på hennes träningsprogram? För min tanke va först att köra 3 helkroppspass i veckan men samtidigt är det skitbra att ha en träningskompis för då pushar jag mig gärna det aaallra sista. Men får jag verkligen bra resultat? Eller får jag bättre resultat om jag kör igenom kroppen 3 ggr istället för 1?

Mina mål med träningen är att gå ner i fettvikt. Kommer därför ligga på ett kcalunderskott alla dgr i veckan utom 1.
Är beredd på att satsa ordentligt för att komma i form till sommaren. Har nämligen fått ett nytt jobb har börjar det 1 juni, så mitt mål är att komma i form tills dess...

hade varit tacksam för lite tips o råd.. vilket jag borde satsa på för att uppnå mest resultat!

pragmatist
2007-02-22, 11:33
Eller får jag bättre resultat om jag kör igenom kroppen 3 ggr istället för 1?

Som nybörjare, med 99% sannolikhet: ja.

Du kanske kan övertyga din gymkompis att testa helkroppspass också, det är uppfriskande och stimulerande med omväxling.

skaparn
2007-02-22, 11:46
Som det brukar heta är den bästa träningen den man utför, så min gissning är att du gör bäst i att haka på henne om du känner att det är bättre för motivationen. Alla funkar dock inte så, utan kan snarare hämmas av en partner, och ställer in pass när partnerns schema krockar med ens eget vad gäller när man ska träna etc.

Har du så kort tid på dig att komma i form, även fast jag inte känner ditt utgångsläge, tycker jag gott att 2 styrkepass i veckan räcker, och att du istället bör köra fler konditionspass istället som hjälp i din viktnedång.

heleina
2007-02-22, 12:23
ok tack för svaren!

Funderar också på att haka på henne men att kanske lägga in ett eller två extra pass styrka som jag kan träna utan henne.. frågan är hur jag ska lägga upp dem passen utan att träna samma muskler för ofta..

Vad säger ni om jag tränar ett pass själv varje vecka. varannan vecka ben, biceps, tricepsoch bröst. Och varannan vecka axlar, mage och rygg. är det ett bra förslag?

Dav0d
2007-02-22, 12:49
Finns inte bara nackdelar med att haka på henne. Oftast kan det göra mer gott än ont att som nybörjare haka på en mer erfaren, trots att era förutsättningar inte är lika. Du lär dig t.ex hur man ska pressa sig själv, utföranden, små tips o.s.v.

Du lär dig alltså hur man styrketränar hårt, det är viktigare än vilket schema som helst. Därför tror jag att du redan vet att du vill och kommer träna med henne, vilket jag också tycker du ska göra. Men om du vill kan du självklart lägga in lite sidopass också.

Ha det gött!