handdator

Visa fullständig version : Fruktos/fruktsocker i storpack?


Ok!
2007-02-21, 22:14
Finns det att köpa någonstans(maltodextrin och likande har jag sett i 25 kilos påsar) eller måste man köpa småförpackningar?

Tack.

HerrArne
2007-02-21, 22:25
En nyfiken fråga bara: Tänker du sätta i dig 25 kg fruktos?!?

Axel2
2007-02-21, 22:29
En nyfiken fråga bara: Tänker du sätta i dig 25 kg fruktos?!?

Någon form av extrem-bulk kanske ^^

Ok!
2007-02-21, 22:31
He he... nä inte så mycket, men jag tänkte kanske 5 eller 10-kilos förpackning för att få det billigare. Jo, bulk är det väl vi talar om. Pgw och ******** känner jag till, me de verkar inte ha fruktos.

Zakath
2007-02-21, 22:41
Är du medveten om att fruktos främst lagras som fett och är väldigt ineffektivt för att återställa glykogenbalansen i musklerna efter träning? Samt att det ev. är en av de stora bovarna till metabola syndromet m.m.

Ok!
2007-02-21, 22:51
Metabola syndromet? Nä... men tänkte köra med en bulk-drink om dagen(typ 1500 kalorier, tänkte först på optimums serious mass, men det blir för dyrt, likaså fairings sloow carbs) under nån månads tid. Behöver vikt! Därför tänkte jag köra på fruktos(lågt GI). Direkt efter träning kan man ju i så fall ta maltodextrin. Men om det är så illa så kanske det är bättre att köra på maltodextrin som bulk-drink också?

Ok!
2007-02-21, 22:56
Är du medveten om att fruktos främst lagras som fett och är väldigt ineffektivt för att återställa glykogenbalansen i musklerna efter träning? Samt att det ev. är en av de stora bovarna till metabola syndromet m.m.

Metabola syndromet? Nä... men tänkte köra med en bulk-drink om dagen(typ 1500 kalorier, tänkte först på optimums serious mass, men det blir för dyrt+att det är snabba kolhydrater, fairings sloow carbs blir nog för dyrt) under nån månads tid. Behöver vikt! Därför tänkte jag köra på fruktos en gång under dagen(lågt GI). Direkt efter träning kan man ju i så fall ta maltodextrin. Men om det är så illa så kanske det är bättre att köra på maltodextrin som bulk-drink också?

Ursäkta dubbel-post.

Zakath
2007-02-21, 23:14
Metabola syndromet? Nä... men tänkte köra med en bulk-drink om dagen(typ 1500 kalorier, tänkte först på optimums serious mass, men det blir för dyrt+att det är snabba kolhydrater, fairings sloow carbs blir nog för dyrt) under nån månads tid. Behöver vikt! Därför tänkte jag köra på fruktos en gång under dagen(lågt GI). Direkt efter träning kan man ju i så fall ta maltodextrin. Men om det är så illa så kanske det är bättre att köra på maltodextrin som bulk-drink också?

Ursäkta dubbel-post.

Prova att sök på GI här på forumet så att du uppdaterar dig med hur det faktiskt ligger till - GI är i princip oanvändbart och har inte de effekter som lovordas i media.

Om du vill gå upp i vikt rekommenderar jag att du försöker äta något lite mer balanserat en någon näringslös sockerdrink (förutom efter träning), kanske mixa mjölk, havregryn, banan och ev. proteinpulver tillsammans istället? Eller bara käka några nävar nötter.

Cerberus
2007-02-21, 23:20
så mkt fruktos låter som ett fint recept på extremt onödigt hög fettinlagring.

Levern kan lagra typ 50g fruktos, allt utöver går direkt till kroppsfettet.

Ok!
2007-02-21, 23:45
Prova att sök på GI här på forumet så att du uppdaterar dig med hur det faktiskt ligger till - GI är i princip oanvändbart och har inte de effekter som lovordas i media.

Om du vill gå upp i vikt rekommenderar jag att du försöker äta något lite mer balanserat en någon näringslös sockerdrink (förutom efter träning), kanske mixa mjölk, havregryn, banan och ev. proteinpulver tillsammans istället? Eller bara käka några nävar nötter.

Jag trodde att lågt gi var bra på så sätt att det inte ger ett högt insulinpåslag, men det finns säkert andra nackdelar. Och som jag fattat det vill man väl helst bara ha insulinpåslag efter träningen och på morgonen? Jag vill alltså få i mig mer kalorier än det jag redan äter, om det ger fettinlagring gör absolut inget. Men frågorna kvarstår... 1. Vet ni var man kan hitta fruktsocker i storpack på nätet? 2. Ska jag bulka med maltodextrin istället, även under dagen?

Zakath
2007-02-22, 00:21
Jag trodde att lågt gi var bra på så sätt att det inte ger ett högt insulinpåslag, men det finns säkert andra nackdelar. Och som jag fattat det vill man väl helst bara ha insulinpåslag efter träningen och på morgonen? Jag vill alltså få i mig mer kalorier än det jag redan äter, om det ger fettinlagring gör absolut inget. Men frågorna kvarstår... 1. Vet ni var man kan hitta fruktsocker i storpack på nätet? 2. Ska jag bulka med maltodextrin istället, även under dagen?

GI har inga särskilda negativa effekter heller, det är bara mestadels oanvändbart då det inte ger några praktiska skillnader i hunger, viktminskning m.m. GI är knappast en av de större faktorerna när det gäller insulinpåslag, framförallt energimängden är den viktigaste.

1. Som sagt, vad ska du med fruktsocker till, sämre kolhydratkälla är svår att hitta om den ska ätas i stora mängder.

2. Nej, det är värdelöst att bara äta maltodextrin för kalorier utanför träningen, satsa på något mer mångsidigt och näringsrikt.

Ok!
2007-02-22, 00:33
GI har inga särskilda negativa effekter heller, det är bara mestadels oanvändbart då det inte ger några praktiska skillnader i hunger, viktminskning m.m. GI är knappast en av de större faktorerna när det gäller insulinpåslag, framförallt energimängden är den viktigaste.

1. Som sagt, vad ska du med fruktsocker till, sämre kolhydratkälla är svår att hitta om den ska ätas i stora mängder.

2. Nej, det är värdelöst att bara äta maltodextrin för kalorier utanför träningen, satsa på något mer mångsidigt och näringsrikt.

Tack för ditt svar.

1. Bulkning.

2. Ok. Då får det kanske bli fruktos ändå om jag nu hittar det. Ok, förstod att malto inte var bra utanför träningen. Vad sägs om laktos då? Hittade det på Humlegården. 39 kronor kilot(gi på 66 om det nu spelar roll). Finns Grub här för en analys också?

Cerberus
2007-02-22, 00:41
nej fruktos är inte bra för nåt, kanske för en som kör extremt mycket konditionsträning.

Ska du bulka o MÅSTE ha ett kolhydratspulver är det dextropur och maltodextrin som är de bättre alternativen. Extremt mkt fruktos är enbart hälsovådligt och är en av de riktigt stora bovarna i överdriven fetma och ohälsa.

Bättre att satsa på typ nötter eller annat energirikt om det är kcal du vill åt vilket är grunden till byggning(överskott). Högre fett-intag resulterar i högre cirkulerande testosteron-nivåer i blodet, fruktos kommer bara göra dig fet :P

Som tidigare har nämnts kan du inte hitta en sämre kolhydratskälla än fruktos.

Zakath
2007-02-22, 00:44
Tack för ditt svar.

1. Bulkning.

2. Ok. Då får det kanske bli fruktos ändå om jag nu hittar det. Ok, förstod att malto inte var bra utanför träningen. Vad sägs om laktos då? Hittade det på Humlegården. 39 kronor kilot(gi på 66 om det nu spelar roll). Finns Grub här för en analys också?

1. Bulkning som i att lägga på dig onödig fettvikt och ev. utveckla diabetessymptom? Fruktos är inget bra alternativ om du är ute efter att få bra muskeltillväxt.

2. Inga sockerarter ensamma är bra att bara äta så där utan att ha tränat direkt innan eller direkt efter, fruktos är ett ännu värre alternativ än malto p.g.a. av nämnda anledningar. Satsa på någon slags mix med t.ex. juice el. mjölk och bär/frukt m. havregryn eller liknande om du vill ha något enkelt, kaloririkt och bra.

Hoppas det blir bra tillslut. :) Prova att söka lite på forumet också, finns mycket matnyttigt här.

Ok!
2007-02-22, 00:51
Ok, ni ska ha tack för svaren.

Anledningen till att jag behöver bulka är... att jag är lite över 190 cm och väger... typ 64 kilo(kille). Och jag har nog väldigt hög ämnesomsättning. Tänk dig kenyansk långdistanslöpare, fast 192 cm. Så fett och sånt som ni talar om är helt främmande för mig. Skulle kanske nämt detta direkt. Därför verkar fruktos som det intressanta alternativet+ kanske en(eller två!) deciliter rapsolja per dag och lite kasein/vassle.

Cerberus
2007-02-22, 00:56
Ok, ni ska ha tack för svaren.

Anledningen till att jag behöver bulka är... att jag är lite över 190 cm och väger... typ 64 kilo(kille). Och jag har nog väldigt hög ämnesomsättning. Tänk dig kenyansk långdistanslöpare, fast 192 cm. Så fett och sånt som ni talar om är helt främmande för mig. Skulle kanske nämt detta direkt. Därför verkar fruktos som det intressanta alternativet+ kanske en(eller två!) deciliter rapsolja per dag och lite kasein/vassle.

visst lite fettökning på din längd behöver du nog om du inte har lust att se uberdeffad ut. Men den kommer du få på köpet på överskott ändå, fruktos kommer bara göra fetman större och försämra din hälsa(möjligtvis iaf).

Vill du öka mest i muskelmassa eller fett? Om det är fett du önskar så är det ju bara att proppa i dig allt som är ätbart, jordnötter, godis, skräpmat. De är ändå bättre alternativ än rent fruktos hälsomässigt..

En kille på din längd borde ju behöva 3000-4000kcal eller? Minst, ja gissar nu bara, kolla upp din ungefärliga energiförbrukning för att inte gå upp i vikt, sen adderar du bara kcal-tät käk på det. Lite jobbigare att öka i fett me tonfisk o ris kanske(även om jag skulle lyckas förmodligen :D)

Ok!
2007-02-22, 01:10
Vill du öka mest i muskelmassa eller fett?

Både och, faktiskt. Men med "fett" så tänker jag på naturlig viktuppgång som lägger sig normalt över hela kroppen.

Men jag kanske gör som så då att jag kör en monster-drink om dagen med malto(typ 1500-2000 kcal) +lite vassleprotein och 2 dl rapsolja(1800 kcal). Vet inte ens om jag ska börja styrketräna...

Cerberus
2007-02-22, 01:13
Både och, faktiskt. Men med "fett" så tänker jag på naturlig viktuppgång som lägger sig normalt över hela kroppen.

Men jag kanske gör som så då att jag kör en monster-drink om dagen med malto(typ 1500-2000 kcal) +lite vassleprotein och 2 dl rapsolja(1800 kcal). Vet inte ens om jag ska börja styrketräna...

klart du ska börja styrketräna! Varför inte? :)

Muskler är snyggt och överdrivet stor blir du aldrig, fråga vem som helst som kämpar här.

Sniggel
2007-02-22, 01:33
Om du vill ha en naturlig viktuppgång så är det bara att öka kaloriintaget. Just nu bryr du dig förmodligen inte om du blir tjockare (mindre smal) än vad du är nu, men vore det inte trevligt att se lite muskulös ut också?

Det där med drinken vet jag inte vad jag ska säga.. Men du lär ju gå upp i vikt iaf. Jag tycker definitivt du ska träna styrketräning, tror inte du ångrar dig, och ta drinken i samband med träning, t ex efteråt.
Med den drinken i din kost kommer du nog gå upp i vikt hur mycket du än tränar förmodligen och du behöver absolut inte oroa dig för att du bara får muskler, jag lovar!

Cerberus
2007-02-22, 01:37
Om du vill ha en naturlig viktuppgång så är det bara att öka kaloriintaget. Just nu bryr du dig förmodligen inte om du blir tjockare (mindre smal) än vad du är nu, men vore det inte trevligt att se lite muskulös ut också?

Det där med drinken vet jag inte vad jag ska säga.. Men du lär ju gå upp i vikt iaf. Jag tycker definitivt du ska träna styrketräning, tror inte du ångrar dig, och ta drinken i samband med träning, t ex efteråt.
Med den drinken i din kost kommer du nog gå upp i vikt hur mycket du än tränar förmodligen och du behöver absolut inte oroa dig för att du bara får muskler, jag lovar!

visst är det hemskt att öka för MYCKET i muskelmassa? Det gör vi ofta eller hur? Ja klagar jämt o ständigt på mina 60cm-armar o 90cm lår...


muskelmassa lär han få oavsett när han e så underviktig, enligt nån studie skulle ju upp till 60% av viktuppgång bestå av fettfri massa i början.

Fredrik_S
2007-02-22, 05:27
Både och, faktiskt. Men med "fett" så tänker jag på naturlig viktuppgång som lägger sig normalt över hela kroppen.

Men jag kanske gör som så då att jag kör en monster-drink om dagen med malto(typ 1500-2000 kcal) +lite vassleprotein och 2 dl rapsolja(1800 kcal). Vet inte ens om jag ska börja styrketräna...

Ena sekunden säger du fruktos andra sekunden malto eller maltodextrin? Du vet att det är extremt stor skillnad på dom två va?

Fruktos är helt värdelöst på alla sätt även som råvara för att gå upp i vikt då det är hälsovådligt, kan leda till diabetes och metabola syndromet. (finns eventuellt en plats för långdistanslöpare eller liknande att bruka fruktos dock).

Maltodextrin är bra att ta i samband med träning men helt värdelös som kaloripåfyllning under annan tid för att gå upp i vikt då den är helt näringslös.

Får du i dig 2 dl rapsolja varje dag utöver dina normala måltider under en längre tid och är hyfsat inaktiv så kommer du garanterat gå upp i vikt och du kommer bli fetare(få mer fett på kroppen).

Fredrik_S
2007-02-22, 05:32
Det är för övrigt väldigt lätt att gå upp i vikt för alla, du är inget undantag även om du tror det, det är bara svårt att äta mycket varje dag under lång tid för vissa/många underviktiga.

Sverker
2007-02-22, 07:35
Laktos är säkert billigt, blir en del över när man tillverkar vasslekoncentrat:D

Du kommer att upptäcka att magen kommer att blir LITE orolig ifall du försöker få i dig 200 - 300 g laktos per dag. Även om vi inte är laktosintoleranta i vanliga fall kommer de mängderna säkert att passera vidare ned i stolen.


Messmör låter som ett godare alternativ.

Englund
2007-02-22, 08:40
Ok!.. varför inte bara äta vanlig mat fast i större mängder? Eller har du svårt att äta mkt?

Axel2
2007-02-22, 12:39
Gör en drink utan malto och fruktos istället ?

Jag brukar ofta göra en drink som ser ut såhär:

3dl havregryn
5dl mjölk
1dl oboy
1,5dl proteinpulver
1msk grädde

+ rapsolja?
+ Jordnötssmör?

Pepz
2007-02-22, 15:30
gjorde precis en bulkdrink som var galet god

3dl vaniljgräddglass ca 250kcal
3dl mellanjölk ca 135kcal
100g frysta blåbär hallon 35kcal
50g majsvällingpulver 250kcal
50g maltodextrin ca 160kcal

ger drygt 800kcal Kanongod milkshake!