handdator

Visa fullständig version : bli sjuk för man tränar hårt?


krilleh
2007-02-21, 16:14
Kan man bli det? Jag blir fanimig sjuk hela tiden. Och hårt tränar jag varje gång jag drar till gymmet. Kan det möjligen vara därför? Eller har jag bara dåligt immunförsvar, otur osv?

Men att gå till gymmet utan att träna hårt.. Ja, då tränar man inte helt enkelt :D

rolf
2007-02-21, 16:21
Om man kör slut CNS hela tiden genom att upprepat köra till fail så ska det nog ha viss inverkan på immunförsvaret. Så har jag iaf upplevt det själv också.

ramagoen
2007-02-21, 16:22
Har nog mer med hur du klär dig utomhus samt äter. Men visst, till viss(ganska stor?) del kan överträning va bidragande till sjukdom. Beror ju hur på din träning ser ut, samt gener osv.

Guddi
2007-02-21, 16:31
http://www.acquacetosaricerca.it/Immagini2/NK%20cell%20activity.jpg

URTI står för upper resperiatory tract infection. Med andra ord har man ökad risk för förkylning, rinnande näsa, halsont mm om man tränar väldigt hårt. Får man ofta återkommande URTI kan det vara ett tecken på överträning.

Bilden under visar en teori om varför personer som brukar träna aerobt ofta får infektioner efter en hård träning trots att de annars har ett bättre imunförsvar än gemene man. De kör helt enkelt slut på sig så mycket att det öppnas ett så kallat open window där direkt efter ansträngningen där de är väldigt mottagliga för infektioner. Denna öppning uppstår inte med lite mer moderat motion.

Styrketräning verkar för övrigt inte ha samma effekt när det gäller förbättring av imunförsvaret mot URTI som aerob träning.

Pellefant
2007-02-21, 16:36
Jag har märkt att om jag inte varit på gymmet på nån månad och vid första besöket "tokspringer" en bra bit på bandet och tar ut mig, så blir jag ofta förkyld sedan. (slump?).

Så numera så brukar jag starta lite mer försiktigt, iallafall vid de första besöken, har fått för mig att det minskar risken, tycker det fungerar.

King Grub
2007-02-21, 16:37
3-72 timmar efter tömmande ansträngning föreligger större risk för URTI. Det beror inte på nedsatt immunförsvar i sig, utan en uppreglering av humoral immunitet i kombination med undertrycking av CMI (cellmedierat immunitet).

Larsen
2007-02-21, 16:41
mm jag har precis samma problem som dig krille. Jag funderar på att gå till läkaren så han får ta en ordentlig titt på mig och se om det kanske kan vara något allvarligt. Jag var inte sjuk en enda gång från årskurs sju till första ring, sen när jag började träna på sommarlovet till tvåan har jag varit sjuk ungefär 8-9 gånger med halsont och otroligt förkyld. Jag tycker själv att jag äter bra, det kan dock vara sömnen som spökar :/

Osten80
2007-02-21, 16:55
Så har jag det med. Innan jag började träna seriöst var jag sjuk extremt sällan. Det kunde gå ett par år mellan sjukdomstillfällena.
Nu är det hopplöst. Den ena febertoppen avlöser den andra, vilket gör att jag får ta många träningsuppehåll.

Det skulle vara tråkigt att behöva sluta träna, men det går nog tyvärr åt det hållet.

Janitorr
2007-02-21, 16:57
Jag har också varit otroligt mycket sjuk, flera gånger en hel månad.
Jag tränar (tränade) väldigt hårt. Dessutom fick jag flera gånger för mig att äta lite mindre för att kunna minska lite på kroppsfettet.
Jag kan ge rådet att lyssna VÄLDIGT noga på din kropp. Träna INTE när du inte känner för det, eller träna lätt den gången. Och ät ordentligt, om du inte gör det redan alltså.

Larsen
2007-02-21, 17:45
Jag har också varit otroligt mycket sjuk, flera gånger en hel månad.
Jag tränar (tränade) väldigt hårt. Dessutom fick jag flera gånger för mig att äta lite mindre för att kunna minska lite på kroppsfettet.
Jag kan ge rådet att lyssna VÄLDIGT noga på din kropp. Träna INTE när du inte känner för det, eller träna lätt den gången. Och ät ordentligt, om du inte gör det redan alltså.

Och tvätta händerna! :)

malleman
2007-02-21, 17:55
Kan man bli det? Jag blir fanimig sjuk hela tiden. Och hårt tränar jag varje gång jag drar till gymmet. Kan det möjligen vara därför? Eller har jag bara dåligt immunförsvar, otur osv?

Men att gå till gymmet utan att träna hårt.. Ja, då tränar man inte helt enkelt :D

Sover du tillräckligt!? Minst 8 timmar! Annrs får du dra ner lite på volymen av träningen, överträning tror jag är VÄLDIGT vanligt! Tränar man mycket måste man käka o sova mycket emd, annars klarar man inte av att återhämta sig riktigt!

lewis
2007-02-21, 18:34
Har också haft stora problem med förkylningar och andra former av virus. Har genom åren dock börjat lära känna min kropp. Enligt statistik får jag influensa och vinterkräksjuka vartannat år. 4 ggr per år blir jag förkyld och ofta påträffas dessa förkylningar mellan januari och maj. Brukar även dra på mig en sommarförkylning. Kontentan av det hela är att jag oftast lägger min hårda träningsperiod från höstens början och fram till jul eftersom jag statistiskt sett inte brukar vara sjuk då!

Lär känna din kropp träna inte om du känner dig matt! Har du druckit alkohol och blivit full bör du vila i 2 dygn innan du tar upp träningen igen! Under hårda träningsperioder bör du även komplettera med vitamintillskott, mycket sömn samt god hygien (tvätta händerna så ofta du kan). Undvik människor som hostar och kraxar

krilleh
2007-02-21, 18:45
Jag tränar varanan dag oftast så överträning är ju tveksamt. Dock kör jag väldigt tungt när jag tränar och ibland failure.

Men jag kanske ska tvätta händerna oftare och på så sätt förebygga förkylning osv.

Men liksom senaste året har jag haft säkert 4 halsfluss, körtelfeber, lite smått förkylningar osv och senaste gången hade jag grov hosta, feber, och förkylning i över 2 veckor.

Nu är jag iaf frisk men undrar hur länge det kmr vara så.

Nåväl tack för informationen.

Eddie Vedder
2007-02-21, 19:10
Sover du tillräckligt!? Minst 8 timmar! Annrs får du dra ner lite på volymen av träningen, överträning tror jag är VÄLDIGT vanligt! Tränar man mycket måste man käka o sova mycket emd, annars klarar man inte av att återhämta sig riktigt!

Jag tror snarare att riktig överträning är VÄLDIGT ovanligt, med så kanske du å jag har skilda sett att se på vad överträning är. Att vara sliten i kroppen och i behov av en vilopaus från träningen under en period är vanligt men det ser inte jag som överträning.

Hursomhelst tror jag verkligen inte trådskaparen är övertränad heller, hård träning sänker immunförsvaret å i dessa tider när förkylningsvirusen cirkulerar överallt så är det knappast konstigt att man drabbas. Det räcker med att du byter om med nån som går och bär på nåt skit efter träningen, blir nedkyld dagen efter så sitter du där med en förkylning. Bl.a. sägs att triathleter efter en Ironmantävling har ett immunförsvar som kan liknas vid en aidssjuk! Om det är SÅ extremt kan man ju bara spekulera i men faktum kvarstår att hård ansträngning tär på immunförsvaret.

Bästa sättet för mej att förebygga förkylning är ett högt antioxidantintag via maten samt att jag byter om och duschar hemma å är nog amed att käka mycke å nära inpå träningen för snabb återhämtning för återställa immunsförsvaret.

Ganymedes
2007-02-21, 19:12
Om du har för bråttom tillbaka till gymmet, när du varit sjuk, riskerar du att bli risig. Kroppen har fortfarande skit i sig även när du känner dig frisk. Det tar oftast ett par dagar mer än man tror, innan man är frisk.

Thewind
2007-02-21, 20:21
Verkar inte som den hårda träningen jag påbörjade med både kondition och styrka orsakar mina återkommande förkylningar, utan det är när jag väl slarvar med sömnen - låt vara bara för två dagar - som det bryter ut direkt. Som ett jävla brev på posten.

Eddie Vedder
2007-02-21, 20:45
Verkar inte som den hårda träningen jag påbörjade med både kondition och styrka orsakar mina återkommande förkylningar, utan det är när jag väl slarvar med sömnen - låt vara bara för två dagar - som det bryter ut direkt. Som ett jävla brev på posten.

Jo men det är ju en växelverkan mellan olika faktorer som påverkar immunförsvaret, dina sömnvanor kanske är den främsta faktorn men hård träning spelar ju säkert in.

Thewind
2007-02-21, 22:38
Jovisst. När jag tränar mindre kan jag slarva mer med sömnen.

Att jag alltid stressar så förbannat kan ju knappast vara bra heller.

skaparn
2007-02-21, 23:01
Jovisst. När jag tränar mindre kan jag slarva mer med sömnen.

Att jag alltid stressar så förbannat kan ju knappast vara bra heller.

Ytterst obra ja.

Jag har på det hårda sättet fått lära mig att vila är mer än att bara inte röra den aktuella muskeln. Det är en helhetsgrej, så en jobbig period på jobbet innebär att man i stort sett inte vilar alls mellan träningspassen. Själv reagerar jag med att bli tröttare än vanligt, men så uppe i varv att jag inte sover på nätterna. Det hela blir en ond cirkel med att allt mindre sömn leder till mer stress - och så ännu mindre sömn.

Jag vill inte jobba. Jag vill vara ledig och återhämta mig.

Stab
2007-02-22, 03:51
Märker man att man har ett riktigt pissigt imun försvar och blir sjuk hela tiden, att det känns som precis när man kommit "Igång" på gymmet så blir man sjuk osv. SÅ är det ofta gym-relaterat, för det första så kör man failure/ibland failure droppa det direkt, man behöver verkligen inte gå till gymmet och kötta en muskelgrupp för att släpa sig därifrån även om det e skönt för egot och känns hardcore.. det e bara så ungtuppigt och dumt och ger piss resultat, funkar ofta första 6mån-1år sedan tar det total stopp. Lägg upp träningen bra och håll koll på volymen ist. En nybörjare ska fan inte gå och köra 5 bröstövningar, med 4 set vardera etc.

Annars så tycker jag alla borde ha en flarra MiviTotal Flex hemma, bästa vitamin/mineral mixen man kan köra efter animal pak.. Håller en frisk och vid känningar öka dosen och det mesta försvinner.

megadavor
2007-02-22, 04:27
Man känner igen sig.

Yankeee
2007-02-22, 07:19
Annars så tycker jag alla borde ha en flarra MiviTotal Flex hemma, bästa vitamin/mineral mixen man kan köra efter animal pak.. Håller en frisk och vid känningar öka dosen och det mesta försvinner.

Ja men vad trevligt, allt jag behöver göra för att bli av med min feber nu är att dricka en slurk minitotal. Fan va coolt.

Anders The Peak
2007-02-22, 14:01
Immunsystemet
Akut arbete
Den rådande uppfattningen är att fysisk aktivitet av medelhög intensitet förbättrar funktionen i immunsystemet och kan reducera känsligheten för infektioner, medan långvarig träning med hög intensitet resulterar i immunosuppression och ökad infektionskänslighet. Denna immunosuppression är tydlig i flera organ, till exempel hud, slemhinnor i övre luftvägarna, lungor, blod och muskel och tycks utgöra ett ”öppet fönster” av försämrad
immunitet, genom vilket virus och bakterier kan komma in och få fotfäste i kroppen. Immunosuppressionens varaktighet kan vara 3 till 72 timmar efter ett hårt träningspass, beroende på vilka immunologiska markörer som mäts (24). Hos idrottsmän kan risken att utveckla en klinisk infektion i denna situation vara speciellt stor vid exempelvis exponering till ny patogenflora på resor, sömnbrist, mental stress, dålig mathållning etcetera. Man har visat att koncentrationerna av immunglobulin A (IgA) och M (IgM) i saliv går ned
omedelbart efter ett hårt träningspass, varefter de återgår till normalnivåer inom 24 timmar (25). Långvarig intensiv träning kan dock resultera i en kronisk sänkning av dessa nivåer. Detta ökar risken för luftvägsinfektion och det har föreslagits att mätningar av IgA och IgM i saliv under hårda träningsperioder kan vara ett sätt att hålla infektionsrisken under
viss kontroll. Makrofager är viktiga celler i immunsystemet för fagocytos, elimination av mikrober och tumörceller samt för T-lymfocytmedierad immunitet. Det finns preliminära belägg för att fysiskt arbete kan stimulera makrofagernas funktion på de förstnämnda områdena, och möjligen reducera T-lymfocytmedierad immunitet. Hård träning har också visa s kunna ge
upphov till förhöjda nivåer av flera både pro- och antiinflammatoriska cytokiner, cytokinhämmare och kemokiner. Ökningen av cytokinet IL-6 efter ett arbetspass är speciellt kraftig, men betydelsen av denna ökning är fortfarande oviss. Det är välkänt att fysisk aktivitet leder till en aktivering av endogena opioidpeptider, vilka sannolikt också har en roll i immunsystemet (26).
Träningseffekter
Forskningen rörande sambandet mellan fysisk träningsgrad, immunsystemet och känslighet för infektioner och andra sjukdomar är fortfarande i en tidig fas och det är ofta svårt att dra säkra slutsatser av de resultat som är tillgängliga i litteraturen. I vilotillståndet tycks tränade och otränade individer uppvisa relativt små skillnader i immunsystemet, med undantag av NK- (natural killer) cellernas aktivitet, som vanligtvis är högre hos vältränade
individer. Förutom dessa förändringar har man hos övertränade individer, som resultat av långvarig intensiv träning, också observerat nedsatt funktion hos neutrofila granulocyter samt nedsatta koncentrationer av NK-celler (24).
Läs mer: http://www.svenskidrottsmedicin.se/fyss/1AllmEff.pdf
http://www.svenskidrottsmedicin.se/fyss/38halsoStyr.pdf

hobbitar
2007-02-22, 14:05
Jag tror ni behöver äta mera grönsaker pojkar! (alt dricka friggs grönsaksjuice)

cozemo
2007-02-22, 14:51
kör l-glutamin efter träning, inte bara bra för att förhindra muskelnedbrytning och öka återhämtningen utan de hjälper immunförsvaret osså

Thewind
2007-02-22, 15:15
Vad som fungerar mot förkylning är lite omdebatterat här:

http://www.halso.info/forum/t-25220.html

Evolus
2007-02-23, 00:48
mm jag har precis samma problem som dig krille. Jag funderar på att gå till läkaren så han får ta en ordentlig titt på mig och se om det kanske kan vara något allvarligt. Jag var inte sjuk en enda gång från årskurs sju till första ring, sen när jag började träna på sommarlovet till tvåan har jag varit sjuk ungefär 8-9 gånger med halsont och otroligt förkyld. Jag tycker själv att jag äter bra, det kan dock vara sömnen som spökar :/

Hallå?! det där tänkte ju jag skriva för ett halvår sedan :S Antar att det är ett ganska vanligt fenomen...eftersom ingen doktor reagerat på symtomen så måste det även vara så att dom som drabbas inte går till doktorn? *whistle*

På senare tid har jag prövat att köra lugnare pass, det har fungerat långt över förväntan. Styrkan återkom med raketfart och såklart blev jag övermodig (Hybris ingår i att vara kille i tonåren, eller? *rolleyes* ) och direkt åkte jag på en förkylning.

Just nu väntar jag ut förkylningen och letar lägenhet så jag kan återkomma starkare än någonsin. (visst låter jag bestämd och målmedveten? -stolt- :D)

Min slutsats som tog mej några år att erkänna är att man genom att köra livet ur sig utan att kroppen är någotsånär van vid det leder till att imunförsvaret kapitulerar. --> *gah!*

Stab
2007-02-23, 02:47
Ja men vad trevligt, allt jag behöver göra för att bli av med min feber nu är att dricka en slurk minitotal. Fan va coolt.

Cykelbudet när fan sa jag det? Det skadar ju knappast att pumpa i sig lite vitaminer och mineraler. Nej, det som är coolt är tjernobyl olyckor som försöker vara optimala genom att undvika alkohol period och sitta med en kvarg på nyår med en intalad mening rullande om och om igen "Jag har faktiskt ett liv.......... Det här e NICE"

Yankeee
2007-02-23, 04:52
Cykelbudet när fan sa jag det? Det skadar ju knappast att pumpa i sig lite vitaminer och mineraler. Nej, det som är coolt är tjernobyl olyckor som försöker vara optimala genom att undvika alkohol period och sitta med en kvarg på nyår med en intalad mening rullande om och om igen "Jag har faktiskt ett liv.......... Det här e NICE"

Du tröttnar aldrig på att skriva bs om hokuspokos eller på att försöka trycka ner mer? Inser du inte att det inte går speciellt bra?

larre
2007-02-23, 09:32
Jag brukade och bli rätt mycket sjuk förut, men så såg jag över kosten, började äta mer grönsaker, ala och L-glutamin och var mer försiktig eller tom hoppade över att träna då jag kände att kroppen skulle bli sjuk(samt att jag åt mer för att kroppen ska få mer näring, vet inte om det har någo betydelse men det verkar funka för mig), om jag tränade, vilket tog ett tag att lära sig känna och nu har jag inte varit sjuk på länge.

Blir bara sjuk om jag sover för dåligt eller äter på tok för dåligt.

Så jag vill rekomendera:
Mer grönsaker + ALA + L-Glutamin
Sömn och vila

GymTT
2007-02-23, 09:59
Ja men vad trevligt, allt jag behöver göra för att bli av med min feber nu är att dricka en slurk minitotal. Fan va coolt.

fyfan vad du är otrevlig.
Varför inte svara vänligare och försöka få en
lite roligare stämning?

jwzrd
2007-02-23, 10:02
fyfan vad du är otrevlig.
Varför inte svara vänligare och försöka få en
lite roligare stämning?

Du förstörde just min stämning med din intetsägande attityd :/

GymTT
2007-02-23, 10:04
Du förstörde just min stämning med din intetsägande attityd :/

Förstår det.

jwzrd
2007-02-23, 10:05
Cykelbudet när fan sa jag det? Det skadar ju knappast att pumpa i sig lite vitaminer och mineraler. Nej, det som är coolt är tjernobyl olyckor som försöker vara optimala genom att undvika alkohol period och sitta med en kvarg på nyår med en intalad mening rullande om och om igen "Jag har faktiskt ett liv.......... Det här e NICE"

Men av dig och Yankeee så är det ju du som är optionanisten så vad menar du egentligen? Det är ju du som springer efter alla Sanningar(tm) om hur man deffar optimalt osv. Och JO, det skadar att inta mer vitaminer och mineraler än din kropp vill ha; en del av mineralerna är mycket giftiga, en del - särskillt de fettlösliga - vitaminer är också giftiga.

Trance
2007-02-23, 10:09
kör l-glutamin efter träning, inte bara bra för att förhindra muskelnedbrytning och öka återhämtningen utan de hjälper immunförsvaret osså

Det skall ju annars vara värdelöst, Grub postade en vacker .txt med massor av referenser och en artikel.

larre
2007-02-23, 11:07
Det skall ju annars vara värdelöst, Grub postade en vacker .txt med massor av referenser och en artikel.

Har för mig att det är värdelöst på människor i muskelbyggningssyfte men bra för immunförsvaret.

pragmatist
2007-02-23, 11:18
Jag brukade ha det där problemet i början av min träningskarriär, men inte längre trots att träningsmängden är ungefär densamma. Jag har funderat en del på vad det kan bero på men har lite svårt att se något mönster, förutom att jag har blivit äldre. Den enda skillnaden jag kan komma på är att jag kör ett mindre splittat program numera (hel/halvkroppspass) och inte mördar varje enskild muskelgrupp på ett enskilt pass lika mycket som jag brukade, möjligen kan det ha en inverkan.

z_bumbi
2007-02-23, 12:27
Börja träningsperioder med att träna lugnare, det tar ett tag för kroppen att vänja sig och under den tiden är stressen mycket högre än vad den sen blir av träningen när man är van.
Många som börjar träna får inte en hungerökning som motsvarar träningen och ligger då på underskott kalorimässigt, det underskottet skulle i normala fall inte göra så mycket för immunförsvaret men kombinerat med att börja träna så blir det ganska mycket stress.
En mutlivitamin per dag är inte en helt dum idé för många men ät även mer frukt och grönt om ni tror att ni har ett underskött av vitaminer och mineraler.