handdator

Visa fullständig version : Magproblem.


orgish
2007-02-22, 00:04
häj,
Förra veckan när jag tränade mage.. så körde jag först 1 set situps, cirka 15reps.. inga problem.. lägger mig ner och ska börja mitt andra set.. kör 2-3 reps och känner hur min magmuskelatur börjar dra ihop sig, får en sån sjuk kramp i magen att jag varken kan stå rakt eller böjja mig framåt, gick in o la mig på toa tills det värsta släppt.. sen drog jag ifrån gymmet... krampen följde dock med nästan hela dagen, så fort jag böjde mig framåt eller reste mig upp så drog det ihop sig..

Jag har aldrig haft sånna här problem innan.. dock har jag haft liknande.. efter cirka 3 set så börjar jag känna att det drar ihop sig men inte alls som denna gång..

Vad kan detta bero på och är det farligt?

Inte så jävla skoj o få ligga o kvida på golvet och hasa sig ur gymmet efter varje magpass :P

zimz
2007-02-22, 01:42
har du testat att stretcha efter träning?
hur ofta tränar du mage?

orgish
2007-02-22, 09:44
har du testat att stretcha efter träning?
hur ofta tränar du mage?

Nopes, inte direkt....

försöker köra ett pass i veckan.. men nu har jag lagt ner magträningen efter sist gång!

nr16
2007-02-22, 17:08
häj,
Förra veckan när jag tränade mage.. så körde jag först 1 set situps, cirka 15reps.. inga problem.. lägger mig ner och ska börja mitt andra set.. kör 2-3 reps och känner hur min magmuskelatur börjar dra ihop sig, får en sån sjuk kramp i magen att jag varken kan stå rakt eller böjja mig framåt, gick in o la mig på toa tills det värsta släppt.. sen drog jag ifrån gymmet... krampen följde dock med nästan hela dagen, så fort jag böjde mig framåt eller reste mig upp så drog det ihop sig..

Jag har aldrig haft sånna här problem innan.. dock har jag haft liknande.. efter cirka 3 set så börjar jag känna att det drar ihop sig men inte alls som denna gång..

Vad kan detta bero på och är det farligt?

Inte så jävla skoj o få ligga o kvida på golvet och hasa sig ur gymmet efter varje magpass :P


Exakt det händer mig med....fast det är rätt skönt :smash: :smash:
Men undrar om magen blir tränad*whistle*

orgish
2007-02-22, 23:11
Exakt det händer mig med....fast det är rätt skönt :smash: :smash:
Men undrar om magen blir tränad*whistle*

rätt skönt? jag kunde inte stå upp för det gjorde så ont

nr16
2007-02-24, 12:37
rätt skönt? jag kunde inte stå upp för det gjorde så ont


Okejdå. Jag har förmodligen det i en mildare grad än vad du har det o därför är det rätt skönt för mig ::P

FreCKo
2007-02-24, 16:17
Låter som en fet sträckning...

orgish
2008-04-06, 03:06
bump, jag har fortfarande samma problem med min mage, har försökt mig på ett till magpass men det slutade också på gymmets toa liggandes till krampen gav sig..

Någon som har någon aning om vad det kan vara och hur jag ska få ordning på problemet? alla tips är välkommna..

forslund
2008-04-06, 09:07
Gå till en doktor är en bra start.

muffe85
2008-04-06, 21:08
Låter helt klart som en partiel ruptur i någon av magmusklerna. I folkmun kallas det för "sträckning" men betyder egentligen att ett eller flera segment av muskelfibrer har gått av, men att muskeln fortfarande är intakt.

jag skulle säga att vettig rehab vore att vila några veckor från direkt magträning samt övningar/rörelser som belastar magen (det innefattar även buktryck) för att därefter stegra träningen med start från låg belastning.

Om du ska söka hjälp av någon med rätt kunskap rekommenerar jag att du får tag i en sjukgymnast eller någon som är specialutbildad på idrottsskador.

orgish
2008-04-06, 23:34
Låter helt klart som en partiel ruptur i någon av magmusklerna. I folkmun kallas det för "sträckning" men betyder egentligen att ett eller flera segment av muskelfibrer har gått av, men att muskeln fortfarande är intakt.

jag skulle säga att vettig rehab vore att vila några veckor från direkt magträning samt övningar/rörelser som belastar magen (det innefattar även buktryck) för att därefter stegra träningen med start från låg belastning.

Om du ska söka hjälp av någon med rätt kunskap rekommenerar jag att du får tag i en sjukgymnast eller någon som är specialutbildad på idrottsskador.

Tack så mycket för ett utförligt svar, ska följa ditt råd o se om det blir bättre!