handdator

Visa fullständig version : testat allt för o gå ner...


sara_varberg
2007-02-21, 16:34
faan va trött jag e på detta nu..vikten har gått mellan 75 och 80 typ i 5 år nu..och nu väger jag så mycket som jag aldrig gjort förr ..81,3 visade vågen i morse...tränar 2-3 gånger i veckan och äter nästan aldrig skräpmat..de va när jag började med mina p-piller som vikten började gå uppåt.. jag e ca: 1,73 lång tror jag och väger nu då nästan 82 och jag mår sämre än nånsin förr! behöver seriös hjälp för o gå ner MINST 10 kg ..ska köpa en dyr klänning till min bästa kompis bröllop om 1,5 månad och då vill vill vill jag ha gått ner iallafall 5-6 kg...de här e såå jobbigt. äter trionetta p-piller tror jag dom heter..de kanske är dom som spökar har jag tänkt men jag har hållt upp i ett år med dom så de borde inte va dom...*gah!* blir galen snart...de här e psykiskt jävla jobbigt.. behöver hjälp från er. e de träning varje dag som gäller eller??? och en sak till milbonas (lidls) kvarg hur många kalorier innehåller en sån burk?? kan man leva bara på det vissa dar?need your help guys..

sara_varberg
2007-02-21, 16:36
ville bara säga med att jag haaar läst deff guiden och sökt i massa trådar men känner mig ändå bara helt desperat...

King Grub
2007-02-21, 16:38
Skräpmat eller inte är rätt irrelevant i sammanhanget; det viktigaste är mängden energi du äter i förhållande till din förbrukning. Det går utmärkt att äta sig tjock på nyttig/bra mat.

L-Sami
2007-02-21, 16:39
Det är motion dagligen som gäller, variera mellan lågintensivt och högintensivt konditionsträning, styrketräning.

Håll koll på dina kalorier så att du vet att du förbränner mer kalorier än vad du får i dig.

sara_varberg
2007-02-21, 16:41
jag vet ju allt detta...men ändå...aja ska jag träna typ en timme om dan då? blandat styrka med kondition?

sara_varberg
2007-02-21, 16:42
o kvargen då va tror ni om de?

qwertyu
2007-02-21, 16:53
Jag har aldrig köpt Kvarg från Lidl men jag skulle iallafall gissa på att kcalmängden är ungefär densamma. Alltså 75.5 / 142.9 beroende på om det
är lättkesella eller ej.

Träning är bra, men var försiktig med att gå ut överambitiöst (må vara kliché, men det stämmer) Det brukar vara svårt att hålla i det långa loppet. Fast det beror ju på vad för slags träning det handlar om också (som Sami säger)

z_bumbi
2007-02-21, 17:05
jag vet ju allt detta...men ändå...aja ska jag träna typ en timme om dan då? blandat styrka med kondition?

Om du tränar 2-3 gånger i veckan nu så satsa på att få till 3-4 gånger från och med nu och hela mars ut, i april kör du 4-5 gånger och sen får du avgöra om du tycker du behöver öka mängden. Om du idag kör styrka så fortsätt med samma mängd och lägg till konditionsträning i någon form, om du inte tränar styrka så är det inte så viktigt att lägga till det.

Underskatta inte vardagsmotion, i den här tråden konditionsträning (http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=37062&highlight=kondition+intervall) kallar jag det för naturlig motion dvs att röra dig lite mer varje dag.

Köp en klänning som passar istället för att sikta in dig på en bestämd målvikt som ligger så kort tid framöver, blir festen roligare bara för att du får på dig en viss storlek?
Det är mycket bättre att du gör en varaktig förändring som innebär att du går ner långsammare i vikt om den förändringen innebär att du fortsätter med de vanorna resten av livet = Varaktig viktnedgång.

sara_varberg
2007-02-21, 17:06
e lite osäker på hur många kcal om dan jag kan ligga på, typ 1000 eller?

Brooklyn
2007-02-21, 17:09
prova att köra en vlcd diet(very low calorie diet) om du är så "desperat"
te.x nutrilett, som du kan kombinera med någon proteindrink om dagen.

sara_varberg
2007-02-21, 17:11
grejen är att jag har även testat nutrilett...

sara_varberg
2007-02-21, 17:12
o man bli så jääävla hungrig när man slutar med det...

sara_varberg
2007-02-21, 17:13
o de funkar väl inet om amn tränar samtidigt? eller? orkar ni?

Brooklyn
2007-02-21, 17:20
grejen är att jag har även testat nutrilett...

och du hävdar att det inte fungerade?
ligger man på en diet på 5-600kcal varje dag i 2veckor så ska du få se på resultat.

sara_varberg
2007-02-21, 17:27
ja jag ska ge de en chans till..=) fick lite motivation nu..ska ge de ett försök. hur mycke tror ni man tappar på två veckor då??

Whistler
2007-02-21, 17:33
ja jag ska ge de en chans till..=) fick lite motivation nu..ska ge de ett försök. hur mycke tror ni man tappar på två veckor då??

Ligger du på 500kcal minus per dag så tappar du 0,5kg i veckan. Ligger du på 1000kcal minus per dag så tappar du 1kg i veckan. Frågor på detta?

tigerofsweden
2007-02-21, 17:34
ja jag ska ge de en chans till..=) fick lite motivation nu..ska ge de ett försök. hur mycke tror ni man tappar på två veckor då??

Lyssa på z_bumbi istället och gör en långsam livsstilsförändring som kommer ge resultat på lång sikt. Kör du en vlcd nu så tror iallafall jag att risken är stor du kommer gå upp igen om du återgår till samma livsstil som innan.

tano
2007-02-21, 20:12
jag vet ju allt detta...men ändå...aja ska jag träna typ en timme om dan då? blandat styrka med kondition?

Det där vet jag redan! :smash:

Det vanliga argumentet :D

mangemani
2007-02-21, 20:22
hade du testat allt så skulle du ha gått ner för länge sedan.
förbruka mer kcal än vad du stoppar i dej....klart.

Sniggel
2007-02-21, 20:28
Att tappa och behålla vikt är inget man gör genom att gå igenom en tillfällig diet. Gör en livsstilsförändring och i små steg, t ex så som Z_bumbi föreslog.

Kör du nutrilett och går ner i vikt och sen blir "så hungrig" när du slutar så låter det ju som att du direkt går tillbaka till gamla vanor igen och då får du ju tillbaka den där vikten du hade innan kuren efter ett tag.
Så livsstilsförändring låter nog bättre, då hinner du ju anpassa dig istället för att skifta från nuvarande levnadsvanor till vlcd tillbaka till samma vanor igen.

Nu vet jag ju inte hur du lever och tränar just nu men det finns säkert vanor du kan plocka bort och vanor du kan lägga till här är några exempel som du kanske kan ändra på? (givet att du inte redan har gjort/gör)

*ät mindre godis
*titta mindre på TV och hitta på nåt annan aktivitet
*sitt mindre framför datorn
*motionera mer än du gör nu
*gå i trappor
*använd cykel eller gå istället för buss/bil för kortare sträckor
*sätt upp nya konditionsmål och försök träna för att uppnå dessa, då blir det *roligare att träna
*ät mat som mättar bättre

LadyInsane
2007-02-21, 23:21
de här e såå jobbigt. äter trionetta p-piller tror jag dom heter..de kanske är dom som spökar har jag tänkt men jag har hållt upp i ett år med dom så de borde inte va dom...

Även om viktuppgången självklart inte bara berott på p-pillrena kan du ändå tänka över om du kanske ska byta märke? De flesta jag känner använder Yasmin eftersom de inte brukar ge lika många negativa effekter som andra. Eller varför inte prova mini-piller?

Litecore
2007-02-22, 04:38
och du hävdar att det inte fungerade?
ligger man på en diet på 5-600kcal varje dag i 2veckor så ska du få se på resultat.
hur funkar det om man tränar hårt minst 5 dagar i veckan? helt knäckt..
man gör ju av med mer än 600kcal under ett löppass så med den dieten
skulle man knappt orka ur sängen, än mindre hålla sig vaken på jobbet ;P

okej, jag vet att det är överdrivet. men ungefär vilken aktivitetsnivå kan
man ligga på om man kör en extremkalorifattig kost som t.ex nutrilett ?

Popeye
2007-02-22, 09:43
Jag är i slutfasen av en VLCD (Cambridge) och tappade 8kg de första två veckorna (säkert 3kg vätska). Om du akut skall tappa mkt i vikt snabbt så funkar det.
Men, om du vill behålla vikten så är det förändrade vanor som krävs. Du är säkert bekant med begreppet Jojo-bantning...

lectris
2007-02-22, 10:39
Som redan sagts, prova att byta p-piller. Gå till din gynekolog för rådgivning, olika p-piller ger olika effekt, eftersom de har olika förhållanden mellan hormonerna. Kan också rekomendera Yasmine, jag har ätit det i 5-6 år och har inte fått någon viktökning som bieffekt.

Annars är det bara att bita ihop. Skriv matdagbok så att du har stenkoll på vad du stoppar i dig. Ofta slinker det ner ett och annat som man inte direkt är medveten om att det innehåller en massa energi.

Kämpa på! *flex*

sara_varberg
2007-02-22, 18:27
jag ska köra igång en nutrilettkur nu..och verkligen satsa för att köra i två veckro ut! endast för att få igång motivationen att fortsätta. för går de långsamt så tröttnar jag..men när jag tänker efter..så har jag nog bara orkat köra 1 vecka me nutrilett innan..och dessutom ätit frukt o annat...så de e väl därför de inte funkat..men hur gör ni då? käkar ni frukt o grösaker upptill ibland för o få lite bukfylla och hur har det gått? rgärna lite resultat på2 veckorskurer, bara för skojs skull tack..för jag ska bli motiverad...

Can0n
2007-02-23, 09:44
Läser du ens vad som står i tråden? =S
Det är ju inte rekommenderat att bara köra på Nutrilett eftersom du knappt kommer han någon energi kvar till styrketräningen/cardion. Läs i tråden och ta för dig, många bra tips. Häng inte upp dig på vikten, man måste må bra också.

Echoone
2007-02-24, 13:39
Det är motion dagligen som gäller, variera mellan lågintensivt och högintensivt konditionsträning, styrketräning.

Håll koll på dina kalorier så att du vet att du förbränner mer kalorier än vad du får i dig.

träning varje dag? behöver inte någon vilodag? :)

Pepz
2007-02-24, 14:01
jag ska köra igång en nutrilettkur nu..och verkligen satsa för att köra i två veckro ut! endast för att få igång motivationen att fortsätta. för går de långsamt så tröttnar jag..men när jag tänker efter..så har jag nog bara orkat köra 1 vecka me nutrilett innan..och dessutom ätit frukt o annat...så de e väl därför de inte funkat..men hur gör ni då? käkar ni frukt o grösaker upptill ibland för o få lite bukfylla och hur har det gått? rgärna lite resultat på2 veckorskurer, bara för skojs skull tack..för jag ska bli motiverad...


du kommer att gå ner ett par kilo, men dessa går du garanterat upp igen efter avslutad kur, när du återgår till ditt "Normala" ätande, så vad är poängen?

Olsson
2007-02-24, 16:53
träning varje dag? behöver inte någon vilodag? :)

Nej, det behöver man inte. Däremot någon dag med lägre intensitet på träningen.

ligne
2007-02-25, 10:56
alltså va fan.

läs vad folk skriver.
skit i nutrilett helt och hållet, kostar mer än vad det smakar.

vill du går ner i vikt så får du göra lite själv också.

du måste ha koll på allting du stoppar i dig och veta exakt hur många kcal det är i det.
när du vet det är det inte så svårt att minska intaget och därmed tappa kg.

Popeye
2007-02-25, 13:25
Skaffa Hälsovakten ett käckt litet dataprogram för kostregistrering.
Du knappar in vad du äter och får svart på vitt hur mycket kolisar, protein, fett, vitaminer, mineraler, osv du ätit.

Det underlättar ordentligt kan jag säga. En god investering.

Raggis
2007-02-25, 14:08
Skaffa Hälsovakten ett käckt litet dataprogram för kostregistrering.
Du knappar in vad du äter och får svart på vitt hur mycket kolisar, protein, fett, vitaminer, mineraler, osv du ätit.

Det underlättar ordentligt kan jag säga. En god investering.


http://kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=27177

Praktiskt och gratis.

Popeye
2007-02-25, 14:59
Gratis är gott :)

sara_varberg
2007-02-25, 19:23
min tredje dag med nutrilett är snart avverkad , ska köra två veckor ut. köper för jättebra pris på gekås så de känns inte så himla dyrt, så ska jag äta mindre sen bara för det är felet jag har gjort. har ätit så kallad nyttig mat, men i obegränsade mängder ..hur dum får man bli lixom...aja men nu ska jag lyckas!

Brooklyn
2007-02-25, 19:27
min tredje dag med nutrilett är snart avverkad , ska köra två veckor ut. köper för jättebra pris på gekås så de känns inte så himla dyrt, så ska jag äta mindre sen bara för det är felet jag har gjort. har ätit så kallad nyttig mat, men i obegränsade mängder ..hur dum får man bli lixom...aja men nu ska jag lyckas!

lycka till! :thumbup: som sagt, under "dieten" om hungern är alldeles för stor, koka dig en portion havregrynsgröt :)

sara_varberg
2007-02-25, 19:32
tack de behövde jag höra! ja..jag älskar havregrynsgröt, men de innehålller väl oxå ganska mycke kalorier ?

maRRtin
2007-02-25, 19:38
tack de behövde jag höra! ja..jag älskar havregrynsgröt, men de innehålller väl oxå ganska mycke kalorier ?
Njae, det beror ju på storleken såklart.
Men 2 dl havregrryn med en skvätt minimjölk till innehåller runt 270 kcal

regus
2007-02-25, 20:02
Njae, det beror ju på storleken såklart.
Men 2 dl havregrryn med en skvätt minimjölk till innehåller runt 270 kcal

Vilket är ganska lite med tanke på hur mycket två dl havreryn i grötform mättar:thumbup:

L-Sami
2007-02-25, 21:29
tack de behövde jag höra! ja..jag älskar havregrynsgröt, men de innehålller väl oxå ganska mycke kalorier ?

Gröt innehåller mycket kalorier, ät grönsaker och rotfrukter istället när hungern slår till.

sara_varberg
2007-02-26, 09:14
än så länge har det gått väldigt bra med hungern, har väl knaprat nån morot om dan men inget annat, fast jag e bara på dag 4 än så länge men de känns helt okej. ett äpple slank no ner iofs igår med men de känns inte så farligt..lite seg bara men man får försöka ligga i som vanligt ändå o vila på kvällen sen.

LadyInsane
2007-02-26, 09:37
än så länge har det gått väldigt bra med hungern, har väl knaprat nån morot om dan men inget annat, fast jag e bara på dag 4 än så länge men de känns helt okej. ett äpple slank no ner iofs igår med men de känns inte så farligt..lite seg bara men man får försöka ligga i som vanligt ändå o vila på kvällen sen.

Hur går det sociala? Testade själv spontant naturdiet för några år sedan. Slutade efter 2 dagar eftersom jag tvingades hitta på ursäkter för att inte umgås över mat. Skämdes något över min extremdiet helt enkelt, men visste då inte bättre.

Brooklyn
2007-02-26, 11:35
Gröt innehåller mycket kalorier, ät grönsaker och rotfrukter istället när hungern slår till.

knappast mycket kcal, jämför med något annat som mättar lika bra på 200kcal (om man skippar mjölken) o vem orkar sleva isig så mycket grönsaker? :D

maRRtin
2007-02-26, 13:11
knappast mycket kcal, jämför med något annat som mättar lika bra på 200kcal (om man skippar mjölken) o vem orkar sleva isig så mycket grönsaker? :D
X antal 100 gram blandade frysta grönsaker går finfint med lite örtsalt på.

sara_varberg
2007-02-26, 16:04
nej jag skäms inte de minsta för att jag bara äta nutrilett i 2 veckor, dom i min omgivning vet att jag kämpar med min vikt o nu verkligen e desperat att gå ner om man säger så... har nu avverkat 4 dar o de går fin fint än så länge, ska väga mig när de gått en vecka exakt så ska jag rapportera om de blivit nån skillnad, vilket de borde blivit! de e ju bara två veckor i ens liv, o istället för att må psykiskt dåligt av sin vikt så kan jag stå ut med att hoppa över middagar med polarna i två veckor o sen äta lite mindre bara..

sara_varberg
2007-02-26, 16:10
o en sak som e så fruktansvärt underbart när man går på vlcd diet e att man behöver inte laga mat, så man får nästan ingen disk. o sen att man inte behöver räkna kalorier o krångla, utan du vet exakt hur mycke du får i dig. sen e de bara försöka röra på sig oxå.. ;)

sara_varberg
2007-03-02, 12:45
i morse vägde jag 77.9 kg och då hade de gått exakt en vecka. =) känns heelt okej, ska köra iaf en vecka till! så kanske jag går ner till 75 om jag tränar bra, börjar känna mig fin igen, eller ja-finare iaf!så de funkar. kan även rekommendera naturdiets jordgubbssmak, den e kanongo! *mumms* och kaffelatte oxå!

Papi
2007-03-02, 13:46
När du är klar med din Nutrilett-kur, så hoppas jag att du börjar äta normal mat igen. Jag förstår att du vill gå ner i vikt, men det håller inte i längden att tokbanta och bara äta pseudo-mat som Nutrilett. Du tröttnar så småningom.
Ät normal, nyttig mat, men skär ner på mängderna om du vill behålla din låga vikt. Det viktigaste är att du lägger om din kosthållning på lång sikt, inte att tokbanta ner dig under en kort period, för att sedan gå upp samma vikt igen, det gör bara att du blir deprimerad och är fast i jojo-bantningsträsket.
En annan aspekt på det hela är att du riskerar att få ätstörningsproblem om du fortsätter såhär. Och det är inte så kul!
Lycka till!

Endura
2007-03-02, 13:49
Låter så tråkigt...

Är du verkligen så ointresserad av mat att du inte ser nyttan med att komponera ihop riktiga måltider från 'scratch' och ändå hålla dig på tex 1500 kcal per dag? Jag har levt så en längre tid nu med väldigt goda resultat och njuter av en väldigt varierad kost (och välbalanserad) och "måste" inte konditionsträna för att kompensera intaget. Det är snarare så att jag kan belöna mig med nåt extra gott när jag kommer hem efter träningen om jag "orkat"/kännt för att också konditionsträna utöver gymmandet... *cupid*

Eddie Vedder
2007-03-02, 16:30
Låter så tråkigt...

Är du verkligen så ointresserad av mat att du inte ser nyttan med att komponera ihop riktiga måltider från 'scratch' och ändå hålla dig på tex 1500 kcal per dag? Jag har levt så en längre tid nu med väldigt goda resultat och njuter av en väldigt varierad kost (och välbalanserad) och "måste" inte konditionsträna för att kompensera intaget. Det är snarare så att jag kan belöna mig med nåt extra gott när jag kommer hem efter träningen om jag "orkat"/kännt för att också konditionsträna utöver gymmandet... *cupid*

+1! :bow: :bow:

Matlagning är kul å kreativt stimulerande, nyttig mat är gott å definitivt inte dyrt. Jag tycker personligen bars å all form av måltidsersättning är ren skit å tycker det är synd att flk överhuvudtaget överväger att plocka bort mat för såna saker istället.

Men det är ju jag det, trådskaparen gör det som känns rätt för sej:)

terminator
2007-03-02, 17:45
mitt klart bästa tips är att gå en promenad på min 25 minuter tidigt på mornarna, sen jag började med detta o slutade med dålig mat o.s.v så har ja gått ner 4 kilo på 3 veckor!

sara_varberg
2007-03-09, 09:14
liggger nu på 76,5 efter en del slarv ...=/ var på kurs nåra dar så de var svårt att komma undan maten där...men ändå

Fredrik_S
2007-03-09, 09:41
liggger nu på 76,5 efter en del slarv ...=/ var på kurs nåra dar så de var svårt att komma undan maten där...men ändå

Då var den lätta biten avklarad. Nu komme det svåra som du inte lyckats med dom senaste fem åren. Inte gå upp igen.

skaparn
2007-03-09, 10:33
Gröt innehåller mycket kalorier, ät grönsaker och rotfrukter istället när hungern slår till.

Njae, det beror ju på storleken såklart.
Men 2 dl havregrryn med en skvätt minimjölk till innehåller runt 270 kcal

...


Man blir ändå ganska mätt på en tallrik gröt gjord på två dl havregryn.

Karl_alfred
2007-03-09, 12:18
Hur svårt kan det vara? Bestäm ungefärligt hur du ska äta varje dag, typ si o så många kolhydrater i varje mål säg: 60 gram pasta, 100 gram fisk/kött... Bestäm så för varje mål du äter, och hur många mål du äter om dagen. Står du still på det eller går upp ta av tills du går ned, svårare än så är det inte. Testa 1 vecka utvärdera. Exempel:

Frukost: 1dl havregryn 1 ägg, 1 dl mjölk
Lunch: 60 gram pasta/ris, 100g kyckling/kött/fisk
Mellis: 4 brösskivor, ost/pålägg
Middag: som lunch
Kvällsmål: som mellis

Går du upp på detta, ta bort lite. Går du ned för snabbt lägg till lite. Ändra efter en vecka så du hinner utvärdera.

Karl_alfred
2007-03-09, 12:22
Glömde att du borde nog lägga till lite olja i maten på ett sånt upplägg med, typ 1 matsked till lunch och middag. Tar du bort lite kan du ju t ex. ta en halv matsked istället.

Jacksatan
2007-03-09, 12:30
...


Man blir ändå ganska mätt på en tallrik gröt gjord på två dl havregryn.

Ja, alltså gröt innehåller inte mkt energi i förhållande till hur mätt man blir. Jag lever på gröt under deff just för att jag blir mätt på det.

Stab
2007-03-09, 12:47
Gröt innehåller mycket kalorier, ät grönsaker och rotfrukter istället när hungern slår till.

Och det är mättande? Nej du, gröt är utmärkt för deff då det INTE innehåller mycket kcal med den mättnadskänslan.

Stab
2007-03-09, 12:52
Kör denna vlcd-diet i en 2v, men sedan krävs det ju att du följer upp med träningen samt kosten.

Se till att regelbundet träna 3-4 styrkepass, sedan får du nog lägga till fettförbränning som PWs/Intervall och försöka hitta din nivå du maintainar/går ner på.
Ät som sagt "clean" och inte några snabba kolhyderater, se till att du får i dig dagsbehovet av bra fetter och undvik inte kolisar alá någon retardad atkins utan se bara till att dom är utav medel/långsam hastighet. 40/40/20 fungerar nog. Allt är inte in&ut och du skall inte käka dumt och ligga på - och förvänta dig mycket.

Fredrik_S
2007-03-09, 16:59
Kör denna vlcd-diet i en 2v, men sedan krävs det ju att du följer upp med träningen samt kosten.

Se till att regelbundet träna 3-4 styrkepass, sedan får du nog lägga till fettförbränning som PWs/Intervall och försöka hitta din nivå du maintainar/går ner på.
Ät som sagt "clean" och inte några snabba kolhyderater, se till att du får i dig dagsbehovet av bra fetter och undvik inte kolisar alá någon retardad atkins utan se bara till att dom är utav medel/långsam hastighet. 40/40/20 fungerar nog. Allt är inte in&ut och du skall inte käka dumt och ligga på - och förvänta dig mycket.

Varför ska kolhydraterna vara långsam/medel? Dom flesta här på forumet gjorde sig av med den myten att hastigheten på kolhydraterna påverkar vikten, för två år sedan.
Skit fullständigt i hastigheten på kolhydraterna och ät näringsrikt istället, tex potatis (snabba kolhydrater men ack så nyttiga).

pony
2007-03-11, 14:55
Men ärligt talat, varför starta en tråd där du ber om råd om du ändå inte tänker ta dem?
På dig själv låter det som att du har en historia av att ha svårt att vara disciplinerad och konsekvent i din kosthållning. Kunskap är förmodligen den bristande faktorn. I slutändan måste du fråga dig vilken typ av förändring du vill uppnå, att bli ett par kilo lättare på vågen pga det vatten du tappat eller en livslång förändring mot en sundare och snyggare fysik? Det är inte så att 90% av det här forumet späker sig själva bara för att de ligger i form. Du måste hitta en permanent förändring som funkar för dig, inte en quick fix som kommer att sända dig kraschandes mot än högre vikt än urspungligen. Jag lovar att det varken är smärtsamt, krångligt eller o-gott att leva nyttigt. Du måste bara försöka upptäcka det på egen hand. Och att leva uteslutande på lågkalorishakes är inte att leva sunt, tyvärr.

LadyInsane
2007-03-16, 13:49
jag vet ju allt detta...men ändå...aja ska jag träna typ en timme om dan då? blandat styrka med kondition?

Jag skannade igenom denna tråd igen eftersom vi inte hört mycket mer av dig Sara. I varje fall minns jag att det specifikt stod i innehållsförteckningen att man inte ska träna intensivt när man sysslar med en vlcd-kur. Då bränner man mer än vad man får i sig vilket inte alls är hälsosamt.

Jag är i slutfasen av en VLCD (Cambridge) och tappade 8kg de första två veckorna (säkert 3kg vätska). Om du akut skall tappa mkt i vikt snabbt så funkar det.
Men, om du vill behålla vikten så är det förändrade vanor som krävs. Du är säkert bekant med begreppet Jojo-bantning...

Appropå vad jag skrev till Sara. Sysslade du med träning under dessa veckor och lade du då till extra föda som ex proteinpulver? Hur man annars skulle klara sig förstår jag inte.

sara_varberg
2007-03-20, 12:14
jo jag tränade väl lite grann upptill men tog det ganska lugnt tror jag, käka väl lite frukt o grönsaker upptill, så jag tyckte det fungerade

fluffy_ferret
2007-03-20, 16:54
Kan hända att din insulinkänslighet inte är som den ska. Det finns många som är inne i ett förstdie av diabetes utan att veta om det. Gå till en läkare. Testa olika diet-skolor. Ge varje skola minst 2 månader om du inte har jättebråttom.

jwzrd
2007-03-20, 17:00
Men ärligt talat, varför starta en tråd där du ber om råd om du ändå inte tänker ta dem?
På dig själv låter det som att du har en historia av att ha svårt att vara disciplinerad och konsekvent i din kosthållning. Kunskap är förmodligen den bristande faktorn. I slutändan måste du fråga dig vilken typ av förändring du vill uppnå, att bli ett par kilo lättare på vågen pga det vatten du tappat eller en livslång förändring mot en sundare och snyggare fysik? Det är inte så att 90% av det här forumet späker sig själva bara för att de ligger i form. Du måste hitta en permanent förändring som funkar för dig, inte en quick fix som kommer att sända dig kraschandes mot än högre vikt än urspungligen. Jag lovar att det varken är smärtsamt, krångligt eller o-gott att leva nyttigt. Du måste bara försöka upptäcka det på egen hand. Och att leva uteslutande på lågkalorishakes är inte att leva sunt, tyvärr.

Så blev sanningen skriven som gör ytterligare inlägg i tråden helt överflödiga. Det handlar _som alltid!_ om genomförande och inte om fel på kroppen, dieter som inte Fungerar(tm), brist på tips eller brist på kunskap. Det handlar om insikten av värdet med en långsiktig lösning.

Debatten kan fortsätta i all oändlighet eftersom den inte handlar om kärnämnet; kärnämnet är motivation, inte kost. Trådskaperskan kan lura sig själv och flera andra om det. Men inte alla.

LadyInsane
2007-03-20, 19:29
Jwizrd och Pony har så rätt.

Därför undrar jag nu:

Hur gick det? Nere på målvikt? Klar med dieten? Äter du och tränar bra nu?:)

sara_varberg
2007-03-22, 12:27
ligger nu snart nere på 75, o äter riktig mat igen såklart.. =) men vikten fortsätter neråt, fast jag tar det lite långsammare nu men jag e fortfarande motiverad. o börjar må bättre faktiskt. och om man tänker på att jag vägde 83 när jag börja så känner jag mig mycket nöjd än så länge med detta, det är bara att fortsätta i denna takt..mitt sötsug har minskat jättemycket oxå...det är skönt

LadyInsane
2007-03-22, 17:19
ligger nu snart nere på 75, o äter riktig mat igen såklart.. =) men vikten fortsätter neråt, fast jag tar det lite långsammare nu men jag e fortfarande motiverad. o börjar må bättre faktiskt. och om man tänker på att jag vägde 83 när jag börja så känner jag mig mycket nöjd än så länge med detta, det är bara att fortsätta i denna takt..mitt sötsug har minskat jättemycket oxå...det är skönt

Vad bra! Grattis! Kämpa på:)

sara_varberg
2007-03-22, 17:46
tack tack, det är ingen helt lätt match alla gånger o veta att man ska gå ner så pass mycke men de finns ju dom som har det värre oxå..=P men nu har jag ju kommit en bra bit på vägen ändå..känns väldigt väldigt bra. allt handlar ju faktiskt om inställning, och kunskap

LadyInsane
2007-03-22, 18:52
tack tack, det är ingen helt lätt match alla gånger o veta att man ska gå ner så pass mycke men de finns ju dom som har det värre oxå..=P men nu har jag ju kommit en bra bit på vägen ändå..känns väldigt väldigt bra. allt handlar ju faktiskt om inställning, och kunskap

Precis. Just kunskap är det viktigaste. Låter verkligen som om du nu har bra matvanor. Anledningen till att folk inte tyckte om din vlcd-diet var väl eftersom de flesta återgår till dåliga matvanor och går upp i vikt istället. Verkar som om du har lyckats med att inte återgå vilket är jättestarkt:)