handdator

Visa fullständig version : Frågor frågor och ännu mer frågor


domino
2007-02-21, 15:16
Har sökt och hittat en massa olika posts angående detta, men vill gärna få det klart för mig hur det egentligen ligger till, där finns ju så många olika svar till alla frågor. Hade uppskattat om någon orkade ta sig tid o besvara bara ;)

Obs att alla är i deffande syfte. Vill inte bli större än vad jag är :)

1. hur långt innan styrkepasset ska man egentligen äta/dricka sin måltid? och vad ska man äta/dricka innan ett styrkepass?

2. jag läste någon post om hur fruktos eller andra naturliga kolhydrater lagras i levern. men förstod inte riktigt. vad är nackdelen med att få i sig fruktos eller dylikt? och vad är det egentligen som händer?

3. har läst Body-FOR-Life boken och den verkar hyfsat vettig. men kan man verkligen ligga på ett kaloriunderskott om man kör hans ätarmetod? typ ta 1 knuten hand proteiner, 1 handflata kolhydrater och en massa grönsaker.
Funkar det som underskott om man är 180 cm och väger 105 kg?
Och är det bra att köra träningspassen enligt den bokens teknik? (bröst, axlar, rygg, biceps.. 1 minut vila mellan varje set och jobba sig succesivt mot tyngre? ser inga nackdelar?)

4. vad är proteinsyntes?

5. räcker det att man kör 45 minuter styrkepass ena dagen, för att sen köra 20 min HIIT andra dagen, och växla sådär varje dag, 6 dagar i veckan, om man resten av dagen bara kör taxi och sitter stilla i en bil? eller måste man röra på sig mer?

6. hur vet man ifall kolhydrater i en måltid eller i en MRP består av fruktos/dylikt eller om det är "bra" kolhydrater, och vad är bra kolhydrater i detta fallet?

7. stämmer det, att när man är hungrig/tom i magen, så ställer kroppen in sig på "svält" och försöker därför hindra att energi lämnar kroppen, vilket bidrar till sämre metabolism?

8. varför ska man dricka lättmjölk när man deffar, om man nu väljer att dricka mjölk emellanåt? är inte mjölkets fett naturligt? omättat?
eller är det pga att mjöken har mättat, dåligt fett?


Återkommer i denna tråd med fler frågor när dom ploppar upp i mitt huvud, och tack för eventuella svar ;)

L-Sami
2007-02-21, 15:59
1.
Beror på måltidens storlekt, en större måltid 3-4 timmar innan, sen bäst är ju att inta EAA/Kolhydrater precis innan.

4.
Nybildning av protein

6.
Kolhydrater i form av stärkelse är att föredra

7.
Struntprat

8.
Det viktigaste är att ha en bra balans mellan olika fettsorterna

Eddie Vedder
2007-02-21, 16:21
1. Se L-Samis svar å sen vad du kan käka innan passet oavsett om du nu syftar på huvudmåltid ler mellanmål så kommer du hitta exrtemt mycke tips om du letar runt lite härinne i "Kost & Näring".

2. Ja, fruktos är en oduglig kolhydratkälla. Kan inte tas upp i musklerna utan måste direkt ut i levern och "ta plats" som leverglykogen och gå igenom en ganska lång omvandling till glukos innan det kan ge sej ut i kroppen igen. Är leverglykogenet fullt redan kommer all fruktos lagras in som fett, kan inte ta vägen nån annanstans.
Överlag har fruktos visat sej ha en effekt på kroppen att ställa in sej på effektiva fettinlagring samt ökad risk för diabets typ 2. Men sluta inte äta frukt för det!!! Skär istället ner på läsk, godis, måltidsersättare etc. där har du som stora "fruktosbovarna". Frukt är både oerhört nyttigt plus att det inte innehåller så himla stora mängder fruktos per 100g. SÖK, för detta har tagits upp oerhört många ggr å King Grub har mycket bra förklaringar i ett flertal trådar.

3.?

4. Se tidigare svar.

5. Räcker för vad? Vill du gå ner måste du ligga på underskott, tränar du fem timmar om dagen men äter mer än du förbrukar går du upp. Ligger du å glor upp i väggen hela dagen men knappt äter kommer du gå ner. Du får se till att din kcalförbrukning motsvaras av din matkonsumtion helt enkelt.

6. Om en måltidsersättare har ett lågt GI men det samtigt står att större delen av kolhydraterna är sockerarter kan du va säker på att de mestadels är fruktos.

7. Nej det stämmer inte. Ämnesomsättningen sjunker oftast om man bantar å kan i extremfall sjunka till väldigt låga nivåer. Det kan altså bli svårare att hamna på underskott p.g.a. sänkt metabolism, vissa får det att låta som kroppen helt stänger av energiförbrukningen. Den dagen alla energikrävande processer i kroppen upphör dör du tyvärr. Ligger du på underskott kommer du alltid gå ner i vikt, men som sagt kan det försvåras av en försämrad (alltså inte avstängd) ämnesomsättning.

8. Inga fel med fet mjölk, me kcal dock å då har du mindre utrymme för andra kcal vid dieten. Antingen äta mindre lr röra dej mer.

domino
2007-02-21, 20:36
EAA och kolhydrater före träning? Ok, men om EAA kommer ifrån kasein då? eller ska det vara vassle?

Och.. nybildning av protein? kan någon definiera detta vidare?

Och balans mellan de olika fettsorterna? vadå 50/50 på mättat/omättat och varför? har för mig att mättat är dåligt väl?

Eddie Vedder
2007-02-21, 20:42
EAA och kolhydrater före träning? Ok, men om EAA kommer ifrån kasein då? eller ska det vara vassle?

Och.. nybildning av protein? kan någon definiera detta vidare?

Och balans mellan de olika fettsorterna? vadå 50/50 på mättat/omättat och varför? har för mig att mättat är dåligt väl?

Kommer de från kasein lr vassle är det ju i form av ett sammansatt protein, då är det inte längre fria aminosyror å fyller alltså inte EAA's funktion.

Vem har sagt nåt om 50/50? Att ha balans är bara att inte få i sej för lite av nåt lr för mycke av nåt.

Här kan du läsa om Livsmedelsverkets rekommendationer angående fördelning av makronutrienter. Den är tänkt som generellt för "medelsvenssons" men är precis lika applicerbar på tränande individer:

http://www.slv.se/templates/SLV_Page.aspx?id=12145

Cathra
2007-02-21, 22:40
3. Jag tycker det har funkat super med BFL för mig, fast i lite modifierad form. Som att ta två nävar grönt istället för en och till lunchen la jag till en näve kolisar och la till en näve protein till middag. Man får såklart inte glömma fett.

Angående styrkeschemat tyckte jag det var ett sjysst upplägg, enkelt och bra. Däremot med din vikt kan det vara en bra idé att köra HIIT 6 dagar i veckan och satsa mycket på vardagsmotion och promenader. Och när jag säger HIIT menar jag verkligen HIIT, inget småcyklande i 20 minuter här inte.

BFL ger absolut kaloriunderskott om du äter precis enligt schemat men det är ganska tufft men man ser snabbt resultat.

BFL-boken var min bibel och huvudkudde under en låååång tid :em:

domino
2007-02-22, 00:00
Eddie vedder, vad gör fria EAA bättre än sammansatta aminosyror? har absolut ingen aning men vore intressant att veta.

och Cathra..
brukar inte småcykla faktiskt.. heh
är bra motiverad faktiskt, men jag hade bara dessa funderingar för att utöka min kompetens inom ämnet.

Och med HIIT 6 dagar i veckan.. hmm, låter bra men jämnar det inte ut sig i slutändan om man styrketränar emellan i 6 dagar? 3 dagar HIIT och 3 dagar styrka?

Eddie Vedder
2007-02-22, 06:13
Eddie vedder, vad gör fria EAA bättre än sammansatta aminosyror? har absolut ingen aning men vore intressant att veta.

Det finns inga direkta bevis påatt det blir bättre sett över tid men dock påverkar det proteinsyntesen ordentligt, dom fria aminosyrorna tas upp snabt eftersom dom inte behöver spjälkar vilket krävs vua mat å sammansatta protein.

Det ger som sagt en öka akut proteinsyntes men det är inte så att man kan dricka EsaPro å bara invänta att musklerna ska växa. I direkt samband med träningen påverkar det positivt men om det sen har en större påverkan över tid jämfört med att ligga i kalori-och proteinbalans från kosten är väl mer osäkert. Jag kör själv inte med några tillskott.

Läs den här förklaringen av King Grub:
http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=1803147&postcount=49

domino
2007-02-22, 22:00
ok tackar för svaren. kan ju passa på o ställa en till fråga när vi ändå är igång: vad är fördelarna med att äta sakta? är det verkligen sant att man lättare går ner i vikt om man äter sakta, eller att man inte lägger på sig lika mycket fett?

King Grub
2007-02-22, 22:02
Matsmältningen blir bättre, och glufsar du i dig, är risken att du inte hinner känna mättnad innan du stoppat i dig mer än du behöver. Har du vägt upp X kcal i förväg blir det ingen skillnad, förstås - kan inte äta mer än det du vägt upp.

Eddie Vedder
2007-02-22, 22:04
ok tackar för svaren. kan ju passa på o ställa en till fråga när vi ändå är igång: vad är fördelarna med att äta sakta? är det verkligen sant att man lättare går ner i vikt om man äter sakta, eller att man inte lägger på sig lika mycket fett?

Låter som en myt att du skulle bli fetare däremot är det ju sämre för matsmältningen att stressa i sej maten å inte tugga ordentligt, aldrig bra att bara slänga i sej käket men de spelar ingen märkbar roll för kaloriintag.

Cathra
2007-02-22, 22:09
Om du sitter stilla i en taxi hela dagarna och inte rör på dig i övrigt förutom vid träning skulle jag absolut lägga in en rask promenad varje dag, i alla fall de dagar du bara styrketränar och kötta på ordentligt under HIIT-passen!

105 kilo väger en del och det finns bara fördelar med extra motion tycker jag. Promenader är ju så gött, tycker jag i alla fall. :)